Amber

Efterfødselsgener

153 indlæg i dette emne

Jeg har også stadig en lille smule mave, men det er alligevel vildt, så hurtigt kroppen omstiller sig. Jeg synes, maveskindet følger godt med, og jeg tror, det er fordi, det 'kun' har været udspændt i ni måneder ;-) Det gjorde det i hvert fald også ved mine to tidligere fødsler. Så det skal nok komme :-)

Jeg har ikke haft strækmærker, men har hory, at de blegner rimelig hurtigt :-)

 

Når mit underliv ikke lige føles så brugt mere så skal jeg også ha' lavet nogle maveøvelser, så håber jeg også at det hjælper lidt:) og håber at du har ret med strækmærkerne. )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Her har maveskinnet fulgt rimelig godt med, men er lidt løst.. Det kan trænes væk er jeg sikker på..

Ved ikke noget om strækmærker. Er endda i tvivl om hvordan sådan nogle ser ud? Jeg har nemlig fået en lang mørk og brunlig streg ned over midten af maven. Fra brystet til navlen i lige linje og igen fra navlen og ned til lysken, sådan lidt forskudt af den øverste. Jeg troede først det var strækmærker men en veninde siger det er noget hormonelt der går væk igen....

Nogen der kender noget til det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har maveskinnet fulgt rimelig godt med, men er lidt løst.. Det kan trænes væk er jeg sikker på..

Ved ikke noget om strækmærker. Er endda i tvivl om hvordan sådan nogle ser ud? Jeg har nemlig fået en lang mørk og brunlig streg ned over midten af maven. Fra brystet til navlen i lige linje og igen fra navlen og ned til lysken, sådan lidt forskudt af den øverste. Jeg troede først det var strækmærker men en veninde siger det er noget hormonelt der går væk igen....

Nogen der kender noget til det?

Det er hormonelt ja. Stregen kalder man linea negra. Jeg har den også og den går væk igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har maveskinnet fulgt rimelig godt med, men er lidt løst.. Det kan trænes væk er jeg sikker på..

Ved ikke noget om strækmærker. Er endda i tvivl om hvordan sådan nogle ser ud? Jeg har nemlig fået en lang mørk og brunlig streg ned over midten af maven. Fra brystet til navlen i lige linje og igen fra navlen og ned til lysken, sådan lidt forskudt af den øverste. Jeg troede først det var strækmærker men en veninde siger det er noget hormonelt der går væk igen....

Nogen der kender noget til det?

Hvis du er i tvivl om hvordan strækmærker ser ud, så er min mave et godt eksempel. Det er helt vildt.

post-9771-0-30416200-1425841118_thumb.jp

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op.. Ja okay, så kan jeg godt se det ikke er det jeg har..

Det er da et fint flammehav du har fået dig... ;) generer det dig, eller har du det okay med at have fået strækmærker?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du er i tvivl om hvordan strækmærker ser ud, så er min mave et godt eksempel. Det er helt vildt.

Ligner rigtig meget min mave :-) tror mine er en smule kortere og lidt bredere :-) tilgengæld er de ikke så røde som dine, men er vidst først efter fødslen at de er faldet lidt i farve.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Plejer ikke at gå op i mit udseende som sådan, så havde egentlig regnet med at være ligeglad.... det som undre mig mest:S Og min mor døde da jeg var barn så har ikke rigtig kunne vende det med hende:S lidt trist især under en graviditet ikke at have sin mor:S (har så talt en del med min svigermor, men hun har jo ikke mine gener)

Det kan jeg godt se, at det havde været rart. Øv :kram2

Vil lige sige, at det behøver ikke at gå i arv. Min mors mave lignede meget Marmiks ved begge graviditeter, men jeg har kun fået 7 stræk "prikker". 4 på den ene side af maven og 3 på den anden. Og det er vitterligt kun prikker. :)

Jeg har også den der linea nigra :) og ja, den skulle ganske rigtigt gå væk igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op.. Ja okay, så kan jeg godt se det ikke er det jeg har..

Det er da et fint flammehav du har fået dig... ;) generer det dig, eller har du det okay med at have fået strækmærker?

Altså i og med jeg ikke kan gøre så meget ved det, vælger jeg egentlig bare at se det som et symbol på at jeg har givet livet videre. Eller er igang med det. :-) det generer mig lige nu, fordi de er hævede og ømme, lyset fra badeværelset mindsker faktisk rødmen på billedet, og det er taget for en uges tid siden. De er blevet 5 cm længere og endnu mere røde nu..

Det med arvelighed i strækmærker giver jeg nu heller ikke en fis for. Min mor har aldrig haft et eneste strækmærke i hendes graviditet , og jeg er fyldt med dem. Så arvelighed? Hmm.. Næppe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg begynder at føle mig lidt ramt....  :(  Først får jeg blærebetændelse, der medfører voldsomme blærekramper, og ligesom jeg synes, det letter, får jeg brystbetændelse. Jeg har fået sår på brystvorterne, så jeg læste, at man gerne måtte give det ene bryst en pause på en dag, hvilket så resulterede i overproduktion i det andet, hvilket lillepigen slet ikke kunne nå at spise. Så høj feber i nat og fortsat her til morgen og vandvittigt ømt bryst. Æv, hvor er det træls. Lige nu sover hun, men jeg ser ikke frem til amningen overhovedet... Det er jeg lidt ked af, for det skulle jo bare gerne være en hyggestund  :(

Hvordan står det til med amning hos jer?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg begynder at føle mig lidt ramt....  :(  Først får jeg blærebetændelse, der medfører voldsomme blærekramper, og ligesom jeg synes, det letter, får jeg brystbetændelse. Jeg har fået sår på brystvorterne, så jeg læste, at man gerne måtte give det ene bryst en pause på en dag, hvilket så resulterede i overproduktion i det andet, hvilket lillepigen slet ikke kunne nå at spise. Så høj feber i nat og fortsat her til morgen og vandvittigt ømt bryst. Æv, hvor er det træls. Lige nu sover hun, men jeg ser ikke frem til amningen overhovedet... Det er jeg lidt ked af, for det skulle jo bare gerne være en hyggestund  :(

Hvordan står det til med amning hos jer?

 

Min lille pige virker som om det kun lige er på grænsen til om der er nok mælk :s

Huskede det som om SP sku komme i morgen, og så ville hun jo blive vejet, men er først om 1 uge :s

Men Lea virker fint tilfreds... bortset fra om aftenen, hvor det virker som om at hun vil amme mere mælk end der er :s

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min lille pige virker som om det kun lige er på grænsen til om der er nok mælk :s

Huskede det som om SP sku komme i morgen, og så ville hun jo blive vejet, men er først om 1 uge :s

Men Lea virker fint tilfreds... bortset fra om aftenen, hvor det virker som om at hun vil amme mere mælk end der er :s

Hvis hun virker tilfreds er alt garanteret ok

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg begynder at føle mig lidt ramt.... :( Først får jeg blærebetændelse, der medfører voldsomme blærekramper, og ligesom jeg synes, det letter, får jeg brystbetændelse. Jeg har fået sår på brystvorterne, så jeg læste, at man gerne måtte give det ene bryst en pause på en dag, hvilket så resulterede i overproduktion i det andet, hvilket lillepigen slet ikke kunne nå at spise. Så høj feber i nat og fortsat her til morgen og vandvittigt ømt bryst. Æv, hvor er det træls. Lige nu sover hun, men jeg ser ikke frem til amningen overhovedet... Det er jeg lidt ked af, for det skulle jo bare gerne være en hyggestund :(

Hvordan står det til med amning hos jer?

Øv, det lyder ikke rart!!

Jeg havde en masse mælkeknuder ved mit første barn, som også resulterede i at jeg fik feber osv.. Her hjalp det (anbefalet af læge/sundhedsplejerske) at gå i bad og varme brysterne op med varmt vand, stå foroverbøjet og massere blidt frem mod brystvorterne. På den møde løsner man op for knuderne og det overskydende mælk løber ud. Hvorimod hvis man bruger brystpumpe stimulerer man mælkeproduktionen og så er man ofte ligevidt...

Du må ikke give det ene bryst pause fra at komme af med mælk, men du må give brystvorten pause ved enten at pumpe ud (og vedligeholde den naturlige produktion) eller bruge suttebrik, når du ammer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min lille pige virker som om det kun lige er på grænsen til om der er nok mælk :s

Huskede det som om SP sku komme i morgen, og så ville hun jo blive vejet, men er først om 1 uge :s

Men Lea virker fint tilfreds... bortset fra om aftenen, hvor det virker som om at hun vil amme mere mælk end der er :s

Der er naturligt mindre mælk om aftenen og derfor kan baby virke mere sulten der og skal spise oftere - det er helt normalt! Du producerer mest i løbet af natten og derfor vil du opleve at der kan gå betydeligt længere imellem amningerne om natten og formiddagen i forhold til om aftenen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her går amningen rigtig godt, men jeg har også taget mine forholdsregler i forhold til min erfaring fra første barn.

Jeg har uldindlæg i og holder mig varm, ellers får jeg brystspændinger!

Jeg tager zink tilskud, da man mister zink under fødslen og zink er godt for huden, så det hjælper mod sår og hul på brystvorterne. Fik en del sidst og denne gang har der intet problem været!

Derudover massere jeg i "kanten" af brysterne (ind mod brystkassen) under amning ind imellem, for at få løsnet op for eventuelle små knuder og tømt brystet ordentligt.

Om natten ammer jeg liggende og om dagen siddende, på den måde bliver der også suttet fra forskellige vinkler og det aflaster brystvorterne.

Smertefuld amning er simpelthen det værste!!! Sidste gang sad jeg efter fem uger og tudede, når jeg ammede..! Det der hjalp mig "ud af det" var at massere og løsne op for knuderne under bruserne to gange om dagen i næsten en uge. Knuderne gør, at mælken stopper til, der kommer ik nok mælk ud, baby bliver ikke ordenligt mæt, baby sover dårligt og vil hurtigt ammes igen - en virkelig ond cirkel.!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er naturligt mindre mælk om aftenen og derfor kan baby virke mere sulten der og skal spise oftere - det er helt normalt! Du producerer mest i løbet af natten og derfor vil du opleve at der kan gå betydeligt længere imellem amningerne om natten og formiddagen i forhold til om aftenen :)

 

Har jeg også læst mig til, men virker som om at hun slet ikke kan blive mæt.... den ene nat måtte jeg "sove" med hende koblet på brystet hele natten.... intet andet virkede :s

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg begynder at føle mig lidt ramt....  :(  Først får jeg blærebetændelse, der medfører voldsomme blærekramper, og ligesom jeg synes, det letter, får jeg brystbetændelse. Jeg har fået sår på brystvorterne, så jeg læste, at man gerne måtte give det ene bryst en pause på en dag, hvilket så resulterede i overproduktion i det andet, hvilket lillepigen slet ikke kunne nå at spise. Så høj feber i nat og fortsat her til morgen og vandvittigt ømt bryst. Æv, hvor er det træls. Lige nu sover hun, men jeg ser ikke frem til amningen overhovedet... Det er jeg lidt ked af, for det skulle jo bare gerne være en hyggestund  :(

Hvordan står det til med amning hos jer?

Av av. Du er da også bare uheldig!

Her havde jeg også sår på mine brystvorter den første halvanden uges tid, men det gik heldigvis væk...

Nu har jeg lidt en kamp med mit højre bryst.. Sp sagde det lød som en svanmpeinfektion, så nu smører jeg med en creme hun anbefalede mig. Tror også det har virket.

Nu kæmper jeg så med at få Freya til at sutte ordentligt ved brystet. Hun er ikke så god til at gabe op når hun tager fat, så jeg må presse brystet sammen så hun får ordentligt fat. Det kræver nogle gange nogle forsøg, men det værste er at hun glider af hele tiden! Det er som om hun gør noget med tungen så hun pludselig kun sutter helt inde ved brystvorten og jeg må tage hende fra og så på igen. Og det sker mange gange under amningen.. Vildt irriterende for hende og det gør ondt på mig når hun sutter forkert... Og jeg ved ikke hvorfor? Det sker ikke på venstre side...

Og så bare lige til sidst er min mælkeproduktion faldet helt vildt. Så meget at jeg næsten er bange for at der ikke er nok... Ved ikke lige hvad der skete. Jeg gik fra at have meget, hvor jeg kunne mærke mine bryster var hårde og fyldte til nu at virke meget bløde ift før... Men Freya virker tilfreds endnu, så jeg tror ikke at jeg har for lidt endnu...

Er der egentlig nogen af jer der bruger flere forskellige ammestillinger?

Jeg synes ikke rigtig der er andet end den jeg bruger der virker ordentligt, så jeg gør ikke lige nu i hvert fald...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Av av. Du er da også bare uheldig!

Her havde jeg også sår på mine brystvorter den første halvanden uges tid, men det gik heldigvis væk...

Nu har jeg lidt en kamp med mit højre bryst.. Sp sagde det lød som en svanmpeinfektion, så nu smører jeg med en creme hun anbefalede mig. Tror også det har virket.

Nu kæmper jeg så med at få Freya til at sutte ordentligt ved brystet. Hun er ikke så god til at gabe op når hun tager fat, så jeg må presse brystet sammen så hun får ordentligt fat. Det kræver nogle gange nogle forsøg, men det værste er at hun glider af hele tiden! Det er som om hun gør noget med tungen så hun pludselig kun sutter helt inde ved brystvorten og jeg må tage hende fra og så på igen. Og det sker mange gange under amningen.. Vildt irriterende for hende og det gør ondt på mig når hun sutter forkert... Og jeg ved ikke hvorfor? Det sker ikke på venstre side...

Og så bare lige til sidst er min mælkeproduktion faldet helt vildt. Så meget at jeg næsten er bange for at der ikke er nok... Ved ikke lige hvad der skete. Jeg gik fra at have meget, hvor jeg kunne mærke mine bryster var hårde og fyldte til nu at virke meget bløde ift før... Men Freya virker tilfreds endnu, så jeg tror ikke at jeg har for lidt endnu...

Er der egentlig nogen af jer der bruger flere forskellige ammestillinger?

Jeg synes ikke rigtig der er andet end den jeg bruger der virker ordentligt, så jeg gør ikke lige nu i hvert fald...

Har du prøvet at holde brystvorten foran næsen, sådan at hun er tvunget til at gabe højt op?

Lyder dog lidt spøjst, at det kun er i den ene side, hun ik får ordentligt fat..

Din mælkeproduktion tilpasser sig Freyas behov. Det er ik meningen, at dine bryster skal være hårde og spændte :) Det er de kun indtil de finder sit naturlige niveau og så ka de blive det igen i forbindelse med appetitspring og når du engang ska trappe ned også. Eller hvis der går ekstra lang tid imellem en amning :)

Jeg ammer enten liggende eller almindeligt siddende med min ammepude :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du prøvet at holde brystvorten foran næsen, sådan at hun er tvunget til at gabe højt op?

Lyder dog lidt spøjst, at det kun er i den ene side, hun ik får ordentligt fat..

Din mælkeproduktion tilpasser sig Freyas behov. Det er ik meningen, at dine bryster skal være hårde og spændte :) Det er de kun indtil de finder sit naturlige niveau og så ka de blive det igen i forbindelse med appetitspring og når du engang ska trappe ned også. Eller hvis der går ekstra lang tid imellem en amning :)

Jeg ammer enten liggende eller almindeligt siddende med min ammepude :)

Jeg synes også det er mærkeligt. Ved ikke om det er fordi jeg får vinkler hende lidt anderledes på højre side som så ikke virker.

Jeg må prøve det med at holde brystvorten foran næsen og se om det virker. Og så må jeg se om jeg kan prøve at have hende liggende lidt anderledes og se om hun så holder vakuummet og bliver det rigtige sted på brystet..

Og det er jo nok bare det naturlige mælke niveau jeg har fået nu.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også det er mærkeligt. Ved ikke om det er fordi jeg får vinkler hende lidt anderledes på højre side som så ikke virker.

Jeg må prøve det med at holde brystvorten foran næsen og se om det virker. Og så må jeg se om jeg kan prøve at have hende liggende lidt anderledes og se om hun så holder vakuummet og bliver det rigtige sted på brystet..

Og det er jo nok bare det naturlige mælke niveau jeg har fået nu.. :)

Også vær opmærksom på, at næsen ik er mast ind i brystet, for så bliver hun nødt til at slippe for at trække vejret :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Også vær opmærksom på, at næsen ik er mast ind i brystet, for så bliver hun nødt til at slippe for at trække vejret :)

Hehe bare rolig, det holder jeg meget øje med... Har flere gange synes jeg var nødt til at flytte lidt på mit bryst så hun kunne trække vejret ordenligt. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh hvor er jeg "glad" for at høre at jeg ikke er den eneste med ammeudfordringer.

Alberte vil ikke falde til ro efter amningen om aftenen og jeg er blevet den meget uheldige ejer af brystbetændelse, så lysten til at lade hende ligge og hyggesutte er ikke-eksisterende. Jeg laver ikke andet end at græde og tanken om at man nærmer sig næste amninger kan hurtigt bringe tåre frem. Jeg får penicillin og creme for det og har også investeret i en ammebrik som skal prøves senere. Nogle gode råd til alternative ammestillinger når der er åbne sår nederst på spidsen af brystvorten ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh hvor er jeg "glad" for at høre at jeg ikke er den eneste med ammeudfordringer.

Alberte vil ikke falde til ro efter amningen om aftenen og jeg er blevet den meget uheldige ejer af brystbetændelse, så lysten til at lade hende ligge og hyggesutte er ikke-eksisterende. Jeg laver ikke andet end at græde og tanken om at man nærmer sig næste amninger kan hurtigt bringe tåre frem. Jeg får penicillin og creme for det og har også investeret i en ammebrik som skal prøves senere. Nogle gode råd til alternative ammestillinger når der er åbne sår nederst på spidsen af brystvorten ?

Øv, hvor lyder det ikke rart :kram2

Husk, at alt efter 20 min ved brystet er hyggesut og der ka du med god samvittighed tage hende fra brystet!

Hva med tvillingestilling? Hvor hun nærmest ligger med benene under din venstre arm og sutter ved venstre bryst?

Prøv at Google, hvis ik du ved, hva jeg mener :)

Eller liggende, hvor hende fødder er oppe ved dit hovede.

I teorien ka hun jo vende alle veje rundt om brystet, det er bare lige med at få kroppene til at passe sammen :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh hvor er jeg "glad" for at høre at jeg ikke er den eneste med ammeudfordringer.

Alberte vil ikke falde til ro efter amningen om aftenen og jeg er blevet den meget uheldige ejer af brystbetændelse, så lysten til at lade hende ligge og hyggesutte er ikke-eksisterende. Jeg laver ikke andet end at græde og tanken om at man nærmer sig næste amninger kan hurtigt bringe tåre frem. Jeg får penicillin og creme for det og har også investeret i en ammebrik som skal prøves senere. Nogle gode råd til alternative ammestillinger når der er åbne sår nederst på spidsen af brystvorten ?

Åh, det gør altså bare så ondt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv, hvor lyder det ikke rart :kram2

Husk, at alt efter 20 min ved brystet er hyggesut og der ka du med god samvittighed tage hende fra brystet!

Hva med tvillingestilling? Hvor hun nærmest ligger med benene under din venstre arm og sutter ved venstre bryst?

Prøv at Google, hvis ik du ved, hva jeg mener :)

Eller liggende, hvor hende fødder er oppe ved dit hovede.

I teorien ka hun jo vende alle veje rundt om brystet, det er bare lige med at få kroppene til at passe sammen :D

Det gør simpelthen også så ondt! Jeg synes ikke at tvillingen virker for mig men den liggende med hendes ben ved mit hoved fungerer faktisk ok. Men ja det er virkelig svært nogen gange at få kroppen til at passe med hendes ivrige hoved :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, det gør altså bare så ondt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER