Haarup

Svangerskabsforgiftning.

5 indlæg i dette emne

Jeg er 19+ uger henne nu. Og frygter meget at jeg inden for de næste par uger, får at vide at jeg igen har svangerskabsforgiftning.

Fordi jeg igår ved JM fik at vide, at mit blodtryk var alt alt for højt.

Jeg stiksede også urinen, og den ændrede sig en lille bitte smule for protein. Kun en tak op. Men JM sagde det så fint ud.

Sidste gang jeg var gravid, blev det opdagede i da jeg var 28+0 at jeg havde svær svangerskabsforgiftning. Jeg blev indlagt kl 3 om natten, og fik lungemodner, og lægerne sagde at de håbede at jeg kunne nå at få anden omgang lungemodner. Og at jeg skulle forberede mig på at han nok kom inden for 24 timer.

Det gjorde han ikke. Men kunne mærke på lægerne at de var bekymret i lang tid, om de kunne få mit blodtryk under nogenlunde kontrold. Dengang havde jeg 4+ for protein.

Lægerne fik styr på mit blodtryk, og min søn snød dem og blev i maven i 4 uger, inden han blev født ved AKS i uge 31+6.

Jeg håber at hvis jeg er ved at få svangerskabsforgiftning så tidligt, som det desvære er ved at se ud til, at det så aldrig når at udvikle sig lige så slemt som sidst.

Men jeg ved det ikke. Er der nogen der har erfaring med at svangerskabsforgiftningen er blevet opdaget tidligt? Og hvad gjorde lægerne? Kunne de holde sygdommen nede? Og hvorlænge efter opdagelsen er jeres børn blevet født? Nogen hvor det er blevet opdaget tidligt, og har kunnet nå termin? Og hvad har været udslagsgivende på at nu skal barnet ud? Og udviklede det sig fra alm til svær svangerskabsforgiftning?

Tak hvis du har læst med så langt.

Håber der er nogle der kan give mig nogle svar og historier på mine mange spørgsmål

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har desværre ikke nogen svar til dig, da min egen svangerskabsforgiftning først blev opdaget i uge 38.

Men ville bare ikke forlade tråden uden at give dig et :kram

Det er aldrig sjovt at behymre sig om sådanne ting og jeg håber du finder svar på dine spørgsmål og at de viser sig at være ubegrundede :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ingen viden eller erfaring på området, men vil lige smide et stort :kram .

Håber du klarer dig igennem uden eller at det ikke bliver så slemt igen, hvis du skal bekæmpe en svangerskabsforgiftning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke komme med nogen garantier, men man siger at svangerskabsforgiftning faktisk er en form for "allergisk" reaktion på faderen, og at man ofte kun får det ved første graviditet med samme mand... Så hvis faderen er den samme, skulle du være rimelig sikker ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Haarup, 

 

Jeg kan godt forstå din bekymring og at der er ubehageligt ikke at vide hvordan det kommer til at udvikle sig. Jeg vil så gerne give dig noget vished. Men det er ikke muligt at forudsige hvordan det udvikler sig for dig fremover. I forhold til svangerskabsforgiftning er alle forløb nemlig forskellige og der er ikke lavet noget statistik på hvor lang tid man kan gå, i forhold til hvor tidligt det opdages.

Den eneste trøst er at hvis du får konstateret svangerskabsforgiftning, så er lægerne dygtige på den front. De kan holde godt øje med barnet og dig og behandle på dit blodtryk.  

 

Videnskabelige undersøgelser peger på at svangerskabsforgiftning i f.eks. 2. graviditet ikke starter før det tidpunkt, hvor det startede første gang. Undersøgelserne viser  tvært i mod at det starter 0-4- uger senere en den første gang. Det peger dog i en anden retning at dit blodtryk var forhøjet hos jordemoderen. Dit tilfælde kunne godt være en undtagelse fra reglen, selvom det er sjældent at udvikle svangerskabsforgiftning så tidligt. I forhold til protein i urinen, kan det lille udslag nemt være pga. udflåd eller andre urenheder i urinen. 

 

Det der er positivt i din situation, som ikke kan være særlig sjovt, er at du jo bliver holdt godt øje med af din jordemoder og din læge og det dermed opdages tidligt, så der tidligt kan blive taget hånd om dit blodtryk. Det er godt for dig og din krop og ikke mindst din baby at blodtrykket bliver holdt nogenlunde i normalt. 

 

(Du ved det sikkert men husk at henvende dig til lægen eller fødegangen hvis du får andre symptomer - stærk hovedpine, flimren for øjenene, smerter under brystkassen eller trykken for beystet.  Du kender sikkert remsen fra sidst)

 

Jeg håber, ønsker og krydser fingre for dig - 

 

Laura/ Gravid med nummer to og jordemoder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER