MaleneB

Det var jo ikke lige planen endnu!

28 indlæg i dette emne

Hej alle sammen....

Det ser ud til mit vand er gået og veerne ankommet... Og det er jeg da bare slet ikke klar til... Har ikke pakket tasken (er dog i gang med det nu). Har ikke nået at lave mad til fryseren, mangler stadig at købe nogle småting og store ting! Vi vil have en slyngevuggen til seng men har ikke købt den endnu...

Åh... Kunne hun ikke lige have ventet en uge...

Og jeg der var overbevist om at hun først ville komme til termin eller lidt over!

Har ringet til fg og fået tid til at komme ind kl 11 til tjek. Men jeg er ikke rigtig i tvivl længere om hvorvidt det virkelig er nu eller ej... Det er det... Jeg ved bare ikke hvor langt fremme jeg er...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej alle sammen....

Det ser ud til mit vand er gået og veerne ankommet... Og det er jeg da bare slet ikke klar til... Har ikke pakket tasken (er dog i gang med det nu). Har ikke nået at lave mad til fryseren, mangler stadig at købe nogle småting og store ting! Vi vil have en slyngevuggen til seng men har ikke købt den endnu...

Åh... Kunne hun ikke lige have ventet en uge...

Og jeg der var overbevist om at hun først ville komme til termin eller lidt over!

Har ringet til fg og fået tid til at komme ind kl 11 til tjek. Men jeg er ikke rigtig i tvivl længere om hvorvidt det virkelig er nu eller ej... Det er det... Jeg ved bare ikke hvor langt fremme jeg er...

Alt det praktiske skal nok ordne sig :kram2 :kiss

Nyd din fødsel og så må resten komme på plads bagefter!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig med Kami. Resten skal I nok nå senere. Det vigtigste er, at hun kommer ud til et par kærlige arme <3

Pøj pøj med det hele. Er spændt på at høre mere om det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skidt pyt med alt andet end dig og din lille pige! Gør det du har brug for og nyd det :) held og lykke med det hele.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Held og lykke :)

 

Lidt skræmmende når det pludselig sker før end forventet :) men nyd det og det bliver da skønt at se den lille:)

 

Som de andre siger, så skal det praktiske nok blive i orden :). 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det spændende. Det bliver da fantastisk at få hende i armene. Misunder dig meget og held og lykke med det hele ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ihhh hvor fantastik.. nyd det!!! Alt det andet glemmer du helt sikkert når du har hende i armene.. så må manden hente noget tøj, hvis det kniber.. alt skal nok gå!! Mange gange held og lykke.. Vi afventer spændt på hvordan det hele går :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op. :) sikken overraskelse .. Hehe. Det skal nok gå. Held og lykke med det hele til jer :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende :D

Krydser for en god fødsel og glæder mig til update herinde ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Held og lykke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Held og lykke! Krydser fingre for dig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Nå skal vi se om jeg kan få en Update ind nu. Freya ligger for sig selv og bliver forhåbentlig ved med det lidt endnu, så jeg lige kan skrive færdig.

Jeg havde egentlig fået skrevet næsten det hele i tirsdags og så ramte jeg selvfølgelig tilbageknappen og alt var væk... Nu prøver jeg igen....

Nå... I tiden fra vandet der gik til vi skulle ind på Hvidovre blev jeg mere og mere sikker på at den var god nok, og der begyndte også at komme veer. Jeg har gået til "smertefri fødsel" forberedelse og begyndte derfor at bruge mine teknikker til veerne.

Vi kommer ind i modtagelsesområdet og efter lidt ventetid kommer vi ind til undersøgelse. Jeg tror nok jeg fik lavet en strimmel først hvor jeg fik målt hendes hjerterytme og mine veer, og så skulle jeg samtidig registrere hendes bevægelser... Der var ikke voldsomt mange, men der var da lidt. Da jeg blev undersøgt hvor langt henne jeg var, omkring kl 12, kunne hun fortælle mig at jeg var 4 cm åben. Så jeg blev sendt over på fødegangen.

Først fik jeg et lavement, som slet ikke er så slemt som jeg havde troet... Og så fik jeg lov til lige at tage et brusebad bagefter og tage hospitalstøj på.

Så kom jeg ind på fødestuen. Fordi jeg kun var 36+5 uger henne, fødte jeg derfor for tidligt. Det er først fra 37 uger man siger man er inden for termin. Derfor skulle jeg hele tiden have strimler på der målte babys hjerterytme og mine veer. Og jeg kunne derfor ikke få lov til at være i karbad til smertelindring. :-( øv øv. Jeg fik derfor nogle varmepuder i stedet både i lænden og foran. Det var virkelig rart.

Jeg fandt rimelig hurtigt ud af at jeg bedst kunne lide at ligge ned når der var veer. Meget heldigt når nu jeg var koblet til en maskine.....

Omkring kl 15 foreslår jordemoderen at jeg lige kan prøve at gå ud og tisse, da en fyldt blære kan være i vejen for fødslen og så kan jeg samtidig komme lidt op at stå og bevæge mig lidt. Hun undersøger også lige hvor meget jeg har åbnet mig. Jeg har åbnet mig 7 cm. Nå jeg kom op og stå og prøvede at stå ved sådan en "talerstol" som de kalder det. Det gjorde virkelig bare veerne værre. Og selvom jeg lagde mig ned kunne jeg nu slet ikke håndtere smerten. Vi prøvede med lidt akupunktur som bare slet ikke hjalp. Så derfor sagde jeg JA TAK til en epidural. Den fik jeg lagt kl 16.25. På det tidspunkt er jeg 8 cm åben. Jeg havde en fornemmelse af at jeg sagde ja til epiduralen og der så gik en evighed før jeg fik den, men min mand siger der gik ganske kort tid før narkoselægen kom og lagde den... Der kan man bare se hvad der sker med ens tidsopfattelse under sådan en fødsel.

Efter epiduralen begyndte at virke, kunne jeg ikke længere mærke veerne. Ej, hvor var det bare rart. Jeg kunne ligge og holde øje med mine veer på skærmen, men ikke mærke dem. Og det er jeg virkelig glad for jeg ikke kunne. På et tidspunkt havde jeg 7 veer på 10 minutter. Dvs. Der var ingen pause mellem dem og de gav heller ikke helt slip før der kom en til... Det var så voldsomt at jordemoderen måtte spørge overjordemoderen om jeg måske skulle have noget vehæmmende. Det fik jeg nu ikke...

Kl 19.30 var jeg fuldt udvidet. Men umiddelbart var der ikke nogen presseveer endnu, og jeg fik at vide at det er normalt at pressefasen kan blive forlænget når man har fået en epidural, fordi man ikke kan mærke sin krop på samme måde og kan hjælpe den på vej..

Jo længere ned baby kom i mit bækken jo mere begyndte jeg igen at kunne mærke veerne. Det var dog stadig til at håndtere.

Nå.. Denne del tager altså lang tid og jeg har været fuldt udvidet i omkring to timer og mine veer er virkelig aftaget. Har måske en hvert 6. Minut. Jordemoderen prøver på alle de naturlige måde at stimulere dem, så de kommer lidt oftere, men det hjælper ikke. Så jeg ender med at få en smule ve-drop. Som jeg lægger mærke til de får skruet op for flere gange...

Jeg ved ikke længere hvornår i forløbet jeg begynder at skulle presse men jeg har presseveer længe hvor jeg prøver at få hendes hoved ud. Og hun vil bare ikke helt ned i bækkenet og komme ud. Og vi prøver mange forskellige pressestillinger.

Til sidst vurderer de at vi må prøve med kop. Det er godt nok noget af det mest ubehagelige jeg har oplevet at få sat på! Må indrømme at jeg vidst fik panikket lidt da jeg skulle prøve at presse hendes hoved ud. Det gjorde vildt ondt. I en presseve vinklede de hendes hoved og i den næste hev de lidt med koppen. Og så skulle jeg holde igen mens hovedet selv kom ud. Så var det skuldrene. Den ene skulder var åbenbart lidt i vejen så de måtte prøve at vinkle hende mens jeg pressede. Eller det tror jeg i hvert fald. Jeg var ikke helt til stede på det her tidspunkt.

Der var i øvrigt utrolig mange mennesker inde i lokalet her til sidst. Nok omkring 10-11 mennesker. Der var flere studerende, (3 eller 4) min jordemoder, min mand, overjordemoderen, hende med koppen og en læge (jeg aner ikke hvad lægen lavede derinde). Er egentlig glad for at der var en del til at hjælpe mig til sidst. Jeg havde virkelig brug for hjælp til at holde mine ben. Jeg var virkelig udmattet og det gjorde virkelig ondt, så det med også at skulle holde mine ben når jeg pressede, det var bare umuligt for mig.....

Kl 23.20 kom hun endelig ud og det var overstået. Jeg fik hende op på mit bryst og vi ventede med at klippe navlestrengen til den var holdt op med at pulsere. Så fødte jeg moderkagen - det var heldigvis virkelig let. Der skulle næsten ikke noget pres til.

Jeg fik 5 sting for neden og det var kun for nogle hudafskrabninger, altså noget kosmetisk. Ikke noget der var sprækket.

Jeg vil sige det var virkelig hårdt, det gjorde monster ondt og jeg vil helst ikke igennem det igen lige foreløbig, men vi er rigtig glade for nu at have mødt vores lille datter. :-)

Nå... Det var en lille beretning herfra. Håber I kan bruge den til noget. :-) I må endelig spørge hvis I vil vide noget mere omkring forløbet. :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Endnu engang stort tillykke med lille Freya. :)

Kan man godt bruge andre stillinger, end bare fladt på ryggen, når der skal køres CTG under fødslen?

Det er nemlig en ting, jeg frygter lidt, hvis jeg skulle gå hen og føde for tidligt, for jeg vil så gerne kunne være med og arbejde lidt med veerne, frem for bare at ligge fladt på lejet.. :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Endnu engang stort tillykke med lille Freya. :)

Kan man godt bruge andre stillinger, end bare fladt på ryggen, når der skal køres CTG under fødslen?

Det er nemlig en ting, jeg frygter lidt, hvis jeg skulle gå hen og føde for tidligt, for jeg vil så gerne kunne være med og arbejde lidt med veerne, frem for bare at ligge fladt på lejet.. :unsure

Det kan man sagtens. Til selve udvidelses fasen er det selvfølgelig ikke muligt at gå rundt på samme måde som man ellers ville kunne. Men jeg prøvede her både at ligge på ryggen og siden og man kan også stå op ved sådan en talerstol ved siden af sengen. Det mest irriterende er at man skal sætte de der målere igen hver gang man har bevæget sig...

Under pressefasen prøvede jeg både på ryggen, på siden og på alle fire. Jeg blev spurgt om jeg ville prøve at stå også, men det var for voldsom en følelse for mig at stå op, så det ville jeg ikke.. Så man kan godt, men det bliver lidt besværliggjort. Og man kan ikke komme i vand hvis man godt ville have været det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan man sagtens. Til selve udvidelses fasen er det selvfølgelig ikke muligt at gå rundt på samme måde som man ellers ville kunne. Men jeg prøvede her både at ligge på ryggen og siden og man kan også stå op ved sådan en talerstol ved siden af sengen. Det mest irriterende er at man skal sætte de der målere igen hver gang man har bevæget sig...

Under pressefasen prøvede jeg både på ryggen, på siden og på alle fire. Jeg blev spurgt om jeg ville prøve at stå også, men det var for voldsom en følelse for mig at stå op, så det ville jeg ikke.. Så man kan godt, men det bliver lidt besværliggjort. Og man kan ikke komme i vand hvis man godt ville have været det...

Dejligt at høre :)

Nej, det med vand har jeg godt hørt, så jeg må klemme ballerne sammen i mindst 14 dage endnu. Vil så gerne i vand nemlig :)

Synes egentlig, det er lidt vildt at 2 dage betyder så meget for om man får lov eller ej.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt at høre :)

Nej, det med vand har jeg godt hørt, så jeg må klemme ballerne sammen i mindst 14 dage endnu. Vil så gerne i vand nemlig :)

Synes egentlig, det er lidt vildt at 2 dage betyder så meget for om man får lov eller ej.

Det er muligt jeg havde fået lov, hvis jeg virkelig havde plaget om det. Men det gjorde jeg ikke. Kunne godt fornemme på jordemoder at hun selv vaklede lidt fordi det trods alt var så tæt på, men procedurerne jo siger at sådan skal det være hvis man ikke er 37 uger endnu...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er muligt jeg havde fået lov, hvis jeg virkelig havde plaget om det. Men det gjorde jeg ikke. Kunne godt fornemme på jordemoder at hun selv vaklede lidt fordi det trods alt var så tæt på, men procedurerne jo siger at sådan skal det være hvis man ikke er 37 uger endnu...

Retningslinjerne er der selvfølgelig også af en årsag. Tror heller ikke at jeg ville protestere vildt meget. Man må jo formode at de ved bedst :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med din lille Freya - det er bare det smukkeste navn (skinner det igennem at det er dét, vores datter hedder - med præcis samme stavemåde ;) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tilslutter mig - kæmpe tillykke.

Men.. Uhh din beretning prikker til min tiltagende angst for fødslen. Indtilvidere har jeg lykkeligt fortrængt at jeg skal gennem det :-)

En anden ting jeg har tænkt over. Når nu fødslen har status af for tidlig fødsel, hvordan har Freya det så? Er hun stor nok, sund og rask?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med din lille Freya - det er bare det smukkeste navn (skinner det igennem at det er dét, vores datter hedder - med præcis samme stavemåde ;) )

 

Hehe. Tak.. Lidt måske... Det er da også bare et godt navn. Min mand har altid tænkt at hvis han fik en datter skulle hun hedder Freja. Jeg skulle jo så overtages lidt, og jeg har et eller andet med bogstaver "y" i navne, så vi gik på kompromis og det bliver derfor Freya...

 

Jeg tilslutter mig - kæmpe tillykke.

Men.. Uhh din beretning prikker til min tiltagende angst for fødslen. Indtilvidere har jeg lykkeligt fortrængt at jeg skal gennem det :-)

En anden ting jeg har tænkt over. Når nu fødslen har status af for tidlig fødsel, hvordan har Freya det så? Er hun stor nok, sund og rask?

Uh sådan havde jeg det også. I lørdags var jeg til min mors fødselsdag og der talte jeg også med en af gæsterne om fødslen og havde samme indstilling som dig og den der "fnys, det er da slet ikke endnu - fødslen ligger da derude -langt ude - i fremtiden, ikke?" Typisk at jeg så går i fødsel mandag......

Jeg kan fortælle så meget som at jeg ikke længere kan fremkalde mig mindet om, hvordan smerten føltes. Jeg husker det gjorde voldsomt ondt på nogle tidspunkter, men jeg kan ikke "mærke" det hvis jeg tænker tilbage.... Og så kan jeg sige at jeg var meget glad for epiduralen. Havde på forhånd tænkt jeg ville prøve uden, men fandt ud af at den var en kær ven undervejs.. ;-)

Freya har det rigtig godt. Hun fik top point i Apgar score og hun er sund og rask. De talte om at for tidligt fødte kan have svært ved at kunne sutte ordentligt ved brystet, men det er heldigvis ikke et problem for hende. Hun har måske et lidt for stramt tungebånd som kan gøre hun ikke kan åbne munden nok til at kunne sutte ordentligt. Det har vidst ikke betydning for hende men for mine brystvorter. Hvis hun ikke kan få ordentligt fat skader det mig. Jeg er i hvert fald blevet bedt om at holde øje med det. Lige nu har jeg voldsomt ømme brystvorter og der er dannet sår på dem. Hvis det ikke bliver bedre kan det skyldes båndet... Det var i hvert fald sådan jeg forstod det...

Bortset fra det har hun de første par dage ikke tabt sig for meget, og hun er nu begyndt at tage på igen, så det er alt sammen godt.. :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som en hård men dejlig oplevelse :) tusind mange gange tillykke med hende.

Jeg har tænkt på det med den epidural - gjorde det ondt at få den lagt?

Er der noget du tænker var en fordel for dig at gøre eller have med i tasken til at komme igennem dine veer?

Hvordan har hun det og hvad skete der da du havde født hende, blev hun hos jer eller skulle hun på neonatal når hun er i præmature kategorien?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kæmpe kæmpe stort tillykke med Freya :) hvor er det vildt at første marts baby er kommet..

Skønt at hører at i begge har det rigtig godt og at fødslen da var til og overleve :) vi glæder os til billeder ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som en hård men dejlig oplevelse :) tusind mange gange tillykke med hende.

Jeg har tænkt på det med den epidural - gjorde det ondt at få den lagt?

Er der noget du tænker var en fordel for dig at gøre eller have med i tasken til at komme igennem dine veer?

Hvordan har hun det og hvad skete der da du havde født hende, blev hun hos jer eller skulle hun på neonatal når hun er i præmature kategorien?

Jeg ved godt, at det ikke lige var mig, du spurgte, men jeg har også prøvet at få lagt en epidural, og det gjorde slet ikke ondt. De lokalbedøvede lige først, og så mærkede jeg det faktisk slet ikke. Men hold da op en lettelse i forhold til at kunne slappe af under og imellem veerne :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved godt, at det ikke lige var mig, du spurgte, men jeg har også prøvet at få lagt en epidural, og det gjorde slet ikke ondt. De lokalbedøvede lige først, og så mærkede jeg det faktisk slet ikke. Men hold da op en lettelse i forhold til at kunne slappe af under og imellem veerne :-)

Du må meget gerne svare :)

Synes at man ofte høre at stikket gør ondt og det de sprøjter ind skulle svide en del?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER