MaleneB

Rød numse - jeres bedste fif?

18 indlæg i dette emne

Hej alle

Lille Freya er nu 4 uger gammel og jeg synes hun får rød mås hele tiden og nu har hun også fået slid/gnidemærker på hver sin side af ballerne ( der hvor de mødes), og det går jo ikke.

Jeg har prøvet at smøre hende med lanolin creme og zinksalve ( skal det i øvrigt smøres helt ind i huden, eller skal man lade det sidde i et Hvidt lag når man kommer bleen på?), jeg føntørrer hende hver gang hun bliver skiftet - selvfølgelig på lav varme og på god afstand...

Men hun bliver ved med at være rød, eller det bliver nogle gange lidt bedre og så blusset det op igen....

Er jeg bare for utålmodig? Hvor lang tid skal der gå før det begynder at blive bedre?

Jeg har ikke prøvet kogtvandsklude. Jeg forstår heller ikke helt hvordan man skal bruge dem?

Håber I har nogle gode råd og fif til den lille numse...:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi føntørrer på kold luft og smører vaseline på numsen...zink salven virkede slet ikke her...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Inotyol salve er fantastisk! - det er en tjæresalve som købes på Apoteket.

Der skal smøres et ultra tyndt lag på.. eller duppes på, hvis hun virker til at det gør ondt at smøre... det skal ikke gnides ind i huden ;)

ellers er vi glade for Lanisoh creme (lilla tube) som også købes på Apoteket.

Mht. Zinksalven, så skal det ikke smøres ind i huden ;) bare et tyndt lag på, og så lad virke/trænge ind.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ellers kan I evt overveje om I skal skifte blemærke? :)

 

Vi har brugt Lansinoh med god succes.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har heldigvis ikke oplevet meget rød numse herhjemme. Men zink har været fint nok.
Dog husker jeg da Charlie var helt lille bøvlede han også lidt med numsen da vi brugte Rema1000s babybleer (de andre har vi ikke oplevet problemer med), de hang fast i huden, gav tendens til rød numse osv. Så jeg tænker, som LouiseVibe skriver måske i også skulle kigge på et bleskift!?
Ellers ja, kogt stofbleer er virkelig effektive. Du koger en ble, river den i mindre stykker og ligger derefter et lille stykke i bleen - der hvor bleen dækker det røde område.
Vedr. salven, ja smør et lidt tykt lag på - det skal ikke smøres ret meget ud :) Men jeg tror også at det kommer an på, hvad du smøre på i forhold til hvor tykt laget er, men ved zink må laget godt være lidt tykt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har haft succes med at vaske med fugtet vatrondeller (kiwi har nogle der er store), dupper tør med stofbleen hun ligger på, tørre med føntørre på mellem varme og lav hastighed og så får hun lov til at ligge en 5 minutter og lufttørre så numsen ikke er varm inden bleen kommer på. 1-2 gange om ugen smøres hun med et tyndt lag zinksalve.

Desuden hjalp det også at skifte D dråber - dem hun fik først gav hende nemlig mega rød numse

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved os havde vi os lidl bleer som ikke fungerede optimalt både en del tis uheld og vi mistænker dem for at ha medvirket til den røde numse vi havde en periode...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Smaa boern skal ikke have roed numse! Hvor er det synd for hende... og for dig :kiss

 

Naa, men det jeg skal sige dig, er at du foerst skal have viden om, hvad roed numse er. I samme runde laerer du saa om kogtvandsklude - det er det mest effektive til dato! 

http://helsemariesdagbog.blogspot.it/2011/08/rd-babynumse-what-to-do.html

 

Netop zinksalve ville jeg saa absolut holde mig fra - husker ikke praecis hvorfor, men det skader mere end at gavne i situationen. 

 

Hvis huden har vaeret irriteret laenge, saa kan der gaa svamp i, fordi hudens barriere er brudt ned og der er frit slag. Det skete for os og saa brugte jeg Canesten creme med et lag Lansinoh over og saa kongtvandsklud indtil det var helet helt.

 

Overvej at skifte blemaerke - eller om hun bare er et af de boern, der ikke taaler engangs. De findes rent faktisk, for engangs er en skrap omgang af giftstoffer for nogle boerns hud. Vi bruger engangs paa ferie, men ellers stof.  Hvis du nogensinde skal have ehnde paa stoffer, saa spoerg endelig om raad. 

 

Jeg synes Rema 1000 bleer stinker allerede foer brug. Til Noah har jeg brugt Libero, Anglamark og nogle engelske oekowannabe. Jo mere oeko, jo mindre effektive, saa det behoever du ikke kaste dig ud  - og det er saa dyrt, saa dyrt at koebe oekowannabe-engangs. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aloe Vera gelly blandet med aloe Vera propolis det virker SÅ godt og næsten med det samme.

Plus det er naturligt og lægger ikke en hinde ovenpå huden,det heler naturligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis der er bare er lidt "almindelig" rød numse, har jeg brugt zinksalve og har rigtig god erfaring med det. Det skal ikke gnides ind i huden, men lægges på som et lag uden på huden.

 

Kogtvandsklude er det bedste middel jeg kender, og jeg har brugt det, når Vitus har haft noget mavevirus, hvor vi bare er blevet nødt til at skifte ham konstant, og han derfor bliver meget øm og rød, og det også er ubehageligt for ham med zinksalven.

Kort fortalt: Klip en gammel t-shirt, lagen eller lignende i små firkanter. Kog dem og gem dem i lidt af kogevandet - det kan holde sig ca. 1 døgn. Når du skifter ble og har vasket baby ren, lægger du den kogte klud på det røde sted og giver ble på helt almindeligt. Den ryger så bare ud, når du skifter ble igen. Jeg aner ikke hvorfor det fungerer så godt, men det gør det altså! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Inotyol! Den har reddet røde numser herhjemme på kort tid og har virket hver gang...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Panthenol-creme fra Apoteket er en vinder herhjemme :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Panthenol-creme fra Apoteket er en vinder herhjemme :-)

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det skønt med alle jeres gode bud... :glad

Jeg vil straks gå ud og lave nogle kogtvandsklude og prøve det af. Camillat tak for linket! Rart med lidt konkret viden om rød numse generelt.

Og så vil jeg evt prøve nogle af jeres andre bud på salver af.

Hvad angår bleer har jeg lidt svært ved at finde ud af om de har spillet en rolle. Har nemlig vekslet lidt om jeg bruger Libero eller dem fra Rema. Har jo en gratis pakke fra Rema som jeg bruger af lige nu. Men er generelt ikke så glad for dem så køber nok ikke flere af dem. Synes dog ikke hendes mås er blevet værre mens hun har brugt dem.. Må lige se hvordan det går når jeg går tilbage til Libero. Bliver det værre igen kan hun vel ikke klare Libero.. Det holder jeg lige øje med engang...

Igen tak for råd og hjælp. :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Panthenol-creme fra Apoteket er en vinder herhjemme :-)

Godt det endelig blev nævnt - det er et vidunder middel til røde numser

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er Inotyol salve vidundermidlet! Så snart der er optræk til noget rødt smører jeg lidt på og ved næste bleskift er det allerede bedre eller helt væk igen. 

Simon har så lige være igennem en slem slem omgang, hvor han en morgen var fuldstændig hudløs på den ene balle (et kæmpe åbent og væskende kødsår :boo), fordi han havde ligget for længe og sovet med en lorteble. Jeg har smurt ham i 2 dage med Inotyol salve ved hvert bleskift og det er næsten helet op igen nu. Han er stadig lidt rød, men p et meget mindre område og der er kommet ny hud på såret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Vi bruger remas bleer og har endnu ikke oplevet rød mås, medmindre der har været sygdom eller tandfrembrud.

Ved rød numse har vi altid brugt afkølet kogt vand med kamille (kamillete uden sukker :P ) og zink salve. Det har kureret enhver form for rød mås. Vi har kun 1 gang i begge børns levetid, skulle bruge kamillete ved en 3. skiftning - ellers har rødmen (uanset af karakter) været forsvundet efter 2 skift.

 

Det er noget der virker for os, og for børnene og så skal vi ikke ud og købe alt muligt hunde-dyrt creme, som måske virker.

Vi dypper et stykke vat i kamillete, og dubber numsen på det ramte område. Det gør vi indtil måsen er fugtig og huden ikke suger så meget (numsen får luft imens den suger kamillen i sig :) ), så tørre vi numsen let af og smører et godt fed lag zink salve på, så det får ro indtil næste skiftning.

9/10 gange har vi oplevet, at rødmen er faldet, evt. hævelse eller slid er minimeret - så jeg anbefaler ALTID kamille.. :)

 

Vi bruger selvfølgeligt te uden "sjove" ting i som koffein osv. ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER