Guest

termometer - pande?

26 indlæg i dette emne

Vi har heldigvis endnu ikke haft brug for termometer, men jeg ikke købt øretermometer, fordi manden stejlede og syntes, jeg købte for mange "overflødige" ting, og så er sådan nogen øretermometre vist ikke så præcise, så vidt jeg har forstået. Nu går jeg alligevel og overvejer....for ærligt talt, så tror jeg, jeg ville have virkelig svært ved at stikke et termometer op i numsen på min baby, og så dukkede der lige en reklame op for et pandetermometer. Det kan jeg huske, de brugte meget på Hvidovre, da jeg var indlagt i forbindelse med fødslen, så jeg tænker umiddelbart, at de må være ret præcise, og der er jo på ingen måde noget der minder om et overgreb med dem. Det er mere præcist det her, der dukkede op.

 

SÅ nu vil jeg høre, om nogle derude har erfaringer med pandetermometre, de vil dele. Eller med termometre i det hele taget (måske er der nogle fordele ulemper ved de forskellige typer, jeg ikke har overvejet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Eneste præcise måde at måle på er i endetarmen. Og jeg synes overhovedet slet ikke at det er slemt eller et overgreb. :rolleyes  
Men søn basker gladeligt videre med armene mens han får målt temp i rumpen - han bliver mere sur når han skal have en trøje på end når jeg vil tjekke hans temp.



Uddrag fra sundhed.dk:

  • Pandetermometer
    • Er en ny målemetode, hvor kernetemperaturen beregnes ud fra hudtemperaturen ved arteria temporalis 
    • Metoden har betydelig usikkerhed 4, 5

https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/undersoegelser-og-proever/kliniske-procedurer/generelt-og-pleje/temperaturmaaling/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi nøjes med at mærke på ham - synes han bliver TYDELIGT varm selv med blot en lille temperaturændring.

 

Hvis vi efterfølgende har behov for at vide præcis hvor meget han har i feber, så foregår det via et rumpetermometer. Det er præcist, hurtigt og funktionelt. Og det er altså IKKE et overgreb på et barn at tage dets temperatur!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hm, ok. Jeg ved også godt, at det ikke er et overgreb, men jeg tror, jeg ville FØLE det sådan. Men det kan godt være, det er sådan noget, man bare lige skal prøve et par gange, og så har man vænnet sig til det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hm, ok. Jeg ved også godt, at det ikke er et overgreb, men jeg tror, jeg ville FØLE det sådan. Men det kan godt være, det er sådan noget, man bare lige skal prøve et par gange, og så har man vænnet sig til det...

Det var totalt en overvindelse for mig de første gange, jeg synes det var frygteligt og fik S til det, hvis jeg kunne :whistling Men nu har jeg vænnet mig til det, altså det er jo ikke sjovt, men E er totalt ligeglad :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev overtalt af en apotekerdame til at købe et pandetermometer og hold da op noget crap! Meget upræcist. Som i helt ude i skoven. Så vi bruger også numsetermometer herhjemme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har brugt vores termometer til numsen et utal af gange!!!!!! (Ramt af sygdom!) og hun har aldrig beklaget sig. :)

Til jul (16 mdr) fik hun et doktorsæt, og Daniel viser hende et termometer, og siger "det her er et termometer", hvortil hun tager det og vil stikke det i numsen = man ved, man har et barn, der har været syg en del gange

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har et øretermometer, det fik vi anbefalet af lægen. C hader hader hader at få tager temperatur i numsen og har altid gjort det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har både til numse og øre. Jeg er stor fan af øre-termometer, selvom vi egentlig købte det fordi min mand ikke brød sig om at bruge det til numsen.

N synes ikke det er en fest, men brokker sig heller ikke. Han har dig haft en periode hvor han ikke ville ligge på puslebordet. Der har jeg været glad for det til øret. Der sidder han helt stille de sekunder det tager.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har et øretermometer, det fik vi anbefalet af lægen. C hader hader hader at få tager temperatur i numsen og har altid gjort det.

Samme her. Alle 3 har ikke brudt sig om rektal termometer, Freja kunne blive helt panisk, nok pga de gange på sygehuset.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har brugt vores termometer til numsen et utal af gange!!!!!! (Ramt af sygdom!) og hun har aldrig beklaget sig. :)

Til jul (16 mdr) fik hun et doktorsæt, og Daniel viser hende et termometer, og siger "det her er et termometer", hvortil hun tager det og vil stikke det i numsen = man ved, man har et barn, der har været syg en del gange

 

nårh, søde lille pus :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi købte et øretermometer i imerco. Efterfølgende har vi været ved vagtlægen 2 gange, på 2 forskellige sygehuse, og der var det præcis samme mærke og model øretermometer som vi havde.

Jeg er fuldt ud glad og tryg ved vores. Når Agnes er rigtig syg, er jeg glad for at jeg ikke nødvendigvis skal have tøjet af hende, for at måle temperaturen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silke Elia bliver panisk angst for at få skiftet ble i flere dage efter hun har fået taget temperatur med numse termometer, så jeg har stærkt overvejet at købe et andet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger numse termometer, W har ikke brokket sig (han får også panodil stikpiller når det er). Men vi bruger det godt nok sjældent. For det første er han (7-9-13) meget sjældent syg, for det andet tager jeg kun temperatur hvis 1) den virker meget høj eller 2) vi skal fortælle læge/vagtlæge om det.

Han har fx været syg siden mandag med virus (snot, hoste, lidt varm) og her har vi ikke taget feber. Det ændrer jo ikke på noget alligevel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar :glad Jeg tror, jeg venter lidt og ser. Forhåbentlig får vi ikke ret meget brug for at tage temperatur ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har både til enden og øret. Vi bruger klart øretermometeret mest, men der kan godt være op til 0,5 graders forskel på højre og venstre øre. Hvis hendes temperatur bliver høj, og vi er der, hvor vi overvejer læge, så bruger jeg det i enden, for at få et præcist resultat. Ellers måler jeg begge ører, og regner med, at det ligger et sted imellem, hvis der er forskel. Normalt bruger jeg kun termometeret til at holde øje med hvordan det udvikler sig, eller hvis jeg er i tvivl om hun overhovedet har feber, og så er det helt fint med mig, at der er en lille smule usikkerhed.  Det er sjældent jeg skal bruge det helt præcise tal, og hvis det er nødvendigt bruger jeg det til enden. Vores øretermometer er dessuden meget hurtigere, og det er en hel del nemmere, lige at tage temperaturen, mens hun ligger på sofaen, end at skulle have hende ud på puslebordet, afklædt og hele turen.

 

Et lille tip er at købe et endetermometer med bøjelig spids, og så smøre termometeret med noget. Jeg har en gel, jeg bruger til, som er beregnet til intimt brug, men kender en del, der bruger vaseline. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi brugte endetermometer i starten med Marlon, men da han blev lidt ældre begyndte han at blive SÅ ked af det, så vi skiftede til øretermometer, som vi faktisk har været ret glade for (den er ikke 100% præcis, men giver et godt billede af niveauet, og de bruger den jo også på sygehusene) indtil vores hund fik fat i den en dag :rolleyes

Da vi så skulle have en ny, ville jeg prøve det der pandetermometer, for synes det er ret smart at man fx kan måle mens de sover.... Men må indrømme jeg ikke er imponeret overhovedet. Synes den virker meget upræcis, og så er det lidt bøvlet at man skal holde den 5 cm foran panden, for de sidder jo ikke helt stille de små...

Så tror jeg ender tilbage på øretermometeret!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har både til enden og øret. Vi bruger klart øretermometeret mest, men der kan godt være op til 0,5 graders forskel på højre og venstre øre. Hvis hendes temperatur bliver høj, og vi er der, hvor vi overvejer læge, så bruger jeg det i enden, for at få et præcist resultat. Ellers måler jeg begge ører, og regner med, at det ligger et sted imellem, hvis der er forskel. Normalt bruger jeg kun termometeret til at holde øje med hvordan det udvikler sig, eller hvis jeg er i tvivl om hun overhovedet har feber, og så er det helt fint med mig, at der er en lille smule usikkerhed.  Det er sjældent jeg skal bruge det helt præcise tal, og hvis det er nødvendigt bruger jeg det til enden. Vores øretermometer er dessuden meget hurtigere, og det er en hel del nemmere, lige at tage temperaturen, mens hun ligger på sofaen, end at skulle have hende ud på puslebordet, afklædt og hele turen.

 

Et lille tip er at købe et endetermometer med bøjelig spids, og så smøre termometeret med noget. Jeg har en gel, jeg bruger til, som er beregnet til intimt brug, men kender en del, der bruger vaseline. 

 

Tak for tippene :) Hm, mener måske, jeg har købt et med bøjelig spids, mens jeg var gravid...men måske har jeg bare TÆNKT, at jeg ville gøre det ;) Jeg er vokset op med vaseline, og det har fungeret godt, synes jeg. Det er mest tanken om at skulle gøre det på en baby, der er så lille, at man ikke kan kommunikere ret meget med, der bekymrer mig. Men det kunne godt være en plan med et pande-eller øretermometer til den brug, du beskriver, og så bruge numsetermometer til tilfælde, hvor helt præcis temperaturmåling er nødvendig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I forlængelse hvilket termometer bruger i til øret?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I forlængelse hvilket termometer bruger i til øret?

Thermoscan fra Braun, som også er den de bruger på sygehuset :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Thermoscan fra Braun, som også er den de bruger på sygehuset :)

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Eneste præcise måde at måle på er i endetarmen. Og jeg synes overhovedet slet ikke at det er slemt eller et overgreb. :rolleyes  

Men søn basker gladeligt videre med armene mens han får målt temp i rumpen - han bliver mere sur når han skal have en trøje på end når jeg vil tjekke hans temp.

Uddrag fra sundhed.dk:

  • Pandetermometer
    • Er en ny målemetode, hvor kernetemperaturen beregnes ud fra hudtemperaturen ved arteria temporalis 
    • Metoden har betydelig usikkerhed 4, 5

https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/undersoegelser-og-proever/kliniske-procedurer/generelt-og-pleje/temperaturmaaling/

 

Jeg synes det er et overgreb, naar mit barn graeder og vrider sig! 

 

Jeg kan ikke helt se, hvad det der ueberpraecise har med noget at goere, hvis man har med almindelige mennesker at goere, som ikke fejler noget saa alvorligt, at det er bidende noedvendigt med ueberpraecis maaling. Hovedsagen maa vaere, at kunne fastslaa, om barnet har feber, er feberen i den hoeje, middel eller lave endeog frem for alt om den stiger eller falder. 

 

Naar det saa er sagt, saa har vi koebt et pandetermometer af maerket Prestoterm(Den praecise model finder jeg gerne, naar Noah ikke sover). Jeg fik hjaelp paa apoteket og det maaler praecist. Velvidende at der er 0,5 grad mindre hvis maalt eksternt fremfor internt i kroppen, men dte kan jeg selv taenkte mig til. Vi maaler i tindingen, men man kan ogsaa maale i panden lige over oejenbrynene, mellem dem, saa at sige. Termometeret virker ved at maale temperaturen i en central aare, men nu laerte apotekeren mig, at tindingen faktisk er nemmere at maale praecist ved. 

 

Jeg er skidemeget tilfreds med det pandetermometer og det kan gemme op til 5 eller 10 sidste maalinger. 

 

EDIT: I VS maaler de med digitalt inde i armhulen... So much for praecis... hi hi

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Thermoscan fra Braun, som også er den de bruger på sygehuset :)

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er et overgreb, naar mit barn graeder og vrider sig!

Jeg kan ikke helt se, hvad det der ueberpraecise har med noget at goere, hvis man har med almindelige mennesker at goere, som ikke fejler noget saa alvorligt, at det er bidende noedvendigt med ueberpraecis maaling. Hovedsagen maa vaere, at kunne fastslaa, om barnet har feber, er feberen i den hoeje, middel eller lave endeog frem for alt om den stiger eller falder.

Naar det saa er sagt, saa har vi koebt et pandetermometer af maerket Prestoterm(Den praecise model finder jeg gerne, naar Noah ikke sover). Jeg fik hjaelp paa apoteket og det maaler praecist. Velvidende at der er 0,5 grad mindre hvis maalt eksternt fremfor internt i kroppen, men dte kan jeg selv taenkte mig til. Vi maaler i tindingen, men man kan ogsaa maale i panden lige over oejenbrynene, mellem dem, saa at sige. Termometeret virker ved at maale temperaturen i en central aare, men nu laerte apotekeren mig, at tindingen faktisk er nemmere at maale praecist ved.

Jeg er skidemeget tilfreds med det pandetermometer og det kan gemme op til 5 eller 10 sidste maalinger.

EDIT: I VS maaler de med digitalt inde i armhulen... So much for praecis... hi hi

Er så enig i at det hvert fald KAN være et overgreb, sådan føltes det med Marlon til sidst, og så ofrer jeg altså gerne lidt af det præcise, for at skåne min dreng.....

Men nå..... ;) Ville bare sige at jeg er glad for at høre nogen være glade for pandetermometeret.... Så er der måske håb endnu, for at jeg bare skal lære at håndtere den korrekt :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er så enig i at det hvert fald KAN være et overgreb, sådan føltes det med Marlon til sidst, og så ofrer jeg altså gerne lidt af det præcise, for at skåne min dreng.....

Men nå..... ;) Ville bare sige at jeg er glad for at høre nogen være glade for pandetermometeret.... Så er der måske håb endnu, for at jeg bare skal lære at håndtere den korrekt :chin:

 

Jeg var klar til at kyle vores i floden, men tog det med pa apoteket og bad ham nulstille det og saa laere mig op i at bruge det. Saa det gjorde han ig det virker altsaa uplaaklageligt :) 

 

Jeg skal gerne forklare naermere, hvis du vil have det. Hvad er det for et, I har? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER