Myliona

E cigaretter

46 indlæg i dette emne

Men de ryger jo ikke?

Så må signalværdien være noget a la "der er måske nikotin i, måske kun frugtsmag, men da der kan risikere at være nikotin i, som er vanedannende, så skal du ikke være bevidst om det findes"?

De "ryger" da stadig, selvom de blot damper nikotinen.

Jeg har aldrig set e cigaretter som et slags middel til at stoppe med at ryge, men mere som en "lovlig" og mindre skadelig måde at få nikotin på.

Undskyld hvis jeg virker fordømmende og stivnakket overfor rygning. Har bare haft flere familiemedlemmer som er døde pga kræft forårsaget af rygning :(

Ved godt at der ikke er tjære og affaldsstoffer (formodentlig) i e cigaretter. Men bare navnet giver associationer til alm cigaretter

Jeg synes det er fedt at der er folk som bruger den slags som afvænning ligesom plastrene og tyggegummi, men jeg møder desværre mange som bruger det som en erstatning i stedet for cigaretter, altså uden plan om at stoppe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hos os er rigtig røg på terrassen og E-damp velkommen indendørs!

jeg brugte i sin tid min E-Cigaret til at stoppe min rygning... det tog ca 3uger, så var jeg både røg og damp-fri ;)

og det er min plan igen, når jeg må bruge min E-smøg igen.

Fedt at det tog så kort tid :respekt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjah jeg kender kun Sara der har brugt E-cigaret så det har slet ikke relevant at tage stilling til. Tror måske godt E-cigaretter kunne accepteres i vores hjem fordi det vil være SÅ sjældent at det vil være relevant. Og om Mie er hjemme eller ej er vist ligemeget tror ikke at hun vil blive eksponeret meget mere. Når tiden er inde vil vi tage os tiden til at snakke med hende alligevel hun oplever E-cigaretter og alm cigaretter i så lille en grad at det nok ikke fylder særlig meget i hendes liv ud over at cigaretter lugter grimt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville være ligeglad med om en gæst ryger/damper en e cigaret hjemme hos os. Tror ikke den smule der ville komme ud af det ville være mere skadeligt end så meget andet vi udsætter os for i hver eneste dag.

Rigtige cigaretter foregår udendørs.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay - først og fremmest, så damper man en e-cigaret! Man ryger den ikke ;)

 

De officielle kilder i danmark anbefaler ja, at man undgår (passiv) brug af e-cigaretter. Men det er ikke (primært) grundet at det er farligt eller at man ikke ved nok om det - det er fordi at nikotinholdige e-cigaretter ikke er godkendte i danmark. Derfor kan de offici

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay - først og fremmest, så damper man en e-cigaret! Man ryger den ikke ;)

 

De officielle kilder i danmark anbefaler ja, at man undgår (passiv) brug af e-cigaretter. Men det er ikke (primært) grundet at det er farligt eller at man ikke ved nok om det - det er fordi at nikotinholdige e-cigaretter ikke er godkendte i danmark. Derfor kan de officielle myndigheder/anderkendte eksperter ikke anbefale det. (og jeg tror på de bruger mangel på data som en undskyldning).

 

Grunden til de ikke er godkendte i danmark er fordi e-cigaretter ligger i en gråzone i lovgivningen. Nikotin er betragtet som et lægemiddel, men e-cigaretter findes ikke som doseringsform, derfor er der ikke noget at "holde op imod". De danske myndigheder går højst sandsynlig og venter på at en anden større myndighed (sikkert FDA i USA) optager nikotinholdige e-cigaretter som et lægemiddel (ligesom nikotinplastre og nikotintyggegummi). Når det først er optaget på listen af én myndighed er det meget nemmere/billigere selv at implementere det (lovligt) i danmark. (vi har andet lovgivninng end f.eks UK, derfor er det lovligt i UK, men ikke her. Også derfor mange køber e-liquid/refills over nettet).

Når det bliver godkendt i danmark tror jeg på anbefalingerne bliver noget andet ;)

 

Min holdning er, at nikotinholdige e-cigaretter er en geni-streg uden lige! De performer meget bedre end tyggegummi og plastre, som højst sansynligt er de to største rygestop-præparater lige nu. Grunden til dette er, at nikotin bedst optages over mundslimhinden - derfor er markedet for nikotintyggegummi størst. Udfordringen med nikotintyggegummi er, at der går ret lang tid (over et minut mener jeg - sikkert også 5 minutter) fra at brugeren begynder at tygge til at brugeren oplever en tilfredstillelse i hjernen. Brugeren tygger derfor rigtig hurtigt og hårdt (og dermed forkert) på tyggegummiet for at få frigivet en masse nikotin, hvilket betyder brugeren synker nikotinen i stedet for at få den optaget, dvs nikotinen lander i mavesækken, hvor den ingen mærkbar effekt har (bortset fra måske at give et maveonde ;))

For en rigtig cigaret varer det kun få sekunder fra et hiv til hjernen mærker virkningen og for en e-cigaret er "behandlingstiden" næsten lige så hurtig. Dette betyder at nikotinen bliver optaget rigtigt og brugeren bliver derfor kun udsat for lige præcist den mængde, han/hun har behov for. Derudover minder det meget om at ryge og rygestopkampen kan derfor tages i flere mildere trin og jeg tror på succesraten er meget større. 

At folk jo selvfølgelig ikke skulle være startet på at ryge er en helt anden ting, og det kan vi nemt blive enige om ;)

 

Det, der kommer ud af e-cigaretten er primært vanddamp. Ja, der er nogle andre stoffer i også - stoffer, der også bliver tilsat kosmetik og endda nogle fødevarer. En lille promille (sikkert meget mindre) kan være kræftfremkaldende, men hvis det ikke er fordi man har en stordamper boende i huset så ser jeg ingen grund til at være bange for dampen.

 

Hvordan man vælger at opdrage sine børn er jo op til en selv. Dog forstår jeg ikke den signalværdi i snakker om? Herhjemme vil jeg gerne sende et signal om, at folk der kæmper med at stoppe med at ryge er velkomne - både inde og ude. Hvis de også skal være et truet folkefærd når de prøver at gøre noget ved det - hvilket signal er det at sende?

 

 

Hilsen en, der først troede tråden lå forkert - hvorfor skulle en tråd om (brug af) e cigaretter dog ligge under børne smalltalk? :lolhit Jeg havde ikke skænket tanken, at mine børn skulle skærmes fra andres brug af rygestopmidler. :)

 

 

Inden du trækker dig helt, vil jeg sige, at du har fuldstændig ret i din viden om E-cigaretter.

 

Jeg kan godt forstå ideen i at bakke om x-rygere med vanddamp, men jeg forstår også godt at børn ikke kan skelne mellem rigtige cigaretter og E-cigaretter.

 

Min far ryger også vanddamp. Han kvittede 40 smøger om dagen til fordel for vanddamp, og det synes jeg sku er flot. Alligevel synes jeg ikke han skal dampe på den foran Anna. Det handler udelukkende om signalværdien. Når hun bliver ældre, og kan forstå forskellen er det vel ikke noget problem.

 

Derudover vil jeg påpege at allle rygere i min familie er overgået til E-cigaretter. De ville aldrig være stoppet såfremt E-cigaretterne ikke var et alternativ, så jeg er LYKKELIG for dem - på et mere personligt plan. ;)

 

Jeg ryger og damper dog ikke ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De "ryger" da stadig, selvom de blot damper nikotinen.

Jeg har aldrig set e cigaretter som et slags middel til at stoppe med at ryge, men mere som en "lovlig" og mindre skadelig måde at få nikotin på.

Undskyld hvis jeg virker fordømmende og stivnakket overfor rygning. Har bare haft flere familiemedlemmer som er døde pga kræft forårsaget af rygning :(

Ved godt at der ikke er tjære og affaldsstoffer (formodentlig) i e cigaretter. Men bare navnet giver associationer til alm cigaretter

Jeg synes det er fedt at der er folk som bruger den slags som afvænning ligesom plastrene og tyggegummi, men jeg møder desværre mange som bruger det som en erstatning i stedet for cigaretter, altså uden plan om at stoppe.

 

Men nu er nikotin jo egentligt ikke et skadeligt stof, hvis man kigger bort af afhængighedsskabelsen - men ærligt talt den har vi danskere sku også i så meget andet: sukker, koffein ect.

 

Det er alle de andre stoffer, såom tjære ect. der kan fremkalde kræft, der er skadelige! Og som udskilles til alle andre end blot rygeren  -  dem indeholder E-cigaretter ikke.

 

De er blevet testet igen og igen, og det eneste man finder i dem er stoffer som kommer på højde mikroprocenter af det som vi fylder os med til daglig af diverse kemikalier og hormonforstyrrende stoffer :)

 

 

I bund og grund er det vel ligegyldigt om de ønsker at stoppe med at indtage nikotin igennem E-cigaretter? Det skader ikke andre og sådan er det jo med så meget derude ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men nu er nikotin jo egentligt ikke et skadeligt stof, hvis man kigger bort af afhængighedsskabelsen - men ærligt talt den har vi danskere sku også i så meget andet: sukker, koffein ect.

Det er alle de andre stoffer, såom tjære ect. der kan fremkalde kræft, der er skadelige! Og som udskilles til alle andre end blot rygeren - dem indeholder E-cigaretter ikke.

De er blevet testet igen og igen, og det eneste man finder i dem er stoffer som kommer på højde mikroprocenter af det som vi fylder os med til daglig af diverse kemikalier og hormonforstyrrende stoffer :)

I bund og grund er det vel ligegyldigt om de ønsker at stoppe med at indtage nikotin igennem E-cigaretter? Det skader ikke andre og sådan er det jo med så meget derude ;)

Nikotin er altså yderst skadeligt. Det er en af grundene til, at E-cigaretten ikke er godkendt i DK. Væsken der er i dem, kan slå et voksent menneske ihjel.

http://sundhedsstyrelsen.dk/da/nyheder/2013/sundhedsstyrelsen-advarer-mod-nikotinholdige-rygevaesker-til-e-cigaretter-

Jeg har selv røget, og regner med at være festryger, når jeg er færdig med at være gravid, så jeg er ikke på nogen måde hellig selv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nikotin er altså yderst skadeligt. Det er en af grundene til, at E-cigaretten ikke er godkendt i DK. Væsken der er i dem, kan slå et voksent menneske ihjel.

http://sundhedsstyrelsen.dk/da/nyheder/2013/sundhedsstyrelsen-advarer-mod-nikotinholdige-rygevaesker-til-e-cigaretter-

Jeg har selv røget, og regner med at være festryger, når jeg er færdig med at være gravid, så jeg er ikke på nogen måde hellig selv :)

Jojo, men nu er det jo ikke meningen man skal drikke væsken ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jojo, men nu er det jo ikke meningen man skal drikke væsken ;)

Haha! Føj da! :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad siger rygeloven egentlig om dampning på fx arbejdspladser?

Ved at på OUH, Odense banegård, i busser og på biblioteket er de ligestillet..

De skoler jeg har været på, har det også været ligestillet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad siger rygeloven egentlig om dampning på fx arbejdspladser?

Jeg ved ikke, hvad rygeloven siger, men i min kommune er det mig bekendt ikke tilladt i skoler, det er heller ikke i bussen, og i vores lokale sportshal er der både et alm rygning forbudt-skilt, og et E cigaret forbudt skilt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke engang, jeg kender nogen som bruger e-cigaret, men hold fast hvor er der mange rygere på mit studie. De ryger bare på altanen, når de er herhjemme, og jeg tænker at e-cigaretten vil være det samme scenarie, i hvert fald hvis Theodor er hjemme. Hvis de hverken lugter eller der sætter sig skadelige stoffer i mine gardiner og mit tøj, så måtte en e-cigaret-ven vel gerne ryge herinde, når vi kun er voksne. Tror jeg! Jeg ville i hvert fald ikke holde mig eller Theodor fra deres hjem f.eks. eller gå i en bue uden om.

Jeg synes dog stadig, der er en form for signalværdi. Selvom e-cigaretten er et middel til rygestop (og hurra for det), så er det jo stadig linket til dét at ryge, og det synes jeg ikke, Theodor skal fatte interesse for. Det skal nok komme med alderen, men jo længere vi kan vente med at snakke om cigaretter, jo bedre.

Jeg forstår egentlig ikke det med at vente længst muligt med at tage snakken.. hvis man helt fra barns ben har lært at rygning er noget skidt og at e-cigaretter er noget folk bruger for at stoppe med at ryge (og hvis ikke er de også noget skidt), så tror jeg på at man senere, som ungt menneske, har sværere ved at få en reel interesse for det..

Hvis man tværtimod venter til barnet er så stort, så det kan begynde at tvivle på, om det mor nu siger også er rigtigt, så tror jeg risikoen er større for, at barnet ønsker at eksperimentere med tingene..

Jeg ønsker hverken rigtige cigaretter eller e-cigaretter i mit hjem. Folk må ryge/dampe udenfor. Mht e-cigaretterne er det baseret på, at jeg synes dampen er klam, forstået på den måde, at jeg synes den lugter mega grimt :$ nu kender jeg stort set ikke nogen, der benytter hverken det ene eller det andet, men jeg vil til hver en tid være klar til at forklare mit barn, at det er noget grimt/usundt noget, som man ikke skal begive sig ud i. Hellere få den holdning ind med modermælken - så er den sværere at ændre på senere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår egentlig ikke det med at vente længst muligt med at tage snakken.. hvis man helt fra barns ben har lært at rygning er noget skidt og at e-cigaretter er noget folk bruger for at stoppe med at ryge (og hvis ikke er de også noget skidt), så tror jeg på at man senere, som ungt menneske, har sværere ved at få en reel interesse for det..

Hvis man tværtimod venter til barnet er så stort, så det kan begynde at tvivle på, om det mor nu siger også er rigtigt, så tror jeg risikoen er større for, at barnet ønsker at eksperimentere med tingene..

Jeg ønsker hverken rigtige cigaretter eller e-cigaretter i mit hjem. Folk må ryge/dampe udenfor. Mht e-cigaretterne er det baseret på, at jeg synes dampen er klam, forstået på den måde, at jeg synes den lugter mega grimt :$ nu kender jeg stort set ikke nogen, der benytter hverken det ene eller det andet, men jeg vil til hver en tid være klar til at forklare mit barn, at det er noget grimt/usundt noget, som man ikke skal begive sig ud i. Hellere få den holdning ind med modermælken - så er den sværere at ændre på senere.

 

Ok, jamen så er vi nok bare uenige. Min søn er nysgerrig og spørgende, og jeg er da helt sikker på, at han nok skal spørge til cigaretter, inden han bliver 14 år og farer ned af gaden til Christiania og ruller sig en joint, så vi tager det bare, når det kommer. Men hvis folk sad og røg/dampede i mit hjem, tror jeg bare på, at han ville tro det var normalt og begynde at "ryge" på sit sugerør og lege at han ryger, og det er der bare ikke nogen grund til som 2 eller 4-årig.

 

Jeg har heller ikke behov for, at mine kammerater skal høre på, at jeg forklarer min søn at deres røg/damp er AD/farligt/dumt eller whatever, når det helt simple er at gå udenfor. Det gør de jo alligevel; rygning er på ingen måde det samme problem som det var da jeg var barn, for IMO er rygere langt, langt LANGT mere hensynsfulde i dag end for 10-20-30 år siden. Derfor er det så enkelt. Så længe man ikke lader som om, at det, barnet ser, ikke er der, så tror jeg ikke, de bliver hverken mere eller mindre disponerede for at ryge jf. dit svar; hvis rygningen ikke er der, er der jo ikke noget at blive interesseret i. Og når han en dag spørger til det, vil jeg gerne kunne fortælle ham, at det ikke er noget der er smart, og at det er usundt og de voksne derfor skal gå udenfor. Så kan vi da sagtens stå indenfor og kigge ud på forskellen på en cigaret og en e-cigaret og tage en snak om det, hvis situationen overhovedet opstår. Jeg synes bare aldrig det kan være op til ham, at stå med sin barnehjerne og undre sig over om den ene slags cigaret er bedre end den anden.

 

Når han ved hvad rygning er, er det en selvfølge at tage næste skridt og tale om, at man bliver afhængig og at nogen forsøger at stoppe (med f.eks. e-cigaretter), men hvorfor skal han tage stilling til det, så længe hans verden drejer sig om at spille fodbold i vuggestuen, lege med LEGO, høre godnathistorie og få krammere. Der er rigeligt med alvorlige ting, som vi er nødt til at forholde os til dagligt, rygning behøver ikke at være en af dem, hvis vi bare er voksne nok til på en naturlig måde, at fjerne det fra børnene. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, jamen så er vi nok bare uenige. Min søn er nysgerrig og spørgende, og jeg er da helt sikker på, at han nok skal spørge til cigaretter, inden han bliver 14 år og farer ned af gaden til Christiania og ruller sig en joint, så vi tager det bare, når det kommer. Men hvis folk sad og røg/dampede i mit hjem, tror jeg bare på, at han ville tro det var normalt og begynde at "ryge" på sit sugerør og lege at han ryger, og det er der bare ikke nogen grund til som 2 eller 4-årig.

Jeg har heller ikke behov for, at mine kammerater skal høre på, at jeg forklarer min søn at deres røg/damp er AD/farligt/dumt eller whatever, når det helt simple er at gå udenfor. Det gør de jo alligevel; rygning er på ingen måde det samme problem som det var da jeg var barn, for IMO er rygere langt, langt LANGT mere hensynsfulde i dag end for 10-20-30 år siden. Derfor er det så enkelt. Så længe man ikke lader som om, at det, barnet ser, ikke er der, så tror jeg ikke, de bliver hverken mere eller mindre disponerede for at ryge jf. dit svar; hvis rygningen ikke er der, er der jo ikke noget at blive interesseret i. Og når han en dag spørger til det, vil jeg gerne kunne fortælle ham, at det ikke er noget der er smart, og at det er usundt og de voksne derfor skal gå udenfor. Så kan vi da sagtens stå indenfor og kigge ud på forskellen på en cigaret og en e-cigaret og tage en snak om det, hvis situationen overhovedet opstår. Jeg synes bare aldrig det kan være op til ham, at stå med sin barnehjerne og undre sig over om den ene slags cigaret er bedre end den anden.

Når han ved hvad rygning er, er det en selvfølge at tage næste skridt og tale om, at man bliver afhængig og at nogen forsøger at stoppe (med f.eks. e-cigaretter), men hvorfor skal han tage stilling til det, så længe hans verden drejer sig om at spille fodbold i vuggestuen, lege med LEGO, høre godnathistorie og få krammere. Der er rigeligt med alvorlige ting, som vi er nødt til at forholde os til dagligt, rygning behøver ikke at være en af dem, hvis vi bare er voksne nok til på en naturlig måde, at fjerne det fra børnene.

Er helt enig i det du skriver. Jeg forstod bare dit tidligere indlæg som om du ikke havde lyst/turde tage snakken i en tidlig alder.

jeg har absolut heller ingen interesse i at vise mine kommende børn, at det er okay at ryge, og al rygning (eller det der ligner) kommer til at foregå udenfor :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er helt enig i det du skriver. Jeg forstod bare dit tidligere indlæg som om du ikke havde lyst/turde tage snakken i en tidlig alder.

jeg har absolut heller ingen interesse i at vise mine kommende børn, at det er okay at ryge, og al rygning (eller det der ligner) kommer til at foregå udenfor :)

Det er jo det "smukke" ved det skrevne ord :) Der er som sådan ikke noget jeg er bange for at tale med ham om, men jeg vil gøre en del ud af at han ikke skal tage stilling til voksenting, som han ikke har grund til at blive eksponeret overfor, før det nu en gang naturligt sker. Nok fordi jeg selv er vokset op med at skulle tænke voksent så langt tilbage jeg kan huske. Og at jeg kan huske at have brændt mig på de voksnes cigaretter flere gange. Ret unødvendigt, tænker jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, ja det er let at få misforstået noget :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg så kontant her til aften, og det handlede om e cigaretter.

Der skulle under 2 ml væske til at forgifte et barn på 1 år! Det er jo vildt..! Hvis man har en e-pind til at ligge som barnet får fat i er der væske nok til en svær forgiftning!!!

Alene DET er nok til jeg ikke ville have det indenfor - det skal mine børn ikke i nærheden af...

Udover det fortalte de at 1/3 af alle der røg e cigaretter ALDRIG HAVDE RØGET!! Det er en ret stor procentdel!

De fortalte at 15% af 15 årige røg e cigaretter...! Det er jo vanvittigt!

Jeg vil klart anbefale jer at se afsnittet, det var virkelig oplysende!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg så kontant her til aften, og det handlede om e cigaretter.

Der skulle under 2 ml væske til at forgifte et barn på 1 år! Det er jo vildt..! Hvis man har en e-pind til at ligge som barnet får fat i er der væske nok til en svær forgiftning!!!

Alene DET er nok til jeg ikke ville have det indenfor - det skal mine børn ikke i nærheden af...

Udover det fortalte de at 1/3 af alle der røg e cigaretter ALDRIG HAVDE RØGET!! Det er en ret stor procentdel!

De fortalte at 15% af 15 årige røg e cigaretter...! Det er jo vanvittigt!

Jeg vil klart anbefale jer at se afsnittet, det var virkelig oplysende!

Det var også en af de ting jeg prøvede st sige. Jeg ser dagligt unge med den slags, så jeg tror ikke på at de kun bliver brugt som afvænning, men at der er en del som benytter dem i stedet for cigaretter. Det er en uheldig tendens, for de unge burde jo slet ikke starte på hverken cigaretter eller e cigaretter

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad siger rygeloven egentlig om dampning på fx arbejdspladser?

I Københavns Kommune er e-cigaretter ikke omfattet af rygepolitiken, fordi der på nuværende tidspunkt ikke foreligger nogen officielle anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen. Man kan dog lave lokalaftaler på de enkelte arbejdspladser.

 

Ellers tror jeg, jeg har det sådan, at meget få af vores venner ryger. Hvis der skulle komme en på besøg en enkelt gang imellem og dampe på en e-cigaret, så ville det ikke genere mig. Jeg synes ikke, det er så rart, at min kollega, som sidder lige over for mig damper non stop.

Så synes jeg, at det er et fantastisk alternativ til folk, der før har røget 40 smøger om dagen! Men at børn/unge har så nem adgang til det og begynder at dampe endda uden at have røget rigtigt før - den er helt gal efter min mening. Og hvis Vitus kom hjem en dag med en e-cigaret, ville jeg blive virkelig skuffet/vred/ked af det - de der ting ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nye undersøgelser viser at e-cigaretter inderholder MEGET mere formaldehyd end alm cigaretter. Formaldehyd er vidst en af de ret kræftfremkaldende stoffer...

 

Disse undersøgelsers validitet er vist ret omdiskuteret....

 

Det er jo nogle enkelte stående artikler, hvorfor der skal langt flere til, førend man kan sige noget omkring alle e-cigaretters indhold.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER