Guest

valg af børnehave

15 indlæg i dette emne

Jeg ville altid hvis jeg havde muligheden vælge en skovbørnehave.

Umiddelbart i forhold til Laurits tænker jeg også han vil nyde det at være mere ude med mere plads omkring sig end at være "lukket inde" på en stue...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville altid hvis jeg havde muligheden vælge en skovbørnehave.

Umiddelbart i forhold til Laurits tænker jeg også han vil nyde det at være mere ude med mere plads omkring sig end at være "lukket inde" på en stue...

 

Det er også min tanke :)

 

Generelt ville jeg vælge det sted med mest fysisk plads, måske et sted hvor de har fokus på motorik, han skal jo lære sproget, men tænker at han socialt har brug for at være et sted hvor han støttes i sine stærke sider og kan opleve social succes :)  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også klart vælge skovbørnehave. Jeg er virkelig meget udemenneske og tror på, at en god motorik og en god fantasi er et rigtig godt fundament for læring fremadrettet - og der er en skovbørnehave imo klart bedre rustet til at udvikle.

Plus at jeg tænker, at der er tænkt flere tanker omkring pædagogikken i en skovbørnehave end i en alm., men det er nu nok bare en fordom.

Og i forhold til jeres lille tumling, så er jeg enig i, at det er bedst han får masser af succesoplevelser - og det er der nok nemmere rum til i naturen, fremfor indendøre, hvor sproget imo nemmere kommer til at fylde en hel masse.

Men besøg begge og snak med pædagogerne, og følg jeres mavefornemmelse, den er helt sikkert rigtig, der er bare noget med en mors intuition omkring sit barn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Personligt ville jeg altid vælge en skovbørnehave først (altså forudsat at det ellers er lige gode børnehaver vi snakker om) men så meget udetid som muligt vægter højt i min optik

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker at skovbørnehave er LÆKKERT, men det har også sine ulemper; børn der er uden ble eller skal til at være uden ble, opdages ikke så let ved uheld osv.

Det kan være at jeres dreng trives bedst med 4 vægge omkring sig? :unsure

Kulden. Jeg har en thailandsk veninde som efter 3 år i dk, stadig ikke kan vende sig til den kolde vinter.

Men eller er skovbørnehave en super fed mulighed! :)

Maliva trives storartet i sin almindelige børnehave, men hun er også et barn som har behov for at kunne fordybe sig med en tablet eller lave perler osv. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er egentlig meget glad for skovbørnehaver, og havde også i overvejelserne om Silke Elia skulle i en blandt fordi der er højt til loftet. Men det ville slet ikke være optimalt for hende, til trods for hun generelt godt kan lide at være ude. Men hun har bare dage, hvor hun slet ikke kan rumme det, hvor der bare skal blæse en lille vind, ligge et blad forkert osv så bryder hendes verden sammen. Derfor (og af andre årsager) har vi vandt en børnehave, hvor børnene har stor medbestemmelse og selv må vælge og har valgmuligeden hele dagen om de vil være ude eller inde.

Det er lidt svært at rådgive helt konkret, når jeg hverken kender de to børnehaver, pædagogikker, normering, børnetal eller jeres søn og hans eventuelle specielle behov (har selv modtaget et barn på 3 år, der blev adopteret sent, der trods en manglende arm klarede sig super godt, men har også haft 2, der har haft ressourcepædagoger på, den ene fordi hun slet ikke var stimuleret aldersvarende i hjemlandet).

Hvornår skal I vælge? Kan I nå lige at lære ham at kende først? Jeg ville i hvert fald tage ud i begge institutioner og snakke og mærke stemningen.

Pøj pøj, at være mor indeholder en masse svære valg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville til enhver tid vælge den børnehave med mest nærhed og forudsigelighed til et barn der har haft en turbulent start på livet. Skovbørnehaver er gode ingen tvivl, men det er alm. Børnehaver også. Skovbørnehaver rummer ofte børn med store armbevægelser fordi de trives bedre der, men det betyder jo også at pædagogerne har en arbejdsbyrde der er tung i forhold til det. Måske er Lauritz et forsigtigt barn der elsker at tegne eller ligge på gulvet og lege med biler? Ikke alle børn elsker at lege ude! Og hvis de gør efterkommer børnehaver 90% af tilfældene også det!

Mht vejret er der også en pointe! Men tag ud og besøg dem og mærk efter i maven. I kan måske nå det inden i rejser så i har et billede af institutionerne inden i møder Lauritz og tiden går med ham.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Plus at jeg tænker, at der er tænkt flere tanker omkring pædagogikken i en skovbørnehave end i en alm., men det er nu nok bare en fordom.

Det er i hvert fald en fordom ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville anbefale at tage ud og besøge begge børnehaver og så høre, hvad de kan/vil gøre for denne her lille fyr og så fornemme hvad der føles bedst i maven.. Jeg gad godt mine børn kunne gå i skovbørnehave, men den er simpelthen for langt væk her i byen og der er næsten ikke til at få plads..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er i hvert fald en fordom ;)

Njaa, dog baseret på min erfaring fra pædagogstudiet og arbejde. Altså jeg er klar over, at der er tænkt over pædagogikken begge steder, men jeg oplevede bare, at skovbørnehaver lidt mere havde en mission, hvis det giver mening. Nok ret præget af, at jeg selv tror rigtig meget på det skønne ved motorisk udvikling og masser af udeliv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også besøge begge og stole fuldt ud på min mavefornemmelse! 

 

Jeg tænker om skovbørnehaven: Er det noget med, at de skal transporteres langt hver dag i en bus? Og betyder det, at hente- og bringe-tidspunkt er ufleksibelt? Det er i hvert fald værd at overveje, og den umiddelbare grund til at vi ikke kiggede på skov (eller udflytter-) børnehaver. 

Min søn elsker også at være ude, men det er de alligevel stort set hele tiden i den inst. hvor han går. Det skal virkelig være møgvejr for, at de holder børnene inde, og vi både afleverer og henter ham ude på legepladsen mere end 90% af tiden. De oplever også, at børnene er mindre syge, når de er ude så meget, og det er bestemt også min oplevelse med T. Han ville nok ikke trives ligeså godt i en inst. hvor der ikke var meget udetid, men jeg tror også at han nyder at kunne være indendørs indimellem. De har sådan et tumlerum, som han elsker, og der okser han altid rundt, når det er for koldt og vådt udendørs.

 

Men - tilbage til mit udgangspunkt - besøg inst. og mærk efter i maven. Og rigtig meget held og lykke med det:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Njaa, dog baseret på min erfaring fra pædagogstudiet og arbejde. Altså jeg er klar over, at der er tænkt over pædagogikken begge steder, men jeg oplevede bare, at skovbørnehaver lidt mere havde en mission, hvis det giver mening. Nok ret præget af, at jeg selv tror rigtig meget på det skønne ved motorisk udvikling og masser af udeliv.

Jeg har også oplevet det modsatte! Det hele kommer jo ned til om personalet brænder for det de gør, tror på deres fælles mission og lederen er god.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også oplevet det modsatte! Det hele kommer jo ned til om personalet brænder for det de gør, tror på deres fælles mission og lederen er god.

Ja, det har du nok egentlig ret i :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det har du nok egentlig ret i :)

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER