metten86

Dårlig vane.

12 indlæg i dette emne

Min datter er lige blevet 5 år og hun har fået en rigtig dårlig vane. Hun snor sit hår om en finger og hun gør det tit og MEGET. Så meget at hun får knuder i håret. Jeg har selvfølgelig kommenteret - ikke skældt ud - men sagt at hun skal prøve at lade være, da knuderne nogle gange er umulige at få op og det ender med en lille tot hår som ryger af.

På det sidste er hun begyndt selv at få knuderne ud, for at skjule for mig at hun har været i gang (tror jeg). Hvilket har betydet at jeg har fundet store totter hår gemt i hendes seng og hun har TYDELIGT ikke lige så meget hår i den ene side af hovedet som hun har i den anden.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op. Hun er selv ked af at hendes hår ser sådan ud nu, men hun tænker slet ikke over det når fingeren kører rundt i håret. Vi minder hende om det når vi ser det og så stopper hun også. Jeg har også prøvet at sætte hendes hår op om morgenen for at undgå at hun gør det i børnehaven, men hun har aldrig været særlig god til at beholde spænder og elastikker i håret, så for det meste er det pillet ud når hun kommer hjem. Hun har også fået at vide at hvis hun fortsætter, må vi til frisøren. Det vil hun ikke, men igen, så er det jo en vane og hun gør det helt ubevidst.

Findes der mon nogle derude med gode råd til hvad jeg kan gøre? Jeg vil jo rigtig gerne hjælpe hende, så hun kan få det lange flotte hår hun drømmer om.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ville det være helt skørt at hun havde kort hår i en periode? Så kan det være den dårlige vane bliver glemt og håret kan gro ud igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ville det være helt skørt at hun havde kort hår i en periode? Så kan det være den dårlige vane bliver glemt og håret kan gro ud igen.

Det ville jeg nok også tænke, selvom hun nok ville blive ked af det :( Når det i øjeblikket er en vane er der intet der kan få hende til at holde op, andet end hvis hun ikke har langt hår

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ideen er god nok og tanken har strejfet mig, men hun ville bare blive så ked af det. Hun har i forvejen tynd lyst page hår og hun vil så gerne have langt hår. Så jeg nænner det simpelthen ikke..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bruger du balsam i hendes hår? Jeg tænker om det kunne hjælpe på det ikke bliver så knudret?

Eller tænker jeg om i kan træne at have spænder i - måske hun kan få valget mellem at blive god til at have spænder i, eller blive klippet? (Ej, jeg anerfaktisk ikke om det et god pædagogik?)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bruger du balsam i hendes hår? Jeg tænker om det kunne hjælpe på det ikke bliver så knudret?

Eller tænker jeg om i kan træne at have spænder i - måske hun kan få valget mellem at blive god til at have spænder i, eller blive klippet? (Ej, jeg anerfaktisk ikke om det et god pædagogik?)

Nogle gange balsam - andre gange ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved heller ikke hvor pædagogisk, det er. Men jeg tror også, jeg ville vælge at sige, at enten bliver hun god til at have elastikker/spænder i eller også må håret klippes kort i en periode.

Tror desværre ikke, der er andre metoder..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror bare, jeg ville tage beslutningen, at hun skulle klippes, og så lade hende blive sur på mig, og trøste hende. Og måske mere lade grunden primært være, at det er sundt for håret og så kan det komme tykkere ud igen. Hvis hun har svært ved at lade elastikker osv være, så ville jeg være alt for bange for, at det endte med at hun både fik nederlaget OG det korte hår. Så vil jeg hellere være "dum mor".

Men det er ikke nogen nem situation :( :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville prøve at hjælpe hende igennem det. Når hun ville blive så ked af at få det klippe af og det tydeligvis IKKE er noget hun gør med vilje, så er det jo at straffe hende for noget hun selv er ked af og ikke selv er herre over.

 

Jeg ville gøre alt hvad jeg kunne for at hjælpe med at bryde den dårlige vane - det kan jo sidestilles med børn/folk der bider negle, så det handler om at omlægge mønstre i hjernen:

- Sæt håret op og snak med pædagogerne om, at de hjælper med at sætte elastikkerne/spænderne i igen, hvis hun tager det ud.

- Ros og beløn, når hun bryder vanen. F.eks. når hun beholder håret sat op hele dagen.

- Giv hende noget andet hun kan have i hænderne, så de ikke ryger op i håret. Afspændingskugler, sten eller hvad man nu lige synes. Hvis nu det primært er når hun ser tv, er i skole, kører skolebus eller whatever, så hjælper det bare at have noget i hænderne, så man ikke KAN tage fat i håret.

- Ros og beløn!

- Hjælp hende igennem det - det kan sagtens lade sig gøre, men hun skal støttes og ikke straffes :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville prøve at hjælpe hende igennem det. Når hun ville blive så ked af at få det klippe af og det tydeligvis IKKE er noget hun gør med vilje, så er det jo at straffe hende for noget hun selv er ked af og ikke selv er herre over.

Jeg ville gøre alt hvad jeg kunne for at hjælpe med at bryde den dårlige vane - det kan jo sidestilles med børn/folk der bider negle, så det handler om at omlægge mønstre i hjernen:

- Sæt håret op og snak med pædagogerne om, at de hjælper med at sætte elastikkerne/spænderne i igen, hvis hun tager det ud.

- Ros og beløn, når hun bryder vanen. F.eks. når hun beholder håret sat op hele dagen.

- Giv hende noget andet hun kan have i hænderne, så de ikke ryger op i håret. Afspændingskugler, sten eller hvad man nu lige synes. Hvis nu det primært er når hun ser tv, er i skole, kører skolebus eller whatever, så hjælper det bare at have noget i hænderne, så man ikke KAN tage fat i håret.

- Ros og beløn!

- Hjælp hende igennem det - det kan sagtens lade sig gøre, men hun skal støttes og ikke straffes :)

Jeg er ikke enig i, at det nødvendigvis er en straf. Jeg foreslog jo netop at klippe det, og det var overhovedet ikke med straf i tankerne :) Men snarere noget med, at fritage barnet for muligheden for at gøre noget forkert, og hjælpe hende med at få vanen væk, uden at hun skulle "arbejde" for det.

Jeg synes dog også, at "din metode" kan være fin, men jeg tænker lidt, at den kræver en del mere overskud af både mor og barn, og det var så min tanke, at skåne barnet for at skulle det. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville prøve at hjælpe hende igennem det. Når hun ville blive så ked af at få det klippe af og det tydeligvis IKKE er noget hun gør med vilje, så er det jo at straffe hende for noget hun selv er ked af og ikke selv er herre over.

Jeg ville gøre alt hvad jeg kunne for at hjælpe med at bryde den dårlige vane - det kan jo sidestilles med børn/folk der bider negle, så det handler om at omlægge mønstre i hjernen:

- Sæt håret op og snak med pædagogerne om, at de hjælper med at sætte elastikkerne/spænderne i igen, hvis hun tager det ud.

- Ros og beløn, når hun bryder vanen. F.eks. når hun beholder håret sat op hele dagen.

- Giv hende noget andet hun kan have i hænderne, så de ikke ryger op i håret. Afspændingskugler, sten eller hvad man nu lige synes. Hvis nu det primært er når hun ser tv, er i skole, kører skolebus eller whatever, så hjælper det bare at have noget i hænderne, så man ikke KAN tage fat i håret.

- Ros og beløn!

- Hjælp hende igennem det - det kan sagtens lade sig gøre, men hun skal støttes og ikke straffes :)

Jeg er meget enig med Susanne.

Jeg tænker også at selvom håret bliver klippet vil hun stadig kunne gøre det og om ikke andet vokser håret ud igen og så står I i samme problem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må prøve at fortsætte med det vi gør. Sætte det op om morgenen og prøve at hjælpe hende til at beholde håret "oppe". Det er da godt nok et lidt større arbejde og med en 7uger gammel lillesøster på armen er det ikke altid ekstra overskud jeg har. Men kan næsten ikke være tanken om at klippe hendes hår kortere. Det må være en allersidste udvej. Tak for rådene..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER