Guest

Nye retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen

35 indlæg i dette emne

Åh, jeg tror ikke, jeg tager det alvorligt. Altså, jeg har jo gjort de jeg kunne, og fulgt "de gamle" anvisninger med Vitus. Vitus er knap 1½ og det kan jo ikke gøres om. Sådan helt pr. instinkt synes jeg, det lyder ok fornuftigt. Nu har jeg haft et barn, der har været lidt længere end andre børn om det der med at spise selv, og han er ikke særlig modig når det kommer til at smage ny mad. Jeg var fra begyndelsen meget tiltrukket af BLW tankegangen, men jeg har altså haft et barn, hvor det det bare ikke rigtig fungerede. (Selvom han for første gange nogensinde i går pludselig tog en gulerodsstav og spiste den?!) Og da han er meget slank og ligger under gennemsnittet vægtmæssigt, ville jeg nok holde på med sødmælken, selvom vi nu er gået over til letmælk. Og om det ligesom er MM/MME hele det første år - ja jo, det rykker ikke noget særligt for mig. Jeg har måske lidt svært ved at se, at det er en helt revolutionerende tankegang omend jeg ville have ELSKET at slippe for jerndråber! ;) Hvis jeg får et barn mere, vil jeg følge de nye anbefalinger, men jeg føler ikke at jeg har fejlet i forhold til Vitus :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tja... Anbefalingerne ændrer sig jo med tiden, fordi man bliver klogere :) men ja der er da også lidt der er ændret fra min store pige var baby. Jeg har da tænkt mig at følge anbefalingerne bedst muligt, men om 3-4 år bliver der nok ændret noget igen, fordi man igen er blevet klogere.

jabCESN.jpeg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Felix har bestemt ikke taget skade af de gamle anbefalinger, så det gør Asger nu nok heller ikke. Vi er nu i gang med skemad og han spiser alt. Men i forhold til deres nye anbefalinger kan vi da snart begynde på havregrød. Mælk er ikke på tale endnu, da der simpelthen alligevel er for meget spild i det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, jeg tror ikke, jeg tager det alvorligt. Altså, jeg har jo gjort de jeg kunne, og fulgt "de gamle" anvisninger med Vitus. Vitus er knap 1½ og det kan jo ikke gøres om. Sådan helt pr. instinkt synes jeg, det lyder ok fornuftigt. Nu har jeg haft et barn, der har været lidt længere end andre børn om det der med at spise selv, og han er ikke særlig modig når det kommer til at smage ny mad. Jeg var fra begyndelsen meget tiltrukket af BLW tankegangen, men jeg har altså haft et barn, hvor det det bare ikke rigtig fungerede. (Selvom han for første gange nogensinde i går pludselig tog en gulerodsstav og spiste den?!) Og da han er meget slank og ligger under gennemsnittet vægtmæssigt, ville jeg nok holde på med sødmælken, selvom vi nu er gået over til letmælk. Og om det ligesom er MM/MME hele det første år - ja jo, det rykker ikke noget særligt for mig. Jeg har måske lidt svært ved at se, at det er en helt revolutionerende tankegang omend jeg ville have ELSKET at slippe for jerndråber! ;) Hvis jeg får et barn mere, vil jeg følge de nye anbefalinger, men jeg føler ikke at jeg har fejlet i forhold til Vitus :)

Der har jeg et barn der selv vil, så han har spist rugbrødshapsere siden han var 5 måneder og spiser nu 8 måneder gammel alle sine måltider selv. Morgenmaden dog med ske-mad ved siden af.

Jeg spekulerer mest på de ændrede anbefalinger mht mælk. Adam får sødmælk af kop til frokost og sødmælksyougurt til mellemmåltid og det blir jeg pludselig helt usikker på :wacko

Men ja, jerndråberne bliver straks smidt væk, især fordi jeg faktisk er slem til at glemme dem :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tja... Anbefalingerne ændrer sig jo med tiden, fordi man bliver klogere :) men ja der er da også lidt der er ændret fra min store pige var baby. Jeg har da tænkt mig at følge anbefalingerne bedst muligt, men om 3-4 år bliver der nok ændret noget igen, fordi man igen er blevet klogere.

jabCESN.jpeg

Jeg er helt med på at de ændrer sig løbende, men jeg blev nok, som skrevet ovenfor, ramt af de ændrede anbefalinger på især mælkeprodukter - fordi de nye er langt fra hvad vi gør og jeg tænker 'har jeg nu gjort noget forkert på mit barns vegne'!

Men i sidste ende holder jeg fast i min generelle overbevisning, at hvis han får varieret kost og ikke får noget ham decideret ikke MÅ få, så skal det nok gå alligevel ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes anbefalingerne på mælk var i forvejen mester 9 mdr så vi ville have ventet dertil alligevel. Men fordi anbefalingerne ændrer sig natten over så er barnet jo ikke skadet af de gamle. Så jeg ville da bare fortsætte som man gør nu. Asger elsker skemad så hvorfor ændre på det. Han får lov at sidde selv med skeen engang i mellem men kan slet ikke styre den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, ja, der er da nogle ændringer, der vil noget :O

 

Jeg tænker nu, at Filippa ikke har taget skade, ej heller af den dåsetun hun har fået. Men jeg kunne da så have droppet det ekstra fedt i sødmælk til et barn, der ikke manglede noget på sidebenene i forvejen. Med Leonora vil vi da så nok droppe jerndråberne, og følge anbefalingerne som vi finder det passer til os og vores datter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme jubler jeg da over at kunne slippe for jerndråberne - hvilket så selvfølgelig kræver at vi ikke giver komælk og sørger for at give jernrig kost fra starten. Det hænger jo sammen og er vel egentlig det mest "revulotionerende" i de nye anbefalinger. ...nårh ja og så er BLW nu nævnt men ikke anbefalet... 

 

at man nu anbefaler letmælk fra 1år skyldes jo udelukkende at man anbefaler MM/MME indtil da.
 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er nogle forfriskende anbefalinger set i det lys, at der er en "alternativ verden", hvor anbefalingerne faktisk er lige praecis disse :) 

 

Rebecca Persson(nu Rose M) har jo skrevet disse ting i bogen BABY, saa jeg synes ikke, der er noget nyt heri. Mit barn er halvt BLW og har endnu ikke drukket komaelk og jeg har ikke givet jerndraaber og vi spiser ikke tun... Det er vel ikke noget, jeg skal taenke mere over end dem, der har givet komaelk? Eller jerndraaber...? 

 

PYT :) 

 

Men til dem, der sidder og taenker bagudrettet, saa er det da bare at sige ok, saa var det saadan, ligesom det var anderledes endnu da vi var boern og det er anderledes i Italien og andre lande... Det nytter vel naeppe at aergre sig eller sidde med en foelelse af at skulle retfaerdiggoere, at man har fulgt de hidtidige anbefalinger.

 

:balloons  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg altså nødt til at spørge. Hvad er det der BLW? :oops

Jeg synes generelt at anbefalingerne ser ret fornuftige ud og ligger meget op af, hvad jeg selv har gjort mig af tanker.

Men nej, man skal da ikke have dårlig samvittighed, hvis man har fulgt de gamle retningslinjer. Videnskaben er bare blevet klogere og så må man jo følge med (hvis man er enig) og bare glæde sig over, at der er kommet ny viden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så hvis jeg forstår det ret, så behøver Sigrid ikke have jerntilskud?

Hun er født 36+1 og vejede 3025 gr.

Men skal begynde at have kød og fisk fra 6 mdr dog ikke tun?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da SÅ skønt at den danske sst endelig er med fremme :)

Det er jo altså ikke splinterny viden der ligger til grund for diverse anbefalinger de nu har lavet om :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det er dejligt med SST der kommer mere med på beatet! :yay

ØV vi slipper ikke for jerndråber! :( (:p)

men den med glutenholdig kost er dejlig sys jeg! - det giver nogle flere muligheder!

men hva så med de børn der boykotter MME i en alder af 7-8mdr? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det er dejligt med SST der kommer mere med på beatet! :yay

ØV vi slipper ikke for jerndråber! :( (:p)

men den med glutenholdig kost er dejlig sys jeg! - det giver nogle flere muligheder!

men hva så med de børn der boykotter MME i en alder af 7-8mdr? :unsure

Netop sådan en er Adam jo. Jeg får heldigvis SP på besøg på fredag, så håber jeg at hun kan hjælpe mig af med de tvivl jeg har!

Det handler især om mælk :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Netop sådan en er Adam jo. Jeg får heldigvis SP på besøg på fredag, så håber jeg at hun kan hjælpe mig af med de tvivl jeg har!

Det handler især om mælk :unsure

Luna boykottede MME fra den ene dag til den anden... ikke på vilkår om hun ville ha det! - Men så fik hun tilbudt mælk (sød) som hun heller ikke ville ha... men minimælk var et hit, så det var det hun fik... ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Luna boykottede MME fra den ene dag til den anden... ikke på vilkår om hun ville ha det! - Men så fik hun tilbudt mælk (sød) som hun heller ikke ville ha... men minimælk var et hit, så det var det hun fik... ;)

Vi har klaret det med sødmælk indtil videre, men jeg kan næsten ikke bære at gå direkte imod anbefalinger - typen der er lidt for autoritetstro :blush

Men omvendt, så HAR han jo fået sødmælk de sidste par måneder, og det kan jeg jo alligevel ikke gøre om. Jeg er meget splittet!

Og hvor er det skod for jer at I ikke slipper for jern-dråberne. Jeg har allerede smidt vores ud, det var en fantastisk ændring i anbefalingerne :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi gav Noah MME frem til 12 måneder, for at slippe for jern. Derefter fik han sødmælk et par måneder, men nu drikker han faktisk mest vand... Så jeg tænker ikke ændringerne har gjort den store forskel her :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har klaret det med sødmælk indtil videre, men jeg kan næsten ikke bære at gå direkte imod anbefalinger - typen der er lidt for autoritetstro :blush

Men omvendt, så HAR han jo fået sødmælk de sidste par måneder, og det kan jeg jo alligevel ikke gøre om. Jeg er meget splittet!

Og hvor er det skod for jer at I ikke slipper for jern-dråberne. Jeg har allerede smidt vores ud, det var en fantastisk ændring i anbefalingerne :P

 

Husk at MME i grød tæller også med.

Hvis du giver komælk ville jeg også fortsætte med jern-dråberne.

Ko-mælks protein hæmmer optagelse af jern, det er blandt anden en af grundende til at man nu kan undlade jern-dråber når man samtidig undlader ko-mælk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har klaret det med sødmælk indtil videre, men jeg kan næsten ikke bære at gå direkte imod anbefalinger - typen der er lidt for autoritetstro :blush

Men omvendt, så HAR han jo fået sødmælk de sidste par måneder, og det kan jeg jo alligevel ikke gøre om. Jeg er meget splittet!

Og hvor er det skod for jer at I ikke slipper for jern-dråberne. Jeg har allerede smidt vores ud, det var en fantastisk ændring i anbefalingerne :P

Ja, jeg er også autoritetstro.... til en vis grænse! :) hvis Adam trives fint på sødmælk og ellers spiser varieret... så ville jeg ikke skænke det en tanke! ;)

ja det er skod vi ikke slipper for jerndråber... men sådan er det når man har en præmatur med lav fødselsvægt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis ens baby ioevrogt trives med paa komaelk, saa er alt vel fint for dem, der faar det? Mine niecer er begge topmeget maelkedrikkere og har vaeret det fra ret smaa og trives... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er nogle forfriskende anbefalinger set i det lys, at der er en "alternativ verden", hvor anbefalingerne faktisk er lige praecis disse :)

 

Rebecca Persson(nu Rose M) har jo skrevet disse ting i bogen BABY, saa jeg synes ikke, der er noget nyt heri. Mit barn er halvt BLW og har endnu ikke drukket komaelk og jeg har ikke givet jerndraaber og vi spiser ikke tun... Det er vel ikke noget, jeg skal taenke mere over end dem, der har givet komaelk? Eller jerndraaber...? 

 

PYT :)

 

Men til dem, der sidder og taenker bagudrettet, saa er det da bare at sige ok, saa var det saadan, ligesom det var anderledes endnu da vi var boern og det er anderledes i Italien og andre lande... Det nytter vel naeppe at aergre sig eller sidde med en foelelse af at skulle retfaerdiggoere, at man har fulgt de hidtidige anbefalinger.

 

:balloons  

 

Jeg følger faktisk også Roses anbefalinger i BABY og her kører det bare rigtig godt med BLW, så de nye anbefalinger fra SST kommer ikke bag på mig :balloon

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg altså nødt til at spørge. Hvad er det der BLW? :oops

Jeg synes generelt at anbefalingerne ser ret fornuftige ud og ligger meget op af, hvad jeg selv har gjort mig af tanker.

Men nej, man skal da ikke have dårlig samvittighed, hvis man har fulgt de gamle retningslinjer. Videnskaben er bare blevet klogere og så må man jo følge med (hvis man er enig) og bare glæde sig over, at der er kommet ny viden :)

Det skal du ikke være flov over at spørge om, man kan jo ikke vide alt fra starten!

BLW står for baby led weaning, hvilket betyder at baby får lov at styre madindtaget 100% selv. Dvs man mader ikke baby med en ske, men ligger maden foran baby og lader dem få fingrene i det og så er der måske noget de får puttet indenbords ;)

Af naturlige årsager er maden nødt til at være lidt grovere for at baby kan få fat i det, så derfor får de som regel ikke grød og mos. Men fx hele grøntsager som er kogt bløde, små mundrette brødhapsere med smørepålæg på (bondebrød er fint) osv

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skal du ikke være flov over at spørge om, man kan jo ikke vide alt fra starten!

BLW står for baby led weaning, hvilket betyder at baby får lov at styre madindtaget 100% selv. Dvs man mader ikke baby med en ske, men ligger maden foran baby og lader dem få fingrene i det og så er der måske noget de får puttet indenbords ;)

Af naturlige årsager er maden nødt til at være lidt grovere for at baby kan få fat i det, så derfor får de som regel ikke grød og mos. Men fx hele grøntsager som er kogt bløde, små mundrette brødhapsere med smørepålæg på (bondebrød er fint) osv

Tusind tak :) har undret mig over det længe nu :D

Hvad er fordelene ved det? Altså er der eks. forskel på hvor tidligt/sent de når til det punkt hvor de kan spise helt selv, eller om de f.eks bliver kræsne eller ej?

Umiddelbart synes jeg det lyder ret tiltalende. Tænker det må være meget stimulerende for dem selv at kunne udforske de ting, der kommer i munden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, det er rigtig interessant med de nye anbefalinger, selvom jeg nok ikke kommer til at følge dem helt ;)

 

Det første link, jeg blev henvist til (som jeg ikke kan finde igen), stod der, at det var SLUT med skemad, og nu SKULLE det være BLW. Kan heldigvis forstå, at det ikke er helt sådan, det hænger sammen, og så er ændringerne ikke helt så dramatiske, som jeg først antog.

 

Som så meget andet er det jo bare at bruge sin sunde fornuft og finde ud af, hvad der fungerer og så tage det for, hvad det er - bare anbefalinger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER