Haarup

At få 3 1/2 årig til at blive i sengen.

6 indlæg i dette emne

Vi har en dreng på 3 1/2 år. Han har altid haft et godt sovehjerte. Og sovet omkring 11-12 timer om natten.

Vi har altid kunnet putte ham, lukke døren og så sover han i løbet af 5-10 min.

Men siden oktober/november har han ikke villet sove. ( ikke helt unormalt, han er præmatur og reagere meget på når ting forandre sig. Og han startede i bh i august. Normalt så hjælper det at vi er inde hos ham til han sover, max 30 min, og så går fasen over inden for en mdr)

Men nu har det varet rigtig længe. Og han vil bare ikke sove. Først skulle døren stå åben, så begyndte han at kæmpe mod mod søvnen, og kunne holde sig vågen i flere timer, mens vi stadig skulle side inde hos ham.

Og nu er han begyndt at stå op, hvis ikke vi er inde hos ham, med 1000 dårlige undskyldninger.

(Vi kunne ikke holde til at side 2-3 timer inde hos ham, og går ud efter 1 time.)

Igår var undskyldninger bla. jeg har tisset i min ble, jeg kan ikke sove mere (sagt 30 sek efter far var gået ud) jeg har bidt mig i fingeren.

Vi putter ham igen, og igen, og igen. Men intet hjælper. Han kommer ud, lige så hurtigt som vi går.

Det eneste der kan få ham til at blive i sengen eller soveværelset er at vi blir sure på ham.

Og det kan vi ikke li. Det kan ikke være meningen at vi skal blive sure på ham hver aften, bare for at han blir i sin seng.

Nogle der har nogle råd om hvordan vi kan vende denne trælse situation?

Vi har før gjordt det, når en situation er kørt fast, men mangler en total forandring, og kan ikke komme på den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Puha, det lyder rigtig svært og hårdt :( :kram2 

Jeg kan desværre ikke lige på stående fod komme på nogle gyldne råd. Håber det snart vender igen for jer!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har desværre ingen råd omkring at stå ud af sengen for det har Ronja aldrig gjort (kæmper faktisk lidt for at få hende til selv at stå op om morgenen <_<)

Ronja har også haft en periode hvor hun holdt sig vågen og ville have jeg skulle sidde hos hende. Jeg endte med at sige det var ok hun ikke kunne sove, men at jeg ikke ville sidde derinde. Hun måtte godt få en bog at læse i og så selv slukke lyset når hun var færdig. Det virkede for os. Jeg tænker at hvis han måske får lov til det så er han beskæftiget og render ikke ud til jer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har i perioder også haft rigtigt svære putninger, der har ikke været grænser for hvad hun bad om eks: vand, tisse, en ny bog, en anden cd, legetøj med i sengen osv. På et tidspunkt tog det overhånd og vi fortalte hende, at vi havde bestemt at hun måtte ha en bog, en bamse og en ting med i seng + høre musik og intet andet. Det gav lidt ro, at hun ikke skulle sig forholde sig til alle de legesager hun hev med i seng (efter putning). Vi lader hende ligge og læse, snakke og lege så længe hun vil, hun har brug for lang tid til at falde til ro og fordøje dagens indtryk.

Jeg tror ikke der er andet for end at bestemme en helt fast rutine og så holde sig til den. Jeg synes godt I må være lidt skrappe overfor ham, så han ved I mener det, men I behøver selvfølgelig ikke blive sure, bare vedholdende og konsekvente. Jeg ved det er mega svært, vi har selv haft vores hyr med frøkenen og hun har indimellem kørt lidt rundt med os...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lige skiftet til juniorseng (i mandags) og min datter er begyndt at stå ud af sengen konstant de første 10 min - det er jo hyldende morsomt, når man selv ka gå ud. Jeg løfter/følger hende tilbage i seng, lægger dynen på hende og går ud, siger ingenting udover første gang, hvor jeg siger hun skal blive liggende. Efter 10 min bliver hun liggende, men så kalder hun i stedet for at så skal hun tisse, så er hun tørstig osv...

Så mht at stå ud af sengen, så virker det hurtigt her, at være kedelig og rolig og blot følge tilbage i seng.

Få dage har hun ville ha mig til at sidde hos hende, men så siger jeg, at jeg er i køkkenet/stuen og passer på hende derfra. Og at hende og bamse kan putte med hinanden. Det accepterer hun. Tror trygheden (for hende) består i, at hun skal vide, hvor jeg er. Derudover vil hun have døren på klem nu. En eller anden form for ekstra tryghed ved at få lidt mere lys og lyd ind på værelset.

Forstår godt, du ik har lyst til, at I skal blive sure hver aften og det burde jo heller ik være nødvendigt. Mit bedste råd er, at bevare roen, holde jer til samme plan og "regler" hver aften og så synes jeg, at I skal gå ud fra værelset med det samme. Han har ingen fornemmelse for tid og ka ik forstå, hvorfor I er der den første time og derefter går ud. Ved at gå ud med det samme viser I, at han godt kan falde til ro selv og at det er helt ok og trygt på værelset. Modsat nu, hvor I er trygheden, som så går efter en time..

Håber mit indlæg giver lidt mening? Det blev lidt langt fra mobilen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så fik vi vendt den trælse situation. :D

Købte en ny natlampe, ændrede hvor vi læste gonat historie, hvem der puttede, og går med det samme, og lyset slukket i gangen.

Vi ændrede alt! Og efter 2 uger, kommer han ikke længre ind efter han er puttet (kun hvis der er noget virkelig specielt, som fx at overboen larmer helt vildt)

Det eneste som vi var nød til at ændre tilbage var at far skal putte til sidst, det virker bedst.

Men det er fantastisk igen at have aftenen tilbage. :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER