Guest

Hjemmefødsel

7 indlæg i dette emne

Det ser ud til min 3. Fødsel nok bliver ved hjemmefødsel pga jeg har født hurtigt første gang og havde en lynfødsel anden gang, mener min jordemoder det var en ide for mig.

Men spørgsmålene tårner sig op.

Nogle der vil fortælle om deres hjemmefødsel ? Hvad skal man selv have til det? Hvad med oprydning bagefter + moderkage?

Hvordan foregik det hele for jer?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej

Jeg har ingen erfaringer endnu, men skal også føde mit 3. barn hjemme hvis alt går vel. Har termin 8. februar. Hvilket hospital hører du til? Vi hører til Hvidovre og de har en liste inde på deres hjemmeside over hvad man skal have klar. Vi har også været til hjemmefødselscafé hvor hjemmefødselsjordemødrene har fortalt lidt.

Det er ikke så meget man skal have klar selv. Jeg tror vi klarer os med nogle tisselagner og nogle gamle lagner og håndklæder. Så smider vi det hele ud bagefter i nogle store affaldssække. Moderkagen kan vist også bare smides til almindelig skrald eller jordemoderen kan tage den med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har jo født hjemme to gange. For det første vil jeg anbefale at undersøge om der er en hjemmefødselsordning i din region som evt holder nogle arrangementer hvor man netop kan få svar på alle de spørgsmål der kan være.

Man behøves ikke det vilde derhjemme. Prøv at Google det evt. Her er link http://www.hjemmefoedsler.dk/pdf/HOS_ideliste.pdf

Hvis man gerne vil føde i kar så er listen jo lidt længere men vil man ikke så kræves der faktisk ikke så meget. Jordemoderen har det meste med til det.

Men plastikstykker/voksdug til afdækning af seng/sofa/gulv, store og små håndklæder og lagener (evt gamle som bare kan smides ud), lille flytbar bord til jordemoders ting, lampe så jordemoder evt kan se at sy, stor og lille skraldespand. Og husk noget mad i køleskab/fryser og sukkerholdige drikkevarer. Og ellers alt det som du ellers pakker i tasken selvfølgelig.

Jordemoder har alt det nødvendige til fødslen og medbringer også lidt afdækning, bleer, klyx, brækpose og lign.

Hvis man ikke skal i kar så er oprydningen minimal bagefter. En sort affaldssæk med affald og en maskinfuld vask er som regel det og hurtig overstået. Der er selvfølgelig lidt mere ved brug af kar. Hvis man ønsker at beholde moderkagen må man gerne og hvis ikke så tager jordemoder den med.

Hvis man ønsker børnene med så skal man helst have en ekstra person til stede som udelukkende kan tage sig af dem. Vi har valgt at få dem hentet begge gange. Jeg har personligt ikke lyst til skulle koncentrere mig om dem mens jeg skal føde.

Jeg har jo også født hurtigt og ved min første hjemmefødsel (2. Barn) havde vi forberedt at skulle i fødekar men nåede hverken at få det pustet op og da slet ikke fyldt. Ved anden hjemmefødsel (3. Barn) valgte jeg at bruge fødekarret men kun fordi jeg allerede havde det. Og jeg var også kun deri under presseveerne og kunne sagtens have undværet det. Hvis jeg skulle føde igen ville jeg ikke vælge at bruge fødekar. Men det er jo individuelt. Man skal bare vide at hjemmefødsel ikke automatisk er lig med fødekar.

Jeg har elsket mine hjemmefødsler og har følt mig helt sikker hver gang og kan kun anbefale det. Og skulle jeg føde igen så blev også helt sikkert ved hjemmefødsel. Her link til fødselsberetning af min nr. 3 http://www.babyklar.dk/forum/19145/vores-ella-en-hjemmefoedsel.html/

Har du andre spørgsmål så spørg endelig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg overvejer også at føde mit 2. barn hjemme, så jeg er meget glad for denne tråd, tak især for din historie, Bima0906.

Min JM har anbefalet mig en hjemmefødsel, da det gik meget hurtig første gang, så nu skal min mand og jeg gå i gang med at beskæftige os med det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Tusind tak for alle svarene! :) jeg har fået svar på rigtig meget af det jeg tumlede med. Skal til JM igen næste torsdag, hvor jeg også får svar på om lægen også synes det vil være en god ide ( har højt BMI, hun var dog ikke bekymret over det, med de graviditeter og fødsler jeg har haft)

Nu skal der bare tænkes mere igennem, og mærket efter i maven hvad jeg har det bedst med. Men kan godt se de mange fordele ved at føde hjemme , og ingen stres for hvornår man skal afsted på sygehuset.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER