Krydderpigen

Skiferie

19 indlæg i dette emne

Hej piger

 

Jeg har lige fundet ud af, at jeg er gravid. - Vi skal på skiferie om en måned, hvos jeg så vil være 8-9 uger henne.

 

Normalt er jeg ikke typen, der udfordrer de sorte pister, men er ret ferm på de øvrige.

 

Hvad ville I gøre? - Tage af sted og gære, som I plejer, eller??

 

/Mette

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Så tidligt ville jeg nok tage afsted :) især, hvis du er rimelig god til det.

Selvfølgelig anbefales det ikke med stød/styrt når man er gravid, men man skal jo heller ikke sætte hele sit liv på standby :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville tage afsted men nok ikke stå helt så meget på ski som jeg ellers ville have gjort. Eller ihvertfald ikke noget som kan forsage stød....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg følger lige med. Står nemlig i en lign. situtation. Jeg skal på skitur med hele familien, når jeg er i 19. uge. Ferien har været planlagt i 2 år, og det er ikke en mulighed at blive hjemme. Mit spørgsmål er, om jeg tør bevæge mig forsigtigt ud på de nemme pister en gang i mellem, eller om jeg bør holde mig til at slappe af en solstol? Mine evner er 'mellem', slet ikke begynder, men jeg er heller ikke tryg ved de sorte pister.

 

Jeg er meget spændt på BK panelets erfaringer og råd vedr. alpin skiløb :)

 

Til krydderpigen, så tænker jeg, at du godt kan tage af sted. Men at du nok skal tage det væsentligt mere roligt, end du plejer (halve og hele dage uden ski ind i mellem). Derudover være opmærksom på, at kroppen er meget mere træt end vanligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder fornuftigt.

 

Egentlig tænkte jeg i første omgang, at det var fuldstædig uden betydning, men så læste jeg lige i min graviditetsbog, at skisport var noget, jeg skulle holde mig fra.....

 

Tror jeg løber med ungerne på de børnevenlige bakker og så ellers stiller mig til rådighed på madholdet (-Og middagslurs-holdet) :zzz  

:loveshower

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min frygt ville faktisk ikke være så meget på hvor god jeg selv er til ski, men mere hvor gode dem omkring mig er.

Har flere gange oplevet at blive torpederet af urutinerede skiløbere og det er de gange jeg har slået mig mest når jeg har stået på ski.

Synes i hvert fald det er en tanke der er værd at have med i baghovedet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder fornuftigt.

 

Egentlig tænkte jeg i første omgang, at det var fuldstædig uden betydning, men så læste jeg lige i min graviditetsbog, at skisport var noget, jeg skulle holde mig fra.....

 

Tror jeg løber med ungerne på de børnevenlige bakker og så ellers stiller mig til rådighed på madholdet (-Og middagslurs-holdet) :zzz  

:loveshower

Jeg holder med de andre, tages et stille og roligt og mærk efter, mht til dine bøger hvad må og ikke må så smidt dem af helvedes til, der står os man ikke må ride, jeg har selv 3 heste og rider da på den ene af dem endnu (er i uge 34+4), dog mindre intens end jeg plejer og knap så ofte og så mærker jeg efter hvad kroppen siger...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min frygt ville faktisk ikke være så meget på hvor god jeg selv er til ski, men mere hvor gode dem omkring mig er.

Har flere gange oplevet at blive torpederet af urutinerede skiløbere og det er de gange jeg har slået mig mest når jeg har stået på ski.

Synes i hvert fald det er en tanke der er værd at have med i baghovedet

 

Præcis herpå går mine bekymringer også. Jeg har dog aldrig oplevet at blive torpederet, som du beskriver, men det kan jo unægteligt ske. På den anden side, så kan jeg jo også blive kørt ned på cykelstien eller snuble ned af en trappe. Det er med risiko er bare så svært - for hvornår er risikoen for høj?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænker det er ok inden uge 12, da baby ligger beskyttet i bæknet indtil da. Men som de andre siger, så lyt til kroppen, og ta det stille og roligt.

Til sparkelinrock tænker jeg, at jeg ikke ville ture stå på ski i uge 19, da du jo kan falde på baby, da baby er vokset ud af bæknet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som 8-9 uger henne mener jeg sagtens du ville kunne stå på ski, bare du lytter til kroppens begrænsninger.. Som flere skriver så er baby stadig beskyttet i bækkenet, og der er derfor ikke fare som sådan, heller ikke hvis du skulle lave et "almindeligt lille styrt/fald". Ofte falder man på numsen eller siden, og ikke direkte på maven, synes jeg i hvert fald.

En anden skriver i 19. Uge, der har jeg ved første graviditet meldt fra på forhånd, simpelthen fordi jeg ikke vidste hvordan jeg havde det.. Jeg kunne selv godt have klaret ferien, men der er baby vokset op, så det ville være mere risikabelt, og ville ikke gøre det uanset..

Vi var af sted i sidste uge og der stod jeg ikke på ski.. Vi mødte nogle tyske venner til min svigerfar dernede, og hun har nu en baby på 5 måneder. Hun sagde at hun stod på ski til 5. Måned, og hun er meget erfaren, i ski redningstjenesten osv, så ud fra det synspunkt tænker jeg at grænsen må være ved 4-5 måned for os almindelige danskere ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke, om det kan sammenlignes, men på min graviditetssele til bilen står der, at den anbefales fra 8 uger - og jeg tænker at det er ud fra en tanke om, at det er ca dér, hvor hårde stød og bump begynder at kunne udgøre en risiko. Så jeg ville umiddelbart godt turde dér, men ikke ret meget senere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg googlede lige, for at se, hvor stor baby er, når man er 9 uger henne. Ifølge min-mave er den ca 2,3 cm og vejer 5 gram. I uge 8 bliver den sammenlignet med en vingummibamse :D Så jeg tænker, at den er så lille på det tidspunkt, at den er godt beskyttet af maven.

Selvfølgelig er der ingen garantier, men det er der jo heller ikke, når man ikke er gravid, kan man jo sige :)

Noget helt andet er, at jeg personligt brækkede mig i stride strømme, da jeg var 8 uger henne. Så der kan måske være risiko for, at ferien er "spildt" fordi du ikke magter at komme ud. Det er et sats ;) Men jeg synes ikke, det lyder uforsvarligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været på ski som nygravid, var 8 uger henne. Det gik rigtig galt - ikke med babyen heldigvis.

På vej ned en eftermiddag blev jeg kørt ned bagfra af en snowboarder, der havde mistet kontrollen. Jeg endte med en brækket skulder og en meget stor forskrækkelse. Og derefter lettelse.

Uheld sker! Og jeg har stadig dårlig samvittighed her to år efter og kan blive ked af, hvor galt det kunne være gået.

Og som gravid kunne jeg jo hverken få taget røntgen eller få smertestillende - så noget af en ferie :)

Mit råd er klart, lad skiene blive hjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er netop kommet hjem fra skiferie, og har stået på ski siden, jeg var to år. Jeg er i uge 28. Jeg droppede at stå på slalom, og tog en lur mens de andre var afsted. Jeg stod dog nogle dage på langrend. Jeg havde planer, om at stå hele ugen, og det gik også fint første dag med at køre ned af bakkerne, men pludselig blev jeg bange for at falde forover og valgte derfor små ture de efterfølgende dage, hvor jeg tog skiene af og gik ned af bakkerne. To dage droppede jeg helt skiene og gik tur med min mormor og brugte tiden på at læse en bog i solen. Jeg ville ikke være nervøs for at stå på alpint ski i uge 8, men som andre også skriver, kan andre køre ind i dig med høj fart. Jeg ville nok vælge små bakker med ikke så meget udfordring. 

 

God tur :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres tanker og overvejelser (håber ikke det føles som om, jeg har hijacket tråden fra Krydderpigen :blink :wacko !!).

 

Jeg synes, at det er meget interessant, at det med hvor langt man er i graviditeten gør sådan en forskel. Det havde jeg ikke umiddelbart tænkt over. Min situation er som sagt, at jeg SKAL af sted. Havde vi kunnet 'undgå det', havde vi aldrig planlagt skiferie nu, men det er altså en del af et meget større setup. Jeg tror, at jeg holder fast i mine tidligere forventninger om, at jeg nok ikke kommer på ski - det bliver mere bog + solstol til mig. Dog vil jeg ikke afvise 100%, at hvis jeg føler mig i topform, solen skinner, sneen er god etc etc, så vil jeg vove mig en lille tur ud på en kort nem pist.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres tanker og overvejelser (håber ikke det føles som om, jeg har hijacket tråden fra Krydderpigen :blink :wacko !!).

 

Jeg synes, at det er meget interessant, at det med hvor langt man er i graviditeten gør sådan en forskel. Det havde jeg ikke umiddelbart tænkt over. Min situation er som sagt, at jeg SKAL af sted. Havde vi kunnet 'undgå det', havde vi aldrig planlagt skiferie nu, men det er altså en del af et meget større setup. Jeg tror, at jeg holder fast i mine tidligere forventninger om, at jeg nok ikke kommer på ski - det bliver mere bog + solstol til mig. Dog vil jeg ikke afvise 100%, at hvis jeg føler mig i topform, solen skinner, sneen er god etc etc, så vil jeg vove mig en lille tur ud på en kort nem pist.

Haha, nej, set ikke da! - Det er da kun super, at andre kan bruge tråden... :)

 

1000 tak for alle jeres svar ... - Der er jo en måned til vi skal af sted, så jeg ser tiden an... :)

 

:kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej igen :)

 

Var til jordemoder for første gang sidste uge, og jeg spurgte hende til råds om skiferie. Hun sagde, at så længe, jeg ikke bevæger mig ud på de vildeste pister og generelt passer på mig selv, så må jeg gerne stå på ski :) Er faktisk vildt overrasket, troede jeg ville få at vide, at det var et totalt no-go. Men det mente hun slet ikke.

Så min plan er, at jeg vil forsøge mig med nogle korte ture på nogle nemme pister, når solen skinner, og sneen er god :) Og så ellers slappe af med nogle hviledage ind i mellem :) Jeg skal af sted her i påsken, når jeg er i 19. uge :)

 

Hvad med dig Krydderpige, er du kommet af sted?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej :) 

 

Ja, jeg kom afsted. :) - Det gik ok til at starte med, men det var meget varmt i Østrig og sneen var meget tung og svær især om eftermiddagen, så jeg havde et styrt - en rigtig maveplasker! - Det forskrækkede mig lidt.... - Især da jeg efter et par dage begyndte at bløde :/ - Tror dog på, at babyen har det fint.

 

Rigtig god tur og pas på dig :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hopper på samme bølge som et par af de andre.

 

I uge 8 ville jeg ikke tænke videre over det. Der er det "kun" dig, der kommer til skade ;-)

Men på den anden side af en uge 12-15 stykker, hvor livmoderen begynder at komme et stykke op over bækkenet, så ville jeg afholde mig fra ting, der indebar stor risiko for slag på maven. Dvs. langrend ville være fint (hvis bækkenet kan holde til det), men alt med fart ville jeg holde mig fra..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER