Stugan

Første vs anden graviditet

17 indlæg i dette emne

Til jer med mere end et barn: Hvordan oplevede I anden graviditer ift. den første?

Havde I lige så meget/lidt kvalme, halsbrænd, rygsmerter osv.?

Voksede maven hurtigere?

Og var "følelsen" af at være gravid anderledes?

Jeg spørger fordi vi går og overvejer barn nr. 2 :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kvalmen var mindre ved nr. 2 end ved nr. 1, og selvom jeg indimellem kastede op, så var det langt fra så slemt som med nr. 1 ;)

Graviditeten var lige så fyldt med bekymringer pga. Blødning mm. Derudover så endte jeg med at føde før tid 2. Gang, mens jeg gik 10 dage over ved nr. 1 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ekstrem meget kvalme/opkast denne gang i forhold til første gang. Men lægen siger at det er meget normal når man også har haft kvalme/opkast første gang. Jeg er også meget træt denne gang, men det er ligeså meget fordi, man ikke har mulighed for at slappe af pga tumlingen. Ellers så mærker jeg ikke den store forskel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm.

Kvalmen var slem første gang, og værre anden.

Halsbrand var slem første gang, og stort set ikke eksisterende anden gang.

Trætheden var slem første gang, og nok ca det samme anden gang (dog føles den værre, fordi der anden gang er en tumling, man gerne vil have energi til)

Humørsvingningerne er ifølge min mand lige slemme. Jeg husker dem ikke til at have været så slemme første gang, som jeg synes de er 2. gang.

Jeg har nu (ca 15 uger henne) af og til ondt i "knoglerne" i underlivet - det kom først betydeligt senere første gang.

Jeg synes ikke, at jeg har haft mange bekymringer hverken første eller anden gang, men flere anden gang end første.

Maven vokser hurtigere, synes jeg, dog hoppede jeg i ventebukser en smule senere anden gang (uge 8 første gang, men vistnok først ca. 11-12 ish anden gang).

Følelsen af at være gravid er meget det samme. Jeg føler mig syg :rolleyes Jeg synes det er sværere, at finde tid/overskud til at glæde sig over graviditeten anden gang, dog er det blevet meget bedre for mig her i 2. trimester :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft 2 elendige graviditeter med diverse komplikationer ved mig, heldigvis ikke hos nogen af børnene.

 

Komplikationerne var nogenlunde de samme, men de kom tidligere og var mere kraftige med nr. 2 end nr. 1.

Dog havde jeg I graviditet nr.1 meget ondt I bækkenet. I graviditet nr.2 havde jeg måske en mikrosmule mindre ondt I bækkenet, men tilgengæld havde jeg mange rygsmerter I graviditet nr.2 som jeg ikke havde med 1'eren.

 

Min mave voksede hurtigere med nr. 2

 

Jeg synes ikke der var særlig stor forskel på graviditeterne, udover der var en ekstra at holde øje med og det kan være svært hvis man selv har det af h.til.,

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mere kvalme 2. Gang i forhold til den første. Havde kraftige blødninger flere gange med nr 2 - havde kun en enkel med nr 1.

Maven voksede ikke hurtigere anden gang og blev ikke større. Men nr 1 var en basse på knap 5 kg og nr 2 vejede 3,2 og var mindre i det.

Lidt sværere at slappe af, når man har en tumling i forvejen. Han accepterede dog hurtigt at mor ikk ku bære ham, da jeg begyndte at få plukveer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1. gang var rent fysisk helt perfekt - meget få gener!

2. gang.. Er stik modsat!! Har ondt alle steder, får kvalme af at spise, tager mega på, mange plukkeveer og ondt ondt ondt!!

Følelsesmæssigt: 1. Gang var planlagt, men jeg fik en fødselsreaktion og havde det faktisk ret skidt.. Både under graviditeten og især efter.

2. graviditet er følelsesmæssigt meget bedre!! Det var ikke planlagt, og overvejede kort abort - men nu er det bare det bedste! Glæder mig og er så lykkelig! Så håber det fortsætter når baby pigen kommer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde flere gener 2. gang. Begge gange havde jeg kvalme og meget træthed. 2. gang varede det længere før kvalmen forsvandt og den kom så igen i 3. trimester. Madlede var kun et problem 2. gang. Havde også ondt i ryggen og bækken i sidste halvdel 2. gang. Stoppet næse om natten, vand i kroppen og stakåndethed/vejrtrækningsproblemer har været der begge gange i varierende grad.

Følelsesmæssigt har det været forskelligt. Første gang vidste jeg ikke hvad jeg glædede mig til men var spændt. 2. gang har været anderledes fordi jeg vidste, hvad det fører til ved at se på min store pige. Samtidig har det været specielt, fordi jeg vidste det var sidste graviditet, så jeg har virkelig prøvet at nyde graviditeten. Min efterfødselsreaktion fra sidst har også fyldt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres input - selvom jeg selvfølgelig havde håbet på at jeres 2. Graviditet var MEGET lettere end den første :-) . Jeg var selv plaget meget af kvalme i den første graviditet, så det føles lidt uoverskueligt at skulle igennem det, eller noget endnu værre, igen - nu med en dejlig lille og opmærksomhedskrævende tumling oveni! Det må vi have med i vores overvejelser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min første graviditet var jordens nemmeste og letteste graviditet, jeg havde ingen gener overhovedet, ingen kvalme, var dog til slut ramt en del af træthed men det var også det eneste.

Her anden gang(er 10+4 idag) er jeg meget hårdt ramt både af kvalme og af træthed allerede.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første gang var super nem, kvalme/opkast i starten men ellers intet.. Tog 7 kg på, og fra første ve til min søn var født gik der 11 timer..

 

Anden gang, ja det samme. Jeg er nu ved at være ved vejs ende, havde lidt kvalme og opkast i starten, jeg har pt. taget 6 kg på, og jeg satser på en nem fødsel også denne gang..

 

Maven blev lidt hurtigere stor denne gang, men ellers er der ikke den store forskel.. Jeg synes jeg er en anelse mere træt nu, end jeg mindes den sidste tid første gang, men jeg er jo også blevet 4 år ældre ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åhh ja... trætheden i graviditet nr. 2 var MASSIV!! Puha.. Og hårdt med en tumling (2 år og 6 mdr. Præcis i dag) ved siden af, som har brug for een ;) Men man får det til at fungere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åhh ja... trætheden i graviditet nr. 2 var MASSIV!! Puha.. Og hårdt med en tumling (2 år og 6 mdr. Præcis i dag) ved siden af, som har brug for een ;) Men man får det til at fungere :)

Ditto og enig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ditto og enig ;)

Godt vi er på den anden side :whistling :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde ingen kvalme i 1. graviditet, men nu i 2. graviditet var jeg ramt fra uge 7 til 12 (både kvalme og opkast).

Maven vokser meget hurtigere denne gang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godt vi er på den anden side :whistling :P

Åh ja :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hader at være gravid. Kroppen kan slet ikke lide det. Anden gang forsvandt kvalmen hurtigere en første men havde hyperemisis begge gange. Bækkenet havde det værre anden gang og jeg havde kronisk ondt i skambenet. Ved den første forsvandt fostervandet som var den evige bekymring anden gang. De var heldigvis søde til at tjekke det. Der var dog masser af fostervand og problemer med blærer og nyrebækkenet anden gang.

Nu er jeg glad for at have to glade drenge og være på den anden side. Er enig i at man kommer igennem det og vil ikke for noget undvære mine to drenge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER