roselein

Billeder af andres børn på facebook

22 indlæg i dette emne

I går fik jeg endelig taget mig sammen til at lægge billeder op på facebook fra vores bryllup :yay Det har jeg også kun været tre måneder om...

 

Min brudepige og meget gode veninde havde sin datter på 5 mrd (min guddatter) og sin mand med til brylluppet. Vi havde valgt at have en fotograf med på dagen, så der er blevet taget rigtig mange billeder, og også rigtig  mange gode.

Da jeg sad og sorterede i billederne i går og bestemte, hvilke jeg synes, der skulle på facebook, så andre kunne se dem, og hvilke der ikke skulle, så bestemmer jeg, at de parbilleder, der er blevet taget skulle med. Det besluttede jeg på den baggrund, at jeg gerne ville, at man kunne se, hvem der var med til brylluppet. Derudover er det nogen rigtig gode billeder, som jeg er ret glad for.

 

Min brudepige har fået taget sit parbilede sammen med sin mand og deres barn. Det er et virkelig skønt og malerisk billede, som jeg slet ikke er i tvivl om skal med.

Men da jeg vågner til morgen har min veninde skrevet en facebookbesked om, at hun meget gerne vil have jeg tager billedet ned, da hun helst ikke vil have for mange billeder af sin datter på facebook.

 

Må indrømme, at jeg blev virkelig ked af den besked :(

Umiddelbart har jeg ikke lyst til at fjerne billedet, da jeg synes det er en stor del af dagen, at man kan se gæsterne. Jeg ville også synes at det var ret mærkeligt, at der var billeder af alle de andre gæster, men ikke af dem.

Det er ikke fordi, der ikke findes andre billeder af datteren på facebook. Det er naturligvis også et meget sobert billede (giver lidt sig selv, med typen af billeder :P ), jeg kunne måske bedre have forstået det, hvis datteren ikke havde haft tøj på el. lign.

Umiddelbart er jeg åben overfor at untagge forældrene og gøre privacysettings mere restriktive (det sidste har jeg faktisk allerede gjort, på trods af, at jeg egentlig synes jeg normalt har ret restriktive settings), men jeg ville være meget ked af, at fjerne billedet helt.

 

Jeg vil meget gerne høre jeres mening til emnet, da jeg generelt synes det er interessant, og det virker som noget, man bliver nød til at tage stilling til, når man får børn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg mener helt klart at du bør respektere det. Du har ikke ret til at offentliggøre billeder af andre, og burde faktisk spørge om lov, inden du havde lagt dem op.

Jeg kan godt forstå din venindes holdning omkring billeder af hendes barn. En ting er, hvad man lægger op af billeder af sit eget barn. Men hvis alle andre også gør det, kan det pludselig blive svært at styre, hvad der ligger af billeder.

Følgende er taget fra Datatilsynets hjemmeside:

"Som altovervejende udgangspunkt kræver det et samtykke at offentliggøre portrætbilleder på internet.

Dette er begrundet i, at en sådan offentliggørelse vil kunne medføre ulemper for de registrerede, idet nogle mennesker vil kunne føle ubehag ved, at sådanne billeder, eventuelt sammen med oplysninger om navn m.v., gøres offentligt tilgængeligt for alle, der har adgang til internet, og at denne ulempe vejer tungere end interessen i offentliggørelsen, jf. interesseafvejningsreglen i persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 7."

http://www.datatilsynet.dk/borger/internettet/billeder-paa-internettet/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ærligt, så ville jeg blive stiktosset, hvis jeg havde bedt nogen om at fjerne et billede af mit barn på fb, og de så ikke gjorde det. :blush

Jeg er nok farvet af, at jeg ikke selv har fb, og gerne selv vil holde Valdemar ude af det indtil han evt selv vælger at oprette sig, men sådan grundlæggende synes jeg nok at "min ret til ikke at være på nettet" trumfer "din ret til at sætte os på"-agtigt.

Jeg kan så godt forstå, at du gerne vil vise billeder fra brylluppet, og som du siger er billederne jo meget uskyldige, så jeg er ikke sikker på, at jeg personligt ville have sagt noget til, hvis det havde været mig og min baby, du havde lagt op. Jeg tænker dog lidt, både som gæst og som en der evt kiggede på din fb profil, at det er overkill at lægge alle parbilleder op. Stemningsbilleder, hvor forskellige folk tilfældigvis er på, det synes jeg giver mening, men opstillede billeder, der ville jeg personligt kun lægge op af brudeparret og evt et gruppebillede. - og stadig med tanke på at tage ned igen/sløre ansigter, hvis nogen bad om det.

Så det var holdningen fra en strid fb-modstander :badgirl

(Og btw, selv hvis jeg ikke kunne forstå din veninde, så tror jeg, at jeg ville anbefale dig at føje hende alligevel, for venindefredens skyld. :))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt grundlæggende mener jeg at forældre har den ultimative ret til at bestemme hvad der ligger på nettet af deres børn. Selvfølgelig er det svært at kontrollere, men der hvor man kan, har man også ret til det.

Jeg kan sagtens følge at der er forskel på om man selv lægger billeder op eller om andre gør det. Og i det tilfælde at jeg selv har lagt billeder op af andres børn, har jeg altid spurgt først, ligesom jeg forventer at mine veninder clearer med mig, så jeg netop har en form for kontrol med hvad der florerer af billeder af mit barn!

I øvrigt har jeg også en aftale med J om at han altid bliver tagget på hvad jeg lægger op af Adam, ligesom han tagger mig, så vi begge har styr på det.

Så jeg ville klart slette det billede og så er jeg enig med Barbamama i, at jeg generelt ikke ville lægge opstillede billeder af par op, men nærmere holde mig til stemningsbillederne og billeder af jer som brudepar. Det var jo også jer der var de vigtige den dag ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selv bedt nogle om at slette billeder af min datter. Jeg vil ikke have, at andre poster billeder af hende!

Måske ville jeg gøre en undtagelse ved sådan et billede du beskriver her - men overordnet set er jeg også træt af, når andre poster billeder af mig...

Helt generelt vil jeg hverken tagges i opdateringer, check-ins, billeder osv.. Jeg vil selv kunne styre, hvad jeg vælger at vise/fortælle på facebook. Det har jeg også ofte fortalt folk og de har slettet det igen og respekteret det.

Jeg synes, du skal slette billedet og respektere din venindes ønske!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt kort, så synes jeg at du bør fjerne billedet, hvis du bliver bedt om det. Personligt ville jeg blive stiktosset hvis der var en som havde lagt et billede op af mig eller min søn, som jeg ønskede fjernet og personen modsatte sig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt kort, så synes jeg at du bør fjerne billedet, hvis du bliver bedt om det. Personligt ville jeg blive stiktosset hvis der var en som havde lagt et billede op af mig eller min søn, som jeg ønskede fjernet og personen modsatte sig!

 

Fuldstændig enig! :ditto

 

Jeg er ikke så striks med billeder af Elliot eller mig selv på facebook, men jeg forventer sørme at et billede bliver slettet hvis jeg beder om det. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit barn - mine regler. Bum!

Vi har bedt om at det KUN er os (mig og manden) der ligger billeder på internettet, herunder facebook.

Og det skal folk respektere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig med de andre!!! Ned med det billede! Jeg forstår ikke helt din venindes ønske, men det er jo hendes sag og hendes grunde er jo vigtige for hende, og så er det SLET ikke noget der er værd at miste en veninde over!!! For det ER respektløs ikke at fjerne det OG loven siger jo at man skal!!

Ønsker du stadig et billede af hende kan du måske beskære det så barnet ikke er med? Det er måske det kompromis i kan komme frem til.

Jeg er ikke striks omkring billeder af Mie på facebook - plastrer selv min profil til med billeder og videoer af hende!!! MEN jeg tænker ALTID over at når hun engang bliver teenager, hvad syntes hun så om det der ligger derinde af hende? Så intet pinligt, altid med en sober tekst og hun har ALTID tøj på.

Frisuren er dog umulig så hun har nok grimt hår ret ofte :rolleyes men det må jeg tage med hende når hun bliver ældre og slette dem hvis hun syntes det!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Væk med billedet. Det skal egu respekteres.

Jeg forstår ikke din veninde, men det er fuldstændig ligegyldigt. Hvis hun ikke vil have billedet der, så skal det ikke være der.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ville så ikke genere mig, hvis nogen har lagt et billede ud af os hvor Leo er med. Vi lægger selv nogle billeder ud, hvor han er med. Selvfølgelig ikke kompromitterende billeder, som man kan risikere at blive drillet med senere hen. Men jeg synes, at man skal respektere andres ønske om ikke at få lagt sig selv eller sine børn ud. 

 

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit barn - mine regler. Bum!

Vi har bedt om at det KUN er os (mig og manden) der ligger billeder på internettet, herunder facebook.

Og det skal folk respektere.

 

 

:ditto

 

Jeg kan godt forstå du er glad for billederne, men der er andre måder, du kan sætte pris på dem, fx en fotobog eller lignende. Jeg har ikke ret mange billeder på facebook af vores bryllup, og det er jeg egentlig glad for. Den slags billeder synes jeg er lidt mere private, og jeg vil meget hellere vise dem frem til andre en hyggelig aften eller lignende, end jeg vil lægge dem ud til offentlig skue. 

 

Jeg er generelt ret sippet med ikke at offentliggøre alt for meget på steder som facebook eller lignende. Når først de ligger på nettet, så har jeg ikke noget at skulle have sagt. Min egen profil er fx. lukket, men når jeg lægger billeder op af min datter, går der ikke længe inden min mor har delt, og hendes profil er helt åben - så der ved jeg ikke, hvem der kigger med og hvor det billede havner. Så af respekt for min datter, lægger jeg ikke så mange billeder op, og aldrig nogle, der er nøgne/ pinlige/ grimme etc. Og det ville jeg blive ked af, hvis folk ikke respekterede. 

 

Jeg ville selv blive stik tosset, hvis nogen havde lagt et billede op af min datter eller mig, og ikke ville fjerne det igen. Det må du respektere. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto

Jeg kan godt forstå du er glad for billederne, men der er andre måder, du kan sætte pris på dem, fx en fotobog eller lignende. Jeg har ikke ret mange billeder på facebook af vores bryllup, og det er jeg egentlig glad for. Den slags billeder synes jeg er lidt mere private, og jeg vil meget hellere vise dem frem til andre en hyggelig aften eller lignende, end jeg vil lægge dem ud til offentlig skue.

Jeg er generelt ret sippet med ikke at offentliggøre alt for meget på steder som facebook eller lignende. Når først de ligger på nettet, så har jeg ikke noget at skulle have sagt. Min egen profil er fx. lukket, men når jeg lægger billeder op af min datter, går der ikke længe inden min mor har delt, og hendes profil er helt åben - så der ved jeg ikke, hvem der kigger med og hvor det billede havner. Så af respekt for min datter, lægger jeg ikke så mange billeder op, og aldrig nogle, der er nøgne/ pinlige/ grimme etc. Og det ville jeg blive ked af, hvis folk ikke respekterede.

Jeg ville selv blive stik tosset, hvis nogen havde lagt et billede op af min datter eller mig, og ikke ville fjerne det igen. Det må du respektere.

Af den grund har vi faktisk også sagt at folk ikke må dele de billeder vi ligger op. Så må svigermor fx gemme billedet og på den måde vise det til hendes kollegaer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Af den grund har vi faktisk også sagt at folk ikke må dele de billeder vi ligger op. Så må svigermor fx gemme billedet og på den måde vise det til hendes kollegaer :)

Det er muligt at lave indstillingerne så billederne ikke kan deles hvis det er :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt enig med de andre i at du må respektere din venindes holdning og tage billedet ned.

Jeg ville personligt være ligeglad men sådan er vi jo så forskellige :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er muligt at lave indstillingerne så billederne ikke kan deles hvis det er :)

Et sidespring- men hvordan?? Både min svigerinde og jeg bliver vanvittige af svigermor hun deler ALTID vores billeder, selvom vi har frabedt os det af 1000 omgange!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et sidespring- men hvordan?? Både min svigerinde og jeg bliver vanvittige af svigermor hun deler ALTID vores billeder, selvom vi har frabedt os det af 1000 omgange!!

 

Jeg er ikke helt sikker men jeg mener at det er når du vælger at billedet kun må kunne ses af dine venner og det ikke er offentlig. Men nu jeg kigger nærmere efter kan det godt være jeg tager fejl. Det er i hvert fald et forsøg værd. Selvom hun deler billedet er det ikke sikkert at det bliver vist til så mange hvis du har sat privatindstillingerne til det kun er dine venner der må se det. 

 

Edit: Efter en søgning på nettet så er det vist sådan man gør. Hvis du har valgt at det er "kun venner" der kan se dit billede så kan andre ikke se det. Er din svigermors profil evt. åben - så kan jeg da lige lave en test af hvad jeg kan se? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et sidespring- men hvordan?? Både min svigerinde og jeg bliver vanvittige af svigermor hun deler ALTID vores billeder, selvom vi har frabedt os det af 1000 omgange!!

Jeg mener jeg gjorde som Lone beskriver.

Min mest effektive privat indstilling blev dog "Anders taler med store bogstaver" for min svigermor var SÅ irriterende på det punkt, men tror egentlig bare han forklarede at delingen alligevel gjorde at det kun var mine venner der kunne se dem så det var ligegyldigt og i øvrigt pisse itørriterende!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit barn - mine regler. Bum!

Vi har bedt om at det KUN er os (mig og manden) der ligger billeder på internettet, herunder facebook.

Og det skal folk respektere.

Ditto.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis hun ikke ønsker at billedet skal være på fb, så må du slette det. Fjerner du det ikke, ka hun melde det til facebook og så fjerner de det i sidste ende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville personligt intet have imod det, hvis det var mit barn. Jeg lægger så også billeder op af mine børn allevegne (:P) og kan ikke rigtig se problemet.

Og kan ikke helt forstå din veninde, når hun nu var din brudepige og selv stiller op til sådan et billede. Men når det så er sagt er jeg enig med de andre - det er hendes beslutning og det må man respektere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde en i mødregruppen, der ved første møde meldte ud, at hendes barn ikke skulle på facebook - han måtte selv vælge hvad der skulle ligge af ham online, når han blev stor nok til det.

 

Det er fair nom synes jeg.

 

Vores mødregruppe er opløst, men hende og jeg er veninder nu og vi har maaaange billeder af vores børn sammen. Jeg lægger dem dog aldrig på facebook af egen drift, fordi jeg ved hvordan hun har det med det.

 

Jeg forstår godt du bliver lidt ked af det - uden jeg helt kan sætte ord på hvorfor. Der er en eller anden slags afvisning i det, en irettesættelse, et eller andet der siger, at du har jo gjort noget forkert, som du skal rette op på ved at fjerne billedet. Jeg mener ikke det er "drama", mere en stille ked af det hed som du sikkert føler. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER