SanneKristina

Otrivin - hvad er jeres holdning?

24 indlæg i dette emne

Jeg er i dag 4+2. Min næse er stoppet og så render den! Saltvandsspray virker overhovedet ikke! Så valget står mellem papir i næsen eller et pift otrivin. Hvad ville du vælge?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville købe sådan en næse-skylle-dims. Og ellers papir, brok og klynk.

God bedring :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville købe sådan en næse-skylle-dims. Og ellers papir, brok og klynk.

God bedring :kram

Det må undersøges ☺

Brokke og klynke niveauet nærmer sig snart mandeinfluenza niveauet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville vælge papir i næsen og så er kald til lægen imorgen, hvis det er så slem du ikke mener du kan klare dig uden. Jeg var lige på snerten til at få bihule og pandehulebetændelse og der udskrev min læge en recept på en næsespray som jeg godt måtte tage ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også med på papirvognen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg brugte den i begge mine graviditeter, også i 1. trimester. Jeg kan bare ikke sove, når min næse er så stoppet. Jeg brugte den så i halve doser, dvs. bare et næsebor af gangen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger hypertonisk saltvandsspray, altså saltvandsspray men med større saltkoncentration end almindelig saltvand..... Helt babyvenligt og super effektivt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg brugte den i begge mine graviditeter, også i 1. trimester. Jeg kan bare ikke sove, når min næse er så stoppet. Jeg brugte den så i halve doser, dvs. bare et næsebor af gangen.

Det gjorde jeg også i begge graviditeter. Og så bare kun til natten, netop så jeg ku sove og komme hurtigere ovenpå.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville til hver en tid vælge papir i næsen og lidt ekstra ynk.

Så vidt jeg er orienteret kan otrivin være skadeligt for fosteret (ved dog ikke om der er forskel på, hvor langt man er henne), så hvis du når dertil, hvor du ikke kan holde det ud længere, så vil jeg kraftigt anbefale at tage en læge med på råd.

Jeg har selv ligget med influenza to gange her sidst i graviditeten og været totalt stoppet til. Jeg turde ikke tage otrivin. Var virkelig helt umådeligt ynkelig, men vil til hver en tid hellere selv lide lidt, end risikere at baby lider overlast.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ps. Begge mine børn har det godt og første gang, var det lægen der sagde, at det var ok i så små mængder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vidt jeg ved fraråder man næsespray i graviditeten, fordi der er en mistanke om, at det kan få navlestrengen til at trække sig sammen, og derved nedsætte ilten til barnet (link: http://altomboern.dk/brevkasse/maa-jeg-bruge-naesespray-mod-forkolelse-under-graviditeten )

Jeg ville ikke selv turde, med mindre jeg havde snakket med lægen først, og/ eller det virkelig var et problem.

Har du prøvet pebermyntedråber i vandbad? En skål eller gryde med kogende vand, et par dråber pebermynteolie i vandet (kun et par! Det er meget knoncentreret), så et håndklæde over hovedet, ind over gryden/ skålen. Det virker virkelig godt. Ellers tag et varmt bad - jeg plejere gerne at skure helt op for varmen og lade bruseren køre, indtil badeværelset er godt dampet til, før jeg tempererer vandet og hopper ind. Det virker bedre for mig end næsespray.. :)

God bedring :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min storesøster var på desperationens rand, men fik af vide af både lægen og farmaceuterne, at hun måtte klare sig uden. Jeg ville ikke turde løbe den risiko, når der decideret er påvist fosterpåvirkning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville til HVER EN TID vælge en snottet næse!

 

En snottet næse og lidt søvnløshed er en lille pris at betale for ikke at risikere noget med det lille liv du bærer.

 

Næsespray påvirker slimhinder, ligesom hostesaft f.eks. gør.. Din lille spire SIDDER på en slimhinde - derfor skal man holde sig fra det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Der findes en saltvands næsespray med eucalyptus, som hjalp mig rigtig meget under graviditeten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det som gir luft i næsen ved brug af sprayen er når de små blodkar trækker sig sammen. Medicinen går i blodet via næseslimhinden, så det gør de i hele kroppen, ikke kun i næsen. Når blodkarrene i moderkagen fx trækker sig sammen så får baby mindre/for lidt næring og ilt. Der skal nok store mængder til at det er måleligt skadeligt, men der er en god grund til at lægerne fraråder antihistaminer til gravide. Måske svarer det kun til at tage en cigaret, og det er der mange babyer i maven som har overlevet, men der er ingen tvivl om at det er skadeligt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar alle sammen! Var ude lægen i dag da feber og ekstrem ørepine kom løbet af natten. Har redet mig en god gang mellemørebetændelse! Lægen sagde at så længe jeg ikke er længere henne så kunne jeg godt bruge otrivin, men kun hvis det var helt galt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der findes en homoeopatisk: Euphorbium. Og oeredraaber Otidolo til oererne. Det virker! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er ingen evidens for at otrivin/zymelin skader fosteret/barnet. Men da man ved at stoffet xylometazolinhydrochlorid indvirker på alle slimhinder i kroppen, så fraråder man brugen af disse produkter under en graviditet.

 

Derfor er det nok mere som at gå med livrem og seler.

 

Ovenstående er også grund til at du hører forskellige holdninger hos lægerne og de gravide.

 

Jeg vil sige, at man altid bør forsøge sig med andre naturlige medikamenter først, men er din nattesøvn og dit helbred så påvirket af at være tilstoppet, så kan det godt være en midlertidig løsning, uden at du skal frygte for dit barns helbred.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er ingen evidens for at otrivin/zymelin skader fosteret/barnet. Men da man ved at stoffet xylometazolinhydrochlorid indvirker på alle slimhinder i kroppen, så fraråder man brugen af disse produkter under en graviditet.

 

Derfor er det nok mere som at gå med livrem og seler.

 

Ovenstående er også grund til at du hører forskellige holdninger hos lægerne og de gravide.

 

Jeg vil sige, at man altid bør forsøge sig med andre naturlige medikamenter først, men er din nattesøvn og dit helbred så påvirket af at være tilstoppet, så kan det godt være en midlertidig løsning, uden at du skal frygte for dit barns helbred.

 

Jeg vil ogsaa sige, at det, der stresser kroppen(her soevnmangel pga tilstoppet naese) ogsaa er skadeligt for fostret, saa maaske er det en vurderingssag... Nu jeg taenker mig om, fik jeg en spray, der hedder Rino Get, som aabner naesen, men ikke skadelig for gravide og deres fostre. Der er soelv i... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil ogsaa sige, at det, der stresser kroppen(her soevnmangel pga tilstoppet naese) ogsaa er skadeligt for fostret, saa maaske er det en vurderingssag...

Jeg har brugt otrivin nogle gange, især i starten af denne graviditet, netop fordi det gik ud over min søvn (hvor jeg i forvejen var hårdt ramt her anden gang). Men det har været et enkelt pust i hver næsebor lige inden sengetid, i løbet af dagen har jeg ikke brugt det.

Jeg tog det valg, at det var vigtigere for baby, at jeg fik min søvn om natten, da det virkelig stressede min krop ikke at få sovet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har brugt otrivin nogle gange, især i starten af denne graviditet, netop fordi det gik ud over min søvn (hvor jeg i forvejen var hårdt ramt her anden gang). Men det har været et enkelt pust i hver næsebor lige inden sengetid, i løbet af dagen har jeg ikke brugt det.

Jeg tog det valg, at det var vigtigere for baby, at jeg fik min søvn om natten, da det virkelig stressede min krop ikke at få sovet.

 

Det er jo det - og stress hos moren er videnskabeligt bevist(!) skadeligt for et foster/baby i maven. Saa det er det, jeg mener - er det stress, der skal afhjaelpes, hvor stressenede er det saa at undgaa det potentielt skadelige medikament = skadeligt vs hvor skadeligt er det at bruge det potentielt skadelige medikament.

 

Jeg undgik selv de naesesprays i min graviditet, men fik jo saa den der, jeg naevnte med soelv i og har altid den homoeopatiske i huset. Plus, jeg sover virkelig godt, saadan grundlaeggende, saa det var aldrig et problem. Jeg undgik maaske ligefrem ogsaa panodil og den slags, men havde jeg haft en dag med hovedpine fra helvede, saa ville jeg maaske have taget en panodil... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil ogsaa sige, at det, der stresser kroppen(her soevnmangel pga tilstoppet naese) ogsaa er skadeligt for fostret, saa maaske er det en vurderingssag... Nu jeg taenker mig om, fik jeg en spray, der hedder Rino Get, som aabner naesen, men ikke skadelig for gravide og deres fostre. Der er soelv i... 

 

Ja netop. Søvnmangel og dårligt helbred duer ikke.

 

Og jeg skrev det med ingen evidens fordi, der var een der sammenlignede med rygning, og det mener jeg bestemt ikke man kan, da der findes masser af evidens for at rygning er skadeligt for fosteret/barnet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har valgt at bruge otrivin til natten. Jeg har så også reddet mig en gang smertefuld blærebetændelse, så det blev alligevel ikke til meget søvn i nat. Håber på bedre held i nat. Mange tak for jeres svar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER