Sunspirit

Bækkenbundsløsning

4 indlæg i dette emne

Hejsa

 

Ja så kom jeg ud over den marathon kvalme jeg virkelig har lidt af, men der skete det at jeg faldt ned af trappen og forvred min fod i julen, så jeg humpede rundt på en fod i et par uger, nu har jeg fået helt vildt ondt i bækkenet, når jeg går tur og kan læse mig frem til at det nok ligner en tidlig udgave af bækkenløsning. Smerten sidder på hver side af korsbenet og stråler ned i låret. 

 

Min læge siger at det går over når jeg har født, men når man kun er halvvejs - og ikke længere kan gå de 1½ time om dagen man er vant til, så er det altså ret lang tid at rende rundt med de smerter.

 

Har fået en tid hos en osteopat, som skulle være god til sådan noget og er begyndt på nogle pilatesøvelser der styrker musklerne omkring bækkenet. Træningen hjælper en smule heldigvis, men ville gerne høre jer andre, der har født før måske, om I har haft bækkenløsning og hvad i gjorde for at mildne det? 

 

 

 

 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

På besøg fra marts terminen.

Jeg fik konstateret bækkenløsning i alle tre led da jeg var i uge 17.

Jeg blev henvist til en fysioterapeut, som jeg har gået hos en gang hver/hver anden uge siden. Der blev jeg masseret og fik vejledning i nogle øvelser, som jeg har lavet stort set dagligt. Det har hjulpet en del.

derudover skal du være opmærksom på at tage nogle gængse forholdsregler: sid aldrig med benene over kors. tæer, knæ og hofter skal altid pege i samme retning. Altså ingen vrid. Sæt dig baglæns ind i bilen og sving begge ben ind samtidig. Sov med en pude mellem knæene og sørg for at vend dig uden vrid i sengen. Trapper tages et skridt af gangen (altså samle fødderne på hvert trin, ligesom små børn).

Svømning er super god motion når man har bækkenløsning, da det ikke belaster så meget. Men undgå brystsvømning.

Har haft rigtig mange smerter hele vejen igennem. Alle forholdsreglerne + øvelserne har holdt det lidt i skak og også bedret det, så jeg er nu afsluttet hos fys'en (blev jeg i uge 30).

Men det der faktisk har hjulpet allermest er at junior har vendt sig og dermed stabiliserer bækkenet lidt indefra.

Min fys sagde, at hos mange går det over efter fødslen, men nogle kan have gener af det op til 6mdr. efter. Langt de fleste af dem, der har gener længe efter fødslen er dem, der ikke har taget forholdsregler og lavet stabiliserende øvelser.

Og så skal man være opmærksom på at kroppen helst skal have en pause på 2 år inden man bliver gravid igen. Ellers er der stor risiko for at bækkenløsningen bare fortsætter, hvor den slap. :)

Den allerbedste retningssnor er: hvis en bevægelse gør ondt, så lad være. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for det fine lange svar :D 

 

Det lyder godt at fysioterapeuten kunne hjælpe, osteopater er jo fysioterapeuter med en uddannelse oveni, så håber helt sikkert at de har nogle gode øvelser, ligesom du fik, der kan afhjælpe ubehaget. Er heldigvis ikke der hvor alt gør ondt, men det er voldsomt provokerende ikke at kunne gå en tur med hunden. 

 

Prøver helt sikkert at sidde og stå så lige som muligt, hvilket jo også var et problem, fordi jeg havde forstuvet den ene fod, men det går bedre og håber at det begynder at mildnes igen, nu jeg kan gå ordentligt på begge ben. 

 

Er der nogen af øvelserne du ville anbefale? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Quoter lige mig selv fra en anden tråd, hvor jeg har beskrevet øvelserne.

Laver dem allesammen næsten hver dag, da jeg så kommer hele vejen rundt. Ved ikke hvilke af øvelserne, der ville være specielt velegnede til netop dine smerter.

Det er lidt langt, men here goes:

Disse øvelser fik jeg af min fys. De er beregnet til bækkenløsning, og kan fint bruges til at styrke lænden. :)

1. Lig på ryggen med bøjede ben og lidt afstand mellem fødderne. Træk vejret ind, sug maven ind (forestil dig at navlen skal helt ned gennem madrassen) og pust ud gennem munden med modstand (lav trutmund, så kinderne blæses op når du puster).

2. Samme som 1, men hav en pude mellem benene. Når du puster ud, klemmer du samtidig puden flad med knæene.

3. Lig på ryggen med benene bøjet og fødderne samlet (lidt tættere på numsen end i de to andre øvelser). Træk vejret ind, mens du lader begge ben falde ned til højre side. Pust ud (samme metode, som i 1, hvor maven suges ind og der pustes ud med modstand) mens du trækker begge ben tilbage mod uďgangspositionen. Gør det samme til venstre side.

4. Samme udgangsposition, som i 3, men denne gang lader du benene falde ud til hver sin side. Træk maven ind og pust ud med modstand, mens du samler benene.

5. Samme udgangposition som i 1. Træk vejret ind og bøj hovedet (som en let mavebøjning), så du kigger ned langs kroppen. Sug maven ind og pust ud med modstand, mens du lader dig glide tilbage på ryggen.

Alle øvelser gentages 10 gange :)

Håber det er til at forstå :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER