Susanne

PCO og amning

27 indlæg i dette emne

Jeg er nysgerrig og jeg er sikker på I kan hjælpe mig med lidt statistisk materiale :)

 

Min mor har lige ringet og fortalt, at hun i dag har snakket med en gammel veninde, der er sundhedsplejerske. Hun havde netop været på kursus, hvor de blandt andet havde snakket om PCO og hun fortalte, at PCO-piger har svært ved at producere mælk. Hun kendte ikke til en eneste kvinde med PCO, der havde helt almindelig og uproblematisk mælkeproduktion  :o Se DET ville jo forklare en ting eller 10 for mig! Tænk, hvis det er sandt... 

 

Så nu er spørgsmålet, om PCO-pigerne herinde, kan bakke op om den teori.

Så spørgsmålet går primært til PCO-pigerne, men andre kan da også byde ind:

Ammede du og hvordan var dit forløb?

Hvornår stoppede du og hvorfor?

Oplevede du problemer med at producere mælk nok?

 

Hvis det er sandt, kunne man godt nok spare mange kvinder for unødvendige bekymringer. Og hvad nu, hvis f.eks. LCHF- og/eller KISS-kost kan afhjælpe problemet. Det hjælper jo til at blive gravid og fjernede jo f.eks. stort set alle mine PCO-tegn i blodprøverne.

 

Hvad tænker I, kære BK-panel? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kan starte ud. Har PCO og havde masser af bøvl med amning. De første 5 dage ammede jeg 24/7 og stadig skreg barnet efter mælk. Han suttede fint, men der var bare ikke mælk nok/eller næring nok. Derfor besluttede SP at han efter 30 min amning skulle have en flaske. Så sådan kørte det her indtil han var 5 mdr. og jeg droppede amningen og kun gav flaske.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan da forresten også lige selv melde ind.

 

Alting virkede som fryd og gammen. Anna suttede fra start fint og mælken løb hurtigt til. Derfra gik det ned af bakke. Hun skreg og skreg og skreg om aftenen og sov elendigt om dagen. Hun gik altid ud som et lys, men vågnede konsekvent efter 40min igen. Hun sov fint om natten, men måske hun bare var så udkørt af manglende mad og en aften med skrigeri i sult og afmagt, at hun gik kold :unsure :(

Hun spiste altid kun ca. 5-7 min ad gangen, men jeg troede bare hun var hurtig. Amningen endte med langsomt at gå i stykker og efter en hård kamp både fysisk og psykisk, hvilket helt sikkert ødelagde noget for mit og Annas samvær, så opgav jeg amningen, da hun var 3½ måned. Jeg fik et helt andet barn ud af det, men noget var blevet ødelagt i hendes forhold til mad, så det blev aldrig rigtig godt, før hun for alvor begyndte på fast føde, hun selv kunne indtage.

 

Tænk, hvis alt det kunne have været undgået :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min veninde har PCO. hun har kun kort ammet sine 3 børn, da hun ikke havde mælk nok!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mælk løb aldrig rigtig til. Stoppede med at amme da Noah var 5 dage. Så kom han på fuld flaske.

Håber der bliver forsket lidt i det. Synes det kunne være fantastisk hvis man kan hjælpe flere til et godt ammeforløb!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med Mette? Har hun ikke PCO og samtidig haft godt ammeforløb med Vigga? :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo jeg havde intet problem selvom jeg har pco. Havde MASSER af mælk, det stod ud over alt haha. Løb hurtigt til og vigga fik aldrig nogen former for erstatning. Da vigga var 9 mdr stoppede det helt naturligt da min produktion faldt da jeg kun ammede en gang om dagen og vigga sagde selv fra :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også PCO-pige, men har haft gode ammeforløb.

Den store blev ammet til han var 7 mdr. Fik lidt supplerende mme i kop i starten, men det var nu mere pga hans størrelse ved fødslen og produktionen sku lige i gang.

Jeg ammer stadig lillesøster på knap 6 mdr, men er ved at trappe ned og gå over til flaske. Det har dog intet at gøre med selve produktionen - der er stadig fint med mælk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har pco, og mit ammeforløb var ikke helt gnidningsfrit.

De første 4 måneder havde jeg mere end rigeligt mælk, men efterfølgende gik det bare ned af bakke. I løbet af 4-5 dage stoppede min mælkeproduktion nærmest fuldstændig, og selvom jeg kæmpede ihærdigt for at fortsætte amningen måtte jeg til sidst opgive. Min datter begyndte at afvise brystet og begyndte at græde når jeg prøvede at lægge hende til. Amning er et samarbejde, så da hun ikke ville mere nyttede det ikke noget at fortsætte med at kæmpe for det.

Jeg er gravid igen og min jordmoder er ammerådgiver. Da vi talte om mit sidste ammeforløb, spurgte hun om jeg havde pco, for mit forløb var meget typisk for kvinder med pco. Det er vist et ret "anerkendt" problem lød det til.

Min jordmoder fortalte at forskning har vist, at det hjælper på amningen hvis mor opstarter på metformin kort efter fødslen, men jeg fik ikke spurgt hende om det kan være skadeligt for babyen hvis det kommer ud i mælken

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har veninde med pco, og hun havde vist slet ingen problemer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har en mild form for pco, og kunne amme uden problemer, men løb ligeså stille tær for mælk henad mod de 5-6 mdr hvor jeg valgte at stoppe amningen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har (havde) pcos i svær grad, men ammede uden problemer min søn til han var 9 mdr og han selv stoppede:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar, piger. Jeg synes dog umiddelbart ikke det er til at konkludere noget særlig statistisk signifikant :rolleyes

Er der mon en sammenhæng mellem de pco-piger der har haft (relativt) nemt ved at blive gravid og dem der ikke har?

Jeg tænker umiddelbart, at jeg synes de af Jer jeg kender lidt til, hvor amningen så er gået fint, I har også haft relativt nemt ved at blive gravide? :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar, piger. Jeg synes dog umiddelbart ikke det er til at konkludere noget særlig statistisk signifikant :rolleyes

Er der mon en sammenhæng mellem de pco-piger der har haft (relativt) nemt ved at blive gravid og dem der ikke har?

Jeg tænker umiddelbart, at jeg synes de af Jer jeg kender lidt til, hvor amningen så er gået fint, I har også haft relativt nemt ved at blive gravide? :chin:

Korrekt i vores tilfælde i hvert fald. Omend der gik 4 mdr før jeg fik min menstruation efter p-pillestop, og jeg gik på Metformin da jeg blev gravid i 3. Cyklus efter at menstruationen kom tilbage. Er normalvægtig, om det har nogen betydning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er lidt 'sjov' teori. Min mor har altid sagt til mig at chancerne for at jeg vil kunne amme er små, da hun, min mormor og min oldemor ikke har kunne amme. Jeg kan se i min mors VJ fra da hun ventede mig, at hun havde uregelmæssig cykli, så hun har også mange tegn på PCO synes jeg.. Måske er der en grund til 'familie arven'?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er lidt 'sjov' teori. Min mor har altid sagt til mig at chancerne for at jeg vil kunne amme er små, da hun, min mormor og min oldemor ikke har kunne amme. Jeg kan se i min mors VJ fra da hun ventede mig, at hun havde uregelmæssig cykli, så hun har også mange tegn på PCO synes jeg.. Måske er der en grund til 'familie arven'?

Mener at PCO er arveligt.... Desværre

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Giver lige min historie med - jeg har PCO (dog har det ikke kunne ses siden 2013 pga ændret kost så om jeg kan sige at jeg har det mere aner jeg ikke) og da jeg fødte Cecilie gik der lidt over to døgn før en sygeplejerske hjalp mig i gang med udmalkning (cecilie var i kuvøse de første 1 1/2 døgn) og mens hun er i gang med at vise mig hvordan jeg gør spørg hun til min cyklus inden jeg blev gravid og jeg svare hurtigt at jeg har PCO - ja siger hun så, det kan jeg godt se på dine bryster! WHAT??? Ja for PCO pigers bryster sidder gerne væk fra hinanden og med lidt afstand imellem. Jeg var meget overrasket over den info. Og så fortalte hun sig at PCO piger er heldige hvis de kan amme og holde produktionen af mælk i gang. Det kræver så også tit et stort arbejde for at holde det i gang.

Jeg kom aldrig rigtig i gang med at amme fordi Cecilie da hun blev født var for lille og svag til at tage bryst (hun fik sonde) men jeg malkede ud så hun fik flaske og kunne holde produktionen i gang i knap 4 måneder

Det var så mine erfaringer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mener at PCO er arveligt.... Desværre

Det er jo det. Men det vidste man jo ikke rigtigt for 1000 år siden ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar, piger. Jeg synes dog umiddelbart ikke det er til at konkludere noget særlig statistisk signifikant :rolleyes

Er der mon en sammenhæng mellem de pco-piger der har haft (relativt) nemt ved at blive gravid og dem der ikke har?

Jeg tænker umiddelbart, at jeg synes de af Jer jeg kender lidt til, hvor amningen så er gået fint, I har også haft relativt nemt ved at blive gravide? :chin:

Delvis korrekt her, hvis jeg ska sige det selv. Det tog jo alligevel 2,5 år og 1 iui-forsøg at lave Lasse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Delvis korrekt her, hvis jeg ska sige det selv. Det tog jo alligevel 2,5 år og 1 iui-forsøg at lave Lasse.

Og det var ikke pga mandens sædkvalitet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo det. Men det vidste man jo ikke rigtigt for 1000 år siden ;)

Nej vi bliver da heldigvis klogere

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej vi bliver da heldigvis klogere

Ja heldigvis :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og det var ikke pga mandens sædkvalitet?

Nej hans sædkvalitet er helt normalt. Det var primært pga PCO vi ikke blev gravide i følge klinikken. Den må jo så være nulstillet siden vi selv ku lave Laura.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Giver lige min historie med - jeg har PCO (dog har det ikke kunne ses siden 2013 pga ændret kost så om jeg kan sige at jeg har det mere aner jeg ikke) og da jeg fødte Cecilie gik der lidt over to døgn før en sygeplejerske hjalp mig i gang med udmalkning (cecilie var i kuvøse de første 1 1/2 døgn) og mens hun er i gang med at vise mig hvordan jeg gør spørg hun til min cyklus inden jeg blev gravid og jeg svare hurtigt at jeg har PCO - ja siger hun så, det kan jeg godt se på dine bryster! WHAT??? Ja for PCO pigers bryster sidder gerne væk fra hinanden og med lidt afstand imellem. Jeg var meget overrasket over den info. Og så fortalte hun sig at PCO piger er heldige hvis de kan amme og holde produktionen af mælk i gang. Det kræver så også tit et stort arbejde for at holde det i gang.

Jeg kom aldrig rigtig i gang med at amme fordi Cecilie da hun blev født var for lille og svag til at tage bryst (hun fik sonde) men jeg malkede ud så hun fik flaske og kunne holde produktionen i gang i knap 4 måneder

Det var så mine erfaringer

Det bliver faktisk også beskrevet på ammenet.dk:

"Manglende kirtelvæv

Enkelte kvinder mangler (delvist) det kirtelvæv, der producerer mælken. Forskere har fundet en sammenhæng mellem manglende kirtelvæv og hypoplastiske bryster - dvs. bryster, som ikke har den traditionelt rundede form, men fx sidder meget langt fra hinanden og kan fx have et aflangt "tomt" udseende. Disse kvinder kan ofte amme delvist med den rette støtte. Læs mere her. Kan være relateret til PCO (se nedenfor).

Polycystic Ovarian Syndrome (PCOS, på dansk ofte PCO)

Nogle mødre med PCO kan opleve at have for lidt mælk, uanset deres indsats for at øge produktionen. Andre igen har for meget, og nogle producerer en tilpasset mængde. Læs mere her. Ovenstående problemer med hypoplastiske bryster kan være relateret til PCO. Nogle oplever at få hjælp af medicinen metformin."

Der bliver også linket til en side med mere info, jeg har dog ikke haft tid til af læse det endnu. Men der må vist være noget om at pco har indflydelse på amning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det bliver faktisk også beskrevet på ammenet.dk:

"Manglende kirtelvæv

Enkelte kvinder mangler (delvist) det kirtelvæv, der producerer mælken. Forskere har fundet en sammenhæng mellem manglende kirtelvæv og hypoplastiske bryster - dvs. bryster, som ikke har den traditionelt rundede form, men fx sidder meget langt fra hinanden og kan fx have et aflangt "tomt" udseende. Disse kvinder kan ofte amme delvist med den rette støtte. Læs mere her. Kan være relateret til PCO (se nedenfor).

Polycystic Ovarian Syndrome (PCOS, på dansk ofte PCO)

Nogle mødre med PCO kan opleve at have for lidt mælk, uanset deres indsats for at øge produktionen. Andre igen har for meget, og nogle producerer en tilpasset mængde. Læs mere her. Ovenstående problemer med hypoplastiske bryster kan være relateret til PCO. Nogle oplever at få hjælp af medicinen metformin."

Der bliver også linket til en side med mere info, jeg har dog ikke haft tid til af læse det endnu. Men der må vist være noget om at pco har indflydelse på amning :)

Ja så er det jo åbenbart helt normal viden

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER