MaleneB

Hvad med fritidsaktiviteterne efter baby kommer?

15 indlæg i dette emne

Hej alle skønne mødre og kommende mødre. :-)

Lige om lidt bliver vi forældre for første gang :-) og vi glæder os meget, men det er jo også lidt af en omvæltning ift. hvad man har været vant til før.

Når den lille ny kommer til verden har hun jo brug for os hele tiden og vi kan ikke på samme måde som før, bare tage ud og spise eller gøre andet man lige har lyst til. (Jeg får hende næsten til at lyde som en hindring for os - det er altså slet ikke meningen, vi glæder os så utrolig meget til at blive forældre :-))

I min fritid går jeg til sang og synger i kor og derfor har vi også ind i mellem koncerter. Det er noget der betyder utrolig meget for mig og jeg vil jo egentlig gerne fortsætte så vidt muligt.

Så mit spørgsmål. Hvordan får I andre hverdagen til at fortsætte? Der må være andre end mig som har en hobby eller fritidsaktivitet eller træner og som fortsætter med det efter baby er født?

Holder I en pause i noget tid før I starter igen, og hvor længe så? Eller har I fundet andre måder at få det hele til at passe sammen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg spiller i Harmoniorkester og jeg er netop startet op igen efter nytår. Da var Adam blevet 6 måneder og jeg trængte til at have noget fritid uden baby. I forbindelse med koncerter er set selvfølgelig et spørgsmål om koordinering. Jeg skal medvirke i en stor musical-opsætning i foråret og det kræver planlægning og så er det hvor alle mine prøver er clearede med J, fordi det jo går ind i hans kalender også, når han pludselig sidder med baby-vagten.

Jeg vil sige, se det an! Når/hvis du får lyst til at vende tilbage, kan I helt sikkert finde ud af det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil klart se tiden an når den lille kommer :)

Meget kan lade sig gøre med lidt planlægning men det er ikke sikkert lysten er der det første stykke tid. Det kommer også meget an på om du vil amme, give flaske eller måske en kombination.

Her 2. gang begyndte jeg selv at løbe ca 3 gange om ugen sammen med nogen andre da hun var 3 måneder og det blev passet ind mellem amningerne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mig har jeg rent mentalt været klar til at komme væk fra baby og brug for at komme lidt ud selv, da de var omkring 2 mdr. Mine børn har så begge været 100 % ammebørn og ikke villet have flaske, så det har gjort det temmeligt vanskeligt. Med min dreng på snart 5 mdr er jeg derfor først ved at starte op nu, hvor han fået så meget rytme og kommer tidligt i seng, at jeg kam amme ham, putte ham og komme hjem max 2 timer senere, hvor han for det meste vil ammes igen - men det fungerer også ok.

Det er slet ikke noget galt i at have lyst til at komme af sted selv - og for mig giver det et kæmpe overskud at komme ud at gøre det jeg elsker bare 1,5 time om ugen... Men både babyer og forældre er meget forskellige, så det er fint at gøre sig overvejelser inden, men det er, som en anden også skriver, ikke sikkert de holder stik, når baby først er her.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Well, jeg endte med at skifte 3 gange karate om ugen plus 2-3 årlige træningslejre ud med en times ugentlig konemotion i den lokale gymnastikforening. Som JustMe har jeg konstateret, at jeg går glip af nok, som det er. Fravalget af karate (min primære interesse i mange år) gav til gengæld lidt luft til at lave nogle sociale aftaler her og der - middag med studieveninderne og weekend med barndomsveninden etc er også rigtig vigtigt for mig, og well... Something's gotta give... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var stort set ikke adskilt fra Alexander andet en 15 min for at handle før han var en 4-5 måneder gammel. Jeg havde SLET ikke lyst til at forlade ham før.

 

På den anden side af de 6 måneder var jeg holdt op med at amme og jeg kunne sagtens have lavet alt muligt - startede også arbejde på deltid mens manden gik hjemme. Men som sagt så ændrer prioriteterne sig en del - og meget af ens tid forsvinder til andre ting.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg træner næsten dagligt, mens min mand putter ballademagerne, så har vi tid til et par timers voksetid bagefter. Det giver mig en nødvendig pause, og så er jeg ikke alt for god til at putte ;) Så det går nemmere på den her måde for os alle fire. Jeg går så også hjemme med tvillingerne på 14 måneder, så jeg ser dem jo en hel masse, og føler ikke, jeg går glip af en hel masse.

Timing og prioritering, så kan det meste lade sig gøre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar alle sammen.

I fortæller egentlig mere eller mindre hvordan jeg selv har tænkt det nok bliver. Dog er jeg sikker på at jeg ikke vil stoppe med kor, uanset hvordan man ændrer prioriteringer. Men en pause ender det jo nok med og så ellers prioritering og planlægning efterfølgende. :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiller i Harmoniorkester og jeg er netop startet op igen efter nytår. Da var Adam blevet 6 måneder og jeg trængte til at have noget fritid uden baby. I forbindelse med koncerter er set selvfølgelig et spørgsmål om koordinering. Jeg skal medvirke i en stor musical-opsætning i foråret og det kræver planlægning og så er det hvor alle mine prøver er clearede med J, fordi det jo går ind i hans kalender også, når han pludselig sidder med baby-vagten.

Jeg vil sige, se det an! Når/hvis du får lyst til at vende tilbage, kan I helt sikkert finde ud af det :)

Har lige læst i en anden tråd at du bor på Amager. Er det tilfældigvis HOT du spiller i?

I så fald er jeg lidt misundelig på dig. Den musicalforestilling de sætter op her i tårnbymusikskole ville jeg virkelig godt have været med til. Har været med i alle de andre. Men jeg ved godt at det er ALT for optimistisk at tro jeg kunne det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har lige læst i en anden tråd at du bor på Amager. Er det tilfældigvis HOT du spiller i?

I så fald er jeg lidt misundelig på dig. Den musicalforestilling de sætter op her i tårnbymusikskole ville jeg virkelig godt have været med til. Har været med i alle de andre. Men jeg ved godt at det er ALT for optimistisk at tro jeg kunne det.

Ja, det er HOT! Hvorfor skulle du ikke kunne være med? Skriv eventuelt privat :)

Edit: nu ser jeg at du har termin i marts - så er det nok lidt optimistisk, med mindre din mand er virkelig frisk på at følge dig og baby og at du i øvrigt er indstillet på at baby kan vise sig at være møg krævende og at du må springe fra! Forresten tror jeg godt jeg ved hvem du er ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er nok alle forskellige - og jeg er så en af dem, som har holdt fast ved min fritidsaktivitet efter fødslen.

 

Tidligere var jeg nok afsted for at træne mindst 4 gange om ugen og det har jeg skåret ned på (men så til gengæld fået mulighed for at træne hjemme).

 

Da baby var knap en uge gammel var jeg afsted alene for første gang. Ikke for at træne, men for lige at sige hej til kammeraterne. Var nok hjemmefra max 1 time, men det var meget rart lige at ramme det virkelige liv - og imens hyggede Far max med den lille.

 

Jeg har også selv hold, og der valgte jeg at tage "barsel" den første måned for lige at se, hvordan vi fik logistikken til at hænge sammen, men det er heldigvis gået fint, så nu går jeg til træning 2 aftner om ugen, har selv hold søndag morgen og træner lidt efterfølgende (til denne ene træning har jeg så baby med i barnevogn og det betyder naturligvis at jeg ikke altid får trænet helt så meget).

Dette kræver naturligvis at jeg er helt enig med min mand om prioriterne, men det er vi heldigvis. Han ved, hvad det giver mig af energi at komme lidt ud og han nyder at have lidt tid selv med baby.

 

Dette fungerer i øvrigt fint selvom jeg ammer. Jeg malker ud og sørger for at der altid er rigeligt med mælk i køleskabet, som min mand kan give på flaske.

 

Så, hvis du har lyst, så behøver man altså ikke at opgive sin fritidsaktivitet! Men har du mere lyst til at koncentrere dig om baby, så findes der nok også spændende fritidsaktiviteter, når børnene bliver store.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg solgte min pony, inden Rosa kom til verden. Jeg vidste jeg ikke kunne passe hende hver dag, som jeg plejede. Jeg har redet få gange siden og aldrig uden Rosa.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er nok alle forskellige - og jeg er så en af dem, som har holdt fast ved min fritidsaktivitet efter fødslen.

 

Tidligere var jeg nok afsted for at træne mindst 4 gange om ugen og det har jeg skåret ned på (men så til gengæld fået mulighed for at træne hjemme).

 

Da baby var knap en uge gammel var jeg afsted alene for første gang. Ikke for at træne, men for lige at sige hej til kammeraterne. Var nok hjemmefra max 1 time, men det var meget rart lige at ramme det virkelige liv - og imens hyggede Far max med den lille.

 

Jeg har også selv hold, og der valgte jeg at tage "barsel" den første måned for lige at se, hvordan vi fik logistikken til at hænge sammen, men det er heldigvis gået fint, så nu går jeg til træning 2 aftner om ugen, har selv hold søndag morgen og træner lidt efterfølgende (til denne ene træning har jeg så baby med i barnevogn og det betyder naturligvis at jeg ikke altid får trænet helt så meget).

Dette kræver naturligvis at jeg er helt enig med min mand om prioriterne, men det er vi heldigvis. Han ved, hvad det giver mig af energi at komme lidt ud og han nyder at have lidt tid selv med baby.

 

Dette fungerer i øvrigt fint selvom jeg ammer. Jeg malker ud og sørger for at der altid er rigeligt med mælk i køleskabet, som min mand kan give på flaske.

 

Så, hvis du har lyst, så behøver man altså ikke at opgive sin fritidsaktivitet! Men har du mere lyst til at koncentrere dig om baby, så findes der nok også spændende fritidsaktiviteter, når børnene bliver store.

Du skal måske bare lige være obs på at baby måske ikke vil have flaske, eller at der er mulighed for at udpumpning ikke er en mulighed :)

 

Sådan er det her, og jeg GLÆDER mig til at være væk i mere end tre kvarter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skal måske bare lige være obs på at baby måske ikke vil have flaske, eller at der er mulighed for at udpumpning ikke er en mulighed :)

Sådan er det her, og jeg GLÆDER mig til at være væk i mere end tre kvarter :)

Ditto! Her har lysten fra mig eller opbakning fra far heller ikke manglet, men begge børn har nægtet flaske, så det sætter sine begrænsninger i en periode. Men helt enig i, at det ofte kan lade sig gøre, man skal bare være obs på at man ikke kan kontrollere alt:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er bare så svært at forestille sig inden den lille kommer hvordan verden ser ud bagefter. :)
Det allerbedste råd du kan få er nok, IKKE at forvente noget på forhånd, og acceptere at rytmen mere eller mindre styres af den lille, og så bare følge med og nyde det. Ret hurtigt finder I ud af hvordan I kan indrette jer for at I kan bruge tiden på det I finder vigtigt.

Man kan have nok så mange forestillinger om hvordan det skal være - én ting er  næsten 100% sikkert, det bliver ikke præcis sådan. 

 

 

 

Det første er ens egen krop - der var da ingen der havde fortalt mig at man kan have har så ondt forneden de første 2-3-4 uger efter fødsel. Så man har det bedst i sengen eller på sofaen  :unsure  Og jeg fik ikke en gang kejsersnit - for så er det 8uger uden store anstrængelser  :blink 
Eller at det at gå en llle tur med barnevognen føles som et marton de første mange gange.

 

Der var heller ingen der havde fortalt mig at amning skal læres, og er svært de første 2-3-4-5-6 uger ... og at nogen babyer spiser hver 2.time døgnet rundt.... sådan en har jeg fået. :wub  Og hvis man gerne vil amme skal man virkelig overveje om man vil forsøge med flaske, da der er stor risiko for at ammeperioden afkortes væsentlig. Dels fordi mange babyer finder ud af at det er lettere med flaske og dermed aviser brystet, og fordi mælkeproduktionen ikke stimuleres godt nok og man så kommer til at opleve at man ikke har mælk nok. 

Det med at små børn sover meget ... tja... her var det nogen gange kun 30min af gangen, så hvordan man reagere på få timers søvn, det er jo også forskelligt.

Eller hvis man som jeg har et barn der de første 2,5måneder stort set kun ville sove på armen - så er det også svært at foretage sig noget hvor baby ikke kan være med.

 


... Her har jeg faktisk ikke lyst til at skulle noget hvor jeg ikke har min søn med. Jo, jeg har været ude og handle 1,5time mens far passer og det er også alt.
Tilgengæld er jeg ikke bleg for at undersøge hvordan jeg så bedst muligt kommer ud, selv om jeg har min søn med mig. (eks i barnevogn, slynge, bæresele eller på armen)
Og jeg ammer, så har altid maden med til ham  :rolleyes  og har ammet på cafeer, restauranter, i bilen, på hotel, i kirken, ved lægen, på en seigthseeing-tur-kanal-båd etc.
Men det hele er foregået med hensynstagen til hans behov.

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER