msk1234

Baby 2 kg. Uge 33

18 indlæg i dette emne

Hej med jer,

Jeg har lige været til scanning og er i uge 33/34. Ved scanninger viste det sig, at baby vejer 2 kg. Vi fik af vide, at det er i den lave ende og skal derfor til endnu to scanninger inden termin. Jordemoderen gjorde meget ud af at berolige os, da alt andet var fuldstændigt normalt/som det skal være, hvilket jo er det vigtigste. Hun fortalte endvidere, at fødslen måske skulle sættes i gang to uger før, såfremt min krop ikke kan producere mad nok, men at der kan ske meget med vægten endnu.

Men, men, men......... Nu kan jeg ikke lade være med at tænke på, om der nu mon alligevel skulle være noget galt og dermed grund til bekymring?

Til info har jeg det super godt og er ikke plaget af nogle graviditetsgener (Overhovedet). Jeg har taget omkring 7,5 kg. På.

Er der nogle af jer, som har erfaringer med dette, så vil jeg meget høre, hvad I tænker.

God weekend :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej med jer,

Jeg har lige været til scanning og er i uge 33/34. Ved scanninger viste det sig, at baby vejer 2 kg. Vi fik af vide, at det er i den lave ende og skal derfor til endnu to scanninger inden termin. Jordemoderen gjorde meget ud af at berolige os, da alt andet var fuldstændigt normalt/som det skal være, hvilket jo er det vigtigste. Hun fortalte endvidere, at fødslen måske skulle sættes i gang to uger før, såfremt min krop ikke kan producere mad nok, men at der kan ske meget med vægten endnu.

Men, men, men......... Nu kan jeg ikke lade være med at tænke på, om der nu mon alligevel skulle være noget galt og dermed grund til bekymring?

Til info har jeg det super godt og er ikke plaget af nogle graviditetsgener (Overhovedet). Jeg har taget omkring 7,5 kg. På.

Er der nogle af jer, som har erfaringer med dette, så vil jeg meget høre, hvad I tænker.

God weekend :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej med jer,

Jeg har lige været til scanning og er i uge 33/34. Ved scanninger viste det sig, at baby vejer 2 kg. Vi fik af vide, at det er i den lave ende og skal derfor til endnu to scanninger inden termin. Jordemoderen gjorde meget ud af at berolige os, da alt andet var fuldstændigt normalt/som det skal være, hvilket jo er det vigtigste. Hun fortalte endvidere, at fødslen måske skulle sættes i gang to uger før, såfremt min krop ikke kan producere mad nok, men at der kan ske meget med vægten endnu.

Men, men, men......... Nu kan jeg ikke lade være med at tænke på, om der nu mon alligevel skulle være noget galt og dermed grund til bekymring?

Til info har jeg det super godt og er ikke plaget af nogle graviditetsgener (Overhovedet). Jeg har taget omkring 7,5 kg. På.

Er der nogle af jer, som har erfaringer med dette, så vil jeg meget høre, hvad I tænker.

God weekend :-)

Altså jeg har en datter fra 2012, som vi også gik til ekstra scanninger med grundet at hun var lavere end gennemsnittet.. Hun vejede 2720 da hun kom til verden tre dage før termin..

De fandt aldrig en grund til at Ida ikke tog på og ikke hørte til de største babyer udover at jeg selv er en bette en..

 

Hvis de tjekkede for flow i navnestregen og om alt var/er som det skal være inde hos bebs, så vil jeg mene at der overhovedet ikke er nogen grund til bekymring..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja desværre... Har været til 5 scanninger siden januar, hvor han har været sat til -25 %, -28 % 2 uger senere, -18 % 2 uger senere, -18 % 3 uger senere og -8 % senere. Den sidste scanning var i slutningen af denne her uge (uge 36+2 2600 gram) og ugen før havde vi været til en privat scanning hvor vi fik afvide at han vejede 2 kg, som jordemoderen senere på ugen (meget modvilligt, fordi hun ikke ville bekymre os yderligere), måtte sige at hun mente var rigtigt. 

 

Vi har fået afvide at alt er ok nu og de vil ikke gøre mere ud af det. Målingerne er meget usikre - for det første er der usikkerheder på selve målene både i form af metoden (ultralyd), hvordan de bliver målt (hvordan peger tværsnittet og hvor vælger de at måle fra/til) og i form at vægten bliver udregnet ud fra en formel. 

 

Til trods for dette har vi også været mega bekymrede, men ville ønske vi kunne have ladet være. Så længe at man mærker babyen, så har den jo energi nok til at flytte på sig  :) De er så forsigtige og vil hellere måle en gang for meget end for lidt. Hvis flow i navlesnoren er godt og den der puls i hjernen er god, så skal I være helt rolige  :)

 

Så det jeg vil sige er at de behøver slet ikke være rigtigt at babyen er så lille som de siger. Og hvis den er, så er det højst sandsynligt også i orden når flow i navlesnor er godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores pige er 20 % for lille. I uge 29 vejede hun omkring 1200 g og i uge 33 vejede hun omkring 1800 g. Men flotte i navle snoren var fint og hun fulgte sin egen kurve så nu ville de gøre mere. Spurgte lægen hvad hun ca vil veje hvis jeg føder til termin og hun mener omkring 2900 g. Så intet alarmerende i det, hun er bare en bette pige men jeg er heller ikke ret stor selv så det hænger nok meget godt sammen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Personligt gir jeg ikke meget for de vægt scanninger. Da jeg skulle have den første sagde de så sent som få timer inden fødsel at det ville blive op ad bakke. Da baby var min fire kg. Hun vejde 3 kg.

Ved baby nr 2 sagde de hun var undervægtig og ville være meget lille under 3 kg. Hun vejde 3,7 kg.

Min veninde fik afvide at baby var MEGA og der kom en ud på 2,7 kg. Den anden fik afvide at babys hoved var unormalt lille. Da han kom ud var det helt standard.

Selv skal man lytte til dem men min erfaring er at det virkelig kan være noget helt andet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Btw jeg har heller ikke ret mange graviditets gener og og her i uge 39+1 har jeg kun taget 7,5-8 kg på...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos mig var jm skøn mere præcise end vækst skanninger i 3. trimester (blev scannet ekstra pga graviditets sukkersyge og fødte en normal str baby)

 

Jeg kan godt forstå jeres bekymringer men tænker der ikke er grund til at være bange, for der blir jo holdt ekstra øje med din baby nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes ikke det lyder galt. 2 kg er da flot i uge 33.

Men det kan jo også være fordi vi fik en lille dreng i uge 32 der kun vejede 1250 g.

Som flere andre skriver hvis flow er godt i navlestrengen og i det blodkar fra dig til moderkagen er alt godt.

Ellers kan det bare have noget med gener at gøre hvis ikke i er de højeste mennesker i verden. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også blevet skannet pga. astma. Vores baby var dog for stor, hvilket også skaber store bekymringer herhjemme. Jeg skal også skannes igen og formentlig sættes i gang to uger før, så jeg ikke føder en mega baby. Så jeg det er lidt samme historie, vi har, bare hvor jeres baby er i underkanten i vægt og vores i overkanten. Det fylder en del hos os - særligt hos min mand, som er nervøs for, om hun så vil være overvægtig, når hun bliver større/voksen, eller om det har andre "konsekvenser". Vores pige blev skannet til at veje 2315 kg i uge 32 og har derfor ud fra jordermoderens skøn i uge 28 taget et kilo på på 4 uger. 

 

God søndag

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også blevet skannet pga. astma. Vores baby var dog for stor, hvilket også skaber store bekymringer herhjemme. Jeg skal også skannes igen og formentlig sættes i gang to uger før, så jeg ikke føder en mega baby. Så jeg det er lidt samme historie, vi har, bare hvor jeres baby er i underkanten i vægt og vores i overkanten. Det fylder en del hos os - særligt hos min mand, som er nervøs for, om hun så vil være overvægtig, når hun bliver større/voksen, eller om det har andre "konsekvenser". Vores pige blev skannet til at veje 2315 kg i uge 32 og har derfor ud fra jordermoderens skøn i uge 28 taget et kilo på på 4 uger.

God søndag

Rolig nu - det er langt fra sikkert at hun blir overvægtig, når hun blir større.

Vi er flere herinde der har født store babyer heriblandt mig selv. Men min søn er normalvægtig nu og det er de andre unger herinde også.

Husk på at det kun er skøn - det er ikke 100 % præcis. Min søn var vurderet 1 kg forkert ud fra de skøn jm kom med de sidste uger inden han blev født 41+4.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også blevet skannet pga. astma. Vores baby var dog for stor, hvilket også skaber store bekymringer herhjemme. Jeg skal også skannes igen og formentlig sættes i gang to uger før, så jeg ikke føder en mega baby. Så jeg det er lidt samme historie, vi har, bare hvor jeres baby er i underkanten i vægt og vores i overkanten. Det fylder en del hos os - særligt hos min mand, som er nervøs for, om hun så vil være overvægtig, når hun bliver større/voksen, eller om det har andre "konsekvenser". Vores pige blev skannet til at veje 2315 kg i uge 32 og har derfor ud fra jordermoderens skøn i uge 28 taget et kilo på på 4 uger.

God søndag

Jeg kan lige huske de præcise tal, men umiddelbart synes jeg, at det lyder noget a la min søns størrelse, og han kom ud 41+0, sund og dejlig på 4630 gram og 55 cm. Han er vist lidt højere end gennemsnittet nu, men ikke overvægtig og i det hele taget fuldstændig normal og har i øvrigt et ret godt helbred :kram2

TS, jeg synes det lyder til at dine jordemødre er ubekymrede, og så tænker jeg, at alt er fint :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 kg. i uge 33 er da (mig bekendt) meget normalt - måske liiiidt under gm.

 

 

 

Jeg blev scannet i 32 + 0 og der vejede Lea 2,02 kg. og hun lå lige over gm-kurven - det så jeg selv.

 

Til jordemoder i uge 35 blev hun skønnet til 2,5 kg - også helt normalt.

 

De skal jo tage rigtig meget på de sidste par måneder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 kg. i uge 33 er da (mig bekendt) meget normalt - måske liiiidt under gm.

Jeg blev scannet i 32 + 0 og der vejede Lea 2,2 kg. og hun lå lige over gm-kurven - det så jeg selv.

Til jordemoder i uge 35 blev hun skønnet til 2,5 kg - også helt normalt.

De skal jo tage rigtig meget på de sidste par måneder :)

Har lige google lidt og alle de steder jeg kiggede stod der gennemsnit i uge 33 var 2 kg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har lige google lidt og alle de steder jeg kiggede stod der gennemsnit i uge 33 var 2 kg.

 

Ok, jamen det er også mit indtryk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også blevet skannet pga. astma. Vores baby var dog for stor, hvilket også skaber store bekymringer herhjemme. Jeg skal også skannes igen og formentlig sættes i gang to uger før, så jeg ikke føder en mega baby. Så jeg det er lidt samme historie, vi har, bare hvor jeres baby er i underkanten i vægt og vores i overkanten. Det fylder en del hos os - særligt hos min mand, som er nervøs for, om hun så vil være overvægtig, når hun bliver større/voksen, eller om det har andre "konsekvenser". Vores pige blev skannet til at veje 2315 kg i uge 32 og har derfor ud fra jordermoderens skøn i uge 28 taget et kilo på på 4 uger.

God søndag

Jeg var selv en kæmpe baby (knap 4800 g) og har hele mit liv været slank/tynd og har ikke skulle gøre særlig meget for det. Bare for at sige at stor baby=overvægtig voksen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak:) Det er jeg glad for, at i siger, og at i selv er sunde og raske eller har sunde og raske børn trods høj fødselsvægt. Det er ikke sådan med alle de formentlig unødige bekymringer, man kan fylde sit hoved med især som første gangs gravid. Tak for opbakningen. Og beklager, msk1234, hvis jeg overtog lidt af din tråd :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej.... jeg kan godt forstå det fylder meget for dig. Som jordemoder kan jeg sige mange beligende ting til dig. Det er altid svært når vi i sundhedsvæsnet prøver at inddele os mennesker i "kasser". For vi er forskellige. Ikke alle passer ind i de samme "kasser". Dit barn passer ikke helt ind i "kassen" for normal fostervægt. Som i jo allerede ved behøver det ikke at betyde at der er noget galt. 

"Kasserne" er jo for at de ved hvornår de skal være ekstra opmærksomme og kan passe på jer og fange de få tilfælde, hvor tingene reelt ikke er i orden. 

 

Dit barn kan være mindre en gennemsnittet, fordi det er bestemt sådan genetisk.  Nogle mennesker er 2 meter høje andre 152cm. Vi er så forskellige... :)

Du har taget helt normalt på i din graviditet og er sund og rask. Ligeledes skriver du at de ved scanningen, udover den lave fostervægt, ikke har fundet noget der kunne give anledning til at tro at der er noget galt. Det er et rigtig godt udgangspunkt.  

 

Omvendt kan der jo være en årsag til at barnet viser sig at være lidt mindre end gennemnittet. Det må være utrygt for dig og jeg forstår dine bekymringer. Heldigvis kan man måle  flow i navlesnoren, det siger noget om barnet får den næring det har behov for. Og altså også om der er en alvorlig årsag til afvigelsen i vægten. Som jeg forstår dig var dette normalt?

Jeg tror og håber i bliver klogere ved næste scanning. Når de har flere scanninger af dit barn kan man sammenholde disse og se om der er et møster. Bla. om barnet bare følger sin egen vægtkurve og dermed med al sandsynlighed blot er genestisk mindre. 

 

Hvis du kan mærke at der er noget du ikke fik svar på eller fik spurgt om ved undersøgelsen - så overvej at ringe ind på afdelingen, for at få en snak med en læge der har adgang til din journal,  hvis du har nogle spørgsmål du kan mærke der brænder i dig - det kunne give lidt mere ro i sjælen frem til næste scanning. 

 

Jeg vil tænke på jer - og håber i får ro på inden længe

 

Kh

Laura  - snart mor til nr. to og Jordemoder

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER