metten86

Fra bryst til flaske-Ammestrejke-nu med blod i ble

26 indlæg i dette emne

Karla har den sidste uges tid fået en flaske med MME om aftenen, fordi det var den eneste måde hun kunne finde ro på, så hun ikke skreg hele aftenen.

Nu er hun begyndt at afvise brystet. Jeg har med vilje ikke skiftet sutten på flasken (bruger kun str. 1) fordi det ikke skulle blive for nemt for hende. I dag prøvede jeg brystet mange gange, men 5 timer efter sidste måltid, tilbød jeg hende en flaske, som hun spiste. Jeg må indrømme, at jeg ikke pt. har overskuddet til at kæmpe med at få hende til at tage brystet og jeg ved heller ikke hvordan jeg skulle gå frem. Så jeg må bare acceptere at hun bliver flaskebarn fremover.

Min største bekymring er hvordan hendes mave klarer det. Jeg har lige malket ud ved begge bryster, så hun kan få det senere. Det er jeg indstillet på at gøre et par gange om dagen over det næste stykke tid, så hendes mave forhåbentligt stille og roligt kan vænne sig til MME i stedet for MM. Hvordan har andre i samme situation gjort det?

Jeg ved godt at jeg bare holder min produktion ved lige, ved at malke ud, men det problem må jeg tage til den tid. Tænker at det er vigtigere, at jeg ikke fra den ene dag til den anden, skifter alle måltider fra MM til MME.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Leonora er snart fuldt flaskebarn. Vi har trappet stille og roligt over. I en periode fik hun 1 flaske i døgnet, så 2 i nogle dage og så nogle dage hvor nogle måltider var med først bryst og så suppleringsflaske. Om natten har jeg ammet. De seneste par dage har alle måltider været flaske og jeg har kun ammet kort en gang eller to om dagen for at tage trykket i brysterne. Det har jeg læst er smart nogle dage for at undgå stimulation af produktionen og samtidig undgå betændelse mm. Det ser ud til at fungere for både Leonora og jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Leonora er snart fuldt flaskebarn. Vi har trappet stille og roligt over. I en periode fik hun 1 flaske i døgnet, så 2 i nogle dage og så nogle dage hvor nogle måltider var med først bryst og så suppleringsflaske. Om natten har jeg ammet. De seneste par dage har alle måltider været flaske og jeg har kun ammet kort en gang eller to om dagen for at tage trykket i brysterne. Det har jeg læst er smart nogle dage for at undgå stimulation af produktionen og samtidig undgå betændelse mm. Det ser ud til at fungere for både Leonora og jeg.

Det var nemlig også min plan at trappe stille og roligt ud af amningen. Men det er jo ikke nemt, når hun ikke vil tage brystet. Det er derfor jeg vil prøve om jeg ikke har tålmodighed til at malke ud, så hun stadig kan trappe stille og roligt ud af MM, for at vænne hendes mave lidt til det.Så må jeg tage problemet ned brysterne bagefter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da min søn var baby trappede jeg stille og roligt ud, det tog 3-4 uger så var der ikke mere at byde på hos mig. Han blev ammet fuldt 3 uger, og jeg supplerede derefter til han var omkring 7 uger. 

Sebastian havde en del bøvl med ondt I maven, men det havde han også da han fik MM og har det stadig nu som 7 årig. Så ved ikke hvor meget man kan ligge I det, om det var pga MME eller bare sådan han er

 

Da min datter var spæd, ammede jeg 5-6 dage,  fik derefter ammestop piller. Så hun blev fuldt flaskebarn med det samme. Hun er snart 3 år, og kan måske komme op på at have haft ondt I maven, sammenlagt 30 min på de snart 3 år.

 

Jeg tror du kan gøre som du/Karla har det bedst med. Det er svært at spå om, hvordan maven vil have det bedst

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi giver syrnet allomin i 2 flasker og almindelig allomin i de resterende for at undgå ondt i maven.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor mange gange i døgnet spiser jeres? Karla spiser ikke mere end ca. 100 ml, så hun skal spise min. 8 gange i døgnet for at dække sit behov, såvidt jeg kan regne ud (ca. 5000g vejer hun).

Jeg har prøvet en str. 2 i sut (MAM), for der står at den er fra 2 måneder (Karla er fra 3/11-14), men den kløjes hun i og gylpede stort set det hele op bagefter. Men det går meget langsomt med str. 1 sutten og jeg tænker at hun måske mister tålmodigheden inden hun bliver ordentligt mæt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Asger spiser som regel 7 gange. Nogle gange kun 6.

Hvor lang tid tager det at spise en flaske?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Asger spiser som regel 7 gange. Nogle gange kun 6.

Hvor lang tid tager det at spise en flaske?

Ca. 20 min. tror jeg, inkl. en kort bøvsepause.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ca. 20 min. tror jeg, inkl. en kort bøvsepause.

Personligt synes jeg det er ok tidsmæssigt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Asger spiser som regel 7 gange. Nogle gange kun 6.

Hvor lang tid tager det at spise en flaske?

Må jeg spørge ca. hvornår han spiser de her flasker? Spiser flaskebørn, ligesom de fleste ammebørn, også mere om aftenen?

Jeg spørger måske virkelig dumt - specielt taget betragtning at jeg har en pige på 5 år, som også røg pp flasken da hun var 4 måneder..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke om det er sådan generelt, men ofte synes jeg Leonora virker mere sulten om aftenen også nu. Nogle gange spiser hun så ikke så meget. Flaskebørn samler vel også sammen til et længere søvnstræk (som de så ikke altid tager :rolleyes).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må jeg spørge ca. hvornår han spiser de her flasker? Spiser flaskebørn, ligesom de fleste ammebørn, også mere om aftenen?

Jeg spørger måske virkelig dumt - specielt taget betragtning at jeg har en pige på 5 år, som også røg pp flasken da hun var 4 måneder..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes også jeg har glemt meget.

Altså Asger er jo 4 mdr. Han spiser også oftere om aftenen og den sidste flaske inden han puttes til nat samt flasken om natten er der 30 ml mere i end de resterende flasker. Asger sover rigtig godt om natten og spiser kun en gang ca ved 4-5 tiden. Han har altid sovet godt og kun spist en gang.

Er der så bare mere i flaskerne om aftenen eller spiser han oftere?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der så bare mere i flaskerne om aftenen eller spiser han oftere?

Begge dele. Der er mere i en af flaskerne mellem 18 og 20. Og så igen når han har sovet det lange stræk om natten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige googlet mig frem til at baby kan finde på at ammestrejke, fordi mor får sin menstruation og mælken kan smage anderledes.

Jeg er næsten 100% sikker på det er det der er galt. Min mens begyndte så småt i går, men er først rigtig startet i dag og det passer med at hun total nægter brystet i dag. Men så har jeg jo begået en mega brøler ved at tilbyde flasker. Nu håber jeg på at hun måske vil ammes lidt i nat og så må jeg prøve at insistere lidt mere på brystet imorgen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan det taenkes, at hun  ammestrejker? Det gjorde Noah jo og det gik over igen... Jeg tilboed bryst sporadisk foer og efter lur og saa fik han lov at afvise, hvis han ville. Til gengaeld spiste han saa virkelig meget efter han var puttet og hele natten i de dage  :zzz

 

Men ellers aner jeg ikke en dyt om flasker, saa det var mit pip ;)

 

Og kram, det er saa traels, naar de afviser brystet :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Asger sover rigtig godt om natten og spiser kun en gang ca ved 4-5 tiden. Han har altid sovet godt og kun spist en gang.

Kan han få Leonora på opdragelses-ophold? ;) :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov, vi krydsede lige hinanden ;) 

 

Ja, det kan meget vel taenkes! Jeg husker at Noah blev en anelse muggen paa brystet op til mens, men han spiste alligevel og jeg ammede til 13 maaneder. Den foerste ammestrejke hang muligvis sammen med min foerste mens. Han var 5 mdr. Jeg har ogsaa haft en periode, hvor han kun ville ammes liggende! Det var paent traels, inden jeg fandt ud af, at han ville have eksklusivitet og ammes liggende - paa sofa i IKEA, f.eks.  :rolleyes

 

Jeg synes, du skal blive ved med at tilbyde brystet, men pres ikke. Holde fast ved den ene flaske, hvis du vil, men ellers bryst. Proev at tage det saa afslappet som muligt og skab lidt naervaer foer brystet tilbydes. Ikke "piske en stemning op" - all is good og det skal nok finde sig til rette  :kiss 

 

Ring evt. til en ammeraadgiver, hvis du har behov, du kan google "ammaraadgivning" og kommer saa ind til listen af ammeraadgivere hos Foraeldre & Foedsel. De er virkelig soede og dygtige. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS. Hvor gammel er din baby? 

 

Det kan vaere der ogsaa er et appetitspring, siden hun har vaeret urolig... De ligger ved 3 og 6 uger og 3 og 6 maaneder. Hos nogle ogsaa 4 og 10 maaneder. Der skal friammes i rigelig maengde, saerligt aften og nat, meget hud mod hud, rigeligt vand og hvile til dig og saa nogle noedder og sunde fedtstoffer... Maelkebomben kan du ogsaa google, den kan goere maelken laekker og booster produktionen - taenker, hvis nu den smager anderledes, saa kan det hjaelpe... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun har lige tømt det ene bryst. Hun ville ikke tage det andet, men mon ikke hun vil det senere i nat

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS. Hvor gammel er din baby?

Det kan vaere der ogsaa er et appetitspring, siden hun har vaeret urolig... De ligger ved 3 og 6 uger og 3 og 6 maaneder. Hos nogle ogsaa 4 og 10 maaneder. Der skal friammes i rigelig maengde, saerligt aften og nat, meget hud mod hud, rigeligt vand og hvile til dig og saa nogle noedder og sunde fedtstoffer... Maelkebomben kan du ogsaa google, den kan goere maelken laekker og booster produktionen - taenker, hvis nu den smager anderledes, saa kan det hjaelpe...

Tak for de gode råd..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun har spist ved mig tidligt imorges og igen her til formiddag, så det var dejligt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for de gode råd.. Karla er 2,5 måned. Normal spiser hun hver 3. time om dagen, om aftenen hver 2. time. Om natten spiser hun gerne en enkelt gang. Hun spiser som regel når hun lyster - dog har SP rådet til at der helst går 2 timer mellem måltiderne, så hun når at fordøje sidste måltid inden hun indtager et nyt. Men det er meget sjældent jeg nægter hende maden - man skulle næsten tro hun selv kiggede på klokken ved spisetid

 

Selv tak! Amning er en hjertesag for mig (og det er ikke, fordi jeg er imod flaske ;) ), saa hvis jeg kan hjaelpe, saa goer jeg det gerne. 

 

Det lyder fornuftigt med de 2 timer og det har jeg selv stilet efter. Ogsaa fordi de ellers mest faar slukket toersten og ikke kommer til bunds i brystet og faar den fedeste maelk(siger man...). 

 

De fleste boern kan man som regel finde en rytme hos, som man selv kan stoette op om/rette ind efter. Hun lyder f.eks. helt som min Noah, der har en Schweizisk urvaerk indeni sig ;) 

Dejligt, at hun har villet tage brystet igen! Det lyder til at det finder sig til rette ligesaa stille og det tror jeg virkelig paa, at det goer :) 

 

Hun har spist ved mig tidligt imorges og igen her til formiddag, så det var dejligt!

I morges leverede hun en ordentlig prutble - med lidt blod i. Er der nogle der har oplevet det? Jeg tænkte umiddelbart at jeg lige vil prøve at se tiden an lidt i dag - om der kommer mere. Hun virker ikke påvirket på nogen måde ellers. Men i og med hun jo ikke helt var sig selv i går, så bliver jeg da lidt bekymret.

 

Jeg kan godt forstaa, du bliver nervoes! Det kan vaere en lille rift i endetarmen - hvis det er frisk og der ikke er sort i prutbleen(=blod i selve poellen, som kommer fra et tidligere sted i tarmsystemet). Hun kan jo have haft en lille forstoppelse og det kan godt genere helt nye, smaa systemer... Jeg ville ogsaa se an til naeste bonus, eller hvis hun fortsat ikke er sig selv. Ellers ring til vagtlaegen, hvis du ikke kan slippe det. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den gang jeg ammede den store, gik det af h.. til, men jeg "holdt ud" i 4 måneder. Jeg havde sagt til mig selv, at jeg ikke ville igennem det samme en gang til. Men det er bare gået så godt denne her gang. Har slet ikke haft ondt eller noget ved amning (kun lige de første par uger), så jeg håber virkelig at det bare lige var i går vi havde problemer. Vil gerne fortsætte amningen indtil minimum 4 måneder. Det er også derfor jeg ikke har skiftet sutten i flasken - det må ikke blivehun nemt for hende..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun har spist ved mig tidligt imorges og igen her til formiddag, så det var dejligt!

I morges leverede hun en ordentlig prutble - med lidt blod i. Er der nogle der har oplevet det? Jeg tænkte umiddelbart at jeg lige vil prøve at se tiden an lidt i dag - om der kommer mere. Hun virker ikke påvirket på nogen måde ellers. Men i og med hun jo ikke helt var sig selv i går, så bliver jeg da lidt bekymret.

Vi har kun haft blod i bleen ved tis. Det var nyrebækkenbetændelse. Hold også øje med hendes normale tilstand. Altså om hun får feber eller bliver slap.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER