Amber

Hvordan vender baby?

181 indlæg i dette emne

Jeg begynder at tænke på, om vores lille pige mon snart vender rigtigt.

Da jeg var til jordemoder sidst, lå hun ikke med hovedet helt nedad, men jeg fik at vide, at det var helt ok helt op til uge 36. Jeg er nu i 34. uge og er stadig meget i tvivl om, hvordan hun vender. Jeg oplever ofte "spark" i begge sider samtidig og tænker så, at hun måske ligger på tværs?

Det får mig selvfølgelig til at tænke på, hvordan det ville være, hvis det skulle ende med kejsersnit.

Ved I, hvordan jeres babyer vender, måske er der endda allerede nogen, der ligger helt som de skal? Og er det noget, I tænker over?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg begynder at tænke på, om vores lille pige mon snart vender rigtigt.

Da jeg var til jordemoder sidst, lå hun ikke med hovedet helt nedad, men jeg fik at vide, at det var helt ok helt op til uge 36. Jeg er nu i 34. uge og er stadig meget i tvivl om, hvordan hun vender. Jeg oplever ofte "spark" i begge sider samtidig og tænker så, at hun måske ligger på tværs?

Det får mig selvfølgelig til at tænke på, hvordan det ville være, hvis det skulle ende med kejsersnit.

Ved I, hvordan jeres babyer vender, måske er der endda allerede nogen, der ligger helt som de skal? Og er det noget, I tænker over?

Jeg får også ofte spark/slag i begge sider og på én gang, men her ligger baby med hovedet nedad. Hvis man forestiller sig at hans ryg ligger ind mod min og han så nærmest slår/sparker som en sprællemand, så vil det kunne mærkes sådan lidt overalt..

Jeg har en jordemoder veninde, som har mærket efter her for en uge siden (32+1) og han har ikke vendt sig om siden - det skulle jeg kunne mærke MEGET tydeligt og til dels med smerte, hvis det er..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg begynder at tænke på, om vores lille pige mon snart vender rigtigt.

Da jeg var til jordemoder sidst, lå hun ikke med hovedet helt nedad, men jeg fik at vide, at det var helt ok helt op til uge 36. Jeg er nu i 34. uge og er stadig meget i tvivl om, hvordan hun vender. Jeg oplever ofte "spark" i begge sider samtidig og tænker så, at hun måske ligger på tværs?

Det får mig selvfølgelig til at tænke på, hvordan det ville være, hvis det skulle ende med kejsersnit.

Ved I, hvordan jeres babyer vender, måske er der endda allerede nogen, der ligger helt som de skal? Og er det noget, I tænker over?

Har tænkt en del over det siden sidst jeg var til JDM. Der sagde hun at han allerede lå med hovedet nedad, numsen øverst i venstre side og benene under højre ribben. Det passer meget godt med alle de spark der konstant kommer i højre side af maven. Men så nogle gange når jeg sætter mig ned føles det som om han ligger på tværs af maven. Så det måske var numsen der lå ned i bækkenet. Har tænkt meget på det siden, og om det virkelig er sikre når de mærker. Men de har self prøvet det en million gange :) men tænk hvis de siger til fødslen at han ligger som han skal og jeg gerne må presse, og det så viste sig at numsen lå nederst så det blev en sædefødsel. Det frygter jeg. Men tror nu næppe det sker..

Men tænker også på hvis han ligger rigtig, så kan han jo stadig nå at vende sig igen så han ligger forkert til fødslen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg får også ofte spark/slag i begge sider og på én gang, men her ligger baby med hovedet nedad. Hvis man forestiller sig at hans ryg ligger ind mod min og han så nærmest slår/sparker som en sprællemand, så vil det kunne mærkes sådan lidt overalt..

Jeg har en jordemoder veninde, som har mærket efter her for en uge siden (32+1) og han har ikke vendt sig om siden - det skulle jeg kunne mærke MEGET tydeligt og til dels med smerte, hvis det er..

Spøjst, tror det var det jeg oplevede i ca 10 min igår så. Maven begyndte at bule kraftigt ud, som om han vred sig vildt derinde. Jeg kunne mærke hele siden af ham tydeligt fra numse til skulder, og kunne se det. Det gjorde faktisk ret ondt.. Selv manden kiggede på min mave og spurgte om det var helt normalt den var så deform lige nu... Kort efter smuttede han som en mandel tilbage på sin plads.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så lyder det til, at det måske godt kan være, at hun vender rigtigt. Det håber jeg meget :-)

Det må være dejligt med en jordemoder-ven ;-)

Det der med kejsersnit rumsterer en del for tiden. Det vil jeg godt nok gerne undgå, men skulle den være helt gal bliver man vel også tilbudt et vendingsforsøg, inden noget andet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spøjst, tror det var det jeg oplevede i ca 10 min igår så. Maven begyndte at bule kraftigt ud, som om han vred sig vildt derinde. Jeg kunne mærke hele siden af ham tydeligt fra numse til skulder, og kunne se det. Det gjorde faktisk ret ondt.. Selv manden kiggede på min mave og spurgte om det var helt normalt den var så deform lige nu... Kort efter smuttede han som en mandel tilbage på sin plads.

Baby kan sagtens rotere, selvom hovedet bliver nede. Det gør han ofte ved mig. Så buler maven helt skørt under ribbene som om han lige vender med numsen til eller sådan noget.. Og så tilbage "på plads" lidt efter. Det skal være meget mere voldsomt, hvis hovedet pludselig skal vende opad.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har tænkt en del over det siden sidst jeg var til JDM. Der sagde hun at han allerede lå med hovedet nedad, numsen øverst i venstre side og benene under højre ribben. Det passer meget godt med alle de spark der konstant kommer i højre side af maven. Men så nogle gange når jeg sætter mig ned føles det som om han ligger på tværs af maven. Så det måske var numsen der lå ned i bækkenet. Har tænkt meget på det siden, og om det virkelig er sikre når de mærker. Men de har self prøvet det en million gange :) men tænk hvis de siger til fødslen at han ligger som han skal og jeg gerne må presse, og det så viste sig at numsen lå nederst så det blev en sædefødsel. Det frygter jeg. Men tror nu næppe det sker..

Men tænker også på hvis han ligger rigtig, så kan han jo stadig nå at vende sig igen så han ligger forkert til fødslen..

Dejligt, hvis du ved, at han ligger den rigtige vej og også, hvis du mærkede ham smutte tilbage på samme plads. Det må have været en pudsig oplevelse :-)

Jeg tror heller ikke, jordemødrene tager fejl. De ved helt sikkert, hvad de skal mærke efter ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så lyder det til, at det måske godt kan være, at hun vender rigtigt. Det håber jeg meget :-)

Det må være dejligt med en jordemoder-ven ;-)

Det der med kejsersnit rumsterer en del for tiden. Det vil jeg godt nok gerne undgå, men skulle den være helt gal bliver man vel også tilbudt et vendingsforsøg, inden noget andet.

Det kan jeg godt forstå. Min moderkage lå foran udgangen ved MD-scanning, så jeg skal scannes igen om halvanden uge. Hvis den stadig ligger der, SKAL jeg have kejsersnit :(

 

Hvis baby vender forkert, får man både vendingsforsøg, men man må også gerne føde selv alligevel. Så er der bare nogle forholdsregler og en børnelæge (vistnok) med til fødslen. Men nu om dage kan man snildt føde baby med numsen først, hvor det er en succes!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan jeg godt forstå. Min moderkage lå foran udgangen ved MD-scanning, så jeg skal scannes igen om halvanden uge. Hvis den stadig ligger der, SKAL jeg have kejsersnit :(

Hvis baby vender forkert, får man både vendingsforsøg, men man må også gerne føde selv alligevel. Så er der bare nogle forholdsregler og en børnelæge (vistnok) med til fødslen. Men nu om dage kan man snildt føde baby med numsen først, hvor det er en succes!

Åh, hvor er det træls! Jeg håber, at den har rykket sig, når du skal til scanning igen.

Hvis det viser sig, at hun vender forkert, tror jeg dog hellere, at jeg vil have kejsersnit end at prøve med numsen først. Det tør jeg simpelthen ikke :-/

Rigtig mange gange held og lykke ved scanningen :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var til jordemoder i onsdags og fik at vide, at han ligger med hovedet nedad. Blev meget overrasket, for jeg havde også fornemmelsen af, at han måske lå på tværs, da jeg ofte mærker spark i begge sider samtidig..

Men omvendt er min mave faldet lidt i omkreds (1.5 cm) og den ser også ud til at være sunket lidt, så det ville jo passe fint med, at han ligger korrekt.

Er kun i 31. uge, så der er da heldigvis masser af tid, hvis han skulle finde på at vende sig tilbage..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Baby kan sagtens rotere, selvom hovedet bliver nede. Det gør han ofte ved mig. Så buler maven helt skørt under ribbene som om han lige vender med numsen til eller sådan noget.. Og så tilbage "på plads" lidt efter. Det skal være meget mere voldsomt, hvis hovedet pludselig skal vende opad.

Undskyld Kami , det var mig der læSte din besked forkert. Læste det som baby ikke havde vendt sig om på siden. Selvfølgelig! Tror bestemt det må være voldsomt hvis baby pludselig vender hovedet opad igen. Tror også han stadig ligger med hovedet ned her.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her vender han desværre med hovedet godt og trygt opad under mine ribben :( Så håber han vender sig inden næste JM-besøg i uge 36, hvor vi skal snakke forløb, hvis han ikke har vendt sig rigtigt.... Det er jo så mulighed for vending, alm fødsel hvor han har numsen først eller kejsersnit... Helt forskelligt fra vores datter, der nærmest lå klar fra uge 25-26...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også meget nervøs og spændt på det.. tror du stadig hun har meget plads at roterer rundt på.. sådan følelse det i hvert fald.. men sidst jeg var ved jm lå hun meget langt oppe.. så er lidt spændt på om lægen vurdere på det når jeg skal ind til ham på fredag i næste uge..

Men hun ligger i hvert fald forskelligt for nogle gange kan jeg mærke hende meget et sted og senere er det i den anden side f.eks. men kan ikke mærke om det er hoved eller numse jeg kan mærke.. Hehe

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her vender han desværre med hovedet godt og trygt opad under mine ribben :( Så håber han vender sig inden næste JM-besøg i uge 36, hvor vi skal snakke forløb, hvis han ikke har vendt sig rigtigt.... Det er jo så mulighed for vending, alm fødsel hvor han har numsen først eller kejsersnit... Helt forskelligt fra vores datter, der nærmest lå klar fra uge 25-26...

 

Det er vel nok træls. I hvilken uge fortalte de det, og hvornår er uge 36-besøget? Og må jeg spørge, hvor du oftest mærker spark? Jeg kan bare ikke gennemskue, hvordan hun vender derinde nu.... Det er nemlig også helt forskelligt for mig fra sidst, hvor både min søn og min datter lå meget tidligt klar. Men det kunne nu også være lidt hårdt, da de pressede godt nedad  ;)

Jeg håber, din lille dreng har vendt sig til uge 36  :)

 

 

Jeg er også meget nervøs og spændt på det.. tror du stadig hun har meget plads at roterer rundt på.. sådan følelse det i hvert fald.. men sidst jeg var ved jm lå hun meget langt oppe.. så er lidt spændt på om lægen vurdere på det når jeg skal ind til ham på fredag i næste uge..

Men hun ligger i hvert fald forskelligt for nogle gange kan jeg mærke hende meget et sted og senere er det i den anden side f.eks. men kan ikke mærke om det er hoved eller numse jeg kan mærke.. Hehe

 

Det lyder i hvert fald til, at der endnu er god plads, så hun sagtens kan nå at vende helt rigtigt :)

Jeg synes ikke, lægerne plejer at mærke på barnet, men kun lytte efter hjertelyd. Men jeg håber, du får et godt besøg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er vel nok træls. I hvilken uge fortalte de det, og hvornår er uge 36-besøget? Og må jeg spørge, hvor du oftest mærker spark? Jeg kan bare ikke gennemskue, hvordan hun vender derinde nu.... Det er nemlig også helt forskelligt for mig fra sidst, hvor både min søn og min datter lå meget tidligt klar. Men det kunne nu også være lidt hårdt, da de pressede godt nedad  ;)

Jeg håber, din lille dreng har vendt sig til uge 36  :)

 

Det fik jeg at vide her sidst, jeg var til JM - kan det passe det var uge 29-30 stykker ;)

JM sagde, at hvis bebs lå med hovedet opad i uge 36, var det kun én ud af ti, der vendte sig af sig selv inden fødslen, fordi der på det tidspunkt er begrænset plads til andet end at sparke og rotere. Det giver jo også god mening, for der er baby jo både så stor og lang, at det ikke er bare lige at komme på tværs af livmoderen og vende 180 grader :)

Jeg mærker oftest spark i siden og nede - men håber, at han arter sig ;) Har ikke lyst til kejsersnit, hvis jeg på nogen måde kan undgå det, og vendingsforsøg er jeg lidt bopbop overfor - jeg fik også at vide, at det kun er i 50 % af tilfældene, at de kan vende baby og at baby faktisk bliver liggende på den rigtige måde. Men sædefødsel… Det kan jo godt lade sig gøre, meeeeeen……. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det fik jeg at vide her sidst, jeg var til JM - kan det passe det var uge 29-30 stykker ;)

JM sagde, at hvis bebs lå med hovedet opad i uge 36, var det kun én ud af ti, der vendte sig af sig selv inden fødslen, fordi der på det tidspunkt er begrænset plads til andet end at sparke og rotere. Det giver jo også god mening, for der er baby jo både så stor og lang, at det ikke er bare lige at komme på tværs af livmoderen og vende 180 grader :)

Jeg mærker oftest spark i siden og nede - men håber, at han arter sig ;) Har ikke lyst til kejsersnit, hvis jeg på nogen måde kan undgå det, og vendingsforsøg er jeg lidt bopbop overfor - jeg fik også at vide, at det kun er i 50 % af tilfældene, at de kan vende baby og at baby faktisk bliver liggende på den rigtige måde. Men sædefødsel… Det kan jo godt lade sig gøre, meeeeeen……. :)

 

Det lyder som det samme som mig, men til mit besøg var der slet ikke snak om, hvad der skulle ske, hvis ikke hun vendte sig. Det havde da egentlig været rart lige at vende med jordemoderen.....hvis nu ;) Jeg er bestemt heller ikke klar til at gøre forsøget med sædefødsel, men ville også gerne undgå kejsersnit  :blink

Men lad os krydse fingre for, at de begge har vendt sig til uge 36  :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg aner stadig ikke, hvordan han ligger. Måske JM vil sige noget om det, når jeg skal ind til hende på fredag. Jeg føler mig lidt unormal, for jeg er slet ikke nervøs. Jeg kan ikke andet end at tænke, at jeg hverken kan gøre fra eller til - så der sker, hvad der sker og han skal nok komme godt ud.
Jeg er faktisk lidt bekymret over det. Betyder det, jeg ikke holder nok af mit barn?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg aner stadig ikke, hvordan han ligger. Måske JM vil sige noget om det, når jeg skal ind til hende på fredag. Jeg føler mig lidt unormal, for jeg er slet ikke nervøs. Jeg kan ikke andet end at tænke, at jeg hverken kan gøre fra eller til - så der sker, hvad der sker og han skal nok komme godt ud.

Jeg er faktisk lidt bekymret over det. Betyder det, jeg ikke holder nok af mit barn?

Jeg kan sagtens følge dig. Der er jo ikke grund til bekymring for et kejsersnit, men man hører bare så meget om, at det af mange forskellige årsager er bedst, at de kommer ud på 'naturlig' vis ;-)

Det, jeg egentlig bekymrer mig mest om, er den efterfølgende manglende mulighed for at løfte og tumle min søn og datter, som jeg føler, at jeg allerede længe har måttet forsømme på det område. Så jeg vil bare så gerne være hurtigt 'klar' igen :-)

Jeg er sikker på, at du holdet helt fantastisk meget af din lille guldklump, der venter på snart at komme ud :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg plejer at have en god fornemmelse af hvordan han ligger. Han har det med at presse sig opad mod mine ribben. Det føles meget mærkeligt - ikke decideret ubehageligt, men heller ikke rart. Jeg bliver helt udspilet og hård :-)

 

Jeg talte med min moster i julen, der er JM, om hvornår junior skal ligge med hovedet nedad. Hun sagde, at der først er ved uge 36-37 at de begynder at skanne for det, og se det som et problem, hvis hovedet ikke er nedad. Indtil da tror jeg, man bare skal tage det med ro, og tro på at alt er godt :-) - Selvom det ikke altid er nemt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg aner stadig ikke, hvordan han ligger. Måske JM vil sige noget om det, når jeg skal ind til hende på fredag. Jeg føler mig lidt unormal, for jeg er slet ikke nervøs. Jeg kan ikke andet end at tænke, at jeg hverken kan gøre fra eller til - så der sker, hvad der sker og han skal nok komme godt ud.

Jeg er faktisk lidt bekymret over det. Betyder det, jeg ikke holder nok af mit barn?

Sådan havde jeg det altså også første gang, ingen bekymringer.. Denne gang har jeg det kun fordi MD-scanning viste at moderkagen lå forkert. Ellers ville jeg aldrig have overvejet noget som helst med kejsersnit osv..

Så nej, du er ikke unormal. Det er godt at stole på kroppen og på "naturen" - en fordel til fødslen faktisk ;) Hvis du kan tænke på, at kroppen er skabt til det og du "bare" skal følge med..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :-). Så er jeg mere rolig! :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må nok erkende at jeg er lidt nervøs.. men det var fordi min jm sagde det så underligt sidst jeg var inde ved hende.. Hun sagde Hold da op hun ligger godt nok langt oppe af med det hoved endnu.. nu må hun gerne snart vende sig.. og så blev jeg lidt nervøs.. men vil lige snakke med hende om det på torsdag når jeg skal til noget fødselsforberedelse ved hende..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må nok erkende at jeg er lidt nervøs.. men det var fordi min jm sagde det så underligt sidst jeg var inde ved hende.. Hun sagde Hold da op hun ligger godt nok langt oppe af med det hoved endnu.. nu må hun gerne snart vende sig.. og så blev jeg lidt nervøs.. men vil lige snakke med hende om det på torsdag når jeg skal til noget fødselsforberedelse ved hende..

Det kan jeg godt forstå. Jordemødre skal altså heller ikke komme med sådan nogle halve/ikke fyldestgørende udsagn!

Min JM veninde siger, at til minimum uge 35 må de små vende på alle måder de har lyst og plads til. Derefter begynder man at holde lidt mere øje..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jordemødre skal helst berolige og først snakke alvor, når der er grund til det. Der er ikke grund til unødige bekymringer! ;-)

Jeg har læst lidt om hikke, at hvis baby vender med hovedet op, mærkes hulken over navlehøjde. Og omvendt hvis baby vender med hovedet nedad, mærkes hikken under navlen.

Er det noget, I også har hørt? Jeg mærker nemlig kun hikke næsten helt oppe ved ribbenene mest i højre side :-(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har hørt fra en JM, at der hvor du mærke hikken er babys mellemgulv. Jeg ved ikke om du så kan orientere dig derfra og nogenlunde mærke hvor hovedet er? :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER