VinterBaby

Jer med flaskebørn - og andre kloge hoveder!

28 indlæg i dette emne

Jeg har lige nogle spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig lidt med, da jeg tænker, at der sikkert er nogen der har nogle guldkorn!

 

Hvordan opbevarer I MME, så det er hurtigt at gøre klar når sulten melder sig? Her gør vi som på hospitalet - blander til et døgn ca. og stiller det i køleskabet, så vi blot hælder på en sutteflaske og derefter varmer det, men er det en skidt idé?

 

Derudover.. Når lille A på 5 uger har en off-dag, så spiser hun småt, og langsomt (falder til tider i søvn i måltidet for derefter at vågne i skrig efter mad), og derfor oplever vi at mælken bliver kold, og så vil hun ikke have den. Oplever I andre også det? Og hvordan griber I det an? Må man opvarme mælken igen, eller skal den kasseres? Jeg synes det er meget mælk der hældes ud, for at vi kan varme en ny omgang..

 

Til sidst.. Gylp.. Jeg kan læse mig til, at flaskebørn ofte gylper oftere end ammebørn, men jeg synes godt nok hun er hårdt ramt - i nat gylpede hun f.eks. i stråler, også ud af næsen, og så bliver hun jo ked, og derefter sulten igen. Det virker bare som om, hun ikke har plads til mere mad, men stadig er sulten, og så kan hun ikke finde ro, og ender med at falde omkuld af træthed efter 1-2 timers uro. Det er hårdt for mor og barn.. :rolleyes Har I nogle gode råd til hvordan man forebygge det en smule? (vi bøvser hende, undgår at trykke for meget på maven, holder hende lidt siddende oprejst efter et måltid)

 

Håber I har noget erfaring I vil dele ud af! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi varmede vand i mikrobølgeovnen og kom pulver i efterfølgende.. de 2 minutter (ikke engang) det tager at gøre det, lider barnet ingen nød af. Så er flasken helt frisk og jeg skal ikke smide en masse mælk ud.

Jeg kan dosere alt efter behovet..

Så mit råd er; drop det og lav en flaske ad gangen. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi timede også måltiderne, så han fik flaske hver 3. Time.

Efter den sidste flaske ved 22/23 tiden, kunne vi strække den til han selv meldte sig (ca. Efter 4-5 timer) - og derefter var det pr. Automatik 3 timer efter, da vi alligevem skulle op der :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde kold kogt vand stående i køleskabet, hældte det i en flaske efter behov, varme det i microen og puttede pulver i til sidst. Og sådan gør vi også når lillebror kommer til juni.

 

Jeg tror ikke jeg ville genvarme en flaske. Så hellere lave en ny... Men ved faktisk ikke hvad man må...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht. Til gylp og sult..

måske er hun slet ikke sulten, men bare tryghedssøgende?

Eller har hun ondt i maven? Mme har en tendens til at give luft i maven og mavepine, så måske du skal prøve atligge hende på din arm, på maven og nusse ryggen. Oftest vil de enten prutte eller bøvse - du kan også prøve at ligge hende på ryggen og lave cyklebevægelser med hendes ben eller skubbe hendes knæ op mod brystet i cirkelbevægelser :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde kold kogt vand stående i køleskabet, hældte det i en flaske efter behov, varme det i microen og puttede pulver i til sidst. Og sådan gør vi også når lillebror kommer til juni.

Jeg tror ikke jeg ville genvarme en flaske. Så hellere lave en ny... Men ved faktisk ikke hvad man må...

Glemte lige det kogte vand :P - det gjorde vi også :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kogte vand og hældte det i flasker, så vi havde ca. 6-8 flasker på køl med kogt vand.. Når de blev sultne, så lunede vi vandet i mikroovnen og tilsatte MME, det tog ikke ret lang tid :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for Jeres svar!

 

Jeg læser mig til, at I venter med pulveret indtil sulten melder sig, det må vi forsøge os med i stedet, da jeg er lidt lunken ved at have flaskerne blandet så længe.

 

Ofte spiser hun også hver 3-4 time, men nogle dage kokser det bare for hende, og så spiser hun med 1-1,5 times mellemrum - og så er det, at det hele går "galt"; hun falder i søvn i måltidet, men når man så tager flasken fra hende skriger hun, og tager ved igen når hun får den retur, men efter nogle sut falder hun igen i søvn. Og så er det en ond cirkel, for så er hun for sulten til at sove længe, men for træt til at spise et ordentligt måltid. Og tryghed.. Nogle gange, men andre gange er hun virkelig ikke interesseret i at blive holdt, og synes mere tilpas når hun får lov at ligge for sig selv..

 

Hun har døjet med forstoppelse siden hun blev født, så hun får dagligt laktulose og har helt sikkert ondt i maven til tider, og en del luft dagligt. Vi cykler med benene dagligt, hun kommer også en del på maven og hun har en lille varmepude som vi giver hende. Jeg har ikke forsøgt mig med at have hende liggende på maven på min arm, det må jeg prøve!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Inden for en time må du genopvarme det. Hvis du laver en del i forvejen så sørg for at opbevare det i portioner så du ikke tilføjer bakterier hver gang du åbner beholderen, for at tage erstatningen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er allerede mange gode råd...men du skriver laktulose så vil jeg sige prøv movicol...snak evt med din sp eller læge om det...her var laktulose roden til alt ondt da det gav ekstremt luft i maven som så gav dårlig søvn osv...

Hvad angår gylp der hjalp det en periode at bøvse for hver 40ml...er det helt vildt med gylp så prøv måske et andet suttehoved....kan være det er en str for lille eller stor og der dermed også kommer mere luft ind...

Håber du finder ud af det :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Inden for en time må du genopvarme det. Hvis du laver en del i forvejen så sørg for at opbevare det i portioner så du ikke tilføjer bakterier hver gang du åbner beholderen, for at tage erstatningen :)

 

Super, det ville altså hjælpe lidt en gang imellem :) Tak for info! Og god idé mht. portionerne - i dag har jeg til 2 portioner i hver sutteflaske, som vi hælder fra, så det vil jeg ændre på, hvis vi fortsat vælger at lave til et døgn ad gangen..!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er allerede mange gode råd...men du skriver laktulose så vil jeg sige prøv movicol...snak evt med din sp eller læge om det...her var laktulose roden til alt ondt da det gav ekstremt luft i maven som så gav dårlig søvn osv...

Hvad angår gylp der hjalp det en periode at bøvse for hver 40ml...er det helt vildt med gylp så prøv måske et andet suttehoved....kan være det er en str for lille eller stor og der dermed også kommer mere luft ind...

Håber du finder ud af det :-)

 

Jeg har bare hørt, at movicol skulle være "vanedannende", så derfor har jeg ikke haft så stor dialog med sp om lige præcis det produkt.. Men jeg tænker da, at laktulosen er den problemgiveren, så jeg må nok genoverveje det..

 

Og i dag bøvses hun for hver 60-70 ml, men jeg vil da helt klart prøve at bøvse hende tidligere, og suttehovedet synes jeg vi har forsøgt at skifte, men måske vi er ude i nogle helt andre flasker end dem vi har så.. Tak for input!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvilke flasker bruger i? Min veninde havde et gylpe barn og det hjalp det meget at bruge mams antikolik flasker, da hun dermed slugte mindre luft :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm angående movicol er der delte meninger fra folk både læger og sp som kan være uenige. Men jeg har fået at vide det ikke er vanedannende, om det er skal jeg ikke kunne sige ;-)

Vi bruger det ikke hver dag, men efter behov....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved har du prøvet syrnet allomin?

Det sætter altid gang i mine drenges maver?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved har du prøvet syrnet allomin?

Det sætter altid gang i mine drenges maver?

Allomin har ændret opskriften så den har vist ikke samme effekt som førhen... bare et pip!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Allomin har ændret opskriften så den har vist ikke samme effekt som førhen... bare et pip!

Har ikke prøvet den gamle men den nye virker fint her

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kogte vand og hældte det i flasker, så vi havde ca. 6-8 flasker på køl med kogt vand.. Når de blev sultne, så lunede vi vandet i mikroovnen og tilsatte MME, det tog ikke ret lang tid :)

Det samme her.

En fra min mødregruppe genvarmer flasken og det fungerer fint. Men den er heller ikke ret gammel når hun genvarmer den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Movicol og lactulose er analoge præparater, så om man bruger det ene eller det andet er egentlig lidt hip som hap.. :) der kan være individuelle forskelle i forhold til hvilket indholdsstof man responderer bedst på (eller får flest bivirkninger af), men det virker på samme måde.

De er begge af typen osmotisk laksantia, hvilket betyder at de virker rumopfyldende og blødgør afføringen.

De har ikke indvirkning på peristaltikken (hvilket er grunden til at nogle præparater kan være vanedannende for tarmen).

Min erfaring fra praksis er at lactulose ofte giver en hel del luft i maven :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi laver en flaske af gangen, hvilket også anbefales af producenterne og det tager ikke lang tid. Nu behøver vi ikke bruge kogt vand mere, så jeg tager bare vand fra hanen, varmer i mikro og kommer pulver i. Da hun var under 4 måneder kogte jeg vandet og hældte på flasker og satte på køl. Når hun så skulle spise, varmede jeg en flaske med vand og tilførte pulver.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi laver en flaske af gangen, hvilket også anbefales af producenterne og det tager ikke lang tid. Nu behøver vi ikke bruge kogt vand mere, så jeg tager bare vand fra hanen, varmer i mikro og kommer pulver i. Da hun var under 4 måneder kogte jeg vandet og hældte på flasker og satte på køl. Når hun så skulle spise, varmede jeg en flaske med vand og tilførte pulver.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm angående movicol er der delte meninger fra folk både læger og sp som kan være uenige. Men jeg har fået at vide det ikke er vanedannende, om det er skal jeg ikke kunne sige ;-)

Vi bruger det ikke hver dag, men efter behov....

Vores læge frarådet movicol fordi han mener det kan være vanedannende og i værreste tilfælde kan det betyde at børn helt op til 8-10 års alderen stadig skal bruge det fordi de bliver vant til ikke selv at skulle "arbejde" for at komme af med afføringen

Jeg vil som andre nævner starte med grøn allomin - ikke nødvendigvis til alle måltider, men det kommer an på virkningen af det. Desværre kommer gylpen til at lugte af sur mælk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores sp mente ikke, at vi skulle skifte MME, men jeg tænker at måske er et forsøg værd..

 

Og tak for nærmere info om Movicol/Laktulose! Det er da en jungle, og ikke nemt hvis sp/læger ikke er helt enige om virkningen. Jeg må tage dialog med vores sp omkring det, for hvis Movicol kan mindske luften i maven bare en anelse, så ville det jo være skønt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores sp mente ikke, at vi skulle skifte MME, men jeg tænker at måske er et forsøg værd..

Og tak for nærmere info om Movicol/Laktulose! Det er da en jungle, og ikke nemt hvis sp/læger ikke er helt enige om virkningen. Jeg må tage dialog med vores sp omkring det, for hvis Movicol kan mindske luften i maven bare en anelse, så ville det jo være skønt!

Jeg har både læge, SP og Apotekets ord for at Movicol ikke er vanedannende. Min Karla får det hver dag for at holde gang i maven, men kun i en mængde, så hun stadig skal arbejde på at komme af med afførringen. Det kan man jo selv justere. Hun har ikke afføring hver dag (ca. hver anden dag) men hvis hun får mere Movicol i døgnet, så bliver afførringen netop så tynd, at jeg er bange for at hun vænner sig til at det kommer af sig selv. Hvis du forstår mig ret..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores sp mente ikke, at vi skulle skifte MME, men jeg tænker at måske er et forsøg værd..

Og tak for nærmere info om Movicol/Laktulose! Det er da en jungle, og ikke nemt hvis sp/læger ikke er helt enige om virkningen. Jeg må tage dialog med vores sp omkring det, for hvis Movicol kan mindske luften i maven bare en anelse, så ville det jo være skønt!

Herhjemme skiftede vi til Nan ha 1, da det skulle være lidt mildere mod maven og tarmene.

Vi har heldigvis aldrig haft behov for andet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER