MrsMom

Måltider i løbet af dagen?

6 indlæg i dette emne

Nå men lige lidt mere omkring mad ;)

 

Sigrid er nu ca. 5 mdr og 2 uger og vi begyndte på grød til frokost for knap 2 uger siden, det går super fint og tænker at i dag eller i morgen begynder vi på grøntsagsmos til aften.

 

Men... derudover får hun en flaske til morgenmad og en om eftermiddagen = 4 måltider om dagen.

Vi har i en periode nu vækket hende ved 22-23 tiden for at give hende en flaske, da hun måske ellers ikke får nok mad?

Hun sover derefter til ca. 7 tiden om morgenen.

 

Er det nok med 4 måltider, synes ikke jeg kan putte et ekstra ind uden at vække hende eller vente til hun vågner i løbet af natten og bliver sulten, for tænker ikke hun kan holde fra kl. 20 til næste morgen.

Hvad gør I?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes at det lyder som for få måltider til en på 5mdr, i forhold til alle de vejledninger jeg har hørt/læst. Deri er det 6-8 måltider der anbefales. Ikke kun for at de får mad nok, men for at hjælpe til at holde et stabilt blodsukker. Den største del af ernæringen i 5-6mdr alderen skal stadig være flaske/bryst.

Eksempel på "madplaner" er der blandt andet i denne folder:

Hjemmesiden netsundhedsplejesken.dk har også mange gode råd og svar.
Hendes eksempel til en dagsplan for en på 5mdr ser således ud:
(kilde: 
http://www.netsundhedsplejerske.dk/brevkasse/index.php?option=laessvar&kat=KOST%20OG%20ERN%C6RING&id=24804 )

Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre

Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11: Grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 13

Eftermiddag 16: Flaske

Sover en lille powernap

Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.

Flask og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Flaske (drømmemåltid)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det lyder af lidt.

Min baby er 5 mdr og 2 uger. Hun får nok 6-7 måltider om dagen fra hun står op til hun går i seng.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun er bare ikke sulten, er glad og leger, sover lure - om formiddagen en times tid og om eftermiddagen 1-3 timer.

I princippet får hun også 5 måltider da vi vækker hende om aftenen inden vi går i seng.

Jeg vil se om jeg kan putte en ekstra flaske ind om morgenen, men er ikke sikker på at hun rigtig vil have noget, så tror jeg bare det bliver 2 mindre måltider inden frokost.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Taget fra pjecen "mad til børn - fra skemad til madpakker, gode råd og godt at vide."

BQBkV8v.jpg

Så hvis hun er mæt og tilfreds... så er det vist fint!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :)

Lige hvad jeg kunne bruge...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER