Tumlepigen

Hvordan er jeres morgenrutine med 2 børn?

13 indlæg i dette emne

Hej piger

 

Jeg er allerede nu begyndt at tænke over, hvordan det skal fungere, når mandens barsel er slut og det for alvor bliver hverdag. Jeg regner med, at vi fortsat kan skiftes til at aflevere og hente Filippa i børnehaven. De dage manden afleverer Filippa bliver jo stille og rolige. Men de dage hvor jeg skal aflevere kan jo nok godt blive lidt pressede, eftersom jeg aldrig ved, hvornår Leonora vågner og hvornår hun er sulten. Filippa skal jo stadig afleveres inden kl. 9. Vi har mulighed for at tage bilen, men jeg tænker, at der også bliver dage, hvor vi skal med bussen, fordi det vil være mest hensigtsmæssigt i forhold til, at Leonora kan sove og ikke skal mosles rundt med i autostol og ind og ud af bilen.

 

Så jeg kunne godt tænke mig at høre, hvordan I andre med to børn (stor og baby) klarer afleveringen om morgenen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes mine er gode til at vågne samtidig. Så mens Felix spiser morgenmad sidder jeg sammen med ham og giver Asger en flaske. Asger har pt en rytme hvor hans spiser ved 3-4 tiden og så er der morgenmad ved 7 7.30 tiden.

Så får Asger en ren ble på og tøj og bagefter er det Felix tur. Mens jeg putter Asger i autostolen tager Felix hans overtøj på. Så passer det som regel med at Asger falder i søvn mens Felix bliver afleveret. Når vi kommer hjem putter jeg ham i barnevognen. Jeg tager det ikke så tungt at han mosles mellem autostol og barnevogn. Han har jo ikke prøvet andet og er normal for ham.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænkte også meget over det inden manden startede på job, men synes hurtigt vi kom ind i en rytme på trods af at ingen af børnene Rigtigt Står op på faste tider.

Jeg har også vekslet lidt ml bil og gå med barnevogn til bh for at tilgodese lillebrors rytme lidt mere, men vi har et godt stykke vej, så det er ikke hver dag der er overskud til at gå. I starten tog jeg primært bilen, da lillebror sagtens kunne flyttes uden opvågning.

Rent praktisk gør jeg det, at alt storesøsters gøren klar foregår i vores alrum. Hun spiser som regel sammen med mig, og så henter jeg tøj, børste, creme og tandbørste og hun bliver gjort klar, mens hun ser lidt ramasjang, fordi så forløber det nemmest. Nogle gange kan jeg guide hende ift tøj af og på, andre gange skal hun ha mere hjælp. Lillebror bliver skiftet og får mad, som det nu passer med hans rytme.

Det tager ca en time fra vi står op til vi er ude af døren, hvis vi tager det hele i stille og roligt tempo.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for input :)

Det kan være det primært bliver med bil den første tid til vi lige finder ud af hvordan og hvorledes. Er lidt ærgerlig over, at vi ikke bare kan gå, men sådan er det jo.

FruH: hvor gamle er dine børn? (Kan jeg ikke se fra mobilen)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lurer med... vi er netop hoppet ud i hverdagen da mandens barsel nu er ovre... jeg synes det er lidt svært at tilgodese begge børn om morgenen, men man må jo bare tage en dag ad gangen... lige pt er der jo ingen rytme! Jeg kan både tage bil og gå til vuggestue, og idag gik vi for første gang fordi baby sov. Min store er snart 17 mdr og baby er snart 3 uger!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede med hverdagen i mandags, hvor manden startede med nattur - han skal lige arbejde hele 3 nætter, så har han juleferie :) Nu har han jo haft fri hele december pga. Barsel :P

Så i går morges og i dag var første dag, hvor jeg skulle have passet det hele ind. Milan har sovet begge dage efter han har fået mad ved 5 tiden, så han er blevet pakket i barnevognen på den mikrotur vi har til DP. Han må ikke være ude endnu, så det afhænger af vejret/kulde mm. Ellers er vi nødt til at tage bilen.

Jeg har fået Me. Færdig og vi har spist morgenmad, men igen kunsten har ikke været så stor, for Milan har sovet som en sten :P I morges var vi lidt i kamp med hans spisetid, da han gjorde tegn til at melde sig før end ventet, men det gik :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for input :)

Det kan være det primært bliver med bil den første tid til vi lige finder ud af hvordan og hvorledes. Er lidt ærgerlig over, at vi ikke bare kan gå, men sådan er det jo.

FruH: hvor gamle er dine børn? (Kan jeg ikke se fra mobilen)

Ja man finder sig en slags rutine efterhånden, og den ændrer sig løbende eftersom baby får noget rytme, som jo så igen skifter med alderen.

Mine børn er 3,2 år og 3,5 mdr. :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for jeres bidrag - får ikke lige kommenteret enkeltvis fra mobilen. Det er rart at læse forskellige måder at få det til at fungere på. Det bliver spændende hvordan jeg får det til at spille.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har storesøster på 2,4 år og lillesøster på 4 mdr. Jeg afleverer og henter storesøster hver dag. Hun Er dog kun afsted ca 3 dage hver uge. Min mand står op med storesøster når hun vågner (ca kl 6). Han sørger for at hun får tisset, kommer i tøjet og spiser morgenmad. Jeg står op inden kl 7 hvor han kører på arbejde. Så hygger jeg med begge piger i en god times tid. Lillesøster kommer i tøjet og bliver ammet før vi går afsted ca 8.30. Hun bliver puttet i sin voksipose inden storesøster får flyverdragt på. Lillesøster falder som regel i søvn enten inden vi går eller på gåturen. Det har været vores rutine lige fra starten og fungerer stadig fint. Jeg er overrasket over hvor fint det går!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme er det stille og roligt blevet til at Jonas tager sig af Liv om morgenen til at starte med og jeg tager Ronja. Liv har som regel fået mad omkring kl. 5.30-6 og når vi står op kl. 7 vågner hun men er ikke sulten. Jonas lægger og putter lidt med hende i sengen, mens jeg står op med Ronja. Jonas sørger så for at Liv bliver skiftet og får tøj på. Imens sørger jeg for at Ronja og jeg får morgenmad. Når Jonas så kommer ned med Liv får hun lidt at spise mens Ronja spiser færdig. 

Når vi er færdige med at spise får Liv lov til at lægge og lege lidt mens jeg får Ronja i tøjet, børstet tænder, ordnet hår og givet maske. 

Når jeg afleverer er det med bus, så der bliver Liv pakket i barnevognen og det passer som regel med at hun skal sove første lur. Hvis hun ikke er helt klar til at sove får hun lov til at sidde og kigge lidt i barnevognen. Da hun ikke kunne sidde fik hun lov til at lægge i barnevognen til vi kom ind i bussen og så kom hun op og sidde hos mig.

Jeg går ofte hjem fra bh så Liv kan få lov at sove uden afbrydelser :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager mig af begge børn om morgenen og både afleverer og henter Lise fra vs hver dag. Det er lidt hårdt til tider, men det går. Simon sover som regel om morgenen, så jeg kan koncentrere mig om Lise.

I Lises vs skal man enten aflevere inden kl. 9 eller efter kl 9.30. Så hvis jeg ikke lige synes jeg kan nå det til kl. 9, så tager vi den bare ekstra roligt og så bliver hun først afleveret kl. 9.30-10.

Hvis jeg af en eller anden årsag SKAL aflevere inden kl. 9 og Simon ikke er vågnet, så vækker jeg ham for lige at skifte og give mad. Så bliver han puttet i barnevognen og vi går op til vs.

 

De dage hvor Simon vågner tidligt er det sværest. Det indebærer ofte at han må ligge for sig selv i noget tid - og det er han heldigvis for det meste rigtig god til, men det sker at han må ligge og græde/brokke sig lidt, imens jeg giver Lise tøj på/skifter ble/giver morgenmad. Og jeg må indrømme at jeg tager det meget mere roligt, når han ligger og græder end da Lise gjorde det som baby - da hun var baby var det en kæmpe stressfaktor, når hun græd og jeg skyndte mig at tage hende op hurtigst muligt. Nu tænker jeg at han nok skal overleve, indtil jeg lige kan få hænderne fri og tage ham igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for flere beskrivelser af morgenrutiner :)

Jeg må vente og se, hvad der kommer til at fungere for os. Men det er rart at læse om, hvordan I andre får det til at fungere - det kan måske inspirere på et tidspunkt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og jeg må indrømme at jeg tager det meget mere roligt, når han ligger og græder end da Lise gjorde det som baby - da hun var baby var det en kæmpe stressfaktor, når hun græd og jeg skyndte mig at tage hende op hurtigst muligt. Nu tænker jeg at han nok skal overleve, indtil jeg lige kan få hænderne fri og tage ham igen.

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER