Antonsmor82

Tidlige tjek og scanninger, i dont get it!

24 indlæg i dette emne

Jo altså hvis man er i en form for risikogruppe, forstår jeg godt at man har brug for at følge graviditeten tæt helt fra start.

Men synes der er gået lidt "mode" i at få lavet tidlige og MANGE scanninger, 3D billeder osv igennem graviditeten. Jeg tænker at vente til NF, jeg kan jo hverken gøre fra eller til alligevel, andet end den sunde livsstil, vitaminerne. Tænker osse at de der mange scanninger "feeder" angsten, som de fleste kender til.

Og jojo jeg er da ivrig og nervøs, men forholder mig tålmodigt.

Denne tråd er ikke ment som et angreb bare en undring.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg hører nok med i risiko gruppen, da jeg ved jeg kommer til at få mange scanninger og tjek, som jeg gjorde ved den yngste også.. jeg synes dog ikke jeg blev mere bekymret af scanningerne, tvært imod, hvor gang jeg fik af vide hun var lidt lille, blev jeg egentlig bare glad, da jeg gerne ville have en "lille" baby så ingen bekymring her :-)

men som sagt kommer jeg også igennem det denne gang, jeg er slet ikke så bekymret for alle de tal man får, jeg er mere bare spændt på at se den lille på skærmen :-)

selvfølgelig håber jeg det bedste at den er sund og rask, og det er rigtig nok, jeg hverken kan gøre fra eller til, men for sørensen hvor er jeg nysgerrig og vil gerne kigge ind i babyhulen alligevel :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår udemærket godt at du undre dig over alle de scanninger! Ved første graviditet var jeg/vi til alle mulige scanninger!! Det tog lidt overhånd, dog skal også siges at jeg blev scannet en del mere udover de egen betalte, da jeg blødte over flere gange, havde en del smerter plus at jeg er gastric bypass opereret. Men vi betalte os også til en kønsscanning, en 3D, plus nogle tidlige nogen - men de var igen grundet blødningerne.
Jeg har lidt mere ro omkring det denne her gang. Jeg har igen været til en tidlig scanning, fordi det har sat sit præg med blødninger m.m i sidste graviditet. Men ja, det kan tage overhånd. For mig feedede det dog ikke angsten, tværtimod.. Men jeg blev jo også nærmest scannet engang i mdr. Jeg elskede det og følte mig meget heldig!
Om jeg skal følges tæt denne her gang også grundet min operation, det aner jeg ikke...
Men ja, man kan jo ikke gøre til eller fra der er jeg 100% enig.. Men omvendt så tænker jeg også, at det er op til folk selv.. Jeg ved ikke rigtig om jeg er "for" eller "imod".. Men jeg forstår som sagt godt din undring :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er fordi, det simpelthen er så vidunderligt med et lille kig ind til det nye spirende liv :kuller :kuller :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forstår også din undring! Jeg har selv oplevet to gange at have en missed abortion (dvs hvor fosteret var dødt ca uge 6-8 stykker. Første gang oplevede vi det først til nf.

2. Gang til tidlig scanning. Der var jeg glad for at slippe for at bære på et dødt foster i to måneder igen....

Så for os var det en virkelig kærkommen mulighed vi kunne tilkøbe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg undrer mig ikke :)

Jo flere (og bedre) muligheder, der er - jo større efterspørgel...

I min første graviditet betalte jeg ikke for en tidlig scanning... Ville ønske jeg havde gjort det, da vi fandt ud af til NF, at det var gået til i uge 7 ...

Men selvfølgelig alt at kan tage overhånd ... Og det kan gå hen og blive dyrt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hører til dem, der ikke har købt ekstra scanninger.

Jeg forstår virkelig godt, at det er fantastisk at få lov at kigge ind i hulen, men jeg synes samtidig, at nogle ting her i livet gerne må forblive sådan lidt "hemmelige"/naturlige eller hvad man lige kan sige.

 

Af andre årsager fik jeg sidst og også denne gang en ekstra scanning helt til sidst i graviditeten, men der er baby så stor, at man nærmest ikke kan se noget alligevel :)

 

Og så bliver jeg også lidt nærig faktisk, har nok andet at bruge mine su penge på ;)

 

Mht. 3D scanning, så synes jeg i bund og grund faktisk, at de er lidt uhyggelige :D Er ikke særlig vild med de billeder fra 3D..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt følge din undren, men synes samtidigt at det er helt naturligt at være nysgerrig.

-og med alle de muligheder der findes i dag så er det vel meget naturligt at mange køber lidt ekstra kig ind til babyen.

Når man tænker på hvilke ressourcer vordende forældre ellers bruger på den lille så er en scanning eller to næsten bare en dråbe i vandet.

 

Ved min første graviditet var jeg simpelthen ved at gå til af spænding, og her tilkøbte vi både en tidlig scanning og en kønsscanning.

Det var skønt med fine kig ind i baby hulen.

 

Denne gang har jeg allerede været til 2 scanninger, men det har været ved en gyn og for at bestemme terminen da graviditeten kom lidt bag på os.

I dag så jeg en lille baby der kunne bevæge sig, havde anlæg til hænder og fødder og med fint hjerteblink - og jeg blev altså noget rørt :kuller

 

Jeg regner dog ikke med at købe nogle ekstra scanninger denne gang.

Nok mest fordi det ikke er ligeså svært at vente (endnu da.. )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også lidt svært ved at forstå det. Man kan jo ikke gøre noget alligevel for at forhindre abort, og jeg forestiller mig lidt at man stresser sig selv mere ved at fokusere så meget på det. Det er så bare min egen lille fordom..

Til gengæld kan jeg godt forstå princippet med at få en 3D scanning, men det er simpelthen fordi jeg er så fascineret af teknikken :D

Vi overvejer netop sådan en, men kun fordi svigermor har sagt hun vil betale. Ellers er jeg nemlig også pænt nærig :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er fordi, det simpelthen er så vidunderligt med et lille kig ind til det nye spirende liv :kuller :kuller :kuller

 

What she said!

 

Det var simpelthen fordi jeg NØD at kigge ind i maven og se det lille væsen. Og de var naturligvis selvbetalte :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dette er min 3. graviditet, men havde desværre en MA i 2012. Det fandt vi ud af 2 dage inden NF dengang, og der var den som i nogle af de ovenstående tilfælde gået til omkring uge 7. Jeg syntes det var sådan en hæslig oplevelse (da vi pt. havde prøvet at få børn i 3 år), og de andre to gange her, har jeg bare gerne ville vide om alt var ok derinde. 

Det skal så også nævnes at jeg har blødt en del alle 3 gange, så min skræk for at miste har virkelig siddet yderst på tøjet. Jeg ved godt at en scanning hverken kan gøre fra eller til, mht. om fosteret går til, men jeg stemmer også i, det er forfærdeligt at få viden om at fosteret er gået til, når man skal til en NF. Hvis man dog bare kunne have vidst det før, og ikke rendt med en falsk glæde. 

Men nu hvor jeg ikke bløder mere, og så til sidste tjek på sygehuset at den lille derinde har det godt, tror jeg umiddelbart heller ikke jeg skal have tilkøbt mig ekstra scanninger. Måske en enkelt mellem uge 20 og termin, baaaaaaare lige for at se om alt er ok derinde. MEN jeg vil kun have 2D scanninger, jeg vil ikke vide hvordan den ser ud, kønnet eller andet, før den kommer. Det skal da være en overraskelse. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen, du har da fuldstændig ret. Jo flere muligheder der er for at diagnosticerer og have styr på, at alt er "normalt" - hvad end det så lige betyder - jo mere er der også at frygte. Jeg har talt med min mor om det, som i øvrigt er en stor bekymringsmaskine, og da hun ventede os, fandtes den mulighed bare ikke. Min mor fandt ud af hun var gravid og var glad og aldeles ubekymret og på et tidspunkt kom der så et barn ud af det. Min mors veninde var gravid samtidig med min mor ventede mig - og hun vidste bare, at der var noget galt og sagde flere gange "at hun ville se det, før hun troede på det" - og hun fødte så også en dreng med Down's, som jeg må sige faktisk er temmelig mærket af det.

 

For mit eget vedkommende har vi fået hjælp, og derfor kommer der automatisk en ekstra scanning i uge 7, for at se om fostret har fået den rigtige start - og i første graviditet viste sig så desværre, at det havde det ikke. Det var virkelig en frygtelig skræmmende oplevelse og frygtelig trist. Og i anden graviditet - som er blevet til min dejlige søn - der var jeg så bange og nervøs hele tiden og kunne slet ikke være i det - så de ca. 3 ekstra scanninger vi betalte os fra, købte mig lidt ro og glæde - og nattesøvn. Og alt det endte så i øvrigt alligevel ud i en virkelig hård fødsel med et virkelig presset barn, der blev taget med sugekop og truslen om kejsersnit hængende over hovedet osv. osv. Så du har fuldstændig ret - der er ikke ret meget man kan stille op...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min krop ville ikke give slip på min pige, som have været død i, antageligt, et par uger da det blev opdaget at hun var død. Jeg fødte hende da jeg skulle have været 20+0, efter at være blevet sat igang. Da svarede hendes størrelse til omkring 17-18 uger. Næste gang jeg bliver gravid vil jeg jo nærmest ikke kunne fungere i en almindelig hverdag uden jævnlige scanninger. Men jeg er vel også at betegne som i en "risikogruppe" næste gang jeg bliver gravid.

 

Nej, en scanning kan ikke forhindre at der sker noget - men den kan gøre at man opdager det hvis uheldet er ude. Min tanke er, at hvis man ikke har brug for de ekstra scanninger og man føler det vil feede ens angst, jamen så kan man jo bare spare de penge. Hvis man får noget ud af det, om det så er et kig ind til sit vidunder, som man ikke kan få nok af at se på eller om det er for at berolige en selv hvis man går med frygten for, at noget er galt, så synes jeg man skal gøre det når nu man har muligheden. Man bestemmer jo heldigvis helt selv :)

 

Og så har vi i øvrigt været til kønsscanning med begge vores piger, for at få at vide hvem der gemte sig derinde, og så har vi været til 3D-scanning med den store, med den lille nåede vi det jo ikke. Men de scanninger vi har været til har været for lysten og "hyggens" skyld og ikke for bekymringens, udover dem i offentligt regi.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg startede min graviditet ud med at blive overstimuleret efter fertilitetsbehandling, så derfor får jeg nogle få ekstra tjek og scanninger på fertilitetsklinikken.

Når det så er sagt, så har vi også selv betalt for en tidlig scanning, da vi simpelthen bare er topnysgerrige og glæder os som sindssyge til at blive forældre og se vidunderet. Jeg vil ikke afvise, at vi sagtens kan finde på at købe flere scanninger hen ad vejen...

Jeg synes ikke, at der er gået mode i det. Jeg tror bare, at mulighederne er blevet bedre mht. scanninger og derfor er efterspørgslen også blevet større.

Jeg synes ikke, at jeg bliver "angst" af at vide mere, men tværtimod mere rolig og afslappet i min graviditet. Og hvis det er godt for mig, så er det vel godt for baby:-) Folk skal gøre præcis som de har råd og lyst til, og hvis man helst er fri for ekstra scanninger, ja så er det jo nemt at fravælge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Torsdag aften fik jeg sådan en fornemmelse af at alt muligvis ikke var okay længere. Jeg synes mine graviditets-tegn var forsvundet, og selvom jeg hverken havde blødt eller haft ondt, så kunne jeg bare mærke, at jeg kunne simpelthen ikke vente til NF engang i Januar med at finde ud af om alt var OK eller ej. Slet ikke når en del mennesker formentlig ville finde ud af at jeg var gravid henover Julen.

 

Så jeg besluttede mig for at få en scanning privat. Ikke noget jeg ellers ville have gjort hvis jeg ikke havde fået den der nagende fornemmelse af at alting ikke var OK længere. Så jeg forstår egentlig godt at man kan have behov for tidlige scanninger, og hvis man har pengene til det, så kan jeg heller ikke se hvorfor man ikke skulle gøre det :). 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Torsdag aften fik jeg sådan en fornemmelse af at alt muligvis ikke var okay længere. Jeg synes mine graviditets-tegn var forsvundet, og selvom jeg hverken havde blødt eller haft ondt, så kunne jeg bare mærke, at jeg kunne simpelthen ikke vente til NF engang i Januar med at finde ud af om alt var OK eller ej. Slet ikke når en del mennesker formentlig ville finde ud af at jeg var gravid henover Julen.

Så jeg besluttede mig for at få en scanning privat. Ikke noget jeg ellers ville have gjort hvis jeg ikke havde fået den der nagende fornemmelse af at alting ikke var OK længere. Så jeg forstår egentlig godt at man kan have behov for tidlige scanninger, og hvis man har pengene til det, så kan jeg heller ikke se hvorfor man ikke skulle gøre det :).

Jamen byfugl, er alt ok så? :0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, det er det nok ikke, Antonsmor82... Mit foster er ikke "alderssvarende", så der er nok rigtig stor sandsynlighed for at det er holdt op med at vokse i uge 6-7 stykker :/. Jeg skal scannes igen på fredag, og så får jeg endeligt svar. De ville ikke afslutte graviditeten uden at være helt sikre, så selvom jeg er ret sikker, og jeg synes alt peger i retning af at min graviditet nok skal afsluttes, så er jeg da alligevel glad for at de gerne vil være helt sikre. Selvom ventetiden sucks, ærlig talt...  

 

Men det var ikke min intention at stjæle tråden... :). Tak fordi du spurgte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, det er det nok ikke, Antonsmor82... Mit foster er ikke "alderssvarende", så der er nok rigtig stor sandsynlighed for at det er holdt op med at vokse i uge 6-7 stykker :/. Jeg skal scannes igen på fredag, og så får jeg endeligt svar. De ville ikke afslutte graviditeten uden at være helt sikre, så selvom jeg er ret sikker, og jeg synes alt peger i retning af at min graviditet nok skal afsluttes, så er jeg da alligevel glad for at de gerne vil være helt sikre. Selvom ventetiden sucks, ærlig talt...

Men det var ikke min intention at stjæle tråden... :). Tak fordi du spurgte.

Øv en L.... situation du står i! Krydser og håber på et mirakel <3

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi får ekstra scanninger af samme grund som mange af de andre. Jeg vil ikke gå med et dødt foster i maven i månedsvis. Udover at det må være en frygtelig oplevelse rent psykisk, så er der altså også en vis risiko for sepsis hos moderen og det er ikke til at spørge med. Jeg kan så selv lave scaningerne, så rent økonomisk er det ikke et problem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, det er det nok ikke, Antonsmor82... Mit foster er ikke "alderssvarende", så der er nok rigtig stor sandsynlighed for at det er holdt op med at vokse i uge 6-7 stykker :/. Jeg skal scannes igen på fredag, og så får jeg endeligt svar. De ville ikke afslutte graviditeten uden at være helt sikre, så selvom jeg er ret sikker, og jeg synes alt peger i retning af at min graviditet nok skal afsluttes, så er jeg da alligevel glad for at de gerne vil være helt sikre. Selvom ventetiden sucks, ærlig talt...

Men det var ikke min intention at stjæle tråden... :). Tak fordi du spurgte.

Hvordan gik det?

Har baby det ok?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan gik det?

Har baby det ok?

 

Nej, det gik som jeg havde forventet, min graviditet skal afsluttes :/... Så jeg har fået Cytotec og smertestillende, og skal så ellers klare det selv. Synes det er lidt skræmmende, hvis jeg skal være helt ærlig...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, det gik som jeg havde forventet, min graviditet skal afsluttes :/... Så jeg har fået Cytotec og smertestillende, og skal så ellers klare det selv. Synes det er lidt skræmmende, hvis jeg skal være helt ærlig...

Åh det er jeg ked af at høre.

Var selv igennem en MA i januar, så kan sagtens sætte mig ind i hvordan det føles.

Ved ikke om det kan hjælpe, men det er nemmere at blive gravid efter en abort. Og selv om det er hårdt, så skal alt nok blive godt igen. Også selv om det ikke føles sådan nu.

Kram her fra :kram2

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh det er jeg ked af at høre.

Var selv igennem en MA i januar, så kan sagtens sætte mig ind i hvordan det føles.

Ved ikke om det kan hjælpe, men det er nemmere at blive gravid efter en abort. Og selv om det er hårdt, så skal alt nok blive godt igen. Også selv om det ikke føles sådan nu.

Kram her fra :kram2

:kram

 

Tusind tak :). 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak :).

Rigtig god bedring <3

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER