cellemus

alkohol og graviditet

20 indlæg i dette emne

Tænkte at emnet fanger godt når jeg skriver det på den måde ;-)

Men det er nu slet ikke så slemt som det lyder.

Gravide må vel godt spise rødvins sauce ikke? Jeg tænker at alkoholen jo fordamper under kogningen?

Udover dét, hvis man fejre sin lille bebs efter fødsel med et glas champagne, er det så helt hul i hovedet?

Har i gjort det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jo alkoholen fordamper, så det må man godt :)

Altså min mor har i hvert fald planlagt at vi skal have et glas asti når lillemanden er ankommet :P

Ved ikke rigtigt. Min mavefornemmelse sagde egentlig at det måske ikke er så smart, for det går jo direkte i mælken :unsure omvendt tror jeg også bare at jeg nok alligevel kun drikker en enkelt mundfuld, så tænker det går nok :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rødvinssovs er fint nok men ville personligt holde mig for alkohol efter fødslen. Vigtigste grund for mig er det går i mælken og synes måske ikke at lille bebs skal have det men derudover kan det ændre smagen af mælken som kan gøre at bebs vil afvise at amme.

Men anden ting er at jeg personligt var så træt og konfus efter fødslen at bare en slurk alkohol havde været for meget for mig. Jeg havde mistet en del blod under fødslen og man er dehydreret så dårlig kombi umiddelbart.

Når det så er sagt så har jeg hørt en del har gjort det så gør hvad du føler får når det blot er en smule :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmmm tja man har trods alt ikke drukket i 9 mdr så det er nok ikke så smart at gøre dét lige efter fødsel. Specielt ikke hvis bebs afviser amningen pga det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åhh, kan ikke huske hvor jeg læste det, men et eller andet sted så jeg en artikel (som jeg faktisk tog for godt vare, og er ellers normalt kræsen over for hvilke kilder jeg tror på), hvor der stod noget med at grundet leverens metabolisme (altså leverens nedbrydning) af alkoholen, vil der ende så lidt i mælken, at man faktisk godt kan drikke lidt alkohol når man ammer. det var noget med at 1 promille i blodet ville blive til 0,1 promille i mælken, og mor skal saft suse mig drikke meget alkohol for at få 1 promille i blodet...

Men, men, men... når det så er sagt er der jo self det med smagsændringer, det sagde artiklen ikke noget om, men man siger jo at hvad mor spiser, kan baby smage i mælken...

så tænker det må være en afvejning af om man drikker så lidt at det ikke gør den store forskel på smagen eller og man drikke så mange øl at bebs aldrig kommer til at kunne lide øl :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I starten går det vel ikke i mælken? Jeg fik i hvert fald heftigt smertestillende indtil min mælk løb til, så måtte jeg ikke få det mere :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ville ikke "dømme" folk der tog en slurk. Men ville personligt hellere have fejret det med en iskold cola :bunny  Ville ikke drikke alkohol, medmindre jeg "savnede" det i situationen.. Altså, hvis man fx kommer fra en familie som altid åbner en flaske champagne når der sker store ting (eksamen, nyt job osv) så tror jeg måske jeg i situationen ville tænke det "hørte sig til".. Også ville jeg da nok lige tage den ene lille slurk, for fejringen ;) Lidt som når folk tager en slurk nytårsaften..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alkohol og champagne lå meget meget fjernt fra mine tanker efter fødslen :D Det er KÆMPE stort men IMO overhovedet ikke et champagne moment :P Er mere med på cola vognen så ;)

Jeg ville nok fraråde alkohol, men omvendt, så åd jeg personligt ret meget smertestillende i starten (på anbefaling fra sygehuset) og mange får jo fx epidural osv, og selvom de ting er af en anden "grund" end champagne, så tænker jeg umiddelbart ikke at et lille glas champagne gør den store forskel.

Det er dog ren og skær min mavefornemmelse, der taler, jeg ved ikke en dyt videnskabeligt om det :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En hvidtøl/juleøl hjælper jo på mælkeproduktionen.

Hvad er holdningen så til sådan en, hvis det hjælper for at baby får nok mælk vs det er jo en øl?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En hvidtøl/juleøl hjælper jo på mælkeproduktionen.

Hvad er holdningen så til sådan en, hvis det hjælper for at baby får nok mælk vs det er jo en øl?

Altså nu er alkoholprocenten jo noget lavere på en hvidtøl. Ca 1,8 hvilet er 1/3 genstand sådan ca.

Jeg har gjort det uden skrubler.

Men ville altså ikke have lyst til en lige oven på fødslen. :p Var selv totalt kvæstet begge gange så sukkerholdige drikkevare var at foretrække. Havde juicebrikker og kakaobrikker i tasken 2. gang og det var guld værd

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De svenske JM anbefaler max 1 genstand om ugen som gravid og slet intet mens man ammer, men ved ikke om de danske anbefalinger er anderledes.....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De svenske JM anbefaler max 1 genstand om ugen som gravid og slet intet mens man ammer, men ved ikke om de danske anbefalinger er anderledes.....

Den danske andefaling fra sat er 0 ud fra forsigtighedsprincippet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Personligt har jeg ikke drukket alkohol mens jeg var gravid. Jeg ville egentlig gerne have et lille glas nu og da, men det smagte virkelig hæsligt - altså bare surt og bittert og var slet ikke nogen fornøjelse. (Det samme gjaldt i øvrigt Cola light, som jeg normalt kan drikke i rå mængder, men bare smagte ikke af cola men kun af den kemi der er i). Jeg tror, det var min krops måde at fortælle mig på, at jeg skulle holde mig fra det. Vin i sovs osv. har jeg dog spist med stor fornøjelse og uden at synes, det var et problem.

 

Hvis du har lyst til et lille glas champagne, når du har født, så tror jeg, det er helt fint. Man siger mælken har samme promille som moderen, så derfor skal det jo bare være en lille tår - agtig. Champagne var ikke noget jeg på nogen måde havde i tankerne, da jeg havde født. Men jeg kørte på en "natural high" og havde en hel masse energi (og ikke ondt endnu), så jeg fejrede med at rydde op på fødestuen! Ja det...... ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde faktisk asti med på fødegangen, men lige efter fødslen var jeg vildt tørstig, tror jeg drak 2-2½ liter vand i en køre, og mit blodtryk var forhøjet så astien kom ikke op af tasken. Vi tog os et glas et par dage efter, hjemme i fred og ro.

 

Jeg hører måske til de moderate, jeg drak vel 2-3 genstande under hele min sidste graviditet, iblandt ½ glas rødvin juleaften og 1 glas asti nytårsaften, og under amningen har jeg også taget mig et glas ved en sjælden lejlighed. Alkohol er slet ikke noget der indgår i min hverdag pånær til særlige lejligheder, og der vil jeg gerne skåle med, men jeg tænker selvfølgelig over det hvis der er en bebse i maven/ved brystet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville holde mig fra det - men jeg drikker stort set ikke, uanset om jeg er gravid, ammer eller ej...

 

Synes det er en lidt spøjs idé vi danskere har med, at når vi skal fejre noget, så skal det være med alkohol - ligegyldigt om man egentlig har lyst til det eller ej. Min fødsel blev fejret med iskold cola i stride strømme - i dagevis. Jeg havde brug for sukker, jeg var tørstig og jeg havde ikke drukket sodavand i flere måneder pga. halsbrand. Det var fantastisk!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En hvidtøl/juleøl hjælper jo på mælkeproduktionen.

Hvad er holdningen så til sådan en, hvis det hjælper for at baby får nok mælk vs det er jo en øl?

Jeg tror, du mener nisseøl og ikke juleøl? Der er ca. 6 % til forskel :P.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alkohol og champagne lå meget meget fjernt fra mine tanker efter fødslen :D Det er KÆMPE stort men IMO overhovedet ikke et champagne moment :P Er mere med på cola vognen så ;)

Jeg ville nok fraråde alkohol, men omvendt, så åd jeg personligt ret meget smertestillende i starten (på anbefaling fra sygehuset) og mange får jo fx epidural osv, og selvom de ting er af en anden "grund" end champagne, så tænker jeg umiddelbart ikke at et lille glas champagne gør den store forskel.

Det er dog ren og skær min mavefornemmelse, der taler, jeg ved ikke en dyt videnskabeligt om det :balloons

:ditto

Jeg ville hellere have champagne til dåben fx, altså hvis det skulle være.

Jeg fik kejsersnit og havde derfor fastet i mange timer. Så de glas helt almindeligt vand jeg fik serveret var VIDUNDERLIGE ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror, du mener nisseøl og ikke juleøl? Der er ca. 6 % til forskel :P.

Højest sandsynligt. Drikker normalt ikke øl og vin. Men en hvidtøl (ved hvordan de ser ud) elsker jeg bare en gang i mellem. Langt i mellem.

Så kan nemt tage fejl af jul og nisse. De er i hvertfald nemmest at gå fat i ved juletid. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min lillesøsters kæreste kom ud på Skejby med en dåse iskold Heinken øl til mig, da min datter var kommet til verden. Og den nød jeg med velbehag! Der var ingen skade sket. Og jeg fik endda også morfin oveni dette, da jeg havde fået kejser snit ;) Så drik du bare et glas champagne :D Og amningen gik super..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med alkoholfri Asti? Det smager ganske fint :-) men jeg vil så sige at jeg bestemt ikke havde lyst til alkohol efter fødslerne - man er SÅ udmattet, så juice, sodavand osv har været langt at foretrække:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER