Guest

Babytegnsprog

18 indlæg i dette emne

MorAnja skrev i baby-smalltalk at hun vil prøve at lære Adam lidt babytegnsprog, så det fik lige mine tanker i gang igen. Jeg overvejede det meget med Ronja, men jeg kom aldrig i gang og nu overvejer jeg det med Liv. Jeg har ingen erfaring på området overhovedet :D Er der nogen herinde der har erfaring med det? 

 

Hvor henter I inspiration til de forskellige tegn? Er der fordele/ulemper ved det? Hvornår er den bedste alder at starte? 

 

Jeg tænker også vi evt. kan bruge tråden til at dele erfaringer med hvis der er nogen der kommer i gang :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med det endnu, men en af min mands venner roser det til skyerne, så vi har lige købt en dvd om babytegnsprog på den blå avis. Har lige fået den i dag, og stumpen er endnu ikke fyldt 4 måneder, så har ikke helt sat mig ind i det, men jeg tænker, at det kan være en god idé med et overskueligt antal tegn, som man bruger mens man siger nøgleordene, som et supplement :) Jeg læste om det på en hjemmeside, hvor de udbyder kursus i det osv. 

 

Fra babysigning.dk:

"Med babytegn kan dit barn lære at kommunikere før det lærer at tale. Det giver din baby mulighed for at udtrykke sine behov, følelser og interesser allerede fra 7 mdr. BabySigning stimulerer dit barns sproglige og motoriske udvikling ved brug af babytegn, musik, bevægelse og leg.

 

Forskning viser at babytegn:
  • Stimulerer barnets sproglige udvikling
  • Giver barnet mulighed for at udtrykke sine følelser, ønker og behov
  • Mindsker frustrationer som opstår når man ikke bliver forstået
  • Giver højere IQ
  • Øger barnets selvværd
  • Styrker båndet mellem forælder og barn"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil starte med at sige, at jeg ikke selv har børn. 

 

Men jeg har arbejdet i en vuggestue, med 4 stuer. Den ene stue brugte rigtig meget baby tegn - og det var simpelthen så fedt! Vi undgik så mange situationer, fordi vi nu kunne kommunikere med barnet, selv om denne ikke havde et ( for os) forståligt sprog. 

 

Vi brugte tegn som: Drikke, sove, sut, spise - hvilket jo er barnets basale behov i denne alder. Derud over brugte vi også tegnet for lege og ble. 

Nu var jeg på de forskellige stuer som flyver. Og jeg kunne tydelig mærke, at børnene var gladere og græd mindre på babytegn-stuen! 

 

Når jeg engang får børn, så skal de helt sikkert lærer tegn. Nu har jeg selv et høretab, så det ligger mig meget naturlig ( jeg kan nu sagtens høre uden høreapparater). Man siger jo, at børn vil kunne omkring 100 tegn inden de kan snakke - og det er da fedt! ( altså, hvis vi snakker rigtig tegnsprog - hæng mig ikke op på tallet - jeg er ikke 100% sikker, men det var  i hvertfald ret højt! ) 

 

Begynd allerede nu at øve dig på tegnene - får dem ind, så de bliver naturlige og du kan dem. Barnet lærer dem ret hurtigt, men for folk der aldrig har brugt tegn, kan det være svært, lige pludselig at skulle "snakke med hænderne". 

 

Så Go For It  :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg vil starte med at sige, at jeg ikke selv har børn. 

 

Men jeg har arbejdet i en vuggestue, med 4 stuer. Den ene stue brugte rigtig meget baby tegn - og det var simpelthen så fedt! Vi undgik så mange situationer, fordi vi nu kunne kommunikere med barnet, selv om denne ikke havde et ( for os) forståligt sprog. 

 

Vi brugte tegn som: Drikke, sove, sut, spise - hvilket jo er barnets basale behov i denne alder. Derud over brugte vi også tegnet for lege og ble. 

Nu var jeg på de forskellige stuer som flyver. Og jeg kunne tydelig mærke, at børnene var gladere og græd mindre på babytegn-stuen! 

 

Når jeg engang får børn, så skal de helt sikkert lærer tegn. Nu har jeg selv et høretab, så det ligger mig meget naturlig ( jeg kan nu sagtens høre uden høreapparater). Man siger jo, at børn vil kunne omkring 100 tegn inden de kan snakke - og det er da fedt! ( altså, hvis vi snakker rigtig tegnsprog - hæng mig ikke op på tallet - jeg er ikke 100% sikker, men det var  i hvertfald ret højt! ) 

 

Begynd allerede nu at øve dig på tegnene - får dem ind, så de bliver naturlige og du kan dem. Barnet lærer dem ret hurtigt, men for folk der aldrig har brugt tegn, kan det være svært, lige pludselig at skulle "snakke med hænderne". 

 

Så Go For It  :yay

 

Det lyder rigtig godt - og det giver god mening. Det er jo frustrerende for alle parter, når et lille barn forsøger at kommunikere men ikke kan gøre sig forståeligt, så hvis det kan blive afhjulpet lidt ved at supplere sproget med tegn, så er det fedt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg brugte lidt tegn med Lise, men ikke det helt vilde. De brugte dem også i vuggestuen. Jeg husker mest at vi brugte det fx når Lise ikke ville have mere at spise, så brugte hun tegnet for "færdig" og tegnet for "drikke", når hun var tørstig. Vi var glade for det og regner også med at bruge det med Simon. Vil dog prøve at være bedre til at bruge lidt flere tegn.

Det er aldrig for tidligt at starte med tegnene, det er bare med at komme i gang så de bliver en naturlig del af hverdagen og indlært hurtigst muligt hos baby.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi brugte det med min datter, vi startede så småt da hun begyndte at spise.

Vi havde kun få tegn - spise, drikke, færdig.. :)

Det tegn vi har haft størst glæde af var faktisk drikke. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fedt at læse om jeres erfaringer. Jeg er besluttet på at gå i gang så nu skal jeg bare lige have øvet mig :D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min datter går i en vuggestue, hvor de bruger det = mange konflikter løses inden de bliver en konflikt..

Min datter har haft dårlig hørelse i 6 mdr (lang historie), men her har baby-tegn været perfekt. Det har styrket hendes lyst til at kommunikere. Vores talepædagog er i øvrigt også en stor fortaler for det, især fordi det styrker kommunikationen.

Nu er min datter 18 mdr og bruger ikke så mange tegn mere, men da vi var på vores højeste havde vi en 20-30 tegn i spil. Vi fik alle vores tegn fra vuggestuen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor spændende, har aldrig hørt om det før.... Er der nogen der har erfaring med gode bøger eller lign?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Her kan man downloade gratis tegnsprog app...

http://babytegn.dk/babytegn-app/

Den har bare meget få tegn i gratis-udgaven - jeg hentede den nemlig, men da den ikke engang havde de 7-8 stykker jeg havde behov for, slettede jeg den igen :) har hørt godt om en der hedder 'tegnApp', men har ikke haft tid til at tjekke den ud selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den har bare meget få tegn i gratis-udgaven - jeg hentede den nemlig, men da den ikke engang havde de 7-8 stykker jeg havde behov for, slettede jeg den igen :) har hørt godt om en der hedder 'tegnApp', men har ikke haft tid til at tjekke den ud selv.

 

Af samme grund har jeg ikke hentet den endnu, men jeg overvejer betalingsversionen til 29 kr., hvor der skulle ligge en masse videoer m.m. Men venter lige lidt. Måske jeg skulle kigge efter den anden, du nævner....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Af samme grund har jeg ikke hentet den endnu, men jeg overvejer betalingsversionen til 29 kr., hvor der skulle ligge en masse videoer m.m. Men venter lige lidt. Måske jeg skulle kigge efter den anden, du nævner....

 

Jeg prøvede lige betalingsversionen (kan få refusion inden for 15 min ;)) og den virker lige som gratis versionen. Der er en del flere tegn, men ellers er det det samme :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den har bare meget få tegn i gratis-udgaven - jeg hentede den nemlig, men da den ikke engang havde de 7-8 stykker jeg havde behov for, slettede jeg den igen :) har hørt godt om en der hedder 'tegnApp', men har ikke haft tid til at tjekke den ud selv.

 

Jeg læste lige om tegnApp - så vidt jeg kan se er den disideret tegnsprog og ikke babytegn, men det kan godt være jeg tager fejl. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er så småt gået i gang. Og jeg har også 0 erfaring, men jeg har taget udgangspunkt i denne artikel...

 

http://voresborn.dk/baby-0-1/psykologi-og-udvikling/7553-babytegn-forsta-din-baby#

 

:loveshower

 

Nu har jeg kigget på diverse apps og hjemmesider og jeg synes faktisk at den artikel her er den med de bedste og nemmeste tegn. Jeg synes nogen af tegnene i de andre virker lidt besværlige :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den har bare meget få tegn i gratis-udgaven - jeg hentede den nemlig, men da den ikke engang havde de 7-8 stykker jeg havde behov for, slettede jeg den igen :) har hørt godt om en der hedder 'tegnApp', men har ikke haft tid til at tjekke den ud selv.

 

Jeg har faktisk ikke selv åbnet den for jeg har intet "i-udstyr" til apps - men  tænkte bare på dem som nu har det :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg kigget på diverse apps og hjemmesider og jeg synes faktisk at den artikel her er den med de bedste og nemmeste tegn. Jeg synes nogen af tegnene i de andre virker lidt besværlige :)

 

Det er de tegn, der bruges i babytegn.dk og babytegn-app'en så vidt jeg kan se (har lige kigget lidt på dvd'en fra babytegn)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER