Ema

afholdelse af barsel?

11 indlæg i dette emne

Nu har jeg jo ikke været på barsel i Danmark før og er derfor ikke helt inde i alle regler osv. Men skal barsel afholdes sammenhængende eller må man godt dele den op?

Altså i Sverige kunne jeg afholde ferie i en periode, hvor min mand så overtog barslen, hvilket gav os næsten 2 måneder hvor vi var hjemme samtidig. Herefter afholdt jeg så resten af min barsel og min mand overtog så igen den sidste del af barslen, da jeg begyndte at arbejde.

Kan man gøre sådan i Danmark også?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det kan man også sagtens i DK :) der har forældrene tilsammen 32 uger (mener jeg det er) som kan deles mellem dem og skal bruges inden barnet fylder 9 år :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har f.eks lige holdt 5 ugers ferie og nu er det barsel igen. Og til april gør vi det samme som jer med at jonas holder barsel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fantastisk, vi har nemlig ikke noget opsparet ferie i Danmark og at omregne fra det vi har i Sverige giver ikke ret meget pga lavere lønninger og kursen. Men så kan vi godt få noget ferie sammen alligevel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det tror jeg ikke passer- ja du kan opspare din barsel og bruge den til barnet er 9 men ikke hvis du afbryder barselen via ferie feks- det er jeg ret sikker på- tjek på barsel.dk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dvs det kan du godt men så mister du retten til at holde overskydende barsel om 1 år eller 3 etc. Men. Hvis det ikke er vigtigt for dig kan man godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dvs det kan du godt men så mister du retten til at holde overskydende barsel om 1 år eller 3 etc. Men. Hvis det ikke er vigtigt for dig kan man godt :)

Hvorfor gør man det?

Jeg har lige holdt ferie i 5 uger og er nu tilbage og holde barsel. Hvorfor skulle jeg miste retten til at holde det senere? Jeg kan ikkw finde noget på barsebarsel.dl om det så du må meget gerne sætte direkte tekst ind hvis det er sådan. Det har rimelig stor betydning for mig nemlig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dvs det kan du godt men så mister du retten til at holde overskydende barsel om 1 år eller 3 etc. Men. Hvis det ikke er vigtigt for dig kan man godt :)

Man mister rettet til at forlænge barslen med de der 8 eller 12 uger, men tror bestemt ikke at man mister retten til at holde barsel om nogle år.

Jeg har i hvert fald fået at vide at vi har 3 ugers barsel tilbage fra Edith og jeg holdte ferie imellem barselsorlov med løn og forældreorlov på barselsdagpenge.. :huh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor gør man det?

Jeg har lige holdt ferie i 5 uger og er nu tilbage og holde barsel. Hvorfor skulle jeg miste retten til at holde det senere? Jeg kan ikkw finde noget på barsebarsel.dl om det så du må meget gerne sætte direkte tekst ind hvis det er sådan. Det har rimelig stor betydning for mig nemlig.

Prøv at læs det her Lone, jeg har lige skimmet det, men tror altså sagtens du "bare" kan udskyde barsel, som bare skal afholdes inden barnet bliver 9 år..

https://www.borger.dk/Sider/Barsel-loenmodtagere.aspx

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:oops tror jeg blandede det sammen med at ikke kunne forlænge barsel, som fru SP skriver ...sorry :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ahh ok så er jeg mere rolig :) tak fru SP.

Blomst27: reglerne er også indviklet så kan godt forstå forvirringen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER