Malouski

2½ år og børnehavestart - update på samtale

21 indlæg i dette emne

Mads går i integreret instituion, hvor de har rykket børn op fra vuggestue til børnehave meget tidligt imo (2 år + 4-6 mdr).

For en lille måned siden havde jeg en samtale med en af pædagogerne i Mads' vuggestue på mit initiativ. Jeg ville høre, om de havde nogle planer for, hvornår Mads skulle starte i børnehave, så jeg ikke lige pludselig en morgen ville blive overrasket over, at de havde flyttet hans garderobe. Souschefen var også til stede ved samtalen. De forsikrede mig, at der ikke var nogen planer lige nu. Måske ville det blive d. 1. februar, hvis der skulle starte en ny, men det havde de ikke hørt noget om, og ellers ville det nok først blive til d. 1. maj, hvor Mads ville være 2 år og 9 måneder.

Vi hørte ikke noget, så jeg tænkte, at vi nok var ret sikre på, at det først ville blive senere.

 

Min mand aflevede så Mads i dag, og han ringede til mig en halv time senere. De havde simpelthen flyttet Mads' garderobe til børnehavens lillestue, da en ny dreng er startet i vuggestuen i dag. Mads skal så være på indkøring de næste 14 dage, hvor vi afleverer og henter i vuggestuen, og hvor han skal være mere og mere i børnehaven. De havde sagt, at de ikke havde vist noget om, at de ville få et nyt barn (whaaat? :blink )

 

Jeg er rystet!!

 

Man flytter da ikke bare et barn uden varsel? Hvad er det for en sølle kommunikation på alle planer? Jeg har ikke haft den fjerneste mulighed for at forberede ham på, hvad der ville ske i dag.

 

Jeg sidder og prøver at sunde mig ovenpå den nyhed og er mest af alt bare ked af det og rasende. Og magtesløs. Han er jo bare en lille dreng, der stadig skal have hjælp til rigtig meget.

Det nytter jo ikke noget at fare i flint. Det er ikke en mulighed at kæmpe for, at han kan blive i vuggestuen, der er fyldt op med 12 børn, efter det nye barn er startet i dag. Det er heller ikke optimalt at prøve at få ham flyttet til anden institution eller dagpleje - det vil jo bare være endnu værre med alle de forandringer.

Men jeg tror, at et møde med ledelsen er på sin plads. Ikke fordi det forandrer så meget for Mads. Men bare for at det ikke går ubemærket hen.

 

Men hey... som bonus betaler vi for vuggestueplads, til han bliver 2 år og 10 måneder - uanset hvor han er!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville også være sur! Vi fik at vide i januar (sidste år), at Filippa skulle starte i børnehave 1. februar. Det synes jeg også var lidt sent, fordi vi forventede 1. maj og måske oveni, at vi vidste, at vi skulle flytte 15. februar.

 

Jeg synes, at det er en god idé at tage et møde med ledelsen for at lade dem vide, at det ikke er en i orden måde at gøre det på. Som du skriver ændrer det ikke så meget for Mads, men så får du fortalt din oplevelse og forhåbentlig forhindret at andre får samme oplevelse.

 

:kram2 til dig. Jeg er sikker på, at Mads nok skal klare den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et møde med lederen er helt sikkert på sin plads. Netop pga manglende kommunikation synes jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kors i helv......! Jeg var blevet rasende... Meget! Det kan man ikke byde et lille barn og saa synes jeg det er taet paa utopi at de ikke kan vide, at en ny dreng starter samme dag? Vorherre bevares, altsaa. Jeg sidder og forestiller mig, at de her til morgen ville have flyttet Noahs garderobe nedenunder, hvor Noahs kusine er i boernehave. Han ville nok vaere konfus. Og jeg ville vaere konfus. Oev! 

 

Det aendrer ikke paa situationen som saadan at samtale, udover at du faar det ud af dit system og det tror jeg aendrer lidt paa, hvordan du haandterer det overfor Mads - til det positive, mener jeg. 

 

For Mads er det bedste at sige, "hov, var der noget nyt idag?" og saa derfra hjaelpe ham med at saette ord paa, at der sker en forandring. Hjaelpe ham med at finde sig til rette og have en positiv indstilling. Men noej, jeg ville vaere aergelig indeni... 

 

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også være sur! Vi fik at vide i januar (sidste år), at Filippa skulle starte i børnehave 1. februar. Det synes jeg også var lidt sent, fordi vi forventede 1. maj og måske oveni, at vi vidste, at vi skulle flytte 15. februar.

 

Jeg synes, at det er en god idé at tage et møde med ledelsen for at lade dem vide, at det ikke er en i orden måde at gøre det på. Som du skriver ændrer det ikke så meget for Mads, men så får du fortalt din oplevelse og forhåbentlig forhindret at andre får samme oplevelse.

 

:kram2 til dig. Jeg er sikker på, at Mads nok skal klare den.

 

Ej, det er var da også uheldigt med mange forandringer på en gang :(

 

Ja og det er jo også et spørgsmål om tillid til det sted, der passer vores barn. Tror også, det er vigtigt at få renset luften.

Tror også, han klarer den. Og han er jo næsten klar til bh, bare ikke helt. Og er så chokeret over ikke at få noget at vide inden.

 

Et møde med lederen er helt sikkert på sin plads. Netop pga manglende kommunikation synes jeg.

 

Ja. Vil få det arrangeret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kors i helv......! Jeg var blevet rasende... Meget! Det kan man ikke byde et lille barn og saa synes jeg det er taet paa utopi at de ikke kan vide, at en ny dreng starter samme dag? Vorherre bevares, altsaa. Jeg sidder og forestiller mig, at de her til morgen ville have flyttet Noahs garderobe nedenunder, hvor Noahs kusine er i boernehave. Han ville nok vaere konfus. Og jeg ville vaere konfus. Oev! 

 

Det aendrer ikke paa situationen som saadan at samtale, udover at du faar det ud af dit system og det tror jeg aendrer lidt paa, hvordan du haandterer det overfor Mads - til det positive, mener jeg. 

 

For Mads er det bedste at sige, "hov, var der noget nyt idag?" og saa derfra hjaelpe ham med at saette ord paa, at der sker en forandring. Hjaelpe ham med at finde sig til rette og have en positiv indstilling. Men noej, jeg ville vaere aergelig indeni... 

 

:kram

 

Det er lige præcis, sådan jeg har det. Jeg er så ked af det og ærgelig over deres håndtering af det. Jeg havde netop prøvet at forhindre sådan en situation ved at tage samtalen sidste måned og troede faktisk, at vi var enige om, hvordan det ville foregå. Og ikke vide, at der startede et nyt barn?? Jeg har så svært ved at tro det. Det er jo helt galt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, det er sgu også op af bakke.. Synes virkelig det er dårlig kommunikation fra deres side - helt sikkert en god ide med et møde, fordi de har jo nærmest brudt en aftale I lavede for en måned siden :huh

Og seriøst, de har jo vidst, at der startede et nyt barn idag, så det er sgu en dårlig undskyld :prik Det er da rart, at kunne forberede sit barn på hvad der skal ske.. Næppe de bliver ringet op en mandag morgen af pladsanvisningen og får at vide, at der pludselig skal starte et barn om en time :box

Og top flad at I skal betale for vuggestuen stadig <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det uprofessionelt af vuggestuen ikke at informere jer, når de ved, at I gerne vil høre hvad der skal ske. Kan godt forstå du er sur!  Håber børnehaven er obs på at Mads jo stadig har brug for lidt mere hjælp, så han kan få den bedste start som muligt derovre.

 

Og jeg synes slet ikke de kan tillade sig, at I skal betale for en vuggestueplads, når I ikke får det I betaler for. Men det kommunale plejer desværre ikke at være til at snakke med :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, det er sgu også op af bakke.. Synes virkelig det er dårlig kommunikation fra deres side - helt sikkert en god ide med et møde, fordi de har jo nærmest brudt en aftale I lavede for en måned siden :huh

Og seriøst, de har jo vidst, at der startede et nyt barn idag, så det er sgu en dårlig undskyld :prik Det er da rart, at kunne forberede sit barn på hvad der skal ske.. Næppe de bliver ringet op en mandag morgen af pladsanvisningen og får at vide, at der pludselig skal starte et barn om en time :box

Og top flad at I skal betale for vuggestuen stadig <_<

 

Jamen, jeg forstår slet ikke, at det er lovligt. Betaler jo for en ydelse, vi ikke får.

 

Jeg håber virkeligt, at det er rigtigt, at personalet i vuggestuen ikke vidste noget. Må jo formode, at det også er i deres interesse at forberede børnene på, hvad der snart kommer til at ske. Men selvfølgelig må nogen have vidst, at der ville starte et nyt barn i dag, og det er jo helt galt, at det ikke kommunikeres ud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det uprofessionelt af vuggestuen ikke at informere jer, når de ved, at I gerne vil høre hvad der skal ske. Kan godt forstå du er sur!  Håber børnehaven er obs på at Mads jo stadig har brug for lidt mere hjælp, så han kan få den bedste start som muligt derovre.

 

Og jeg synes slet ikke de kan tillade sig, at I skal betale for en vuggestueplads, når I ikke får det I betaler for. Men det kommunale plejer desværre ikke at være til at snakke med :(

 

Det håber jeg også. Mads' nye kontaktperson på lillestuen, har jeg heldigvis indtryk af, er rigtig sød. Det er ikke så meget det, at han skal starte i børnehave... det havde vi jo set komme snart. Det gør mig trist, at der ikke er mulighed for, at han kunne blive i vuggestuen hele sin reelle vuggestuealder, men vi var jo forberedt. Det, der gør mig vred, er, at vi ikke fik noget at vide, før vi pludselig stod der en morgen, og garderoben bare var flyttet! Synes, det er helt absurd.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øhh...siden hvornår er det blevet lovligt at tage penge for et produkt, man ikke leverer....? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke noget om lovligheden, men sådan er det også her. Børnene kræver jo stadig mere med bleskift selvom det er i bh. Men det er da surt <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det værste er næsten at de ikke er ærlige omkring deres manglende kommunikation i forbindelse med at der startede en ny dreng i vuggestuen. Selvfølgelig har de vidst det. Der kommer jo ikke bare et barn fra den ene dag til den anden!

 

Stor medfølelse herfra. Hvor det bare uretfærdigt at det skal gå ud over Mads.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øhh...siden hvornår er det blevet lovligt at tage penge for et produkt, man ikke leverer....? 

 

Det er jo et spørgsmål om formuleringer. Og når de siger, at de har ressourcerne, har vi som forældre ikke så meget mere at komme med.

 

Jeg ved ikke noget om lovligheden, men sådan er det også her. Børnene kræver jo stadig mere med bleskift selvom det er i bh. Men det er da surt <_<

 

Jeg synes simpelthen, det er så frækt, at man må gøre det... og bestemt ikke i børnenes interesse.

 

Det værste er næsten at de ikke er ærlige omkring deres manglende kommunikation i forbindelse med at der startede en ny dreng i vuggestuen. Selvfølgelig har de vidst det. Der kommer jo ikke bare et barn fra den ene dag til den anden!

 

Stor medfølelse herfra. Hvor det bare uretfærdigt at det skal gå ud over Mads.

 

Helt enig. Jeg synes, det er meget angstprovokerende, at min lille dreng skal ind til så mange store børn - men det værste er, at tilliden til institutionen har lidt under denne episode.

Og ja, naturligvis er der da nogen, der har vidst noget! Det nye barns forældre har da også vidst i mere end et par dage, at barnet skulle starte i vuggestuen i dag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hentede Mads i dag og fik en snak med lederen af vuggestuen. Hun beklagede situationen i morges, og at vi ikke var blevet orienteret. Ifølge hende havde de først fået noget at vide i torsdags, at det nye barn skulle starte i dag. Jeg har jo barsel og beholder derfor Mads hjemme hver fredag, så har ikke haft kontakt med dem siden torsdag.

Det var egentlig en ok snak, men M og jeg er enige om, at vi stadig får aftalt et møde med ledelsen. Også for at få talt en anden episode igennem, der dog ikke direkte berører Mads, men et kedeligt optrin vi var vidne til forleden.

 

Mads havde haft en god dag i dag. Han havde været med på tur og havde hygget sig. Hentede en glad dreng, der sad inde i vuggestuen og fik læst bog. Han syntes dog, det var meget mærkeligt at hans tøj ikke var på sin plads.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, jeg bliver helt vred på jeres vegne. Ikke så meget over at Mads skal rykke "op" i systemet nu (det er I vist heller ikke vrede over), men om måden det er gjort på. Virkelig dårligt håndteret af ledelsen, og jeg vil da et eller andet sted sk... på at de først vidste at det nye barn skulle starte i torsdag. Telefonen er opfundet! Jeg var virkelig blevet vred; konstruktivt vred, hvis man kan sige det sådan. Så skal der lige snakkes et par ting igennem med de ansvarlige før man kan trække en streg i sandet og så selvfølgelig se frem mod et godt samarbejde fremover. 

 

Min søn på 2 år og 4 mdr er lige rykket en tand op i den integrerede institution; men der er tre trin, så de allerstørste børn er på andre stuer. Der hvor T nu går er de generelt imellem 2,5 år og 4 år, og der er noget mere drøm på end i vuggestue-delen. Det er en omvæltning, men jeg tror det er ret godt for T at gå en ny udvikling i møde og han er glad og fuld af drøn, både når vi henter og bringer. Han har været der en uge nu. Jeg håber I får samme oplevelse med Mads. 

 

Best of luck; også med samtalen med ledelsen. Det er ikke altid lige sjov at skulle konfrontere nogen, som på en eller anden måde har en magt i ens liv, men det er helt sikkert det rigtige at gøre IMO.

PS: Mht. betaling, så tænker jeg, at medmindre I får et mindre godt "produkt" for pengene, gør det vel ikke så meget. Men hvis det er ren kassetænkning fra inst. side, så er det dælme fejt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, jeg bliver helt vred på jeres vegne. Ikke så meget over at Mads skal rykke "op" i systemet nu (det er I vist heller ikke vrede over), men om måden det er gjort på. Virkelig dårligt håndteret af ledelsen, og jeg vil da et eller andet sted sk... på at de først vidste at det nye barn skulle starte i torsdag. Telefonen er opfundet! Jeg var virkelig blevet vred; konstruktivt vred, hvis man kan sige det sådan. Så skal der lige snakkes et par ting igennem med de ansvarlige før man kan trække en streg i sandet og så selvfølgelig se frem mod et godt samarbejde fremover. 

 

Min søn på 2 år og 4 mdr er lige rykket en tand op i den integrerede institution; men der er tre trin, så de allerstørste børn er på andre stuer. Der hvor T nu går er de generelt imellem 2,5 år og 4 år, og der er noget mere drøm på end i vuggestue-delen. Det er en omvæltning, men jeg tror det er ret godt for T at gå en ny udvikling i møde og han er glad og fuld af drøn, både når vi henter og bringer. Han har været der en uge nu. Jeg håber I får samme oplevelse med Mads. 

 

Best of luck; også med samtalen med ledelsen. Det er ikke altid lige sjov at skulle konfrontere nogen, som på en eller anden måde har en magt i ens liv, men det er helt sikkert det rigtige at gøre IMO.

PS: Mht. betaling, så tænker jeg, at medmindre I får et mindre godt "produkt" for pengene, gør det vel ikke så meget. Men hvis det er ren kassetænkning fra inst. side, så er det dælme fejt. 

 

Det er helt sikkert også det, der har berørt mig mest i dag. Min mand fortalte, hvor forvirret Mads havde været i morges, da de var kommet, og alle hans ting var væk ("hov... nogen har taget Mads væk!"). Det har ikke været en sjov situation at være i. Kan slet ikke forstå, at sådan noget kan ske. Og som du siger - telefonen eksisterer! Ring, send et brev, send en mail... en sms, hvad som helst, så vi i det mindste havde haft en dags tid til at forberede os.

 

Jeg synes faktisk, at vi får mindre for pengene i og med, at der er færre pædagoger per barn og dermed mindre voksenkontakt.

Her er der også opdeling i aldersgrupper (lille-, mellem- og storegruppen), hvor Mads naturligvis starter i lillegruppen. Der er også meget mere drøn på derinde, og jeg håber, at han vil synes, at det er fedt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, det er da slet ikke I orden at I intet har vidst.  Det lyder utroligt at de kun har vidst det siden torsdag, at der skulle starte en ny, men er det sandt så er tlf. stadig opfundet. Det havde dog stadig ikke været optimalt, han burde jo være blevet vænnet til den ny stue I vuggestue/børnehave og have været lidt på besøg på den nye stue, så det ikke er så nyt, men lidt mere trygt.

 

Min søn startede også I børnehave omkring de 2½ år det kan godt være han var 2 år og 8 mdr, men deromkring. Selve flytningen gik godt, han flyttede så også med 3 andre, det ved jeg ikke om det kan have en betydning, men han kunne ihvertfald godt klare den med de de lidt større. Jeg mener de var fra 2½- 4 år på den stue.

 

Vi skulle også betale vuggestuepris til han var 3 år. Jeg havde det som dig og følte det urimeligt og at jeg fik mindre for pengene. Jeg ved ikke om de må, men mon ikke når så mange gør det.

Nu har vi den omvendte, min datter bliver I vuggestue til hun er 3½ år, da hun er 2 sproget og lige skal helt med. Der kommer vi til at betale børnehavepris fra hun bliver 3 år, selvom hun går I vuggestue og det er jeg så fint tilfreds med, men havde ikke fundet det urimeligt hvis vi skulle betale vuggestuepris.

 

Jeg håber det er gået godt I dag med din søn og han på trods af en uheldig start får en god tid der.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, det er da slet ikke I orden at I intet har vidst.  Det lyder utroligt at de kun har vidst det siden torsdag, at der skulle starte en ny, men er det sandt så er tlf. stadig opfundet. Det havde dog stadig ikke været optimalt, han burde jo være blevet vænnet til den ny stue I vuggestue/børnehave og have været lidt på besøg på den nye stue, så det ikke er så nyt, men lidt mere trygt.

 

Min søn startede også I børnehave omkring de 2½ år det kan godt være han var 2 år og 8 mdr, men deromkring. Selve flytningen gik godt, han flyttede så også med 3 andre, det ved jeg ikke om det kan have en betydning, men han kunne ihvertfald godt klare den med de de lidt større. Jeg mener de var fra 2½- 4 år på den stue.

 

Vi skulle også betale vuggestuepris til han var 3 år. Jeg havde det som dig og følte det urimeligt og at jeg fik mindre for pengene. Jeg ved ikke om de må, men mon ikke når så mange gør det.

Nu har vi den omvendte, min datter bliver I vuggestue til hun er 3½ år, da hun er 2 sproget og lige skal helt med. Der kommer vi til at betale børnehavepris fra hun bliver 3 år, selvom hun går I vuggestue og det er jeg så fint tilfreds med, men havde ikke fundet det urimeligt hvis vi skulle betale vuggestuepris.

 

Jeg håber det er gået godt I dag med din søn og han på trods af en uheldig start får en god tid der.

 

Tak :) Han var i hvert fald glad i morges og syntes, det var lidt sjovt at han skulle have overtøjet af et nyt sted ;)

 

Han har været en del i børnehaven. Personalet gør meget ud af, at børnene kender hele huset og alle pædagogerne, og han virker også allerede tryg ved C, som bliver hans nye kontaktperson. Jeg synes faktisk også snart, at han er klar... det måtte bare gerne have ventet et par måneder endnu. Så lang tid siden er det jo heller ikke siden, at han blev storebror, og den "storebrorreaktion" vi har lige nu er, at han gerne vil lege baby og have den samme omsorg/hjælp, som William får - dvs. han siger "jeg er baby", og så hjælper jeg ham i flyverdragt/støvler/sutsko. Det synes jeg er ok, at han lige får lov til et stykke tid, og jeg har ikke lyst til at presse ham - men i børnehaven kræver det bare, at de er lidt mere selvkørende.

 

Men virkeligheden er jo, at han er i gang med indkøring i børnehave nu, og så må vi bare hjælpe ham godt på vej.

 

Og så det med, at prisen er aldersbestemt, synes jeg stadig er helt gak. Men dejligt, at I får lidt gavn af det med jeres datter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har vi en aftale om et møde med ledelsen på plads på mandag :) Håber, det giver lidt ro. Har sovet elendigt i nat, har tænkt så meget på det, at jeg slet ikke kunne slappe af, selvom jeg er dødtræt med tigerspringsbaby og samtidigt besøg af tandskøge...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Samtalen

 

Det gik fint. Bortset fra, at souschefen havde glemt alt om, at hun havde lavet aftalen med os og faktisk var på vej et andet sted hen (altså sådan noget indrømmer man da ikke? Hvis det var mig, havde jeg da ladet som om, jeg havde fuldstændig styr på min kalender!). Men hun tog sig tid til os, og vi fik fortalt om vores oplevelse. Vi fik ikke svar på noget - det havde vi jo heller ikke ventet. Men vi fik gjort opmærksom på, at vi overhovedet ikke syntes, at det var ok, og vi blev mødt med forståelse.

 

Det var egentlig et fint møde, men sidder alligevel med sådan en irriterethedsfølelse. Men vi har besluttet, at nu ser vi fremad. Vi er jo egentlig glade for stedet.

 

Og det går rigtig godt med Mads i børnehaven! Der er lige startet en ny pædagog, som jeg talte med i går. Hun sagde, at hvis hun ikke havde vidst, at Mads lige var blevet flyttet, ville hun aldrig have gættet det, for han virkede så godt passet til. Han leger, han spiser, og han har helt accepteret de andre børn "og så er hans sprog jo så flot". Eeej men hun sagde jo alle de rigtige ting, så hende kan mor godt lide :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER