Myliona

E cigaretter

46 indlæg i dette emne

Hvad er jeres holdning til e cigaretter og børn?

Er det okay at ryge e cigaret i hjemmet (indenfor) når man har børn? Hvad hvis det er uden nikotin?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes det ikke! Så vidt jeg har forstået, udskiller E-cigaretten giftige dampe, som er skadelige for andre. Man ved ikke så meget om dem endnu, da de jo er nye, men hvis nogen ville ryge dem hos på mig, blev de sendt udenfor.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De har endnu ikke andet end gætterier omkring hvor meget de påvirker omgivelserne- kun at de gør..

Min holdning er klar: der skal ikke ryges i nærheden af mine børn, og der skal ikke ryges indenfor hos mig. Heller ikke e smøg..

Hvis den var uden nikotin, kunne jeg måske gå med til at der blev røget indenfor hvis mine børn ikke var hjemme..

Jeg tænker det også handler om hvilket signal man sender til sine børn... Min kæreste røg fx på sin e smøg i bilen.. Det kunne ikke lugtes, vi var bare mig og ham.. Men IH kunne mærke hvor irriteret jeg blev alligevel - fordi det stadigvæk er "rygning"...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg "behandler" E cigaretter ligesom de traditionelle:

- Total forbudt i mit hjem (også på altanen)

- Går såvidt muligt væk fra dem, når jeg er udenfor

- Folk bestemmer selv i deres hjem, men Mar og jeg er der ikke, hvis de bruges

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg "behandler" E cigaretter ligesom de traditionelle:

- Total forbudt i mit hjem (også på altanen)

- Går såvidt muligt væk fra dem, når jeg er udenfor

- Folk bestemmer selv i deres hjem, men Mar og jeg er der ikke, hvis de bruges

:)

Ja, det også sådan jeg har det.. Dog må der ryges på vores altan her :) men i mit hoved er det sidestillet med almindelige smøger..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg "behandler" E cigaretter ligesom de traditionelle:

- Total forbudt i mit hjem (også på altanen)

- Går såvidt muligt væk fra dem, når jeg er udenfor

- Folk bestemmer selv i deres hjem, men Mar og jeg er der ikke, hvis de bruges

:)

:ditto

+ jeg synes ikke W skal "udsættes" for den "reklame" folk gør for rygning når de ryger. (Måske tosset, men sådan har jeg det altså)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto

+ jeg synes ikke W skal "udsættes" for den "reklame" folk gør for rygning når de ryger. (Måske tosset, men sådan har jeg det altså)

Det er også lidt sådan jeg har det.. Altså, selvom det er en e smøg, så ryger man jo.. Og jeg synes man sender er forkert signal til sine børn, ved fx at lade folk ryge indenfor...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto

+ jeg synes ikke W skal "udsættes" for den "reklame" folk gør for rygning når de ryger. (Måske tosset, men sådan har jeg det altså)

Jeg har det på helt samme måde ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg "behandler" E cigaretter ligesom de traditionelle:

- Total forbudt i mit hjem (også på altanen)

- Går såvidt muligt væk fra dem, når jeg er udenfor

- Folk bestemmer selv i deres hjem, men Mar og jeg er der ikke, hvis de bruges

:)

:Ditto

Vi har en kammerat som bruger e cigaret, som havde svært ved at forstå vores valg. For os er det både signalværdi samt manglende oplysninger omkring dampens skadelighed

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uanset om det er de rigtige eller e cigaretter, så foregår det udenfor, hvis man er gæst hos mig.

Jeg og mine børne vil også trække os væk, hvis vi var andre steder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay - først og fremmest, så damper man en e-cigaret! Man ryger den ikke ;)

 

De officielle kilder i danmark anbefaler ja, at man undgår (passiv) brug af e-cigaretter. Men det er ikke (primært) grundet at det er farligt eller at man ikke ved nok om det - det er fordi at nikotinholdige e-cigaretter ikke er godkendte i danmark. Derfor kan de officielle myndigheder/anderkendte eksperter ikke anbefale det. (og jeg tror på de bruger mangel på data som en undskyldning).

 

Grunden til de ikke er godkendte i danmark er fordi e-cigaretter ligger i en gråzone i lovgivningen. Nikotin er betragtet som et lægemiddel, men e-cigaretter findes ikke som doseringsform, derfor er der ikke noget at "holde op imod". De danske myndigheder går højst sandsynlig og venter på at en anden større myndighed (sikkert FDA i USA) optager nikotinholdige e-cigaretter som et lægemiddel (ligesom nikotinplastre og nikotintyggegummi). Når det først er optaget på listen af én myndighed er det meget nemmere/billigere selv at implementere det (lovligt) i danmark. (vi har andet lovgivninng end f.eks UK, derfor er det lovligt i UK, men ikke her. Også derfor mange køber e-liquid/refills over nettet).

Når det bliver godkendt i danmark tror jeg på anbefalingerne bliver noget andet ;)

 

Min holdning er, at nikotinholdige e-cigaretter er en geni-streg uden lige! De performer meget bedre end tyggegummi og plastre, som højst sansynligt er de to største rygestop-præparater lige nu. Grunden til dette er, at nikotin bedst optages over mundslimhinden - derfor er markedet for nikotintyggegummi størst. Udfordringen med nikotintyggegummi er, at der går ret lang tid (over et minut mener jeg - sikkert også 5 minutter) fra at brugeren begynder at tygge til at brugeren oplever en tilfredstillelse i hjernen. Brugeren tygger derfor rigtig hurtigt og hårdt (og dermed forkert) på tyggegummiet for at få frigivet en masse nikotin, hvilket betyder brugeren synker nikotinen i stedet for at få den optaget, dvs nikotinen lander i mavesækken, hvor den ingen mærkbar effekt har (bortset fra måske at give et maveonde ;))

For en rigtig cigaret varer det kun få sekunder fra et hiv til hjernen mærker virkningen og for en e-cigaret er "behandlingstiden" næsten lige så hurtig. Dette betyder at nikotinen bliver optaget rigtigt og brugeren bliver derfor kun udsat for lige præcist den mængde, han/hun har behov for. Derudover minder det meget om at ryge og rygestopkampen kan derfor tages i flere mildere trin og jeg tror på succesraten er meget større. 

At folk jo selvfølgelig ikke skulle være startet på at ryge er en helt anden ting, og det kan vi nemt blive enige om ;)

 

Det, der kommer ud af e-cigaretten er primært vanddamp. Ja, der er nogle andre stoffer i også - stoffer, der også bliver tilsat kosmetik og endda nogle fødevarer. En lille promille (sikkert meget mindre) kan være kræftfremkaldende, men hvis det ikke er fordi man har en stordamper boende i huset så ser jeg ingen grund til at være bange for dampen.

 

Hvordan man vælger at opdrage sine børn er jo op til en selv. Dog forstår jeg ikke den signalværdi i snakker om? Herhjemme vil jeg gerne sende et signal om, at folk der kæmper med at stoppe med at ryge er velkomne - både inde og ude. Hvis de også skal være et truet folkefærd når de prøver at gøre noget ved det - hvilket signal er det at sende?

 

 

Hilsen en, der først troede tråden lå forkert - hvorfor skulle en tråd om (brug af) e cigaretter dog ligge under børne smalltalk? :lolhit Jeg havde ikke skænket tanken, at mine børn skulle skærmes fra andres brug af rygestopmidler. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Signalværdien er for mig at sige at det er ok at ryge.

Jeg ser hver morgen unge med e cigaretter, og jeg nægter at tro på at det er fordi de vil stoppe med at ryge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt se det med at sende et signal om at forsøget på rygestop selvfølgelig skal støttes.. Men ofte synes jeg at jeg oplever at folk der "damper" e-cigaretter, egentlig ikke gør det fordi de påtænker at stoppe- men blot som en erstatning..

Fx har min kæreste en e-cigaret, som han fx bruger når min datter er med ham ude og ryge på altanen, og det er også den eneste han må ryge på i bilen - så kan han nøjes med at rulle ned fremfor vi skal holde ind :)

 

Jeg kender flere der har røget e-smøg, i flere år - også synes jeg faktisk ikke det er et rygestop?

 

 

HVIS min kæreste forsøgte at stoppe, og ikke bare erstattede så kan det godt være jeg ændrede holdning i forhold til det - for så er det jo netop et signal om at "Kæmpe og overvinde".. Men egentlig tænker jeg tit at folk der ryger e-smøg, "bare" er folk som ikke kan stoppe, og har fundet en anden last, der er skadelig på en anden (endda ukendt)  måde..

 

 

Når der er lavet flere undersøgelser, som viser det overhovedet ikke er skadeligt, så kan det være jeg ændre mening.. Men så længe der er bare en smule tvivl, så holder jeg mig fra det.. Der er mange punkter hvor jeg lader "tvivlen" komme produkterne tilgode, men ikke dette..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Signalværdien er for mig at sige at det er ok at ryge.

Jeg ser hver morgen unge med e cigaretter, og jeg nægter at tro på at det er fordi de vil stoppe med at ryge.

 

Men de ryger jo ikke?

 

Så må signalværdien være noget a la "der er måske nikotin i, måske kun frugtsmag, men da der kan risikere at være nikotin i, som er vanedannende, så skal du ikke være bevidst om det findes"?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, normalt ser jeg da mit barn som værende forholdsvis kvikt..

 

Og når min kæreste står med en e-smøg, siger hun at han ryger.

 

Når hun er med, og han står og ryger e-smøg udenfor bilen, råber hun også at man ikke må ryge i bilen..

Så det kan godt være at vi som voksne "ved" at det MÅSKE er en person der står med en e-smøg, uden nikotin og som er ved at stoppe...

 

Men det er bare ikke sikkert vores børn ved det.. Lidt som hvis vi kigger i et lyskryds, og kan se der ikke kommer en eneste bil - men der er rødt lys... Tager vi så barnet i hånden og går over? :) Var jeg alene og havde jeg travlt, kunne jeg godt have gjort det - men var Camille med, ville jeg ALDRIG gå over for rødt lys - for hun er langt fra gammel nok til at tænke andet end at "nå, så er det okay at gå overfor rødt"..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men de ryger jo ikke?

Så må signalværdien være noget a la "der er måske nikotin i, måske kun frugtsmag, men da der kan risikere at være nikotin i, som er vanedannende, så skal du ikke være bevidst om det findes"?

Man kan vel godt være bevidst om at noget findes og samtidig vide, at det ikke er noget, man ønsker i sit hjem :)

Og jeg har svært ved at gennemskue, hvad gevinsten skulle være for Valdemar ved at være bevidst om, at det findes. Måske bliver det relevant, når han bliver ældre, men så kan jeg fint vise/fortælle ham om dem der, hvis han - mod min forventning - ikke er stødt på dem tilfældigt inden da ude i offentligheden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og de E cigaretter, jeg har set, der er det IMO helt tydeligt at se på det damp, at det ikke kun er vand. Der er noget "farve" eller "fylde" i. Hvad det ellers er, og om det er farligt, det har bare ikke været øverst på min prioriteringsliste at undersøge. Jeg synes ikke, at jeg går glip af noget ved at være uvidende på det her punkt og bare reagere ud fra (over)forsigtighedsprincippet, og min omgangskreds accepterer fint at det er no go her, så det giver ingen konflikter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke noget imod at der dampes inden for af vores gæster.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg trækker mig fra debatten, jeg kan mærke jeg bliver i dårlig humør af den. :(

 

Jeg vælger at give en forklaring hvorfor jeg trækker mig, det er ikke for at lave et oplæg til yderligere diskusion, det er mere for at understrege, at det ikke er noget specifikt, der er skrevet i denne tråd, der gør mig ked af det.

 

Det jeg reagerede på i denne tråd var primært frygten for passiv brug af e cigaretter - at gæster ikke engang måtte bruge e cigaretter på en altan og at en mor vil trække sine børn væk, hvis de var sammen med en, der brugte e cigaretter, grundet frygten for passiv dampning. De valg er efter min overbevisning en meget stor overreaktion og kun taget grundet uvidenhed og frygt. Og når der så kommer mange indlæg af samme holdning (i mere eller mindre grad), så bliver jeg frustreret over at noget, som jeg mener er forkert, i hvert fald valgt på et forkert grundlag, bliver "det eneste rigtige" og jeg frygter at andre dermed farvet af denne holdning. Og det gør mig ked af det.

 

Når man har naturvidenskab tæt inde på hjertet, som jeg har - så er det hårdt at se det ubegrundet blive fravalgt. Men det er en generel tendens som forekommer igen og igen og som jeg selv må arbejde på at acceptere. 

 

Ingen sure miner herfra - bare en forklaring på hvorfor jeg ikke bliver ved med at argumentere for min sag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tia - jeg forstår godt din holdning. Og jeg synes din indlæg var fantastisk, især fordi jeg nok er en af dem som INTET aner om det, men "bare" har sat e-cigaretter og Almindelige cigaretter under samme "tag". Så er indlæg som dit, utrolig oplysende :)

Mit oplæg her, var egentlig også mest ment som en slags øjenåbner- jeg har netop aldrig tænkt i er andet end at sætte lighedstegn mellem de to måder at "ryge" på...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg trækker mig fra debatten, jeg kan mærke jeg bliver i dårlig humør af den. :(

 

Jeg vælger at give en forklaring hvorfor jeg trækker mig, det er ikke for at lave et oplæg til yderligere diskusion, det er mere for at understrege, at det ikke er noget specifikt, der er skrevet i denne tråd, der gør mig ked af det.

 

Det jeg reagerede på i denne tråd var primært frygten for passiv brug af e cigaretter - at gæster ikke engang måtte bruge e cigaretter på en altan og at en mor vil trække sine børn væk, hvis de var sammen med en, der brugte e cigaretter, grundet frygten for passiv dampning. De valg er efter min overbevisning en meget stor overreaktion og kun taget grundet uvidenhed og frygt. Og når der så kommer mange indlæg af samme holdning (i mere eller mindre grad), så bliver jeg frustreret over at noget, som jeg mener er forkert, i hvert fald valgt på et forkert grundlag, bliver "det eneste rigtige" og jeg frygter at andre dermed farvet af denne holdning. Og det gør mig ked af det.

 

Når man har naturvidenskab tæt inde på hjertet, som jeg har - så er det hårdt at se det ubegrundet blive fravalgt. Men det er en generel tendens som forekommer igen og igen og som jeg selv må arbejde på at acceptere. 

 

Ingen sure miner herfra - bare en forklaring på hvorfor jeg ikke bliver ved med at argumentere for min sag.

Vil bare sige, at jeg er enig med dig, og at jeg synes du har været godt til at forklare og belyse temaet her i denne debat!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram til dig,Tia, det var jo ikke meningen, at du skulle blive i dårligt humør :kram2

Jeg synes, du kommer med nogle fine og gode argumenter, og jeg kan sagtens se, hvad du mener. Jeg har nok bare et andet udgangspunkt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten er både rygere, dampere og dem, der prøver at stoppe, meget velkomne hos os :)

Det er kun deres (E) cigaret, der ikke er. Så jeg synes bestemt ikke, at jeg er medvirkende til at gøre nogen til et truet folkefærd (eller jagte nogen eller drive hetz eller hvilke udtryk jeg ellers har hørt i forbindelse med ikke at byde røg og damp velkommen)

Og det er heller ikke sådan, at vi har "skældt nogen ud" og sagt "Puha føj, sådan nogle klamt noget skal vi bare IKKE have hos os". Vi har bare helt stille og roligt meldt ud, der hvor det var relevant, at sådan har vi valgt det. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke engang, jeg kender nogen som bruger e-cigaret, men hold fast hvor er der mange rygere på mit studie. De ryger bare på altanen, når de er herhjemme, og jeg tænker at e-cigaretten vil være det samme scenarie, i hvert fald hvis Theodor er hjemme. Hvis de hverken lugter eller der sætter sig skadelige stoffer i mine gardiner og mit tøj, så måtte en e-cigaret-ven vel gerne ryge herinde, når vi kun er voksne. Tror jeg! Jeg ville i hvert fald ikke holde mig eller Theodor fra deres hjem f.eks. eller gå i en bue uden om. 

Jeg synes dog stadig, der er en form for signalværdi. Selvom e-cigaretten er et middel til rygestop (og hurra for det), så er det jo stadig linket til dét at ryge, og det synes jeg ikke, Theodor skal fatte interesse for. Det skal nok komme med alderen, men jo længere vi kan vente med at snakke om cigaretter, jo bedre. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos os er rigtig røg på terrassen og E-damp velkommen indendørs!

jeg brugte i sin tid min E-Cigaret til at stoppe min rygning... det tog ca 3uger, så var jeg både røg og damp-fri ;)

og det er min plan igen, når jeg må bruge min E-smøg igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER