Mette

køresyge :(

40 indlæg i dette emne

Øv Vigga på 17 mdr lider simpelthen sådan af køresyge og det blir værre og værre. Vi laver hæng på hovedet-lege og kolbøtter osv men tjah, ingen virkning. Vi kan hverken køre bil eller bus med hende nu - selv efter 10-15 minutter går det galt :(

 

NOGEN GODE RÅD?

 

Vi overvejer seabands (fåes de til meget små håndled overhovedet?) og en halv køresygepille, men kan umiddelbart se de ikke anbefales til børn under 2 år... Nogen der har held med et eller andet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Åh, hvor træls altså! 

 

Det eneste jeg engang har læst er, at bagudvendt autostol ikke er god til børn med tendens til køresyge.

 

Seabands fåes i børnestørrelse, men ved ikke, hvor lille det er. Men hvis du køber et til børn, ka du evt. sy det mindre om håndleddet, men sådan at den der knop stadig er derpå jo.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, hvor træls altså! 

 

Det eneste jeg engang har læst er, at bagudvendt autostol ikke er god til børn med tendens til køresyge.

 

Seabands fåes i børnestørrelse, men ved ikke, hvor lille det er. Men hvis du køber et til børn, ka du evt. sy det mindre om håndleddet, men sådan at den der knop stadig er derpå jo.

 

ja har simpelhen også været i sådan et dilemma for har læst det samme omkring autostole der vender bagud. Vi har pt ikke nogen autostol da den gamle er blevet for lille og nu har vi valgt at leje en til jul og denne gang prøver vi en fremadrettet (selvom jeg bestemt ikke er glad for det). Men vi skal køre 4,5 time og det er så synd hun bare har det så skidt så nu tester vi om det hjælper!

 

og ja du har ret i jeg nok kan tilpasse det til hendes hånd på en eller anden måde :) har selv brugt seabands - dog uden effekt så måske hun bare kan få mine 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Sofia har også tilbøjelighed til køresyge. Ikke så slemt som du beskriver Vigga, men nok til at en køretur på over en halv time kan være lidt af et mareridt.

Vi har lagt mærke til at der er forskel på om hun bliver dårlig, alt efter hvad hun har fået at spise.

Hun må helst ikke ha fået for meget at spise, ej heller noget der er for flydende, så som is, youghurt eller blødkogt æg. Så laster hun op inden for 20 min.

Hvis hun derimod har spist noget der ligger lidt tungt, som rugbrød eller havregryn, og leget en halv times tid bagefter -inden køreturen - så bliver hun nogen gange slet ikke dårlig, eller også bliver hun kun lidt dårlig, men ikke så hun kaster op.

Vi er også meget obs på hun ikke har det for varmt, da det også kan gøre hende nemt dårlig. Hun har faktisk kun sit almindelige tøj på, og ingen sko. Tit tager hun også sokkerne af selv, så man skulle tro hun frøs, men hun bliver altså mindre køresyg nar hun har det til den kølige side.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sofia har også tilbøjelighed til køresyge. Ikke så slemt som du beskriver Vigga, men nok til at en køretur på over en halv time kan være lidt af et mareridt.

Vi har lagt mærke til at der er forskel på om hun bliver dårlig, alt efter hvad hun har fået at spise.

Hun må helst ikke ha fået for meget at spise, ej heller noget der er for flydende, så som is, youghurt eller blødkogt æg. Så laster hun op inden for 20 min.

Hvis hun derimod har spist noget der ligger lidt tungt, som rugbrød eller havregryn, og leget en halv times tid bagefter -inden køreturen - så bliver hun nogen gange slet ikke dårlig, eller også bliver hun kun lidt dårlig, men ikke så hun kaster op.

Vi er også meget obs på hun ikke har det for varmt, da det også kan gøre hende nemt dårlig. Hun har faktisk kun sit almindelige tøj på, og ingen sko. Tit tager hun også sokkerne af selv, så man skulle tro hun frøs, men hun bliver altså mindre køresyg nar hun har det til den kølige side.

jeg synes vi har prøvet at eksperimentere med maden, men mere mængden af mad - måske vi skal prøve det lidt tungere mad :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja har simpelhen også været i sådan et dilemma for har læst det samme omkring autostole der vender bagud. Vi har pt ikke nogen autostol da den gamle er blevet for lille og nu har vi valgt at leje en til jul og denne gang prøver vi en fremadrettet (selvom jeg bestemt ikke er glad for det). Men vi skal køre 4,5 time og det er så synd hun bare har det så skidt så nu tester vi om det hjælper!

 

og ja du har ret i jeg nok kan tilpasse det til hendes hånd på en eller anden måde :) har selv brugt seabands - dog uden effekt så måske hun bare kan få mine 

Hellere fremad end at hun sidder og har det så dårligt!

 

Bare vær opmærksom på, om dine er for voksne eller børn ;) Tror der er forskel på den knop der og det er den der skal ramme ned på et bestemt punkt i håndleddet for at det virker. Så den skal nok være så lille som mulig til Vigga (og måske også til dig) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hellere fremad end at hun sidder og har det så dårligt!

 

Bare vær opmærksom på, om dine er for voksne eller børn ;) Tror der er forskel på den knop der og det er den der skal ramme ned på et bestemt punkt i håndleddet for at det virker. Så den skal nok være så lille som mulig til Vigga (og måske også til dig) :)

 

ja jeg må lige undersøge størrelserne, men kunne faktisk godt forestille mig mine er til børn  :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Edith bliver køresyg i bil. Derfor sidder den ene af os deromme og får hende til at kigge ud af vinduerne = kigger efter lastbiler, flyvemaskiner, vindmøller, røde biler, broer, traktorer, køer eller hvad der ellers kører/går på marker og vejene.

Det og at hun ikke er hverken sulten eller overmæt, at det er køligt i bilen og at hun ikke har legetøj, så hun ikke kigger ud er det eneste der hjælper :rolleyes

Men når det er sagt kaster Edith oftest kun op i starten af turen og så er der ikke noget resten (og det kan godt være 3-4 timer, vi kører jo helt til Vestjylland.

Vi har godt med servietter med og en pose klar til opkast - det har reddet os fra mange stop midt på motorvejen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Edith bliver køresyg i bil. Derfor sidder den ene af os deromme og får hende til at kigge ud af vinduerne = kigger efter lastbiler, flyvemaskiner, vindmøller, røde biler, broer, traktorer, køer eller hvad der ellers kører/går på marker og vejene.

Det og at hun ikke er hverken sulten eller overmæt, at det er køligt i bilen og at hun ikke har legetøj, så hun ikke kigger ud er det eneste der hjælper :rolleyes

Men når det er sagt kaster Edith oftest kun op i starten af turen og så er der ikke noget resten (og det kan godt være 3-4 timer, vi kører jo helt til Vestjylland.

Vi har godt med servietter med og en pose klar til opkast - det har reddet os fra mange stop midt på motorvejen ;)

Haha ja vi har et helt bræk-kit klar parat ved siden af når vi kører hjem til min familie i Jylland, det har vi lært at bitter erfaring ;) vi er også nødt til at sidde ved siden af hende så ikke muligt at køre med hende alene.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha ja vi har et helt bræk-kit klar parat ved siden af når vi kører hjem til min familie i Jylland, det har vi lært at bitter erfaring ;) vi er også nødt til at sidde ved siden af hende så ikke muligt at køre med hende alene.

Det kan vi heller ikke rigtig. Korte ture kan hun holde til nu, men hun bliver stadig dårlig en gang imellem.

Det var værst da hun var mellem 1-1,5 år. De sidste to gange til Jylland og tilbage har vi sluppet, men har viiiirkelig også kæmpet for at kigge ud af vinduet og pege på spæææændende ting udenfor ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan vi heller ikke rigtig. Korte ture kan hun holde til nu, men hun bliver stadig dårlig en gang imellem.

Det var værst da hun var mellem 1-1,5 år. De sidste to gange til Jylland og tilbage har vi sluppet, men har viiiirkelig også kæmpet for at kigge ud af vinduet og pege på spæææændende ting udenfor ;)

Indtil nu har hun ikke rigtig kunne se ud, men vi har lejet en fremadvendt autostol til vores næste Jyllandstur måske det hjælper at hun kan se ud

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Indtil nu har hun ikke rigtig kunne se ud, men vi har lejet en fremadvendt autostol til vores næste Jyllandstur måske det hjælper at hun kan se ud

Ja, det har hjulpet meget på Ediths køresyge, at hun blev høj nok til at se ud af bagruden - hun sidder bagudvendt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lucas bliver også køresyg :( Det er bare SÅ træls! Han har kastet op en gang i bil og en gang i bus, begge gange efter ca 3 kvarter. Vi kigger rigtig meget ud af vinduer og snakker om alt hvad vi ser. Vi har ikk selv bil så vi kører ikk så ofte, men jeg sidder bare på nåle hver gang vi er ude at køre enten bil eller bus. Vi sørger også for at han ikk har spist og drukket for meget lige inden vi skal ud at køre, og at det han spiser inden en køretur ikk er flydende mad. Ellers sørger vi også for at han ikk har for meget tøj på, så han får det for varmt.

I sommer gav vi ham noget mod køresyge, og han blev da heller ikk køresyg, men to timer efter han havde fået det fik han en virkelig voldsom reaktion - han græd helt ustyrligt og blev direkte aggressiv. Han slog ud efter os og slog sig selv - han kunne simpelthen ikk være i sin egen krop, det var SÅ ubehageligt og virkelig skræmmende at vi ikk kunne gøre noget. Jeg blev simpelthen så bange :( heldigvis fik vi ham til ro efter en times tid og så faldt han i søvn, og da han vågnede var han okay igen. Så jeg vil virkelig fraråde jer at give jeres børn det (kan ikk lige huske hvad det hedder, men jeg kan tjekke når jeg kommer hjem)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det har hjulpet meget på Ediths køresyge, at hun blev høj nok til at se ud af bagruden - hun sidder bagudvendt ;)

Ja vil også helst have bagudvendt men de kunne vi ikke leje så nu må vi se om det gør en forskel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lucas bliver også køresyg :( Det er bare SÅ træls! Han har kastet op en gang i bil og en gang i bus, begge gange efter ca 3 kvarter. Vi kigger rigtig meget ud af vinduer og snakker om alt hvad vi ser. Vi har ikk selv bil så vi kører ikk så ofte, men jeg sidder bare på nåle hver gang vi er ude at køre enten bil eller bus. Vi sørger også for at han ikk har spist og drukket for meget lige inden vi skal ud at køre, og at det han spiser inden en køretur ikk er flydende mad. Ellers sørger vi også for at han ikk har for meget tøj på, så han får det for varmt.

I sommer gav vi ham noget mod køresyge, og han blev da heller ikk køresyg, men to timer efter han havde fået det fik han en virkelig voldsom reaktion - han græd helt ustyrligt og blev direkte aggressiv. Han slog ud efter os og slog sig selv - han kunne simpelthen ikk være i sin egen krop, det var SÅ ubehageligt og virkelig skræmmende at vi ikk kunne gøre noget. Jeg blev simpelthen så bange :( heldigvis fik vi ham til ro efter en times tid og så faldt han i søvn, og da han vågnede var han okay igen. Så jeg vil virkelig fraråde jer at give jeres børn det (kan ikk lige huske hvad det hedder, men jeg kan tjekke når jeg kommer hjem)

Ubehageligt :( du må da godt se efter hvad de hedder så kan vi undgå dem eventuelt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selv tendens til transport syge. Jeg må for Gud skyld ikke være sulten, og har jeg fået mad bestående af kulhydrater der hurtigt er opbrugt er det helt sikkert at jeg får det skidt. Jeg skal faktisk helst være mæt.

Og jeg skal have slukket min tørst. Flydende mad har ingen indvirkning hvis det bare er ordentlig fx hjemme lavet smoothie eller suppe med kød og melboller.

Derudover er lugten i bilen også en tricker, lugter der af ny bil, olie, benzin eller andet syntetisk får jeg det skidt.

Og varme er også min fjende, i dag havde jeg vinterjakke på i svigerfars bil og han havde indstillet bilen til 2000 grader MINDST! 10 min og så blev munden tør og kvalmen forlod først kroppen efter en time.

Det der har haft aller aller bedst virkning på mig er ingefær! Jeg ved ikke hvorfor men jeg så det i mythbusters engang og tænkte "det kan da ikke skade" og det fungerer bare! Jeg ved ikke lige hvordan i skal få det i hende jeg river det fint og kommer i vand, det ser snasket ud men smager friskt. Måske i kunne komme det i vand natten over og så si det? Måske lidt saft til at karmouflere smagen.

Eller kommet jeg det i min smoothie, det skal bare blendes ekstra godt for det er lidt trevlet.

Men i kan jo også lave frikadeller med det i, eller noget lækkert asiatisk.

Jeg starter ca et par timer før med at få ingefær i systemet og så kan jeg nøjes med at vedligeholde resten af dagen. Jeg kan godt finde på at skære en lille terning af ingefær og sluge som en pille, men det kan en tumling jo ikke ;)

Når jeg først er køresyg hjælper kold væske, dog ikke altid vand. Har læst noget med noget overflade spænding men syntes det lyder mærkelig hjemmestrikket så jeg tror bare min krop er sær :p især fordi det ikke er altid at det ikke virker.

Ellers kan jeg sove mig igennem fx når vi sejler, så skal jeg bare sove hurtigst muligt, så klarer jeg det fint. Men det er svært med sådan en lille størrelse!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ingefær er godt! Det hjælper på våde vores hund og min lillesøster...!!

Vi bruger dog bare ingefær piller - altså de tilskud der. Hvad dosis er ved jeg ikke, vores hund på 17 kg får 2-3 stykker - men ved ikke om det kan omsættes til er barn :p men umiddelbart er ingefær jo ikke farligt :)

Tænker som Majs skriver at en smoothie kunne være fint?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også lidt meget af køresyge, og har det fuldstændig som Maja. Lugten af benzin, lastbil, ny bil og lign tricker det helt vildt. Og ja, varmen!

Det er bevist at ingefær virker kvalmenedsættende. Ellers har jeg været glad for agurk, når først køresygen var der. Men ved ikke om det er individuelt og måske psykologisk. Jeg kan ikke klare tanken og søde eller salte ting. Men noget friskt - ikke frugt, det er sødt. Men agurk eller iceberg salat :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram

Jeg har også lidt meget. Som barn kunne mine forældre heller ikke køre langt før jeg kastede op :( Men er vokset fra det.. Kan selvfølgelig ikke læse eller koncentrere mig om noget..

Og som de andre skriver - ingen varme, lugt eller lign..

:kram stakkels Vigga :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja er igsåseæv meget køresyg så hun har sikkert arve det fra mig ;)

Ja overvejer selv ingefær! Jeg kan ikke selv udstå det men måske vigga elsker det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja er igsåseæv meget køresyg så hun har sikkert arve det fra mig ;)

Ja overvejer selv ingefær! Jeg kan ikke selv udstå det men måske vigga elsker det

Hvad man ikke gør for sine børn ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spørg din læge. Vi har altid givet Leo noget mod køresyge da han var mindre, når vi har kørt på skiferie, fordi den sidste del altid er lidt slinger op af bjerget.

Vi har så fået det i flydende dosis, og vores læge sagde, at grunden til at han ikke anbefaler tabletter til små børn er, at det er svært at lave/dosere fx en kvart tablet, men med flydende kan du give den helt rigtige dosis.

Så tjek det med lægen, jeg kan ikke huske, hvad det hed vi brugte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah, koeresyge  :puke

 

Jeg er saa hende, der som barn har braekket mig lige ned i hovedet paa min lille soester! Dengang laa smaaboern jo i lift i bilerne  :P

 

Noah bliver koeresyg, naar vi koerer OVER et bjerg, ikke gennem vores egen dal - HELDIGVIS! Og det samme goer jeg selv, ioevrigt. Ogsaa selvom jeg sidder foran og tygger tyggegummi, hvilket hjaelper mig, naar vi koerer igennem det mest kurvede i vores dal. 

 

Nux Vomica er godt mod opvast, men nu er koeresyge jo noget med sanser ogsaa... Jeg har en folder fra det homoeopati-firma, jeg bruger til Noahs hoste, soevn, etc. Der er ogsaa et middel mod koeresyge, Kinevitan, men som jeg ikke har afproevet endnu, saa jeg kan ikke fortaelle, om det har en effekt paa Noah. Indholdet er: Cocculus DH6, Tabacum DH10, Strophantus DH12, Nux vomica DH12, Petroleum DH12.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det slog mig lige at jeg aldrig fik skrevet navnet på det Lucas fik, som jeg vil advare kraftigt imod at bruge, da hans reaktion var meget voldsom og ubehagelig! Det hedder Phenergan 1 mg/ml med virkestoffet promethazinhydrochlorid.

Jeg ved godt at andre måske sagtens kan tåle det, men ville bare dele mim erfaring, så i kan have det i baghovedet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER