Amber

Efterfødselsgener

153 indlæg i dette emne

Det samme her. Plejer at være et forfrossen væsen, der altid fryser. Selvom vi har det koldere i soveværelset, kan jeg vågne badet i sved. Tror det er meget normalt at kroppen skal finde sig selv igen, hvis man kan kalde det, det.

Et andet spørgsmål. Hvor lang tider har i andre blødt efter fødslen? Her 2 uger efter er jeg ved at være godt træt af at bløde. Det er ikke i store mængder, bare lidt hele tiden. Normalt bløder jeg kun 3-4 dage, da jeg havde menstruation, så dette her begynder at gå mig på.

Jeg er også begyndt at svede om natten, kan ofte vågne ved 2-3 tiden når junior er sulten og være badet i sved nærmest. Hygsomt i know. Så det første jeg ønsker mig om morgenen er et bad!

Jeg blødte faktisk kun den første uge. Bløder ikke mere, men en lille smule udflåd så har trusseindlæg på. Har heldigvis ikke blødt meget..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hold øje med om du har/får mælkeknuder! Og så få dem masseret væk under bruseren inden det evt bliver brystbetændelse.

Ved min datter frøs jeg sygt meget om natten i 3 uger og var til sidst til læge pga smerter i brysterne og helt ind i brystet. Det var pga en helt masse små mælkeknuder i brysterne og lægen (som havde være sundhedsplejerske) sagde, at jeg havde noget man kalder mælkefeber om natten - det er vist bare alm feber

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej det lyder ikke rart! Jeg holder lige øje så... hvor tydeligt kan man mærke sådan nogle mælkeknuder? Har ho ikke ligefrem prøvet det før, så vil bare gøre om det er meget let at mærke knuder hvis man rører brystet?

Må vidst hellere tage mine uldindlæg i brug så jeg ikke bliver kold der...

Man ka ik nødvendigvis mærke dem, det ku jeg ik. Det der hjælper er at gå i bad, varme brysterne godt op med bruseren (ved at holde bruseren helt tæt på, sådan lidt massage agtigt), så ska du stå foroverbøjet og massere/stryge fingrene over brystet. Fra bagerst og ud mod brystvorten. Du skal have tålmodighed og blive ved inden der kommer mælk ud - så ved du, at du får dem løsnet. På den måde afhjælper du knuder uden at sætte produktionen op, som man f.eks. gør ved at pumpe ud.

For at få brystet ordentligt tømt, er det en fordel i starten at gøre det efter en amning. Knuderne opstår, når baby ik tømmer ordentligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man ka ik nødvendigvis mærke dem, det ku jeg ik. Det der hjælper er at gå i bad, varme brysterne godt op med bruseren (ved at holde bruseren helt tæt på, sådan lidt massage agtigt), så ska du stå foroverbøjet og massere/stryge fingrene over brystet. Fra bagerst og ud mod brystvorten. Du skal have tålmodighed og blive ved inden der kommer mælk ud - så ved du, at du får dem løsnet. På den måde afhjælper du knuder uden at sætte produktionen op, som man f.eks. gør ved at pumpe ud.

For at få brystet ordentligt tømt, er det en fordel i starten at gøre det efter en amning. Knuderne opstår, når baby ik tømmer ordentligt.

Ok tak.. det må jeg prøve og se om det gør en forskel... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har fået vildt ondt i det højre bryst. Kunne slet ikke ligge på den side i nat. det er meget ømt ligesom et blåt mærke, og der er også lidt røde mærker på undersiden af brystet. Kan det være brystbetændelse? Jeg har ikke feber. 

 

Sundhedsplejersken var her idag, og jeg fortalte det til hende. Hun spurgte om jeg har knuder, og sagde jeg skulle massere i badet. Jeg ved ikke om jeg har knuder. Egentlig synes jeg brystet føles rimelig blødt, bare meget ømt når jeg trykker på det. Jeg har masseret i badet i morges, og har forsøgt at amme fra alle sider. Jeg synes dog stadig det er det samme. Hun spurgte også om jeg har jag, og det har jeg sjovt oplevet et par gange i det venstre bryst idag, ude fra armhulen og ind mod brystet. men det venstre bryst føles ikke ømt som det højre.

 

Er der nogen der har erfaringer med dette? Det er jo lige før jeg håber det er brystbetændelse, da jeg frygter lidt det der er værre. Snakker helt sikkert med lægen om det på fredag, hvor jeg skal til 8-ugers undersøgelsen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, det lyder som brystbetændelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde selv et meget ømt og rødt område. Og brystbetændelse behøver jo ikke at give feber. Så det er bare med at amme og malke ud. Og så skulle det gerne foretage sig i løbet af et døgn eller to. Det gør bare så ondt. Rigtig god bedring :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde selv et meget ømt og rødt område. Og brystbetændelse behøver jo ikke at give feber. Så det er bare med at amme og malke ud. Og så skulle det gerne foretage sig i løbet af et døgn eller to. Det gør bare så ondt. Rigtig god bedring :)

Du har nok ret. Jeg må nok bare fortsætte som jeg gør nu, og så snakke med lægen på fredag hvis det stadig ikke er blevet bedre

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det ikke fortager sig rimelig hurtigt, kan det være fordi, det er bakterielt. Det var mit desværre :( Men så kan penicillin jo heldigvis tage det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde en rigtig møg dag i går. Han ville hverken spise eller sove eller noget som helst. Ringede til min mor, som bad mig kontakte sundhedsplejersken. Hun kunne først komme sent på eftermiddagen, så jeg blev hentet af mine bedsteforældre, så de kunne aflaste lidt.

Da vi kom derned faldt han til ro og sov i næsten 3 timer og efterfølgende spiste han et kæmpe måltid, hvorpå han sov igen.

Kl halv fem kom sundhedsplejersken. hun vejede ham, for at se, om han fik nok mad. Og det gør han. 420 g har han taget på (på en uge).

Vi snakkede lidt frem og tilbage, og hun var lidt bekymret for, at jeg måske er ved at få en efterfødselsreaktion :unsure

Så hun kommer igen mandag og vil screene mig, og i mellemtiden har vi aftalt, at jeg ikke skal være for meget alene med ham, så tingene ikke går i total hårdknude. Så i dag og i morgen står den på "pasning" hos mine bedsteforældre og resten af ugen er manden hjemme ved mig, og så må vi se hvordan det så går.. men øv altså :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde en rigtig møg dag i går. Han ville hverken spise eller sove eller noget som helst. Ringede til min mor, som bad mig kontakte sundhedsplejersken. Hun kunne først komme sent på eftermiddagen, så jeg blev hentet af mine bedsteforældre, så de kunne aflaste lidt.

Da vi kom derned faldt han til ro og sov i næsten 3 timer og efterfølgende spiste han et kæmpe måltid, hvorpå han sov igen.

Kl halv fem kom sundhedsplejersken. hun vejede ham, for at se, om han fik nok mad. Og det gør han. 420 g har han taget på (på en uge).

Vi snakkede lidt frem og tilbage, og hun var lidt bekymret for, at jeg måske er ved at få en efterfødselsreaktion :unsure

Så hun kommer igen mandag og vil screene mig, og i mellemtiden har vi aftalt, at jeg ikke skal være for meget alene med ham, så tingene ikke går i total hårdknude. Så i dag og i morgen står den på "pasning" hos mine bedsteforældre og resten af ugen er manden hjemme ved mig, og så må vi se hvordan det så går.. men øv altså :(

Åh nej dog, sikke noget.. håber de næste par dage bliver bedre... Både med den lille men da også med dig....

Stort kram til dig..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde en rigtig møg dag i går. Han ville hverken spise eller sove eller noget som helst. Ringede til min mor, som bad mig kontakte sundhedsplejersken. Hun kunne først komme sent på eftermiddagen, så jeg blev hentet af mine bedsteforældre, så de kunne aflaste lidt.

Da vi kom derned faldt han til ro og sov i næsten 3 timer og efterfølgende spiste han et kæmpe måltid, hvorpå han sov igen.

Kl halv fem kom sundhedsplejersken. hun vejede ham, for at se, om han fik nok mad. Og det gør han. 420 g har han taget på (på en uge).

Vi snakkede lidt frem og tilbage, og hun var lidt bekymret for, at jeg måske er ved at få en efterfødselsreaktion :unsure

Så hun kommer igen mandag og vil screene mig, og i mellemtiden har vi aftalt, at jeg ikke skal være for meget alene med ham, så tingene ikke går i total hårdknude. Så i dag og i morgen står den på "pasning" hos mine bedsteforældre og resten af ugen er manden hjemme ved mig, og så må vi se hvordan det så går.. men øv altså :(

 

Øv, hvor træls for jer, Emilie... Håber, du får en bedre dag i dag, men hvor er det godt, der er opmærksomhed på en evt reaktion, så der kan tages hånd om det og dig :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde en rigtig møg dag i går. Han ville hverken spise eller sove eller noget som helst. Ringede til min mor, som bad mig kontakte sundhedsplejersken. Hun kunne først komme sent på eftermiddagen, så jeg blev hentet af mine bedsteforældre, så de kunne aflaste lidt.

Da vi kom derned faldt han til ro og sov i næsten 3 timer og efterfølgende spiste han et kæmpe måltid, hvorpå han sov igen.

Kl halv fem kom sundhedsplejersken. hun vejede ham, for at se, om han fik nok mad. Og det gør han. 420 g har han taget på (på en uge).

Vi snakkede lidt frem og tilbage, og hun var lidt bekymret for, at jeg måske er ved at få en efterfødselsreaktion :unsure

Så hun kommer igen mandag og vil screene mig, og i mellemtiden har vi aftalt, at jeg ikke skal være for meget alene med ham, så tingene ikke går i total hårdknude. Så i dag og i morgen står den på "pasning" hos mine bedsteforældre og resten af ugen er manden hjemme ved mig, og så må vi se hvordan det så går.. men øv altså :(

Øv Emilie :kram2

Men godt at fange noget i opløbet, hvis det er. Og efter din hårde fødsel lyder det ik usædvanligt med en reaktion!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde en rigtig møg dag i går. Han ville hverken spise eller sove eller noget som helst. Ringede til min mor, som bad mig kontakte sundhedsplejersken. Hun kunne først komme sent på eftermiddagen, så jeg blev hentet af mine bedsteforældre, så de kunne aflaste lidt.

Da vi kom derned faldt han til ro og sov i næsten 3 timer og efterfølgende spiste han et kæmpe måltid, hvorpå han sov igen.

Kl halv fem kom sundhedsplejersken. hun vejede ham, for at se, om han fik nok mad. Og det gør han. 420 g har han taget på (på en uge).

Vi snakkede lidt frem og tilbage, og hun var lidt bekymret for, at jeg måske er ved at få en efterfødselsreaktion :unsure

Så hun kommer igen mandag og vil screene mig, og i mellemtiden har vi aftalt, at jeg ikke skal være for meget alene med ham, så tingene ikke går i total hårdknude. Så i dag og i morgen står den på "pasning" hos mine bedsteforældre og resten af ugen er manden hjemme ved mig, og så må vi se hvordan det så går.. men øv altså :(

Husk at vi er her os, så skriv alt det du orker så du får læsset af mentalt os. Det kan være nemmere at gøre hos nogle man ikke kender frem for ens nærmeste familie.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak, hvor er I søde :)

Ja, det er super, at der bliver taget hånd om det tidligt. Er meget spændt på, hvad hun siger på mandag, når hun kommer og screener mig.

I dag går det lidt bedre synes jeg. Han er stadig urolig og har en del mavekneb, og jeg synes stadig at jeg har svært ved at tackle det. Men bare det, at jeg fra morgenstunden havde en aftale med mine bedsteforældre har gjort, at jeg ikke er startet ud med at verden vælter for mig, og det har givet mig lidt mere mod på det hele.

Kan også mærke at øvelserne, som vi fik til Magnus allerede hjælper. Han får renset godt og grundigt ud, og tager nogle okay lange lure efterfølgende :)

Nu er han så gået i totalt modsat retning mht. maden og er nærmest ikke til at stille tilfreds. Han tømmer næsten begge bryster ved hvert måltid. Det er helt vildt, synes jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak, hvor er I søde :)

Ja, det er super, at der bliver taget hånd om det tidligt. Er meget spændt på, hvad hun siger på mandag, når hun kommer og screener mig.

I dag går det lidt bedre synes jeg. Han er stadig urolig og har en del mavekneb, og jeg synes stadig at jeg har svært ved at tackle det. Men bare det, at jeg fra morgenstunden havde en aftale med mine bedsteforældre har gjort, at jeg ikke er startet ud med at verden vælter for mig, og det har givet mig lidt mere mod på det hele.

Kan også mærke at øvelserne, som vi fik til Magnus allerede hjælper. Han får renset godt og grundigt ud, og tager nogle okay lange lure efterfølgende :)

Nu er han så gået i totalt modsat retning mht. maden og er nærmest ikke til at stille tilfreds. Han tømmer næsten begge bryster ved hvert måltid. Det er helt vildt, synes jeg.

Godt at din sp er opmærksom! Og flot at du beder om hjælp. Jeg håber for dig at du får det bedre hurtigt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor mange af jer har fået menstruation igen? Min kom I slutningen af april. Øv.. havde håbet jeg var en af dem der gik længe før den kom igen...

Men nu er jeg begyndt at pletbløde. Bare en lille smule i en enkelt dag. Det er ikke menstruationsblod så vidt jeg kan vurdere. Det var der i går og i fredags i sidste uge. Er det normalt at man pludselig begynder på det? Blødningen efter fødslen er jo stoppet for længst..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har endnu ikke fået min menstruation. Men har stadig det der sårvæske-udflåd. Er ved at være lidt træt af det.

Ved ikke om blødning kan opstå igen så længe efter, men min sp sagde at den godt kunne komme igen, selvom den egentlig var stoppet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har endnu ikke fået min menstruation. Men har stadig det der sårvæske-udflåd. Er ved at være lidt træt af det.

Ved ikke om blødning kan opstå igen så længe efter, men min sp sagde at den godt kunne komme igen, selvom den egentlig var stoppet.

Det sagde min SP også

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fælder I andre også helt vildt? Jeg har jo prøvet det før - begge de andre gange begyndte jeg også at fælde efter ca. 4 måneder (og Felix blev 4 måneder for 3 dage siden), så er overbevist om at det må skyldes amningen. Er nysgerrig på om I andre også oplever det. Har simpelthen mine hår over det hele - i min seng, i Felix' seng. Det er til at blive vanvittig af. Er bange for at Felix får dem i munden

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, jeg fælder ikke mere end jeg plejer :) men det kan da være at det kommer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Niks jeg fælder lige så meget som jeg plejer - hvilket er meget i forvejen.. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fælder syyyyygt meget!!!!!! Det er til at blive vanvittig af. Har konstant mit hår i en knold for at undgå hår over alt derhjemme...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Folk i min mødregruppe talte også om at de fælder meget :) jeg gør dog ikke mere end normalt (hvilket er alt rigeligt) men jeg ammer jo næsten heller ikke:). 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil næsten påstå jeg fælder mindre og har fået tykkere hår ..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER