MamatilJ&M

Marius skal af med sutten

19 indlæg i dette emne

Vi kan efterhånden se på Marius tænder at sutten er blevet brugt lidt for meget... Så nu skal han af med den. Men han ELSKER den sut og giraf og sut hænger bare sammen i hans verden.

Tror vi begynder med at sige, at sutten er noget man har når man sover. Slut.

Men har I nogen gode råd og fif til at smide sutten? Og et godt råd til hvordan man snakker med et barn på 2,5 pr omkring det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har været igang et stykke tid og det er frem og tilbage hvor meget han bruger den. Nu har der også været en del sygdom så der er det svært synes jeg at holde fast i suttestop.

Vi er gået igang med, som du selv skriver, at sige at sutten er kun til når man sover. (Og når man er rigtig ked af det) Så når han vil have sutten spørger vi om han vil ind og sove. Som regel siger han nej og så vil hn ikke have sutten. Det tager tid (ihvertfald herhjemme) men mon ikke det lykkes ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja sutten skal nu kun bruges mår han sover... Og derudover er det slut.

Prøvede at spørge ham om han ville med i Jyllands park zoo og aflevere dem på suttetræet og så have en gave. Og det sagde han ja til :D Tror bare ikke han forstår det, selvom han svare på spørgsmålene....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi begyndte for en uge siden med sut = seng. Det tog en dag, så havde Noah forstået det.

Hvis han virkelig gerne vil have sutten, sætter vi ham i sengen 5-10 minutter. Når han så skal op, beder vi ham om at ligge sutten ned i sengen.

Lige pt virker det, men om det bare er begynderheld ved jeg ikke ;)

Noah er 19 måneder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah har nu haft sut til at sove med siden nytaar. Det var et ret sejt traek med mange taarer og ret haardt for mig at staa det igennem med ham. Han elsker sin sut og det er samme forbindelse med dyret, som hos os er Ninne. 

 

Sut og Ninne! 

 

Her er reglen nu, at sut er til sovebrug og paa bilture, der ikke er kortere end til nabolandsbyen(hvis nu vi glemmer den, saa skal vi bare til Rocca og handle, saa vi er der lige om lidt, siger jeg). 

 

Noah graed ulykkeligt og jeg tog mig virkelig tid til at troeste ham og rumme hans sorg. Det tog i hvert fald en uge at komme igennem. Han er blevet mere udadreagerende - altsaa soeger ikke laengere at lukke sig inde i sig selv med sut og Ninne som troest. Det kan mans aa mene om, hvad man vil, men jeg har faktisk oensket, at han ville komme ud med det fremfor at "laegge laag paa". Som barn har jeg ikke hfat lov til at reagere udadtil, saa det vil jeg meget gerne laere Noah.

 

Vi har ikke planer om, at sutten skal vaek om natten just yet. Vi skal have ham blefri over sommeren og saa skal han starte i BH til september (BLEFRI - ellers maa han ikke starte!) Saa jeg er lidt tilbageholden med at mene, at det er hensigtsmaessigt at tage begge dele over sommeren, men nu faar vi helt og aldeles at se. 

 

Hvis han staar op og har sutten lidt eller faar sutten med hensigt paa at falde til ro foer puttetid, saa er han selv begyndt at laegge den fra sig for at tale eller goere ting. Jeg tror han selv er ved at give slip i et eller andet omfang. Men den er ham saa tilgengaeld saa meget dejlig at faa, naar han faar den :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna er meget glad for sin sut. Sut og Tiger!

Siden hun var 2,5 år, har sutten boet i sengen og kun der (og lange køreture, hvor hun sov). Jeg synes egentlig det gik relativt nemt at indføre den regel.

Hun kan godt finde på at lægge sig op i sin seng 5-10 min og sætter virkelig pris på den tid i ro med sut og Tiger.

Vi arbejder også på at smide bleen helt (hun beder om at få den på til nr. 2) og så må sutten komme bagefter. Jeg synes også stadig den betyder meget for hende, så bare hun har smidt den inden der kommer baby, så er det fint.

Sover Marius stadig til middag?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt at høre hvordan I andre gør det....

Det er faktisk gået over alt forventning og Marius har endda lavet noget af et styrt uden at skulle have sut og giraf :) Så vi fortsætter linien og håber han hurtig accepterer det :)

Og Marius sover stadig middagslur 9 ud af 10 dage...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som Anna kan Noah ogsaa finde paa at gaa i seng i 5 minutter og det er en slags lille pause for ham, hvor han er saa rolig bagefter ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Caroline har ikke brugt sut siden hun var et år - Hverken til nat eller lur. Vi fortalte hende bare, at hun ville sove meget bedre uden sutten og så var det ligesom sådan :-) Vi har heller aldrig rigtig brugt sutten i dagligdag. Z derimod er lige blevet suttefri om natten, men det var så pga hendes mor der ikke ville stoppe bruget.

Vi har bare gjort det til noget sejt og hurra agtigt ikke at bruge sut. Eller ble? Feks lige i starten da vi tog bleen af holdt vi "bar numse fest" hvor pigerne løb rundt i ingenting og sang og dansede, så de forbandt det med noget godt :-) nu bruger de kun ble om natten og tager den selv af om morgenen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Caroline har ikke brugt sut siden hun var et år - Hverken til nat eller lur. Vi fortalte hende bare, at hun ville sove meget bedre uden sutten og så var det ligesom sådan :-) Vi har heller aldrig rigtig brugt sutten i dagligdag. Z derimod er lige blevet suttefri om natten, men det var så pga hendes mor der ikke ville stoppe bruget.

Vi har bare gjort det til noget sejt og hurra agtigt ikke at bruge sut. Eller ble? Feks lige i starten da vi tog bleen af holdt vi "bar numse fest" hvor pigerne løb rundt i ingenting og sang og dansede, så de forbandt det med noget godt :-) nu bruger de kun ble om natten og tager den selv af om morgenen.

Årh bar numse fest :balloOn :numse :balloon nok ikke så sjovt når man stadig er enebarn :p men jeg elsker ideen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Marius havde krise fra morgenen af. Men moren var standhaftig :D Han spurgte mange gange efter sutten, men han fik den ikke. Og egentlig skal der ikke meget til at få flyttet tankerne og snakken over på noget andet.

 

Tror hvis der er en der får bløde knæ, så er det faren, men nu må vi se...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lille pus ;) 

 

Det er haardt, men det er bare at vaere der for ham og saa er det at staa fast paa beslutningen, saa han ved, hvad han har at forholde sig til. Selvom man er bloed far, ligesom min mand ogsaa godt kan vaere, ha ha! 

 

Aj, men det er jo saa nemt nok at lade en sut ligge et sted, taenker jeg, og istedet vaere sammen med Marius. Oplevede ikke bloed far her. Men han broed sig ikke om Noahs graad. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Felix sagde jo 100 % farvel til sutten 2,5 år gammel. Han havde fuld styr på historien om at bedstefar havde fået sutterne og han havde fået en lastbil i byt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Felix sagde jo 100 % farvel til sutten 2,5 år gammel. Han havde fuld styr på historien om at bedstefar havde fået sutterne og han havde fået en lastbil i byt :)

 

Det tror jeg simpelthen ikke Noah ville acceptere.... men dygtig Felix :) 

 

M fik forresten taget sutten fra sig og hans foraeldre smed den ind til en hund, som saa "spiste den". ganske traumatiseret, min soede mand, tsk, tsk. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det tror jeg simpelthen ikke Noah ville acceptere.... men dygtig Felix :)

M fik forresten taget sutten fra sig og hans foraeldre smed den ind til en hund, som saa "spiste den". ganske traumatiseret, min soede mand, tsk, tsk.

:o ej det gør helt ondt i hjertet på mig!!!

Mine forældre tog den mens jeg sov og sagde at en fugl havde taget den :rolleyes men jeg var vist ikke så afhængig så det var vist bare sådan det var, jeg kan ikke huske det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:o ej det gør helt ondt i hjertet på mig!!!

Mine forældre tog den mens jeg sov og sagde at en fugl havde taget den :rolleyes men jeg var vist ikke så afhængig så det var vist bare sådan det var, jeg kan ikke huske det!

 

Ja!! Ogsaa paa mig, saa jeg giver ham et ekstra kys, naar han fortaeller den historie  :rolleyes

 

Mine blev byttet til en graededukke inde i BR. Jeg ville alligevel have sutten om aftenen og jeg kan ogsaa huske butikken og at jeg afleverede sutterne til ham manden.... 

Uanset hvad, hvis barn er sutteglad, saa tror jeg det er et lille traume at komme helt af med dem. Npah har lige haft sin snuppet et par gange idag efter lur og han ville sutte hele eftermiddagen, hvis jeg ikke tog den og gemte den. Han kan ikke administrere at have dem liggende i sengen ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja!! Ogsaa paa mig, saa jeg giver ham et ekstra kys, naar han fortaeller den historie :rolleyes

Mine blev byttet til en graededukke inde i BR. Jeg ville alligevel have sutten om aftenen og jeg kan ogsaa huske butikken og at jeg afleverede sutterne til ham manden....

Uanset hvad, hvis barn er sutteglad, saa tror jeg det er et lille traume at komme helt af med dem. Npah har lige haft sin snuppet et par gange idag efter lur og han ville sutte hele eftermiddagen, hvis jeg ikke tog den og gemte den. Han kan ikke administrere at have dem liggende i sengen ;)

Det tror jeg du har ret i. Man kan kun støtte dem og trøste bedst muligt!

Hæ hæ det er utroligt så stor forskel der er. Mie ligger selv sutten når vi løfter hende ud sf sengen og glemmer vi det siger hun selv "hov!!! Sutten ind i sengen, vi glemt det!" Og så løber hun ind med den!!! Helt uden opfordring.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det tror jeg simpelthen ikke Noah ville acceptere.... men dygtig Felix :) 

 

M fik forresten taget sutten fra sig og hans foraeldre smed den ind til en hund, som saa "spiste den". ganske traumatiseret, min soede mand, tsk, tsk.

Felix fik ikke valget. Han var sproglig meget bagud og forkert sætte brug gjorde, at tungen hang ud af munden på ham så Det hjalp ham ikke sproglige. Det var efter anbefaling fra talepædagogen at vi tog sutten fra ham.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Felix fik ikke valget. Han var sproglig meget bagud og forkert sætte brug gjorde, at tungen hang ud af munden på ham så Det hjalp ham ikke sproglige. Det var efter anbefaling fra talepædagogen at vi tog sutten fra ham.

 

Ork, det er skam ikke fordi, jeg saetter spoergsmaalstegn ved jeres valg :) 

 

Men en ting er, at Felix havde taleproplemer . og det kan jeg virkelig godt forstaa, I handler paa.

 

Noah har det ikke, men var begyndt at 1)bide sutterne i stykker 2) tale grimt med sutten i munden 3) have sut i munden paa alle billeder, hvilket generede mig. Saa derfor er der ikke rgund til ar sige, at den skal helt vaek, men at den skal vaek i vaagentimerne. Jeg synes det er saa rigeligt og de reaktioner, vi har oplevet, har vaeret saa store, at jeg er glad for at vi ikke har fjernet den helt - endnu :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER