NæstenKlar

Nyfødt og døgnrytme

12 indlæg i dette emne

Jeg er førstegangsmor, og hvor har alle mange gode tips/råd/metoder mm., som man da liiiiige bør høre om eller prøve.. Det er ikke altid til at finde ud af, og jeg kan til tider være skeptisk, da de med mange meninger ofte ikke har haft spædbørn i 30 års tid;)

Jeg har en pige på knap 3 uger som sover fint i løbet af dagen (3-4 timer ad gangen i barnevogn ude), men ved 23 tiden går det galt - hun kæmper for at holde sig vågen, og det virker ikke som om, hun ikke ved hvad hun selv vil. Her har hun en vågen periode på 3-4 timer, selvom hun er træt til sidst.

Vi forsøger at vise hende forskel på nat og dag nu ved at skifte tøj morgen og aften, at hun sover i barnevogn ude om dagen, og i vuggen i vores soveværelse om natten.

Men.. Hvornår skal en baby have en døgnrytme meget a la forældrenes? Hvornår skal hun selv falde i søvn i hendes vugge? Og hvornår begynder man 'kampen' med at 'nu er det nat, du skal sove'?

Vi har jo tænkt at hun er så lille, så hun pt. mest har brug for omsorg, nærvær mm., således at hun om aftenen vugges i søvn hos os/sover på maven hos os, og bliver lagt i vuggen når vi går i seng. Men iflg. familiemedlemmer, så er det jo helt forkert, og vi bør tage kampen med at hun selv skal falde i søvn allerede nu. Jeg synes bare det er utrolig tidligt, men hvad siger I? Hvornår kan man forvente, at de har en bedre døgnrytme og hvornår skal de selv falde i søvn i deres seng?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Når hun er så lille kender hun slet ikke forskel på nat og dag :) i min verden er det helt rigtigt det i gør nu med at lade hende sove hos jer og lægge hende i vuggen når i går i seng.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Normalvis begynder de først at få en fast rytme omkring 3-4 måneders alderen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fuldstændig enig med Pada og Kawon :)

Jeg kan tilføje, at herhjemme var sønnike faktisk nok ca. 6 måneder, før der var noget, der lignede rytme :)

Og falde i søvn selv, hmmmm... Det var i hvert fald senere. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fast rytme kan man tidligst arbejde på fra 3 mdrs alderen ca..

Lige nu er hun så lille, at I gør det rigtige. Dog vil jeg sige (hvis det er muligt selvfølgelig), at man ska tilstræbe, at en lille baby kun skal være vågen maks 1,5-2 timer ad gangen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I hvert fald ikk i en alder af 3 uger. Du kan først lære hende det sådan for alvor i en alder af 4 mdr ca.

Luk af for de kommentarer. - hva der virkede for dem, virker nok ikk for jer og hva der virker i dag, virker nødvendigvis ikk i morgen eller om et par dage ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, hvor jeg kender det med at alle folk har "gode" råd. Heldigvis gør de det jo i den bedste mening, men det er ikke alle der forstår at en nyfødt ikke er det samme som en ældre baby, og at i selvfølgelig gør hvad der virker for jer og hvad der føles rigtig.

For det er hvad i skal gøre. Hvad der føles rigtig :)

 

Jeg synes det lyder fornuftigt det som i gør, og i ligger mærke til hvordan jeres datter har det. 

Mange babyer bliver urolige om aftenen og kan blive lidt pylrede. Det gør vores datter også omkring kl 17-18, og så er der ikke altid lige noget der virker.

 

Det er sjældent at små babyer sover igennem natten og kender forskel på dag og nat.

Det skal nok komme helt af sig selv med tiden, selvom det måske ikke er et råd man kan bruge til så meget. 

 

Desuden er det ikke alle børn der bare af sig selv kan falde i søvn. Det kan vores datter ikke og hun er 4 måneder. Så det er lidt noget pjat at sige at det skal de kunne og slet ikke som 3 uger :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi spurgte vores SP om det med faste sovetider da CL var 3-4 måneder og der var svaret at de små guldklumper kan skifte døgnrytme helt ind til de er 8-9 måneder så derfor kan det være svært med en fast døgn rytme ind til da - og så fortalte hun noget andet meget vigtigt - man kan ikke give guldklumperne dårlige vaner før de er ca 6 måneder, så det med at lade dem sove i sengen bliver ikke en vane før de er ældre

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I maven er baby typisk vågen om natten og sover om dagen, hvor de bliver vugget, når mor bevæger sig rundt - så ofte vil nyfødte sove bedre dag end nat. Som andre siger tager det tid før baby lærer forskel på nat og dag. Derudover tog det for os også tid at lære hende godt nok at kende til at få bøvset hende ordentligt af og den slags. Rytme og bedre nattesøvn kom for os omkring 2 måneder, men der er ingen garantier for den slags.

tag de råd til dig, der lyder til at være værd at prøve og gør hvad der virker for jer. Tiden arbejder med jer :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I maven er baby typisk vågen om natten og sover om dagen, hvor de bliver vugget, når mor bevæger sig rundt - så ofte vil nyfødte sove bedre dag end nat. Som andre siger tager det tid før baby lærer forskel på nat og dag. Derudover tog det for os også tid at lære hende godt nok at kende til at få bøvset hende ordentligt af og den slags. Rytme og bedre nattesøvn kom for os omkring 2 måneder, men der er ingen garantier for den slags.

Jeg tror, det er rigtigt gost at tænke på tryghed - hos os sov baby også en del oven på os den første tid :)

tag de råd til dig, der lyder til at være værd at prøve og gør hvad der virker for jer. Tiden arbejder med jer :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også sige i gør hvad der er rigtigt for jer og så længe hun trives er det jo vigtigst. Vores søn er 4mdr nu og han ændrer hele tiden rytme...dog er vi heldige at kunne ligge ham uden problemer når han skal sove....det er ikke tit han har sovet hos os for derefter at blive puttet...men jeg gør også alt for at undgå den vane ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

TAK for Jeres svar, hvor er det rart at høre, vi ikke er helt galt på den! Vi forsøger selvfølgelig at begrænse hendes vågne perioder til nogle timer ad gangen, men hun er bare ikke altid enig, og så er der jo ikke meget at gøre.. :rolleyes

 

Vi må bare fortsat følge hendes rytme, og så lade hende falde i søvn hvor og hvornår hun reelt set vil - så må vi se om "problemet" stadig er der om nogle måneder, og i så fald må vi tage kampen dér.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER