Carcassonne

dåb eller navngivning

50 indlæg i dette emne

Hvad vælger I og hvorfor?

Føler ikke at jeg kan stå inde for at gud er over os alle, men synes også at navngivning virker ligegyldigt når alle jo kender navnet. Så virker sådan lidt bare at holde en fest, kan jo bare udfylde papiret og det er det.

Hvad hvis Lea vil konfimeres, skal hun så til at døbes?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi vælger at døbe vores dreng. For at være helt ærlig handler det ikke rigtig om tro. Det handler mere om traditionen og kulturen i det. Og så at det er en hel del mere praktisk (synes vi).

Og ja, hvis man vil konfirmeres, så skal man døbes først :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Samme argument som Emilie.

Julius skal døbes pga traditionen og så synes jeg personligt at barnedåb og generelt alle familie kommensammener er vildt hyggelige :)

Hvis mine børn ikke vil konfirmeres, kan vi snakke om det til den tid, hvor de selv aktivt kan tage stilling. Jeg ville synes det var mærkeligt, hvis de gerne vil konfirmeres og så først skal døbes som 13/14 årig - det foregår jo med vand i håret osv uanset alder (så vidt jeg ved).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi vælger også dåb, med samme grund som Emilie :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er vi enig om navngivning. Manden er ikke medlem af folkekirken og personligt siger det ikke mig noget.

Jeg blev selv først døbt en måned inden min konfirmation. Det forgik efter en gudstjeneste hvor kun familien var til stede.

Til sommer holder vi en fest eller komsammen og fejre at Lauge er kommet til verden. Vil ikke kalde det en navngivnings fest, da navnet jo er kendt. Vi vil bare gerne markere og fejre at vi er blevet forældre :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med faddere og gudmor/gudfar? Hvad gør I jer af overvejelser der? (dem der holder dåb selvfølgelig).

Vi er vist helt enige om at vores søskende skal være faddere, men vi er ikke nået til en endelig konklusion i forhold til, hvem der skal bære. Jeg ville gerne at det blev min bror, mens manden gerne vil at det bliver hans søster.

Synes godt nok det er svært :/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er vores søskende faddere, så tre i alt.

Min mand bar vores datter og når vi nærmer os dåben beslutter vi, om det er ham eller mig der bærer denne gang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi vælger også dåb. Min mand er ikke døbt, og han ville gene konfirmeres, så kort inden konfirmationen blev han døbt. Det synes han var træls og lidt pinligt.  Og så skulle han sige ja to gange kort efter hinanden, hvilket også virkede lidt fjollet  ;)

Mht faddere, har vi ikke nogen søskende at trække på, så vi har før valgt vennepar. Denne gang ved jeg dog ikke helt, ligesom jeg er i tvivl om, hvem der skal bære. Vores søn bar min mand, jeg bar vores første datter, og nu har vi så Elvira, så måske storebror på 6 skal bære hende, og så kan storesøster tørre vandet af? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi vælger også dåb. Min mand er ikke døbt, og han ville gene konfirmeres, så kort inden konfirmationen blev han døbt. Det synes han var træls og lidt pinligt. Og så skulle han sige ja to gange kort efter hinanden, hvilket også virkede lidt fjollet ;)

Mht faddere, har vi ikke nogen søskende at trække på, så vi har før valgt vennepar. Denne gang ved jeg dog ikke helt, ligesom jeg er i tvivl om, hvem der skal bære. Vores søn bar min mand, jeg bar vores første datter, og nu har vi så Elvira, så måske storebror på 6 skal bære hende, og så kan storesøster tørre vandet af?

Hvor høj er ham på 6? Jeg tænker, ka han nå op til vandet?

Og er det ik hårdt og varmt at bære? Det mindes jeg, at min mand sagde :) Men han holdt også vores datter under hele gudstjenesten - hvornår i seancen skal man bære, for at være gudmor/far? Er det kun når de får vand i håret eller også, når man går ind? (Det var lige et tillægsspørgsmål) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor høj er ham på 6? Jeg tænker, ka han nå op til vandet?

Og er det ik hårdt og varmt at bære? Det mindes jeg, at min mand sagde :) Men han holdt også vores datter under hele gudstjenesten - hvornår i seancen skal man bære, for at være gudmor/far? Er det kun når de får vand i håret eller også, når man går ind? (Det var lige et tillægsspørgsmål) :)

 

God pointe! Jeg tænkte, at han kun lige skal have hende, når hun skal have vand i håret, og at vi så kan hjælpe ham. Men hvis han skal sidde med hende længe, og være den, der bærer hende ind i kirken, er det nok en rigtig dårlig idé! 

Jeg tror, han lige kan nå døbefonten, men så heller ikke meget mere. Måske vi lige skal vende den med præsten, når han kommer til den dér samtale forinden dåben ;)  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God pointe! Jeg tænkte, at han kun lige skal have hende, når hun skal have vand i håret, og at vi så kan hjælpe ham. Men hvis han skal sidde med hende længe, og være den, der bærer hende ind i kirken, er det nok en rigtig dårlig idé!

Jeg tror, han lige kan nå døbefonten, men så heller ikke meget mere. Måske vi lige skal vende den med præsten, når han kommer til den dér samtale forinden dåben ;)

God plan. Det er ellers en rigtig fin og hyggelig ide :)

Jeg er lidt tilbageholdende med at skulle bære, netop pga varmen og at det er tungt i længden. Anabella var kun 2 mdr ved dåben og denne gang er Julius 3 mdr og var fra start et kg tungere, så det kan jo kun være "værre" ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God plan. Det er ellers en rigtig fin og hyggelig ide :)

Jeg er lidt tilbageholdende med at skulle bære, netop pga varmen og at det er tungt i længden. Anabella var kun 2 mdr ved dåben og denne gang er Julius 3 mdr og var fra start et kg tungere, så det kan jo kun være "værre" ;)

 

Hehe, ja det kan nemlig godt være rigtig hårdt, og jeg synes også, det kan være lidt svært for moren, da barnet så sidder og kan lugte mad, og derfor pludselig kan blive meget sultent! Så er det næsten bedre at sidde hos far... Så der er virkelig mange overvejelser, man skal gøre sig forinden ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, ja det kan nemlig godt være rigtig hårdt, og jeg synes også, det kan være lidt svært for moren, da barnet så sidder og kan lugte mad, og derfor pludselig kan blive meget sultent! Så er det næsten bedre at sidde hos far... Så der er virkelig mange overvejelser, man skal gøre sig forinden ;)

Nårh ja, haha! Men er det ik indenfor 6 meter eller sådan noget, at de kan lugte mælken? Det er sådan et eller andet vanvittigt langt væk fra hvert fald :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nårh ja, haha! Men er det ik indenfor 6 meter eller sådan noget, at de kan lugte mælken? Det er sådan et eller andet vanvittigt langt væk fra hvert fald :D

Gud! Det vidste jeg slet ikke de kunne..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nårh ja, haha! Men er det ik indenfor 6 meter eller sådan noget, at de kan lugte mælken? Det er sådan et eller andet vanvittigt langt væk fra hvert fald :D

Lidt vildt, hvis det er så langt væk :D De er virkelig nogle små snyltere i starten, hvor det bare drejer sig om mad!!! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vitus er døbt, og det var vigtigt for mig, at han blev det. Min mand har meldt sig ud af folkekirken og ville vel dybest set helst bare have haft en navngivning, men jeg tror, det var vigtigere for mig at han blev døbt, end det var for ham, at han ikke blev det, om jeg så må sg. For mig er det både noget med tro og tradition. Jeg er ikke dybt religiøs, men jeg synes alligevel, at dåben er et fint fundament at få med. Hvis han ikke vil konfirmeres er det op til ham, men jeg gider ikke holde en fest bare fordi. Eller - helt konkret har onde mor allerede besluttet, at hvis han vil have en fest, skal han gå til konfirmationsforberedelse, hvis han så alligevel ikke vil konfirmeres, så  er det i orden, fordi han siger nej på et oplyst grundlag, og så skal han nok få sin fest. 

Mht. faddere/gudmor, så valgte jeg selv at bære, fordi han var så lille (7 uger) og det var en meget dejlig oplevelse for mig. Fadderne blev hentet hos mine gamle og nære veninder, som jeg vurderer som et godt hold for min søn. Derudover stod min nevø på nu 20 også fadder - jeg er selv gudmor til ham.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med faddere og gudmor/gudfar? Hvad gør I jer af overvejelser der? (dem der holder dåb selvfølgelig).

Vi er vist helt enige om at vores søskende skal være faddere, men vi er ikke nået til en endelig konklusion i forhold til, hvem der skal bære. Jeg ville gerne at det blev min bror, mens manden gerne vil at det bliver hans søster.

Synes godt nok det er svært :/

Vi har valgt 2 fadder hver, og vi skal selv bærer, eller bliver nok manden der skal bære, da vi som jer heller ikke kan blive enige om hvem vi skulle vælge. Mange har synes det var lidt mærkeligt, men for os er det det rigtige

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har valgt 2 fadder hver, og vi skal selv bærer, eller bliver nok manden der skal bære, da vi som jer heller ikke kan blive enige om hvem vi skulle vælge. Mange har synes det var lidt mærkeligt, men for os er det det rigtige

Det er selvfølgelig også en mulighed.. :)

åh jeg synes det er svært altså.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er selvfølgelig også en mulighed.. :)

åh jeg synes det er svært altså.

 

Det er i hvert fald det som giver bedst mening for os, da ingen af os vil gå på kompromis. :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her vælger vi dåb. Ikke fordi vi er troende men pga traditionen. Jeg plejer at se mig selv som traditionskristen.

Ang. Faddere så er det nogle gode venner der skal stå der. Måske spørger jeg også min bror.

Gudmor/gudfar er lidt sværere.. min mand vil gerne at det er en af hans venner - og lige nu overvejer han en som ikke er hans bedste ven men bare rigtig gode ven - fordi så kan "regnestykket" gå op og alle hans venner i denne vennekreds vil så være gudfar for hinandens børn.. men jeg synes hellere han skal overveje hvem han helst ville have i stedet. Og så er der jo lige det faktum at jeg måske også gerne ville have noget og skulle have sagt.. måske jeg selv gerne ville have det var min veninde... så den del har vi ike besluttet endnu..

Hvad gør I jer af overvejelser omkring gæster? Her er det mere de der venner, som egentlig er gode venner men man ikke ser så tit igen og familie som f.eks faster og kusiner som man alligevel kun ser måske en gang om året? Skal de med? Åh jeg synes det er svært... langt sværere end det var til vores bryllup... der var vi ikke i tvivl der skulle al familie (der er ikke så meget igen) og de venner som man måske ikke ser så tit men stadig holder meget af , helt klart med.. men det var også stor fest.. Det her er jo lidt anderledes.. mindre... hmm.. hvilke overvejelser gør I jer?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

åh tør slet ikke tænke gæster. Min mand kan slet ikke begrænse sig når det gælder sådan nogle ting.

hvis det stod til mig var det kun nærmeste familie og venner, hvilket ville løbe op i et par og tyve gæster :)

Hvis det stod til manden skulle vi nok have morbrødre, fastre og farbrødre med familier med også og så kan vi altså lægge omkring 30 mennesker oveni..

Så det skal vi liiiige have snakket om :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her vælger vi dåb. Ikke fordi vi er troende men pga traditionen. Jeg plejer at se mig selv som traditionskristen.

Ang. Faddere så er det nogle gode venner der skal stå der. Måske spørger jeg også min bror.

Gudmor/gudfar er lidt sværere.. min mand vil gerne at det er en af hans venner - og lige nu overvejer han en som ikke er hans bedste ven men bare rigtig gode ven - fordi så kan "regnestykket" gå op og alle hans venner i denne vennekreds vil så være gudfar for hinandens børn.. men jeg synes hellere han skal overveje hvem han helst ville have i stedet. Og så er der jo lige det faktum at jeg måske også gerne ville have noget og skulle have sagt.. måske jeg selv gerne ville have det var min veninde... så den del har vi ike besluttet endnu..

Hvad gør I jer af overvejelser omkring gæster? Her er det mere de der venner, som egentlig er gode venner men man ikke ser så tit igen og familie som f.eks faster og kusiner som man alligevel kun ser måske en gang om året? Skal de med? Åh jeg synes det er svært... langt sværere end det var til vores bryllup... der var vi ikke i tvivl der skulle al familie (der er ikke så meget igen) og de venner som man måske ikke ser så tit men stadig holder meget af , helt klart med.. men det var også stor fest.. Det her er jo lidt anderledes.. mindre... hmm.. hvilke overvejelser gør I jer?

Ang gæster er vires tanke, at det kun er for de aller nærmeste. Hvem vil jeg evt invitere til 1 års, fødselsdag. Jeg synes ikke en barnedåb behøver være en stor begivenhed, men en hyggelig dag med de nærmeste. Her bliver det bedsteforældrene, søskende, nærmeste venner og min moster, onkel og fætre, da jeg hele mit liv har haft et nært forhold til dem. Vi har altid holdt julmog fødselsdag sammen med dem.

Det giver ikke så meget et svar, men bare mine tanker :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her vælger vi dåb. Ikke fordi vi er troende men pga traditionen. Jeg plejer at se mig selv som traditionskristen.

Ang. Faddere så er det nogle gode venner der skal stå der. Måske spørger jeg også min bror.

Gudmor/gudfar er lidt sværere.. min mand vil gerne at det er en af hans venner - og lige nu overvejer han en som ikke er hans bedste ven men bare rigtig gode ven - fordi så kan "regnestykket" gå op og alle hans venner i denne vennekreds vil så være gudfar for hinandens børn.. men jeg synes hellere han skal overveje hvem han helst ville have i stedet. Og så er der jo lige det faktum at jeg måske også gerne ville have noget og skulle have sagt.. måske jeg selv gerne ville have det var min veninde... så den del har vi ike besluttet endnu..

Hvad gør I jer af overvejelser omkring gæster? Her er det mere de der venner, som egentlig er gode venner men man ikke ser så tit igen og familie som f.eks faster og kusiner som man alligevel kun ser måske en gang om året? Skal de med? Åh jeg synes det er svært... langt sværere end det var til vores bryllup... der var vi ikke i tvivl der skulle al familie (der er ikke så meget igen) og de venner som man måske ikke ser så tit men stadig holder meget af , helt klart med.. men det var også stor fest.. Det her er jo lidt anderledes.. mindre... hmm.. hvilke overvejelser gør I jer?

Synes det er vigtigt at man er enige om gudmor/gudfar. Så synes da klart du har lidt af sige også

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor langt er i med planlægning af dåb/navngivning?

Her begyndte jeg at planlægge under graviditeten og tak for det, for overskuddet de fleste dage er lig 0, så er det rart at de fleste ting ved jeg hvordan skal foregå. Datoen var der faktisk styr på før hun blev født, det samme var invitationernes grund form ( dvs kun tekst og billeder mangler, hvilket lige er til at overskue), tanker om maden var os gjort i graviditeten og nu har jeg bestilt det, min mor har købt drikkevarer i Tyskland da hun aligevel kørte den vej da hun skulle hjem fra mine bedsteforældre som bor i Polen.

Og når der er styr på så meget så giver det mig ro inden i, dog skal vi snart få taget de sidste billeder samt få printet teksten ud, for invitationerne skal ud her omkring 1 maj.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi holder dåb 31. maj og har styr på alt undtagen tøj

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER