Guest Felixmor

kort tungebånd - klippet!

23 indlæg i dette emne

Det første min sp sagde i dag var at Asger har et kort tungebånd. Men pt har det ingen betydning for ham. Så om jeg vil gøre noget ved det er op til mig. Det kan måske få betydning for hans sprog senere sagde hun. Hvad ville i gøre. Få den tjekket nu hvor han stadig er lille eller vente og se om der bliver nødvendigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi fik klippet Mi.s tungebånd i lørdags, så for os er beslutningen taget ;) Men hvis ikke det havde været opdaget nu, så havde jeg nok ventet, ved ikke om han skal i narkose nu :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lucas fik klipper sit tungebånd da han var 3 mdr gammel. Det var bestemt ikk sjovt at sidde og holde ham fast, men det var heldigvis ikk så slemt som jeg havde frygtet. Vi var ikk i tvivl om at hans tungebånd skylle klippes, og jeg er rigtig glad for at vi fik det gjort. Det kan havde stor betydning for sproget og mundmotorikken hvis tungebåndet er for kort og ikk bliver klippet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er sådan et lille bitte indgreb. Vitus fik det også gjort - det blødte ikke engang, så jeg ville få det gjort mens han er lille og tungebåndet er så småt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har hørt det ikke er så stort et indgreb, jeg vil gøre det mens han er så lille han ikke er bevidst om "overgrebet" som senere når sproget mv kommer, der tænker jeg det er et endnu størrer overgreb!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har svært ved selv at se det på ham og han spiser jo fint. Pt hælder jeg til at snakke med lægen om det til 5 mdr. undersøgelsen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det er det du har det bedst med, så er det det du gør. Jeg vil dog alligevel slå på tromme for at du kigger forbi en øre næse halslæge. Lige nu er det jordens mindste indgreb. Det er det ikke når han er 5-6 mdr og de klipper ikke hvis det ikke er nødvendigt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skal man ikke have en henvisning?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skal man ikke have en henvisning?

Nej :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som skruk siger - ingen henvisning, du ringer bare :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jep, vi ringede også bare og fik en tid, så øre/næse/halslægen kunne kigge på det. Han sagde at de kun klipper hvis det er nødvendigt, og det var det så ved Lucas, så han fandt grejet frem og klippede med det samme, og så var det overstået :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih guder hvor er set svært for mig at vurderer. Når jeg læser om det på nettet har Asger ikke lige frem de store symptomer til at skulle have det klippet. Han spiser jo fint og tager godt på men han er jo og flaskebarn. Den eneste symptom er tungen der bliver hjerteformet. Men kan selvfølgelig også ringe og hører dem ad og lade dem afgøre det for mig i stedet for at bruge så meget krudt på det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih guder hvor er set svært for mig at vurderer. Når jeg læser om det på nettet har Asger ikke lige frem de store symptomer til at skulle have det klippet. Han spiser jo fint og tager godt på men han er jo og flaskebarn. Den eneste symptom er tungen der bliver hjerteformet. Men kan selvfølgelig også ringe og hører dem ad og lade dem afgøre det for mig i stedet for at bruge så meget krudt på det.

Tag derhen, - de er eksperter:) Så slipper du for at bekymre dig mere om det. Man får som regel en tid meget hurtigt, måske samme dag og max en uges ventetid eller deromkring..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal afsted allerede på fredag så må vi se hvad de siger :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tungebåndet skal efter lægen klippes når de er 1-2 dage gamle ellers skal de vente til de er 3-4 år.

Han kiggede på Asger og konstaterede at det var stramt. Asgers var dog stadig tyndt så han hentede en saks og vupti så var det klippet. Vi var der ikke i 5 min. Asger synes dog det var en rigtig dårlig idé og var noget ked.

Men godt det blev tjekket nu for ellers var det da vist en noget andet indgreb han skulle have været igennem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tungebåndet skal efter lægen klippes når de er 1-2 dage gamle ellers skal de vente til de er 3-4 år.

Han kiggede på Asger og konstaterede at det var stramt. Asgers var dog stadig tyndt så han hentede en saks og vupti så var det klippet. Vi var der ikke i 5 min. Asger synes dog det var en rigtig dårlig idé og var noget ked.

Men godt det blev tjekket nu for ellers var det da vist en noget andet indgreb han skulle have været igennem.

Hvor var det godt at det blev tjekket og fikset med det samme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor var det godt! Dygtige dig og seje Asger! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tungebåndet skal efter lægen klippes når de er 1-2 dage gamle ellers skal de vente til de er 3-4 år.

Han kiggede på Asger og konstaterede at det var stramt. Asgers var dog stadig tyndt så han hentede en saks og vupti så var det klippet. Vi var der ikke i 5 min. Asger synes dog det var en rigtig dårlig idé og var noget ked.

Men godt det blev tjekket nu for ellers var det da vist en noget andet indgreb han skulle have været igennem.

Dejligt det blev klaret :) Det går nemlig rigtig stærkt- de bemærker det knap, fik vi at vide :) Mi. Brokkede sig mest over at få lægens fingre ind i munden :) Han var 4 dage dengang, så tror de vurderer udfra hvordan tungebåndet ser ud :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ikke jeg var dygtig. Jeg holdte bare og kiggede den anden vej. Min mand er ikke til meget hjælp. Han kan gå i gulvet af sådan noget :D

Det er dejligt det er overstået. Og det er nemt at se at tungen er blevet nemmere at bruge. Er så tilfreds med at det er blevet gjort.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men meget mærkelig besked du fik fra lægen. Har aldrig hørt den holdning før - altså at det skulle være inden de blev 2 dage gamle:)

Hvis det kan få betydning for sproget er det da meget lang tid at vente til de er 3-4 år...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender flere der har fået klippet som både 1 og 3 mdrs! Men godt I fik det gjort, så det overstået!! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt i fik det klippet! :) Det er nemlig rart når det er klaret og overstået :)

Men ja, jeg synes også det er mærkeligt at de siger man skal vente til 3-4 års alderen, hvis ikk det bliver gjort når de er 1-2 dage gamle? Lucas fik klippet sit da han var 3 mdr, og der var slet ikk snak om at det måske skulle gøres senere, han klippede bare, og så var det det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER