Martin

Børnetelefonen - Ikke for sarte sjæle!!

12 indlæg i dette emne

Jeg sidder lige og er ved at lave et oplæg i forbindelse med et samarbejde med Børnsvilkår.

Jeg har derfor fået tilsendt en del materiale om hvem de er, og hvordan de hjælper "helt almindelige" børn bl.a. via Børnetelefonen.

 

En del af de caces som kommer fra børnetelefonen går lige ind i hjertet. Svært ikke at blive meget følelsmæssigt berørt.
Tænk at der børn derude som lever under disse vilkår! :(

 

Fantastisk arbejde de gør dem på Børnsvilkår, som helt frivilligt hjælper alle disse udsatte og fortvivlede unge mennesker

Jeg har fået lov til at publicere et par historier, da de er anonymiseret. Så her kommer der lige et par stykker. 

 

Børnetelefonen 1

Jeg sad herinde en lørdag formiddag og så er der en pige, der ringer ind og er meget, meget ked af det. Hun fortæller, at hun har skåret i sig selv.

Jeg tænker, det er så endnu en ”cutter" der ringer, fordi dem har vi faktisk rigtig mange af.

 

Vi snakkede om, hvad hun var ked af. Hun føler sig ensom og der er mange problemer med veninder og hun havde ikke rigtig nogle at snakke med.

Hun kan ikke lide at snakke med sin mor som i øvrigt sidder inde i stuen, men ikke ved, at hun er så ked af det.

 

Men pludselig bliver pigen lidt mere fjern, så jeg spørger hende, hvad der er galt? Hun siger så, at det nok er fordi, at det bløder så meget.

Jeg spørger hende, hvor dybt hun har skåret sig? Dybere end hun plejede sagde hun. Og så bliver jeg meget urolig.

 

Hun havde viklet noget om såret, men det blev bare ved med at bløde igennem. Så jeg prøvede med rolig stemme at sige, ved du hvad, du skal på skadestuen og det skal gå rigtigt hurtigt.

Men det vidste hun ikke rigtigt... Så jeg spurgte om jeg skulle ringe efter en ambulance? Det var hun ikke så klar på.

 

Jeg spurgte, om jeg måtte snakke med hendes mor? ”Må jeg fortælle din mor, at du er så ked af det, at du har skåret i dig selv?”

Det vidste hun ikke, men jeg blev ved, det går jo ikke, at du dør her i telefonen, imens jeg snakker med dig. Det kan vi jo ikke have.

 

Lige pludselig kan jeg høre noget larm og lige pludselig kan jeg høre en anden stemme i telefonen der siger hallo! Og så må jeg jo så sige, ”hej, du snakker med en fra Børns Vilkår.

Ved du hvad…, din datter er rigtig ked af det” Så fortalte jeg moren, at datteren skulle en tur ind på skadestuen.

Moren panikkede fuldstændigt, men jeg fik hende talt lidt ned. Fortalte hende, at det ikke er så unormalt og at det er vigtigt, at de får en snak sammen.

 

Børnetelefonen 2

For cirka et år siden ringede der en pige, som var meget stille i stemmen og hun sagde, ”jeg har det bare rigtigt dårligt”

Hun havde en meget svag stemme og det gjorde, at min stemme også røg ned. Så vi hviskede lidt til hinanden.

 

Hun fik fortalt, at hendes far i flere år var kommet ind til hende om natten og havde været sammen med hende.

Hendes mor vidste det godt. Hun havde ikke nogen i sin familie, der kunne støtte hende.

Hun havde ikke fortalt det til nogen og hun kunne næsten ikke få det sagt Hun havde sådan en lille stemme.

 

Hun sad og græd i lange perioder og det strakte sig over en time. Hun følte en enorm skyld og skam. Hun følte sig snavset. Hendes far påstod, at det var hende selv, der ville.

 

Han havde næsten fået hende til at tro på det, men hun kunne godt sige til mig, at hun ikke kunne lide det. Men som hun sagde, min far siger, at jeg nyder det.

Jeg kunne jo godt høre, at det jo måske var det, hun ind i mellem gjorde. Hun fik noget omsorg, hun fik noget seksuel tilfredsstillelse måske, hvad ved jeg?

 

Det var bare så vigtigt for hende, at få af vide fra mig som voksen, at hun ikke var forkert og at hun ikke gjorde noget forkert.

At det udelukkende er den voksnes ansvar. At det er den voksen der gør noget for forkert overfor hende.

Det gav hende en eller anden form for befrielse at høre dette. Det gjorde, at hun kunne tale med lidt højere stemme og svare lidt mere.

 

Pludselig kunne noget af snavsen gå væk fra hende. Der var aldrig nogen der havde sagt det til hende, for hun havde aldrig fortalt det til nogen før.

Hun havde siddet med hele skylden selv, indtil hun fik ringet til os. Hun ville ikke angive ham. Hun var bange for at politiet skulle komme, det sagde hun, for hun havde tænkt tanken før.

 

Men hun var et lille skridt nærmere efter denne snak. Det var første gang hun ringede. Der skal ofte mange samtaler til, før disse piger kommer videre til en bisidder. Jeg gav hende selvfølgelig alle oplysningerne. Men den lille stemme, den var bare… ja, jeg får helt kuldegysninger ved tanken om den lille pige med den lille stemme… Jeg kunne heller ikke klare at tale med flere den dag.

 

Det er bare rystende, at der sidder børn i Danmark, som bliver krænket af voksne og som sidder helt alene med det.

 

Du kan læse mere om børnetelefonen og om børnsvilkår her
 

God weekend

Martin

 

 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Puha sikke nogle historier og stakkels børn :boo

Og stor :respekt til dem der sidder bag telefonerne. Der skal stærke folk til...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh altså :( :( :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er svaert ikke at blive meget roert  :boo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha altså :boo

Al :respekt til dem der sidder derinde. Tror personligt ikke at jeg kunne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sidder her og kæmper i mod tårer :boo

Hvor er det dog forfærdeligt at det sker!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op :( Åhhh det skærer i hjertet, og man ønsker virkelig at man kunnetage alle des takkels børn hjem og overøse med kærlighed. Sejt med stærke frivillige, som kan hjælpe børnene :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tårerne styrter ned af mine kinder nu :( Hvordan kan nogen dog finde på at gøre deres egen børn så ondt.. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:boo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det godt det findes sådanne tiltag i DK og stor respekt til de mennesker som gør en forskel i fortvivlede børns liv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er stærke sager :/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så trist :( men fantastisk at der er frivillige, der gør en stor forskel på BørneTelefonen :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER