BabyHaagensen

Scanninger - farlige? Er bare hyggelige?

20 indlæg i dette emne

Hej folkens...

Jeg er blevet opmærksom på at nogle mener at ultalydsscanninger kan være skadelige for barnet.... Jeg har fået en tryghedsscanning i uge 8, en NF i uge 13 og en kønsscanning i uge 14.... Skal til MD i uge 20... Jeg havde så tænkt mig at jeg skulle se ham en enkelt gang eller to mere inden fødselen... Specielt vil jeg gerne give min søster oplevelsen af at se hendes nevø inden fødselsen i julegave.... Men hvis der helt seriøst er mistanke om at det kan gøre skade på ham så skal jeg sgu ikke scannes mere...... Hvad er jeres holdninger og erfaringer?? Er der nogle der har fået lavet mange scanninger som er helt trygge ved det???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej folkens...

Jeg er blevet opmærksom på at nogle mener at ultalydsscanninger kan være skadelige for barnet.... Jeg har fået en tryghedsscanning i uge 8, en NF i uge 13 og en kønsscanning i uge 14.... Skal til MD i uge 20... Jeg havde så tænkt mig at jeg skulle se ham en enkelt gang eller to mere inden fødselen... Specielt vil jeg gerne give min søster oplevelsen af at se hendes nevø inden fødselsen i julegave.... Men hvis der helt seriøst er mistanke om at det kan gøre skade på ham så skal jeg sgu ikke scannes mere...... Hvad er jeres holdninger og erfaringer?? Er der nogle der har fået lavet mange scanninger som er helt trygge ved det???

 

Jeg kan slet ikke se hvordan det skulle være skadeligt ? Jeg tvivler på at baggrunden for denne mistanke er velbegrundet, og ikke mindst ikke veldokumenteret. Personligt ville jeg aldrig være nervøs. Gravide med komplikationer, tvillinger, sukkersyge mm. bliver jo også fulgt ekstra tæt med scanninger. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ultralyd er den mest gennemtestede scanningsform, og så vidt jeg ved har der ikke været rapporteret en eneste bivirkning i alle de år, det har været brugt.

Hvem er dog det, der påstår at det skulle være skadeligt?

Om jeg så blev scannet hver eneste dag i løbet af graviditeten ville jeg ikke være bekymret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig - jeg har aldrig hørt, at det skal være skadeligt. Tværtimod har jeg kun hørt, at der aldrig har været registreret bivirkninger af ultralyd. Det er også det der står på f.eks. sundhed.dk. Så jeg er da også lidt nysgerrig på, hvor du har hørt det andet. Personligt tror jeg simpelthen ikke på det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ufarlige... Denne gang har vi fået: trygheds, NF, køn, MD, kontrol, kontrol og skal til kontrol på tirsdag og forventer to mere...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Monstro det er fordi du har læst/hørt om andre typer scanninger? Er det ikke noget med at MRscanning, den der tandlæge scanning og sådan noget (jeg kan ikke huske navnene) frarådes gravide?

Jeg frygter bestemt ikke ultralydsscanning :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ikke ultralyd scanninger som er det der bliver brugt til at se ind i maven til baby.

Men tilgændgæld vil et sygehus ikke udføre en MR scanning på en gravid medmindre det er strænkt nødvendigt. Altså død alvorligt.

Skulle selv have haft en MR scanning i starten af graviditeten. fik der at vide at de ikke kunne dokumentere at babyen tog skade. Men heller ikke at den ikke gjorde. Derfor ingen MR scanning til gravide.

Hvis det blev være skulle jeg kontakte dem igen efter 12 fulde uger, fordi det var der babyen var mest sårbar. Og så kunne det vuderes igen efter 12 fulde uger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg ventede min den første var der snak om at babyer fik stress (i maven), når man fik mange scanninger.. Om det så er noget de har ændret mening om siden ved jeg ikke..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Oka... Tak for jeres inputs :kram

De der har sagt noget har sagt det i bekymring som det kunne være skadeligt med for mange scanninger.... Og ellers har jeg læst lidt på nettet om at 3D kunne være skadeligt..... Eller som i at forskningen viser ikke at det er skadeligt men heller ikke at det er ufarligt.....

Men kan da slet ikke gå og ikke se til min lille i 20 uger (fra MD til termin) og havde da tænkt at skulle se ham i hvert fald to gange i den periode :D :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville slet ikke være bekymret og bare NYDE mine skanninger! Man har skannet i rigtig mange år

, og alle gravide (stort set) bliver jo skannet nu, så man burde have set bivirkningerne nu, hvis der var nogle.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det min jm sagde var at når man bruger ultralyd så bliver den lille prikkede til og det kan de ikke så godt lide hvis det er i laaaang tid eller for ofte.. og det er sådan hver uge.. men ikke noget som er farligt, men det vil kunne irretere baby.. så tror bestemt ikke du skal være bange for noget som helst..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ultralyd er IKKE farlige... Det er som navnet siger - lyd.

Almindelige scanninger er stråler og dem skal man undgå for mange af - både som gravid og som ikkegravid..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når jeg har hørt scanninger omtalt som farlige, så er det ikke selve ultralyden, det har været talt om, men moderen/ faderens reaktion.

Jeg har fx et familiemedlem, der er læge, og samtidig ikke er stor fan af at man scanner så meget. Dels fordi man kommer til at sætte forældrene i dilemmaer - forældre, der bliver enormt bange over et dårligt tal til NF, selv om barnet viser sig at være rask, og så snakker han også om, at det i hans øjne er forkert, at man lavere moderkagebiopsi ved risiko der hedder 1:350 (eller er det 250?), når abortrisikoen ved moderkagebiopsi er 1:100 - altså er der en større risiko for at abortere et rask barn, end at have et barn med kromosomfejl. Derudover mener han også, at det er etisk forkert, at få abort pga kromosomfejl. (Det er hans holdning, ikke min)

Derudover kan man argumentere for, om en masse tryghedscanninger skaber mere nervøsitet, end det giver tryghed. Det er jo "bare" et øjebliksbillede, og skulle man være igang med at abortere, er det alligevel ikke meget at gøre (igen, ikke min egen holdning, men bare en forklaring af hvorfor nogle mener, at det kan være farligt)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er blevet scannet 10 gange med Asger grundet misdannelser og har aldrig hørt der som farligt. Ikke engang af den professor der var meget direkte i sin tale.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været til mange scanninger gennem alle 3 graviditeter og der er kommet 3 sunde og raske børn ud af det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener personligt ikke at der er nogen fare ved ultralydsscanning, men vi boede jo i Sverige da jeg var gravid med Freja og der er de af en lidt anden holdning. Der indgår kun md i det normale graviditetetsforløb og man kan ikke købe scanninger som man kan herhjemme.

Man får endda udleveret et stykke papir med advarsel inden man siger ja til md scanning. Kan så godt nok ikke lige huske hvad der stod på det papir, da jeg ikke læste det særlig grundigt, men skal lige prøve og de om det evt ligger i min mappe et eller andet sted.

Men som sagt så mener jeg ikke det er noget der kan skade barnet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener personligt ikke at der er nogen fare ved ultralydsscanning, men vi boede jo i Sverige da jeg var gravid med Freja og der er de af en lidt anden holdning. Der indgår kun md i det normale graviditetetsforløb og man kan ikke købe scanninger som man kan herhjemme.

Man får endda udleveret et stykke papir med advarsel inden man siger ja til md scanning. Kan så godt nok ikke lige huske hvad der stod på det papir, da jeg ikke læste det særlig grundigt, men skal lige prøve og de om det evt ligger i min mappe et eller andet sted.

Men som sagt så mener jeg ikke det er noget der kan skade barnet

 

Så vidt jeg lige har kunnet se, så handler det vist om den energi i form af varme der bliver afsat. Uden at have undersøgt det yderligere dog :) Det er jo heller ikke godt at have høj feber.. Tror bare det handler om at man reelt ikke har undersøgt konsekvenserne ved de mange scanninger man kan få i dag

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været til scanning 4 gange allerede, og nr. 5 skal jeg her på mandag til køns scanning.
Dét bekymre mig slet slet ikke, det er brugt i så mange år, og der er ingen beviser eller dokumentation for at det skulle være skadeligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

I alle mine graviditeter er jeg fulgt tæt med scanninger og ingen af børnene har taget skade, så ville ik være så nervøs

I uge 27 har jeg selv betalt for en 4D scanning, så jeg er absolut ik nervøs for det og mener at jeg vil hellere have opdaget evt misdannelser osv så tidligt som muligt :)

Så følg dit hjerte

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER