Guest

Af med sutterne - hvornår og hvordan?

20 indlæg i dette emne

Ronja er 3,7 år nu og bruger stadig sut om natten. Det var egentlig meningen vi ville have taget dem inden hun blev 3 år, men så kom der en lillesøster oveni og vi ville ikke tage den der. Siden har vi ikke lige haft overskuddet til at tage kampen, men stille og roligt trappet ned på brugen af sutterne. Nu er vi så begyndt at snakke med hende om at nu skal hun snart af med sutterne. Hun siger selv at de skal hænges på et suttetræ når hun ikke skal have dem mere. Vi har så overvejet at kombinere det med et besøg i Bonbon-land hvor de har et stort flot suttetræ :) 

 

Lige nu snakker vi om, om det skal være til april når vi har ferie eller om vi skal vente til vores sommerferie. Vi vil gerne have god tid til det. 

 

Nu bliver jeg så nysgerrig med hvornår (alder) og hvordan I gjorde da jeres barn skulle af med sutten? Har de fået noget for at skille sig af med sutterne? :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Caroline kom af med sutterne dagen efter hun blev 3 år. Grunden til det var den dag, var fordi hun havde bidt hul i sine sutter, det opdagede vi da hun skulle i seng. Hun var med til at smide dem ud, og blev så puttet uden sut. Hun har ikke fået en gave, da det var en meget impulsiv beslutning.

Hun spurgte enkelte gange efter dem de første par dage, men accepterede at de var smidt ud. Havde frygtet at det ville blive svært for hende at komme af med sutten, men det er gået over al forventning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har de samme tanker med Mie. Hun er på ingen måde afhængig af sine sutter så vi regner med at tage dem i sommerferien hvor hendes lur også ryger så kampen kun skal tages til aften.

Men jeg ved simpelthen ikke hvordan :unsure jeg gider ikke et stort nummer for det kan også forværre det. Måske putter vi dem i postkassen og "sender til en baby" og så får hun en lille ting fordi hun er sej!

Men Mie er bare overhovedet ikke sutte afhængig hun har ikke engang brugt sut til trøst i et år. KUN til søvn, og ligger der en sut så ligger hun den ind i sin seng i stedet for at tage den i munden. Så jeg tror ikke det bliver en større kamp.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har de samme tanker med Mie. Hun er på ingen måde afhængig af sine sutter så vi regner med at tage dem i sommerferien hvor hendes lur også ryger så kampen kun skal tages til aften.

Men jeg ved simpelthen ikke hvordan :unsure jeg gider ikke et stort nummer for det kan også forværre det. Måske putter vi dem i postkassen og "sender til en baby" og så får hun en lille ting fordi hun er sej!

Men Mie er bare overhovedet ikke sutte afhængig hun har ikke engang brugt sut til trøst i et år. KUN til søvn, og ligger der en sut så ligger hun den ind i sin seng i stedet for at tage den i munden. Så jeg tror ikke det bliver en større kamp.

Problemet her er netop også at Ronja er virkelig afhængig af sine sutter. De er i munden på hende hele natten og i løbet af dagen/aftenen kan hun finde på at putte fingrene i munden i stedet, en bamse, kanten af tøjet eller hvad der lige er i nærheden af hende. Jeg tror det bliver hårdt for hende og derfor skal vi (især mig) kunne være der for hende om natten og det kan jeg ikke lige nu pga Liv er afhængig af mine bryster om natten <_< det kommer også til at være med til at afgøre om det bliver april eller sommerferien vi gør det i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har de samme tanker med Mie. Hun er på ingen måde afhængig af sine sutter så vi regner med at tage dem i sommerferien hvor hendes lur også ryger så kampen kun skal tages til aften.

Men jeg ved simpelthen ikke hvordan :unsure jeg gider ikke et stort nummer for det kan også forværre det. Måske putter vi dem i postkassen og "sender til en baby" og så får hun en lille ting fordi hun er sej!

Men Mie er bare overhovedet ikke sutte afhængig hun har ikke engang brugt sut til trøst i et år. KUN til søvn, og ligger der en sut så ligger hun den ind i sin seng i stedet for at tage den i munden. Så jeg tror ikke det bliver en større kamp.

Det er faktisk lidt samme historie her. W er sådan næsten ligeglad med sut. Han bruger den til middagslur ikke om natten (underligt, jeg ved det godt), her til aften var sutterne væk (vi har 2) og jeg har puttet ham uden, uden at det har været vanskeligere end normalt.

Så jeg vil ikke gøre et nummer ud af det. Det vil være at ligge noget i ham, som han ikke selv har tænkt over. Jeg tænker det bliver kort, nu sender vi sutterne til en anden der har brug for dem. Bare så han ved det.

Fordi han er så ligeglad, tænker jeg at det måske bliver relativt snart. Der er jo ingen grund til at han støder ind i en periode hvor de så bliver uundværlige. (Vi trøster ikke med sut).

Mega trælst svar indser jeg lige. Sorry.

Til gengæld tror jeg Muhlerne kommer med på 1. date og alt det der ;) De er hans et og alt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Marlon var 3 år og 2 måneder, og vi ventede også til middagsluren var væk, så det "kun" handlede om natten..... Han var faktisk ret glad for sine sutter, men de kom på et suttetræ, og så fik han en masse spiderman-ting i gave som bytte (fx sengetøj, som så kom på til samme aften) og det gik overraskende nemt.... Han tog det flot, og vi havde ingen større episoder.

Med Charlie tror jeg måske vi griber det anderledes an, for som Ronja, bruger han alt mulig andet som sut, hvis sutterne ikke er der..... Og så ender det jo bare med vi har en dreng der sutter tommelfinger hvis vi fjerner sutten for tidligt. Jeg tror fint han kan få lov at vente til han er 4-4 1/2 før sutten forsvinder helt, hvis han bliver ved med at være så glad for dem, for så kan man bedre forklare at det ikke duer at sutte tommelfinger....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er faktisk lidt samme historie her. W er sådan næsten ligeglad med sut. Han bruger den til middagslur ikke om natten (underligt, jeg ved det godt), her til aften var sutterne væk (vi har 2) og jeg har puttet ham uden, uden at det har været vanskeligere end normalt.

Så jeg vil ikke gøre et nummer ud af det. Det vil være at ligge noget i ham, som han ikke selv har tænkt over. Jeg tænker det bliver kort, nu sender vi sutterne til en anden der har brug for dem. Bare så han ved det.

Fordi han er så ligeglad, tænker jeg at det måske bliver relativt snart. Der er jo ingen grund til at han støder ind i en periode hvor de så bliver uundværlige. (Vi trøster ikke med sut).

Mega trælst svar indser jeg lige. Sorry.

Til gengæld tror jeg Muhlerne kommer med på 1. date og alt det der ;) De er hans et og alt :)

Det er da helt fint svar :D Det er dejligt at høre at andre klare det fint uden problemer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Filippa var lige blevet 3 år. Vi talte en periode om at hun var ved at være stor og 3 år så skulle man til at lære ikke at bruge sut. Vi læste lidt bøger om at sige farvel til sutten. Dagen før talte vi med hende om, at vi skulle ind i en park og hænge sutterne på et stort træ hvor de skulle være sammen med en masse andre sutter og bagefter ville hun få en gave.

Hun blev ked da realiteten gik op for hende ved træet. Vi kørte så til en Build-a-Bear hvor hun fik lov at vælge en bamse. Den dag i dag ved hun at hun fik den da hun holdt op med sut.

Hun fik ikke sovet lur den dag, da hun var ked og savnede sutten. Der var lidt ved putning om aftenen også og mindre de næste par dage og så var det ovre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For os gik det overraskende nemt med begge børn.

 

Da Sebastian var 9 mdr. blev han forkølet og kunne ikke trække været når han havde sut I munden. Da han blev rask, forsøgte vi at tilbyde ham sutten, men han nægtede den fuldstændig og han havde åbenbart heller ikke brug for den. Han skulle starte I dagpleje lige efter og hun var godt nok bekymret, da vi fortalte at han bare skulle lægges uden noget og så faldt han I søvn, hun troede ikke på os, men matte sande vi havde ret :)

 

Cassandra var 2,5 år. Jeg havde lidt frygtet at det ville være svært, da hun var glad for sine sutter, dog uden at have et overdrevet forbrug af dem. 

En dag lagde jeg mærke til, at hun brugte dem mindre og mindre, så vi samlede alle sutter ind og lagde dem I et skab, så de kunne tages frem, hvis nu vi tog fejl. Hun efterspurgte dem overhovedet ikke og efter en 14 dages tid røg de videre I skraldespanden og sutten I vuggestuen røg I samme omgang.

 

Cassandra har dog så tilgengæld en nusseklud og den følger hende overalt og hun kan ikke falde I søvn uden den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ronja har to nusseklude og en Tigerdyr som også er med hende i sengen men i øjeblikket ligger de der bare. Mit håb er at hun vil bruge dem til at putte med i stedet for sutterne.

Jeg har også lagt mærke til hun bruge sutterne til at nusse sig med. Hun har en sut i munden og så en i hver hånd som hun så nusser kind og næse med.

Jeg kan ikke lige finde ud af om vi skal trappe ned og sige nu er det kun én sut med i seng og resten står i en kurv i vinduet eller om vi bare skal tage det på en gang :unsure hvad ville I gøre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Caroline har ikke brugt sut siden hun var et år og nogle måneder. Som i slet ikke. Hun sov elendigt med sutten, og efter vi snuppede den sov hun så meget bedre. Vi fortalte hende bare at hun ikke brugte og så var det sådan :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Felix var 2,5 år..Han var sprogligt bagud og forkert suttebrug gjorde at tungen hang. Felix var med ude og vælge en gave. Så hjalp han med at pakke alle sutterne i en pose som han gav sin bedstefar og fik sin gave udleveret i bytte. Når vi efterfølgende snakkede om sutten huskede han hvad der skete den dag og bestemt som noget positivt og han har derfor ikke været ked. I dag er han slet ikke misundelig på Asgers sutter. Han siger det kun er babyer, der bruger sut og han er jo en stor dreng :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også lagt mærke til hun bruge sutterne til at nusse sig med. Hun har en sut i munden og så en i hver hånd som hun så nusser kind og næse med.

Jeg kan ikke lige finde ud af om vi skal trappe ned og sige nu er det kun én sut med i seng og resten står i en kurv i vinduet eller om vi bare skal tage det på en gang :unsure hvad ville I gøre?

Det gør Anna også. Altså nusser sin næse med sut nummer to og jeg overvejer nedtrapning vs kold tyrker. Jeg tror nu, at vi fjerner dem begge på een gang, så vi ikke trækker pinen ud :unsure

Anna er 3 år og 3 mdr, og hun skal smide den inden sommeren er gået, men hun skal lige helt af med bleen først.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det gør Anna også. Altså nusser sin næse med sut nummer to og jeg overvejer nedtrapning vs kold tyrker. Jeg tror nu, at vi fjerner dem begge på een gang, så vi ikke trækker pinen ud :unsure

Anna er 3 år og 3 mdr, og hun skal smide den inden sommeren er gået, men hun skal lige helt af med bleen først.

 

Jeg er virkelig i tvivl om det ene eller det andet. Vi har indtil nu brugt nedtrapning så hun måtte bruge dem mindre og mindre i løbet af dagen og nu er det så kun om natten. Det har fungeret rigtig fint, men jeg ved ikke om det er det rigtige at gøre igen :unsure 

 

Min veninde foreslog mig faktisk lige at jeg spurgte min SP om hun har nogle råd næste gang hun kommer forbi for at besøge Liv, så det tror jeg at jeg gør. Overvejer også at skrive en mail for hun kommer faktisk først midt april igen og der overvejer vi jo netop at tage sutterne. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ronja har to nusseklude og en Tigerdyr som også er med hende i sengen men i øjeblikket ligger de der bare. Mit håb er at hun vil bruge dem til at putte med i stedet for sutterne.

Jeg har også lagt mærke til hun bruge sutterne til at nusse sig med. Hun har en sut i munden og så en i hver hånd som hun så nusser kind og næse med.

Jeg kan ikke lige finde ud af om vi skal trappe ned og sige nu er det kun én sut med i seng og resten står i en kurv i vinduet eller om vi bare skal tage det på en gang :unsure hvad ville I gøre?

Jeg tror det ville være den vej vi ville gå, men jeg tror først jeg ville få kurven med sutter væk fra værelset og så derefter fjerne ekstra sutterne fra sengen. Men det er med den tanke at forberedelse er godt! Omvendt må du jo lige vurdere om det i stedet kan virke som en "trussel" om hvad der skal ske frem for forberedelse. Det kommer jo meget an på barnet!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror det ville være den vej vi ville gå, men jeg tror først jeg ville få kurven med sutter væk fra værelset og så derefter fjerne ekstra sutterne fra sengen. Men det er med den tanke at forberedelse er godt! Omvendt må du jo lige vurdere om det i stedet kan virke som en "trussel" om hvad der skal ske frem for forberedelse. Det kommer jo meget an på barnet!

Ronja er helt klart en der har godt af forberedelse og det er også derfor jeg mest hælder til nedtrapning.

Ronja faldt faktisk i søvn to gange i bilen i går uden sutter så der kan hun i hvert fald godt :) Jeg er også i dag begyndt at sige til hende hvis hun sidder med fingrene i munden at hun skal tage dem ud og at hun i stedet evt kan tage Tigerdyr og kramme så hun måske vænner sig til at bruge den i stedet for og at den forhåbentlig også kan bruges om natten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Magne er 3,2 og bruger sut når han sover.. Vi har lige taget luren fra ham, så nu er det kun om natten.. Jeg vil gerne snart have ham vænnet af med sutten, for gider ikke han får et tilbagefald når lillebrøster kommer til september..

Vi har prøvet at snakke om at bytte sutten ud med gaver eller sende til julemanden, men det siger han bare nej til, så vi skal have fundet ud af en anden måde.. Så følger lige med herinde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah er meget afhaengig af sin sut. Jeg har en eller to i rotation og de ligger ikke til fri afbenyttelse i vaagentiden. han kan ikkie administrere, at der ligger en sut, hvis han lige vil have den. Hvis han ser den, nupper han den og kommer den i munden. 

 

Han troester sig selv med sut, men det kan han jo af gode grunde ikke, naar den ikke er der. Jeg er stensikker paa, at det ogsaa er derfor, ahn har faaet et mere udadreagerende temperament og graad, hvilket jeg faktisk byder velkommen, saa jeg har muligheden for at vaere den, han soeger troest hos og ikke sutten. 

 

Han begyndte at bide dem i stykker, saa en sut holdt ca. en dag eller to. Det vil jeg ikke vaere med til, saa nu er reglen, at sut er til at sove med og paa koereture. 

 

Han har Ninne, som er fast foelgesvend. Den kan han godt sutte paa, hvis ikke han har en sut... Ellers fingre eller genstande, hvilket vi "blidt" forsoeger at undgaa - isaer genstande. Men han er saa tydeligvis ikke kalr til at give afkald paa sutter og det bliver virkelig haardt for os alle den dag, det sker. Jeg taenker, at han maa sutte paa sut til han bliver 3, men jeg tror ikke, det er nemt for mig at overholde... Og jeg ved ikke, hvordan vi goer det, men det bliver ikke noget med gradvist. Nok naermere en brat afslutning herpaa med god forberedelse. 

 

Vi skal have Noah blefri over sommeren, fordi italiensk BH(som han starter i midt september) ikke vil have bleboern. Det skal taenkes med i projektet og jeg kan derfor godt forestille mig, at det vi venter til efter BH start... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Leo var virkelig afhængig af sine sutter. Han havde altid to med i seng, en i munden og den anden satte han mellem sutten og næsen. Skørt ;)

Han smed dem sidste forår (et par måneder før han blev tre). Vi havde længe forberedt ham. Både ved at han måtte vælge en gave, som han så billeder af, og ved at vi talte om fugle, så på tomme fuglereder og talte om der snart ville komme små unger i, der havde brug for sutter. Den dag vi så gjorde det, gik vi over i parken for at hænge dem op på et suttetræ (så fuglene kunne komme og tage dem :p). Det skal lige siges at jeg fortrød mange gange og foreslog at udsætte det, han var jo så glad for dem. Men min mand stod fast, nu havde vi jo aftalt det og gjort forarbejdet.

Leo var helt med på at hænge dem op og få gaven, men så var det ikke sjovt mere. Han ville gerne have dem med hjem. Vi fik ham distraheret og dagen gik fint. Det var enormt hårdt da han skulle sove. Han ville gerne bytte alt sit legetøj for en sut. Jeg tror det tog et par timer at falde i søvn, hvor han var ret ked af det. Jeg lå bare hos ham og nussede og sang osv. Han vågnede nogle gange i løbet af natten, hvor det var det samme. Det var en frygtelig nat. Næste aften var der lidt brok inden han sov, men han sov igennem. Tredje aften var der ingenting og han har ikke savnet den siden.

Jeg tror, som med så meget andet med de små, at det handler om selv at være parat.

Held og lykke med det :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Leo var virkelig afhængig af sine sutter. Han havde altid to med i seng, en i munden og den anden satte han mellem sutten og næsen. Skørt ;)

Han smed dem sidste forår (et par måneder før han blev tre). Vi havde længe forberedt ham. Både ved at han måtte vælge en gave, som han så billeder af, og ved at vi talte om fugle, så på tomme fuglereder og talte om der snart ville komme små unger i, der havde brug for sutter. Den dag vi så gjorde det, gik vi over i parken for at hænge dem op på et suttetræ (så fuglene kunne komme og tage dem :p). Det skal lige siges at jeg fortrød mange gange og foreslog at udsætte det, han var jo så glad for dem. Men min mand stod fast, nu havde vi jo aftalt det og gjort forarbejdet.

Leo var helt med på at hænge dem op og få gaven, men så var det ikke sjovt mere. Han ville gerne have dem med hjem. Vi fik ham distraheret og dagen gik fint. Det var enormt hårdt da han skulle sove. Han ville gerne bytte alt sit legetøj for en sut. Jeg tror det tog et par timer at falde i søvn, hvor han var ret ked af det. Jeg lå bare hos ham og nussede og sang osv. Han vågnede nogle gange i løbet af natten, hvor det var det samme. Det var en frygtelig nat. Næste aften var der lidt brok inden han sov, men han sov igennem. Tredje aften var der ingenting og han har ikke savnet den siden.

Jeg tror, som med så meget andet med de små, at det handler om selv at være parat.

Held og lykke med det :balloons

Tak for dine erfaringer :kram Det lyder meget som Ronja og hvis det kun tager 2-3 aftenerne og nætter så kan jeg godt overskue det. Jeg ved selvfølgelig godt at nogen tager længere tid men jeg havde måske tænkt en uge eller mere ;) jeg frygter det stadig lidt og overvejer stadig hvornår for vi voksne skal også være klar :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER