lpd

Økonomi og projekt baby?

16 indlæg i dette emne

Hej alle. 

 

Hvad er jeres tanker omkring økonomi i forhold til at starte på projekt baby?

 

Vi har igennem lang tid været i gang med ombygning af hele huset, og er nu stortset færdige. Vi mangler kun indretningen i den store stue nu :-)

 

Jeg er studerende (=lav indkomst) og min kæreste har et ok godt betalt job, men altså heller ikke noget man bliver millionær af ;-) 

 

Vores økonomi er ikke fremragende lige nu, pga den store ombygning, men vi føler begge at der "lys for enden". Hvad tænker I om at starte projekt baby op, selvom man ikke lige står med et voldsomt overskud på kontoen?

Vi har intet imod at købe barnevogn brugt osv, men man jo bare konstatere at børn koster penge. 

Uanset hvad, vil der jo gå minimum 9 måneder (og højst sandsynligt meget mere), så vi har jo stadig noget tid til at få bragt lidt mere sammenhæng i økonomien. 

 

Jeg vil rigtig gerne høre jeres tanker om det, da det fylder meget for mig :-)

 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Umiddelbart tænker jeg at økonomien har en stor betydning ift PB :)

Men når det er så er sagt, så tror jeg at når man først står med de to streger -så får man det til at fungere!

Min kæreste og jeg har heller ikke haft det store overskud pengemæssigt- men vi ved at det hele vender her i Januar. Så længe at der er "lys for enden" så synes jeg ikke at man skal holde sig tilbage.

 

Så jeg vil sige "go for it" - hvis du føler at det er ansvarligt :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Økonomi er en stor del af projekt baby NSEllekilde siger så får man til at fungere hvis økonomien ikke er prangende.

Kort efter jeg blev gravid fandt jeg ud af at jeg ikke kunne få dagpenge aligevel så der stod vi med kun en indkomst. Men vi har kunne leve på den ene indkomst. Vi lever med et stramt budget, laver madplaner hver uge men vi mangler ingenting.

Vores familie har været fantastiske i denne tid så mange af de store poster som fx barnevogn har vi fået i gave, derudover så har jeg købt rigtig meget brugt eller på tilbud. Alt i alt så kommer vi selv til at bruge 7-8.000 inden den bette kommer, resten har vi som sagt enten arvet fra familie, fået i gave eller købt brugt.

Så i en stram økonomi kan man sagtens få det til at fungere, hvis man er indstillet på at det ikke kan blive nyt det hele eller blive mærkevarer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres svar. Det betyder meget, at I ikke mener vi er helt åndssvage.

Uanset om vi havde mange penge eller ej, så vil jeg simpelthen være for nærig til at betale en masse penge for især tøj, legetøj osv, da det jo bliver skiftet ud MANGE gange. Vi har begge en god familie som helt sikkert vil hjælpe til, men som udgangspunkt vil vi jo gerne selv :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor har altid sagt, at hvis man først skal have børn, når der er råd til det, så får man aldrig børn.

Vi havde det sådan at vi havde ikke tænkt økonomi, mere at vi skulle have husrum og stabil hverdag, inden vi fik børn. Økonomisk får man det altid til at hænge sammen på den ene eller anden måde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor har altid sagt, at hvis man først skal have børn, når der er råd til det, så får man aldrig børn.

Vi havde det sådan at vi havde ikke tænkt økonomi, mere at vi skulle have husrum og stabil hverdag, inden vi fik børn. Økonomisk får man det altid til at hænge sammen på den ene eller anden måde.

Det lyder meget logisk - vi har et stort fint hus med to børneværelser, de praktiske rammer er der og vi har kærligheden og lysten til et barn. Dog er vi i tvivl, for betyder det man er klar???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder meget logisk - vi har et stort fint hus med to børneværelser, de praktiske rammer er der og vi har kærligheden og lysten til et barn. Dog er vi i tvivl, for betyder det man er klar???

Man er aldrig helt klar, før man "skal" være det.. Hvis du spørger mig :)

Jeg er gravid med barn nr 2 og er på su. Vi er for nylig flyttet i helt nybygget større hus, men jeg når at blive færdiguddannet måneden inden termin og det er vores "lys for enden af tunnelen". Mine barselsdagpenge er næste tre gange så meget som min su - så alt fra nu af er godt.

Økonomisk kræver et barn det man gør det til.. Så det skal altså nok løse sig! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man er aldrig helt klar, før man "skal" være det.. Hvis du spørger mig :)

Jeg er gravid med barn nr 2 og er på su. Vi er for nylig flyttet i helt nybygget større hus, men jeg når at blive færdiguddannet måneden inden termin og det er vores "lys for enden af tunnelen". Mine barselsdagpenge er næste tre gange så meget som min su - så alt fra nu af er godt.

Økonomisk kræver et barn det man gør det til.. Så det skal altså nok løse sig! :)

Tak for dit svar, min kæreste siger netop også at han ikke tror han er 100% klar før den dag jeg faktisk render rundt med en stor mave, og det er "rigtigt". Jeg læser på uni og når ikke at blive færdig, men det passer mig helt fint, jeg mener der er mange fordele ved at få børn under uddannelse her i DK.

Vores lys for tunnellen er at undgå alle de dyre udgifter til byggeri. Huset er blevet totalrenoveret uden lån, efterhånden som pengene har været der, så derfor står vi heller ikke med en gæld i ombygningen heldigvis.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for dit svar, min kæreste siger netop også at han ikke tror han er 100% klar før den dag jeg faktisk render rundt med en stor mave, og det er "rigtigt". Jeg læser på uni og når ikke at blive færdig, men det passer mig helt fint, jeg mener der er mange fordele ved at få børn under uddannelse her i DK.

Vores lys for tunnellen er at undgå alle de dyre udgifter til byggeri. Huset er blevet totalrenoveret uden lån, efterhånden som pengene har været der, så derfor står vi heller ikke med en gæld i ombygningen heldigvis.

Måske er manden ligefrem først klar, når baby er helt ude ;)

Jeg har også været super glad for at vi fik vores datter, imens jeg stadig læser. Der er bare en anden frihed ved det.. Jeg har dog "bare" fortsat med min alm su og har ik ku få nogen form for tilskud pga min mands indkomst, men det er jo fair nok.

Så alt efter hvad din kæreste tjener, ka I måske få lidt tilskud til institution :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske er manden ligefrem først klar, når baby er helt ude ;)

Jeg har også været super glad for at vi fik vores datter, imens jeg stadig læser. Der er bare en anden frihed ved det.. Jeg har dog "bare" fortsat med min alm su og har ik ku få nogen form for tilskud pga min mands indkomst, men det er jo fair nok.

Så alt efter hvad din kæreste tjener, ka I måske få lidt tilskud til institution :)

Tak for dit svar, jeg vil dog stadig kun få den almindelige su takst, da han har en rimelig høj indkomst :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er på SU de næste 2 år (plus barsel forhåbentlig) men manden min tjener rigtigt godt og vi bor billigt så vi har stadig et stort rådighedsbeløb...

Man kan jo sagtens have børn på et mindre budget, men mine forældre har måtte vende hver 25-øre i min barndom og det har jeg ikke lyst til, ikke fordi mine børn skal have i hoved og r.., men der er bare nogen ting der bliver nemmere med luft i økonomien som jeg gerne vil give mine børn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kæmper selv meget med samme spørgsmål for tiden, så du kan da lige få mine two cents. Mine tanker er helt afhængigt af præcis hvor dårligt det står til. Der er så mange der siger: "Man er aldrig klar, og man får aldrig penge nok (til at synes at man er klar)" og det tror jeg såmænd er rigtigt nok. Men jeg synes altså også, at man kan være for dårligt stillet, til at det er ansvarligt.

 

Jeg har altid vidst at vi ville få "baby på budget" herhjemme. Det bliver med brugt barnevogn (hvis vi overhovedet skal have en, det er jeg lidt i tvivl om), billigt og/eller brugt tøj osv. Vi kommer ikke til at tage på dyre ferier, børnene kommer ikke til at få dyre gaver osv., men det har jeg det også helt fint med, for det er alligevel nogle helt andre værdier, som jeg gerne vil lære vores børn. Så længe man har masser af kærlighed og lyst til at have børn, så kommer man rigtig, rigtig langt, tror jeg :)

 

Lige nu står vi desværre i den situation herhjemme, at manden igen har mistet sit job. Han er godt nok blevet genansat, men på nogle helt andre vilkår og lige nu har vi ikke engang overblik over, hvilke konsekvenser det kommer til at have for os økonomisk på sigt. Om vi står lige på den rigtige eller lige på den forkerte side af "må gå fra hus og hjem" grænsen i nær fremtid. Og det synes jeg på ingen måde er en holdbar eller ansvarlig situation at bringe et barn ind i.

 

Vi var jo i gang med pb, da det her skete og der er en reel chance for at jeg kan være gravid nu. Det kan vi ikke gøre om og hvis det viser sig at være tilfældet, så bliver vi da oven ud lykkelige. Men hvis jeg ikke er gravid nu, så har vi besluttet at sætte pb på pause, indtil vi har overblik over situationen igen. Også selvom jeg har ventet rigtig længe på at gå i gang med pb og det vil gøre ondt at skulle udsætte projektet endnu mere. Men det er en beslutning taget af rent økonomiske og praktiske årsager.

 

Men hvis I er der, hvor det bare er et spørgsmål om at I må købe lidt brugt osv., og ikke et spørgsmål om hvorvidt I risikerer at stå uden tag over hovedet eller at have penge nok til at kunne brødføde familien, så synes jeg da endelig ikke at I skal holde jer tilbage, hvis I ellers føler jer klar :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Penge er ikke det afgørende for vores vedkommende. Jeg er ikke selv vokset op med særlig mange penge, men det har jeg kun været taknemlig for, da man derved får en større forståelse for, hvad penge er. Det kan være hårdt, men det er absolut ikke afgørende, synes jeg selv. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da min eks og jeg fik vores første datter havde han en SU og jeg havde 7000,- udbetalt om måneden.. Alligevel manglede vores datter intet og vi følte aldrig selv at vi manglede noget.. Man lærer at sætte sit barns behov før ens egne og man behøver ikke have en god løn for at få børn.. Ja det koster i udstyr, tøj, bleer osv men udstyr og tøj kan købes brugt! Tit har jeg fundet babypakker hvor der var alt i til 2-3 måneder for under 500,-! Vores barnevogn købte vi for 500,- og nej den var ikke fancy men den fungerede..

Så længe man kan betale sine faste udgifter uden at man skal vende hver en 50-ører for at få råd til mad så synes jeg ikke at man behøver tænke så meget over økonomien :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Børn er dyre, det er klart. Men man finder også en løsning. Det kan altid lade sig gøre, spørgsmålet er bare, hvor presset det bliver. 

 

Vi lever selv på et relativt stramt budget, 2 studerende og en pige på 2. Vi har ikke det store økonomiske, men vi har alligevel planer om snart at forsøge på en 2'er. Vi ved godt, at det bliver stramt, men for os er det det værd. Og vi skal nok klare os. 

De store poster kan man købe brugt, og vuggestue/dagpleje kan man få friplads til, hvis man ikke tjener alverden. Vi har købt en del tøj billigt brugt og solgt det igen til næsten samme pris, mest med de små størrelser, som jo ikke rigtig når at blive slidt. Min søster købte en rigtig lækker Odderbarnevogn med X-dreamstel, lift og det hele, brugt men i perfekt stand, for 3500 kr. Vores autostol købte vi brugt i perfekt stand for 500 kr med base, og den var dyr fra ny. Hvis man bruger lidt tid på det, og er kritisk med ikke at købe alt muligt unødvendigt, kan man komme langt for lidt penge. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kære alle, tak for I har taget jer tid til at svare :-)

 

Det har klart gjort os (nok specielt mig) meget roligere, og vi er blevet enige om at igangsætte projekt baby stille og roligt, og se hvad der sker  :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER