lhk

Gæstedagpleje

12 indlæg i dette emne

Jeg har virkelig brug for jeres hjælp og erfaringer...

Vores søn på 16 mdr. går ved en FANTASTISK dagplejemor, hvor han har det super godt og aldrig har grædt. Det er ikke engang løgn, for han elsker at blive afleveret (og at være der)

Mit dilemma er, at når man går i DP skal man jo engang imellem i gæstedagpleje, og det kan han ikke lide. Græder meget, og er meget pyller. Men spiser og sover som altid godt.

Hvordan tackler I andre at sende børnene i gæstedagpleje? Prøver I med alle midler at få fri fra arbejde, eller er det bare noget man/barnet skal igennem?

Det drejer sig om 3 uger, hvor vores faste dp har fri. Men uge 2 og 3 har vi "fikset", der holder vi nemlig fri på skift. Så det er pt. aktuelt med 1 uge ved gæstedp. Håbede det ville gå ok i dag, men det gjorde det ikke...

Ved nu ikke om jeg skal mobilisere svigermor de næste dage, prøve selv at få noget ekstra fri eller om vi bare skal gennemføre ved gæstedagplejen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

:kram

Herhjemme er vi så mega heldige, at min mor er dagplejemor, og at Valdemar som udgangspunkt er hos hende, når hans faste er syg/har fri. Så på den måde har vi relativt "nemt" kunnet undgå fremmede gæstedagplejere, og har endnu ikke måttet benytte os af det.

Men de få dage, hvor hverken den faste dp eller min mor kunne have ham, har jeg sat himmel og jord i bevægelse for at Valdemar ikke skulle afsted. Og hvis kontoret har snakket om at sende ham til en anden gæste-DP har jeg "skabt mig" for at få ham hen til min mor.

Alt stritter bare på mig, ved tanken om at aflevere mit barn et fremmed sted for en kort bemærkning. Hvis vi et øjeblik glemmer det samfund, som vi lever i, og som nogle gange "kræver" af os at vi afleverer vores børn, selvom vi ikke har lyst, så synes jeg det må være så forvirrende og væmmeligt som barn pludselig at være et nyt sted, uden rigtig at vide hvorfor eller hvor længe. Jeg ville ikke engang bryde mig om det som voksen.

Men omvendt, så er vi jo som nævnt i sådan den luksus situation, at vi kan undgå det. Og børnene lever jo videre, kan man jo sige. Så forstå mig ret: Jeg ville aldrig hæve et øjenbryn over den mor, der afleverer sit barn i gæste-DP. Det kan man være nødt til, og det skal nok gå.

Men personligt ville jeg gå langt for at undgå det.

Måske kan det være en overvejelse om I vil kunne undgå gæste-DP i fremtiden også. Fordi, hvis han uanset hvad vil komme afsted i gæste-DP engang imellem, og hvis I er nogenlunde sikre på, at I kan få den samme, så vil jeg omvendt sige, at sådan en uge måske kunne fungere som en slags indkøring og på den måde være "mildere" for jeres barn, end hvis han skal lære gæste-dp'en at kende på enkelt-dage her og der.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram

Herhjemme er vi så mega heldige, at min mor er dagplejemor, og at Valdemar som udgangspunkt er hos hende, når hans faste er syg/har fri. Så på den måde har vi relativt "nemt" kunnet undgå fremmede gæstedagplejere, og har endnu ikke måttet benytte os af det.

Men de få dage, hvor hverken den faste dp eller min mor kunne have ham, har jeg sat himmel og jord i bevægelse for at Valdemar ikke skulle afsted. Og hvis kontoret har snakket om at sende ham til en anden gæste-DP har jeg "skabt mig" for at få ham hen til min mor.

Alt stritter bare på mig, ved at aflevere mit barn et fremmed sted for en kort bemærkning. Hvis vi et øjeblik glemmer det samfund, som vi lever i, og som nogle gange "kræver" af os at vi afleverer vores børn, selvom vi ikke har lyst, så synes jeg det må være så forvirrende og væmmeligt som barn pludselig at være et nyt sted, uden rigtig at vide hvorfor eller hvor længe. Jeg ville ikke engang bryde mig om det som voksen.

Men omvendt, så er vi jo som nævnt i sådan den luksus situation, at vi kan undgå det. Og børnene lever jo videre, kan man jo sige. Så forstå mig ret: Jeg ville aldrig hæve et øjenbryn over den mor, der afleverer sit barn i gæste-DP. Det kan man være nødt til, og det skal nok gå.

Men personligt ville jeg gå langt for at undgå det.

Måske kan det være en overvejelse om I vil kunne undgå gæste-DP i fremtiden også. Fordi, hvis han uanset hvad vil komme afsted i gæste-DP engang imellem, og hvis I er nogenlunde sikre på, at I kan få den samme, så vil jeg omvendt sige, at sådan en uge måske kunne fungere som en slags indkøring og på den måde være "mildere" for jeres barn, end hvis han skal lære gæste-dp'en at kende på enkelt-dage her og der.

Det stritter også på mig... Føj, jeg kunne høre ham græde helt ude i indkørslen, da jeg kom og hentede ham i dag...

Desværre kan vi ikke vide hvem der bliver gæste-dp næste gang, der er så mange herude, og det er lidt random hvor de kommer hen. Heldigvis har vores faste dp endnu ikke haft en sygedag, det har kun været planlagt ferie. Men jeg har ikke mere ferie tilbage, så hvis jeg skal holde ham hjemme i denne uge, skal jeg høre arbejdet om der findes "ferie uden løn".

Men tusind tak for dit svar, det var meget brugbart for mig:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det stritter også på mig... Føj, jeg kunne høre ham græde helt ude i indkørslen, da jeg kom og hentede ham i dag...

Desværre kan vi ikke vide hvem der bliver gæste-dp næste gang, der er så mange herude, og det er lidt random hvor de kommer hen. Heldigvis har vores faste dp endnu ikke haft en sygedag, det har kun været planlagt ferie. Men jeg har ikke mere ferie tilbage, så hvis jeg skal holde ham hjemme i denne uge, skal jeg høre arbejdet om der findes "ferie uden løn".

Men tusind tak for dit svar, det var meget brugbart for mig:)

Dejligt at det var brugbart :kram2

Men det ER svært, for der er (måske) også grænser for, hvor meget, man har råd til at holde "ferie uden løn" (og om arbejdet overhovedet vil tillade det? :unsure) Hvad med omsorgsdage, måske har du sådan nogle?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt at det var brugbart :kram2

Men det ER svært, for der er (måske) også grænser for, hvor meget, man har råd til at holde "ferie uden løn" (og om arbejdet overhovedet vil tillade det? :unsure) Hvad med omsorgsdage, måske har du sådan nogle?

Ja, vi er så presset på arbejdet, at det er svært at få fri med så kort varsel. Men har da i grunden en omsorgsdag, så hvis jeg kan få lov til at få fri en dag kan den bruges.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke haft de store problemer med at aflevere i Gæstedagpleje - han er en dreng der tager tingene som de kommer og så længe der er noget spændende legetøj og nogen kan kan lege med, så går det. Men han er kun kommet i Gæstedagpleje, hvis vi snakker mere end 2 dage eller hvis vi slet ikke kan få det til at hænge sammen (jeg har skiftende vagter.

De dage han har grædt ved aflevering, der er han hurtig blevet god igen. Vi har også været ret heldig med at få nogle af de samme gæstedagplejer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en pige der også ELSKEDE sin DP fra første færd. Jeg kunne i starten holde hende hjemme ved fridage, men da jeg fik arbejde røg den mulighed. Så havde DP en ferie og gæste DP var bare ikke på bølgelængde med Mie ØJ hun var ked! DER satte vi himmel og hav i bevægelse, mine svigerforældre agerede så dagplejere i 14 dage :biglove.

DP blev så langtids sygemeldt indtil hendes fratrædelse! Men da vi afleverede Mie i sin nye DP (jo egentlig også fremmed) var alt bare godt igen. Og hendes gæste DP er faktisk altid den samme og Mie ELSKER at komme der.

Nu har hun været i gæstehus og der var absolut ingen reaktion what so ever!

Her handlede det om kemi mellem Mie og gæste DP. Hvis den ikke er iorden ja så sætter jeg himmel og hav i bevægelse som jer! Følg hjertet!

Men selvom gæste DP i dag er :numse er det ikke sikkert hun er imorgen og hvis hun er så kan det være en anden gæste DP fungerer helt perfekt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ellers så følg jeres hjerte og find en anden gæstedagplejer.

 

Det lyder også som noget kemi i mine ører - og det er jo vigtigt, at børnene er trygge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm.. her hos os er der en fast gæstedp, hvis børnene skal passes op til 7 dage.

Hvis det er en længere periode, sættes der et samarbejdeigang imellem to dper.

Sådan at den dp der "skal tage over", besøger med jævne mellemrum, de er i forvejen sammen ugentligt i legestuen (et sted, hvor 4-5 faste dper mødes ugentligt), så børnene kender dperen og har det ok med vedkommende.

Derefter SKAL den "gamle" dp besøge børnene ugentligt (somregel i legestuen) for at opretholde kontakten.

Vi havde et kontrovers med vores gæstedp i forbindelse med dps sygdom. Vi fik byttet hende ud, til den "sædvanlige" gæstedp, som børnene i forvejen elsker.

Nu har min dreng altid været god til at justere sig, men ved dette skift var han forvirret og ked ved afleveringer. Jeg fik ALTID et billede 2 minutter efter, med en glad dreng der legede.

Det gjorde afleveringen lettere.. desuden vil dp ikke lade et barn der græder uafbrudt, blive i dp. Så vil hun nok ringe barnet hjem.. Så at dit barn græd ved afhentning, var nok mere et tilfælde end at han har grædt hele dagen.

hvis han spiser og sover som normalt, så trives han. :)

måske græder han ved aflevering fordi han kan mærke at i er påvirkede over situationen?

Måske er han i en fase, hvor han er ekstra sensitiv overfor ændringer?

Hvis i ikke har et "fast gæstedp" system, så ville jeg nok foreslå enten at holde ham hjemme eller få ham æassrt andetsteds.

Men LYT til jeres følelser. Hvad synes I er bedst for jeres søn og jeres hverdag? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en pige der også ELSKEDE sin DP fra første færd. Jeg kunne i starten holde hende hjemme ved fridage, men da jeg fik arbejde røg den mulighed. Så havde DP en ferie og gæste DP var bare ikke på bølgelængde med Mie ØJ hun var ked! DER satte vi himmel og hav i bevægelse, mine svigerforældre agerede så dagplejere i 14 dage :biglove.

DP blev så langtids sygemeldt indtil hendes fratrædelse! Men da vi afleverede Mie i sin nye DP (jo egentlig også fremmed) var alt bare godt igen. Og hendes gæste DP er faktisk altid den samme og Mie ELSKER at komme der.

Nu har hun været i gæstehus og der var absolut ingen reaktion what so ever!

Her handlede det om kemi mellem Mie og gæste DP. Hvis den ikke er iorden ja så sætter jeg himmel og hav i bevægelse som jer! Følg hjertet!

Men selvom gæste DP i dag er :numse er det ikke sikkert hun er imorgen og hvis hun er så kan det være en anden gæste DP fungerer helt perfekt!

Jeg tror også den er gal med kemien. Jeg kunne i hvert fald ikke så godt lide hende da jeg kom og hentede ham (første gang jeg nogensinde har set hende), men jeg er jo også vant til kærlighed, knus og legen på gulvet:) Spørgsmålet er så bare, om han vil reagere med gråd og utryghed ved alle gæstedagplejerene, eller om vi kan finde en god en. Så skal vi bare dem alle sammen igennem...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ellers så følg jeres hjerte og find en anden gæstedagplejer.

 

Det lyder også som noget kemi i mine ører - og det er jo vigtigt, at børnene er trygge.

Ja, jeg kan da prøve at ønske en af de andre næste gang han skal i gæstedagpleje, måske har vi bare været uheldige med dem vi har fået, eller også er hans alder bare svær i forhold til at få rykket rundt på hverdagens rutiner.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm.. her hos os er der en fast gæstedp, hvis børnene skal passes op til 7 dage.

Hvis det er en længere periode, sættes der et samarbejdeigang imellem to dper.

Sådan at den dp der "skal tage over", besøger med jævne mellemrum, de er i forvejen sammen ugentligt i legestuen (et sted, hvor 4-5 faste dper mødes ugentligt), så børnene kender dperen og har det ok med vedkommende.

Derefter SKAL den "gamle" dp besøge børnene ugentligt (somregel i legestuen) for at opretholde kontakten.

Vi havde et kontrovers med vores gæstedp i forbindelse med dps sygdom. Vi fik byttet hende ud, til den "sædvanlige" gæstedp, som børnene i forvejen elsker.

Nu har min dreng altid været god til at justere sig, men ved dette skift var han forvirret og ked ved afleveringer. Jeg fik ALTID et billede 2 minutter efter, med en glad dreng der legede.

Det gjorde afleveringen lettere.. desuden vil dp ikke lade et barn der græder uafbrudt, blive i dp. Så vil hun nok ringe barnet hjem.. Så at dit barn græd ved afhentning, var nok mere et tilfælde end at han har grædt hele dagen.

hvis han spiser og sover som normalt, så trives han. :)

måske græder han ved aflevering fordi han kan mærke at i er påvirkede over situationen?

Måske er han i en fase, hvor han er ekstra sensitiv overfor ændringer?

Hvis i ikke har et "fast gæstedp" system, så ville jeg nok foreslå enten at holde ham hjemme eller få ham æassrt andetsteds.

Men LYT til jeres følelser. Hvad synes I er bedst for jeres søn og jeres hverdag? :)

Du har ret, jeg tror egentlig heller ikke han har grædt hele dagen, men hans reaktion af lettelse da jeg kom sagde bare alt! Men det er super svært, for mange afleverer jo grædende børn hver eneste dag i VS eller hos deres faste dagplejer, det har vi bare aldrig oplevet. Så derfor virker gråd så stærkt på mig nu...

Generelt er han ikke sensitiv, men MEGET nysgerrig og aktiv, så håber han bare er inde i en fase. Den har dog desværre varet længe, da den også var gal sidste gang han skulle i gæstedp for 2,5 måned siden. Men det er måske meget normalt?

Mht. at lytte og gøre det bedste for vores søn og vores hverdag, så er det klart at holde ham hjemme. Men får lidt dårlig samvittighed, for vi har jo i sin tid bedt om pladsen...? Og så holder vi ham bare hjemme... Tror måske nogle mere garvede ville sige vi gav op for let.. Uha, det er ikke let...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER