Guest

Riget vs. Holbæk?

28 indlæg i dette emne

Kære kvinder!

 

Jeg har brug for jeres ekspertise og erfaringer. Jeg skal til at beslutte mig for, om jeg vil føde på Rigshospitalet eller Holbæk. Jeg er så privilegeret, jeg frit får lov at vælge. Men jeg aner ikke noget om det.

 

Så jeg vil rigtig gerne høre fra jer, der har født et af de to steder. Plusser og minusser. Det vil virkelig være en stor hjælp, for jeg er virkelig i vildrede :kuller. 

 

Mange tusinde tak på forhånd!  :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg aner intet om de to steder, men vil blot indskyde, at antallet af kejsersnit er 20% højere i hovedstaden. Det ville nok få mig til at overveje Holbæk kraftigt.

Hvorfor er det de to hospitaler, du kan vælge mellem? Der er jo langt i mellem dem :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke været på nogen af den selv, men i dagene op til fødslen var jeg frem og tilbage til sygehuset 6 gange. Der var jeg glad for vi ikke havde så langt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har hørt positivt om Holbæk. Jeg kender en der arbejder på fødeafdelingen der og en der arbejder på neonatal (staves?), og de taler begge to positivt om stedet.

Omvendt kender jeg Intet til riget....

Hvilket er tættest på hvor du bor?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor bor jeg? Ja men det er jo lige det! Jeg har både bolig i København og i Odsherred. Jeg forventer at være ret meget i hovedstaden lige op til fødslen, da familie og venner er derinde. Så jeg kan vælge at opholde mig tæt på Riget eller tæt på Holbæk.

 

Fru Skruk, tak for oplysningen. Det vil jeg tage med i mine overvejelser. Men kan det forhøjede antal af kejsersnit ikke skyldes, Riget netop har en kæmpe ekspertise?

 

Fordele Riget:

- Mulighed for venner og familie på besøg uden at skulle rejse langt (har en far i Rødovre, der ikke er særlig mobil og bliver hurtigt træt).

- Tilhørsforhold til hospitalet (G og jeg "boede" derinde næsten hele foråret i år pga. leukæmien og jeg er tryg derinde).

- Riget er det hospital, man bliver overført til, hvis noget er rigtigt galt. Derfor kan man være sikker på, man selv og barnet får den optimale behandling med det samme i tilfælde af store problemer.

 

Bagdele Riget:

- Vi skal have vores katte passet i Odsherred.

- Riget siges at være mere "samlebåndsagtigt" end Holbæk.

 

Fordele Holbæk:

- Vi kan være hos kattene selv.

- Vi kan være hjemme i vores primære hjem helt op til fødslen.

- Der er en mere personlig stemning end på Riget.

- Vi har gået til scanninger der og kender de gode jordemødre.

 

Bagdele Holbæk:

- Min familie kan ikke være der.

- Jeg er ikke så tryg ved Holbæk som ved Riget.

 

Hm. den er sgu´ svær.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså helt overordnet ville jeg sige at du skal vælge det sted du er mest tryg!

Jeg fødte min datter på Riget og følte mig absolut ikke samlebåndsagtig - vi skulle videre på barselshotellet, men havde fin tid til at slappe af og hygge med maden osv efter fødslen. De ringede endda fra afd til barselshotellet og sørgede for de gemte aftensmad til os. Så vi fik ret god service ;) Og det var i øvrigt også rigtigt fint med et par dage på barselshotellet :)

Jeg kender ingen der har født på Holbæk, men min svigerinde blev i september sendt videre til Roskilde, fordi de ingen pladser havde i Holbæk da hun skulle føde - så det kan ske alle steder..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan er forholdene efter fødslen de to steder?

I Roskilde var der få enmandsstuer, ellers var det to eller 4-sengsstuer. Det var lidt træls, især når nabo-kvinden enten snakkede italiensk med familien eller snorkede...

Så hvis nogen af stederne har mulighed for overnatning på enmandsstuer efter fødslen vil jeg helt klart prioritere det! Jeg er sikker på det havde betydet rigtig meget for min amning, hvis forløbet på barselsgangen havde været mindre stressende for mig.

En mindre detalje er mulighed for tilkøb af mad for pårørende. Det kunne vi ikke på Roskilde, så min mand var henvist til cafeteriaet, der ikke var særlig spændende. Det resulterede i, at han ofte kørte ud og spiste, og var væk i en time eller to, hvor jeg virkelig godt kunne have brugt hans hjælp på stuen i stedet. Man er lidt handicappet efter et kejsersnit. Man kan ikke bare lige hente baby hvis han græder, og der er sikkert nogle der også har rigtig ondt efter en almindelig fødsel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min veninde fødte på Riget - helt almindelig fødsel - og det var i og for sig fint nok, men der var ingen mulighed for at hendes kæreste kunne overnatte - ikke engang den første nat, da sengepladserne først og fremmest går til de fødsler der har været komplicerede. Og det var vildt hårdt for både min veninde og kæresten, så det kunne måske også være en faktor, du skal overveje. Om det er noget, der er vigtigt for jer. Jeg tror personligt, jeg ville vælge Holbæk. Det kan også sagtens være at I i virkeligheden slet har lyst/overskud til alt mulig besøg mens I er på barselsgangen og det derfor ikke er så relevant, at I er i København.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender ikke Holbæk, men fødte selv på Riget juli 2013. Jeg havde en rigtig god (og hurtig) fødsel, og havde to jordemødre pga vagtskifte - de var begge rigtig søde og havde tid til mig. Så Riget får mine varmeste anbefalinger og vil rigtig gerne føde der igen næste gang.

 

Men fødsler er jo en svær størrelse, da man aldrig ved hvor stor belastning der er lige den dag, man selv går i fødsel.

 

Mht. besøg, så havde vi ingen gæster før vi kom hjem. Fødte søndag morgen kl 9 og var hjemme mandag kl. 11 og det var dejligt med det første døgn alene, for alle var trætte og overvældede :)

 

Så mærk efter og vælg hvad der er vigtigst for dig og for jer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fantastisk oplevelse på riget. Hård og lang fødsel - havde en JM hos mig hele tiden. Overført til barselshotel, hvor man får enestue + har personale hos sig døgnet rundt, som hjælper med amningen :)

Varmeste anbefalinger her fra :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På riget, er der ikke mulighed for at den anden forældre overnatter på barselgang, hvis man kommer derop. Så vidt jeg ved er det 4 sengs stuer. Det ville jeg personligt have været rigtig ked af.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dp

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På riget, er der ikke mulighed for at den anden forældre overnatter på barselgang, hvis man kommer derop. Så vidt jeg ved er det 4 sengs stuer. Det ville jeg personligt have været rigtig ked af.

Helt enig. Sådan er det desværre på de fleste hospitaler. I hvert fald også på Roskilde. Forstår ikke de sparer det væk, når al forskning jo viser, hvor vigtigt, det er for barnet at få ro og nærhed af deres forældre. Og ikke af en mor, der skal ligge alene på en stue med 3 fremmede kvinder og deres børn :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fantastisk oplevelse på riget. Hård og lang fødsel - havde en JM hos mig hele tiden. Overført til barselshotel, hvor man får enestue + har personale hos sig døgnet rundt, som hjælper med amningen :)

Varmeste anbefalinger her fra :)

Plus der er mad til både mor og far (eller mor ;) ) Det koster dog et eller andet pr dag for far, men så er alt med :)

Jeg fik at vide, at det er ret sjældent, at man ikke kan komme på barselshotellet, hvis man ønsker det :)

Men jeg synes stadig du skal vurdere hvor du er mest tryg! Det synes jeg betyder meget - jeg ville personligt ønske at jeg skulle føde på Riget igen, for jeg følte mig 100% ved det og det gjorde meget for min egen ro under fødslen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Plus der er mad til både mor og far (eller mor ;) ) Det koster dog et eller andet pr dag for far, men så er alt med :)

Jeg fik at vide, at det er ret sjældent, at man ikke kan komme på barselshotellet, hvis man ønsker det :)

Men jeg synes stadig du skal vurdere hvor du er mest tryg! Det synes jeg betyder meget - jeg ville personligt ønske at jeg skulle føde på Riget igen, for jeg følte mig 100% ved det og det gjorde meget for min egen ro under fødslen..

Jeg havde en kompliceret fødsel, og fik lov til at komme på barselshotellet (og ikke barselsgangen), fordi jeg efter fødslen var i stand til at tisse og mit barn var perfekt. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig. Sådan er det desværre på de fleste hospitaler. I hvert fald også på Roskilde. Forstår ikke de sparer det væk, når al forskning jo viser, hvor vigtigt, det er for barnet at få ro og nærhed af deres forældre. Og ikke af en mor, der skal ligge alene på en stue med 3 fremmede kvinder og deres børn :(

Ja det er en rigtig ærgerlig udvikling :(

På Herlev måtte David gerne overnatte, og vi var så heldige at få enestue, da der ikke var travlt. (Ellers bliver enestuerne forbeholdt dem som har brug for den ekstra ro, og så har de en del 2 sengs stuer også)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for alle svarene! Umiddelbart lyder Riget jo meget godt. Jeg er lidt i tvivl, er det når man HAR født, man kan risikere 4-mandværelse? Det vil umiddelbart være okay med mig. Eller er det under fødslen? For det vil jeg ikke synes er særlig rart...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for alle svarene! Umiddelbart lyder Riget jo meget godt. Jeg er lidt i tvivl, er det når man HAR født, man kan risikere 4-mandværelse? Det vil umiddelbart være okay med mig. Eller er det under fødslen? For det vil jeg ikke synes er særlig rart...

Det er efter! Hvis der er komplikationer til fødslen kommer man sædvanligvis på barselsgangen, og her er der 4 sengs stuer og ikke mulighed for at din bedre halvdel overnatter.

Hvis alt går fint, kommer i på barselshotellet, her får i eneværelse så vidt jeg ved

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er efter! Hvis der er komplikationer til fødslen kommer man sædvanligvis på barselsgangen, og her er der 4 sengs stuer og ikke mulighed for at din bedre halvdel overnatter.

Hvis alt går fint, kommer i på barselshotellet, her får i eneværelse så vidt jeg ved

Jeps, barselshotellet er eneværelser, men dog toiletter på gangen..

Edit: der er også enestuer på barselsgangen på Riget, men jeg ved ikke hvor mange. Jeg ved bare at min kollega havde enestue, da hun var indlagt efter fødslen :) Og hendes mand sov der alle nætterne..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke læst mig frem til, om du allerede har besvaret det, men hvordan kan det være, at du kan vælge mellem Riget og Holbæk? Jeg er tilknyttet Hvidovre (bor på Vesterbro) men min læge sagde, at Riget ikke var en mulighed for mig, da de kun tager folk, der bor lige i nærheden eller som har en eller anden form for komplikationer i forbindelse med graviditeten. Jeg overvejer derfor Roskilde, da jeg ikke vil føde på Hvidovre, men Riget er jo langt tættere på Vesterbro. Håber du forstår mit måske lidt kringlede spørgsmål :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har mulighed for at føde på Riget, fordi jeg har bolig både på Østerbro og i Odsherred.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke læst mig frem til, om du allerede har besvaret det, men hvordan kan det være, at du kan vælge mellem Riget og Holbæk? Jeg er tilknyttet Hvidovre (bor på Vesterbro) men min læge sagde, at Riget ikke var en mulighed for mig, da de kun tager folk, der bor lige i nærheden eller som har en eller anden form for komplikationer i forbindelse med graviditeten. Jeg overvejer derfor Roskilde, da jeg ikke vil føde på Hvidovre, men Riget er jo langt tættere på Vesterbro. Håber du forstår mit måske lidt kringlede spørgsmål :)

Jeg bor i vanlæse og kunne godt få lov til at føde på riget selvom jeg høre til Hvidovre. Der er jo frit hospitals valg, men hvis de har mange med termin tæt på hinanden, må de gerne afvise dem der ikke høre til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte på riget D. 15 november. Det var en rigtug god oplevelse og jeg vil helt klart føde der igen. Barselshotellet er også rigtig godt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hører så til dem, der bestemt ikke kan anbefale Riget til fødsel - til gengæld er barselshotellet (som IKKE ligger på selve Riget, men længere ude på Østerbro) helt fantastisk. Der er enestuer, hvor du og samlever kan være med baby i fred (toilet + bad dog på gangen). Der tilbydes som udgangspunkt to overnatninger, hvis alt er gået ukompliceret og efter bogen, og der ingen komplikationer er, og så får du også foretaget hørescreening mm. på baby derude inden I tager hjem.

Jeg har dog en veninde, hvor de blev spurgt, om de ikke kunne tage hjem efter én overnatning, fordi der var for mange fødende - og hvis der er overbelægning, kan de ikke tilbyde plads (mener der var mellem 15 og 20 stuer). Der er mad til både dig og samlever. Hvis fødslen IKKE er ukompliceret, er det barselsgang på flersengsstuer og ikke nødvendigvis med mulighed for, at samlever kan sove der - det afhænger af situationen. 

 

Men altså - nu var jeg på Roskilde i går til rundvisning på fødegang, og der kan de jo heller ikke garantere enestue, selvom man er førstegangsfødende, og det er ukompliceret, for de har nogle enestuer, men dem vil alle jo gerne have… Så der fik vi at vide, at hvis vi skulle overnatte, skulle vi være forberedt på, at det var sammen med en anden familie…. Plus deroppe er der kun mad til mor og barn.. Så Riget har gode forhold, hvis du skal på Barselshotellet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Koster barselshotellet så det hvide ud ad øjnene? - og tak for svar i øvrigt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER