Guest myma

kejsersnit - kan man vælge selv?

16 indlæg i dette emne

Hej piger!

Jeg kom til at tænke på i går, om man selv kan vælge at få lavet kejsersnit, eller om det kun er noget de gør ved akut behov for det eller ved allerede kendte Tidligere fødselskomplikationer?

/ois

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Du har ikke krav på kejsersnit og kan ik "bare" vælge det. Du skal snakke meget godt for din sag og have en rigtig god grund - især som førstegangs.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej piger!

Jeg kom til at tænke på i går, om man selv kan vælge at få lavet kejsersnit, eller om det kun er noget de gør ved akut behov for det eller ved allerede kendte Tidligere fødselskomplikationer?

/ois

Hvorfor vil du gerne have KS?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du ska ha en rigtig god grund til det - det er ikke bare lige og de vil altid forsøge at overtale dig eller snakke med dig om hvorfor.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skal have en god grund.

 

Kejsersnit er et voldsomt indgreb for både dig og baby - og medfører en risiko for alvorlige komplikationer.

 

Hvorfor spørger du?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror, det er lidt forskelligt fra sted til sted, hvor "nemt" det er at få lov, men der er i hvert fald ikke frit slag. Jeg kender dog en, der fik KS alene fordi hun var bange for at føde, så det er ikke nødvendigvis umuligt at få, selvom der ikke er noget fysisk, der kræver det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg synes det er en fair begrundelse hvis man er bange- alle frygter den måske lidt men hvis man er så bange at det går ud over ens trivsel ville jeg synes det er noget man skal overveje som læge at sige ja til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg synes det er en fair begrundelse hvis man er bange- alle frygter den måske lidt men hvis man er så bange at det går ud over ens trivsel ville jeg synes det er noget man skal overveje som læge at sige ja til.

Meget enig :) Det må være en samlet vægtning af at fødslen skal være så god en start på familielivet for både mor og barn (og far ;)) som muligt :)

(Og bare lige for en god ordens skyld, så var det ikke min mening at "forklejne" frygt med mit indlæg, bare at nævne, hvad jeg kendte til :))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vidt jeg ved kan man ønske kejsersnit, men ikke kræve det... Jeg skal have planlagt kejsersnit, men ikke på mit eget ønske, så jeg kender ikke mere til det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min kusine har ved begge dine børn fået planlagt kejsersnit da hun lider rigtig meget af angst og derfor var panisk over fødslen og den dertil manglendexkontrol og planlægning. At hun fik lov til det gjorde hende mere rolig - omend sygehuset først ville lave kejsersnit 1 uge før termin, og havde hun gået i fødsel af sig selv inden ville de have ladet hende føde selv - gjorde hun så ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor vil du gerne have KS?

Det er egentlig ikke fordi jeg gerne vil have kejsersnit, jeg var bare nysgerrig på om man reelt set selv kan "vælge" det/forespørge på det, eller om det KUN var noget man gjorde ved lægelig vurdering af hensyn til barn og mor. :)

 

Du skal have en god grund.

 

Kejsersnit er et voldsomt indgreb for både dig og baby - og medfører en risiko for alvorlige komplikationer.

 

Hvorfor spørger du?

Anledningen var egentlig, at en bekendt jeg har, har født ved kejsersnit. Og fordi jeg har en veninde, der er gået i 2. trimester  for nyligt, så snakkede vi om det forleden dag, og hun fortalte, at hun havde det lidt mærkeligt med at skulle føde naturligt, og at hun godt kunne blive lidt panisk, ift. om baby får ild nok, sædefødsel, om "tissekonen går i stykker" som hun sagde, og sådanne ting. Og så kom jeg i egentlig bare i tvivl, om der skulle en "risiko" til, før man kunne få kejsersnit, eller om man selv kan anmode om det, og med sandsynlighed få det bevilget...

 

Tak for jeres svar, jeg fik svar på mit spørgsmål :)

 

/ois

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min kusine har ved begge dine børn fået planlagt kejsersnit da hun lider rigtig meget af angst og derfor var panisk over fødslen og den dertil manglendexkontrol og planlægning. At hun fik lov til det gjorde hende mere rolig - omend sygehuset først ville lave kejsersnit 1 uge før termin, og havde hun gået i fødsel af sig selv inden ville de have ladet hende føde selv - gjorde hun så ikke.

Jeg fik også først mit PKS 1 uge før termin, det er meget normalt i dag. Jeg fik at vide, at man har fundet ud af, at ulemperne/risici ved akut kejsersnit (alternativet hvis man gik i fødsels inden) simpelthen er bedre/mindre end de ulemper/risici der er ved at tage baby tidligere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik også først mit PKS 1 uge før termin, det er meget normalt i dag. Jeg fik at vide, at man har fundet ud af, at ulemperne/risici ved akut kejsersnit (alternativet hvis man gik i fødsels inden) simpelthen er bedre/mindre end de ulemper/risici der er ved at tage baby tidligere.

Det er jeg ikke helt sikker på at jeg forstår. 

 

Du fik kejsersnit inden termin - var det medicinsk vurderet, eller noget du selv bad om? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Normalen har været at man altid lavede Kejsersnit ca 14 dage før termin.

Nu får mange det en uge før termin og det er det jeg tror at Mette86 mener i sin tekst.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jeg ikke helt sikker på at jeg forstår.

Du fik kejsersnit inden termin - var det medicinsk vurderet, eller noget du selv bad om? :)

Ja jeg fik kejsersnit 1 uge før termin. Jeg spurgte JM om det ikke plejede at være 14 dage før og hun svarede, at det var 2-3 uger før termin før i tiden. Men jo tættere på termin jo bedre for baby også selvom man så risikerer at skulle ud i et mere akut kejsersnit, hvis fødslen gik i gang af sig selv inden.

Jeg valgte selv at få kejsersnit med JM og læges støtte pga. en svær fødsel sidste gang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg fik kejsersnit 1 uge før termin. Jeg spurgte JM om det ikke plejede at være 14 dage før og hun svarede, at det var 2-3 uger før termin før i tiden. Men jo tættere på termin jo bedre for baby også selvom man så risikerer at skulle ud i et mere akut kejsersnit, hvis fødslen gik i gang af sig selv inden.

Jeg valgte selv at få kejsersnit med JM og læges støtte pga. en svær fødsel sidste gang.

Så forstår jeg! :)

 

Tak for uddybning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER