FruOvervejelse

Smertefri fødsel?

12 indlæg i dette emne

Jeg har været til intro-foredrag om smertefri fødsel, så nu vil jeg egentlig bare høre:

Virker det?

Der er jo en del herindefra, som har gået til det, så jeg vil gerne høre nogle anmeldelser ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jg er kæmpe fan!! Aner ikke hvad jeg skulle have gjort uden, stor anbefaling herfra :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jg er kæmpe fan!! Aner ikke hvad jeg skulle have gjort uden, stor anbefaling herfra :)

Vil du ikke uddybe det lidt mere? Hvad var det, du fik med dig, som du ikke fik andre steder?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også kæmpe fan!
 

Jeg var meget nervøs for fødslen - ikke direkte bange, men rigtig nervøs for smerterne og for at miste kontrollen. Det der hjalp mig, var at jeg fik nogle rigtig gode konkrete redskaber til, hvad jeg skulle gøre i hvilke situationer. 

Jeg ved ikke hvad jeg skulle have gjort uden vejrtrækningsteknikken og afspændingsteknikken. Måske kunne jeg ha' fået nogle andre redskaber andre steder, men det der blev tilbudt via. jordemoder og sygehuset var meget mere medicinsk.. Altså - de fortalte bare mere eller mindre hvilke slags smertelindring de kunne tilbyde, og det var da også meget rart at vide, men jeg ville gerne vide hvad jeg selv kunne gøre for at få en god fødsel.

 

Min fødsel endte i akut kejsersnit fordi Elliot stod skævt i bækkenet og jeg havde presseveer i halvanden times tid uden at være helt åben. Og det var som om det gik i stå da jeg var 8 cm åben. Alligevel synes jeg, at jeg havde en skøn fødsel. Jeg følte mig i kontrol - jeg gik ind i mig selv og koncentrerede mig om mine teknikker i stedet for at gå i panik over smerterne. 

Fødslen var for mig ikke smertefri, men jeg formåede at arbejde med smerterne og min krop i stedet for at modarbejde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har overvejet kurset og gør det stadig, men vil også gerne slå et slag for, at man godt kan føle sig i kontrol og koncentrere sig om vejrtrækningen uden at have været på et kursus først. Min JM roste i hvert fald mig for at være god til at tage dyne vejrtrækninger, og de hjalp i sig selv mig.

Men fødsler er jo mega individuelle, og jeg overvejer som sagt stadig selv kurset. Det kan jo være, at det så vil gå endnu bedre end første gang :) Indtil videre har jeg dog bare lånt nogen på biblioteket :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil du ikke uddybe det lidt mere? Hvad var det, du fik med dig, som du ikke fik andre steder?

Anja Bay beskrev at dette kursus er for "hjerne-mennesker" og ikke "krops-mennesker". Og det er det der fangede mig mest. Jeg er en der gerne vil have kontrol, der bestemt ikke kan tage dybe vejrtrækninger når jeg har ondt/stresset. Ved den her teknik lærer man at lave korte hurtige vejrtrækningsbevægelser så man ikke aktiverer mavens nerver. Man er meget aktivt med i sin egen fødsel.

Så hvis man er mere til yoga, afslapning og ro vil jeg ikke anbefale denne type, men er man en der har brug for kontrol, konkrete øvelser og teknikker og generelt gerne vil have helt styr på hvordan kroppen reagerer - og ikke mindst hvorfor den gør som den gør så er denne teknik guld værd :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg har ikke overvejet det overhovedet - jeg er til yoga (men altså fødselsforberedende yoga ;) Men jeg er absolut også en type der gerne vil have totalt kontrol over mig selv altid! Og der var intet ro over min fødsel.. :lol

Jeg fik at vide at jeg var meget god til at arbejde med veerne med vejrtrækningsøvelserne og min JM sammenlignede de to (yoga og Snertefri fødsel) og sagde at begge var enormt gavnligt for de fødende og begge slags fødende havde færre skader og hurtigere fødsler..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vælger det her 2. gang, på trods af at jeg havde en super fødsel sidst. Jeg havde meget effektive veer, vestorm uden pause, og havde svært ved at følge med sidst. Så denne gang vælger jeg det som de andre siger, for at kunne skabe mere kontrol ;) Glæder mig til at gå i gang, og mærke om det har givet noget når 2. fødsel er overstået :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er for tæt på fødslen til at det kan nåes, men da JM var herhjemme fortalte hun mig kort om teknikkerne (fordi hendes datter står og skal føde og har gået på kurset), og jeg kan godt se det smarte i at man altid ved konkret hvad man skal gøre, imens fødslen udvikler sig.

 

Jeg tror det er overflødigt for sådan en som mig. Jeg oplevede fuld kontrol under fødslen af min datter, også igennem vejrtrækning og dyb accept af veernes styrke- for der havde jeg RO. Det havde jeg ikke sidste gang, og oplevede fuldstændig kontroltab.

 

Selvom det er en underlig sammenligning, så kan jeg inde i mit hoved godt sammenligne en fødsel med "sex". Hvis man er tilstede og "i" sin krop, så fungerer det - men er man ikke, så er det ikke noget man får noget ud af. Men med en fødsel taber man jo så bare kontrollen og oplever vild og voldsom uhåndterbar smerte, kontra ro og smerte sef. men ikke en der skræmmer en og får en til at "stå af" mentalt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg holder på at forberedelse - lige meget hvilken - er det bedste redskab du har med til fødslen. Jeg ville være død bange hvis ikke jeg havde gået til mavedans for gravide med fødselsforberedelse! Jeg tror ikke jeg kunne være mere forberedt! Min fødsel var en hård og kompliceret omgang men jeg havde en fantastisk fødsel!

Jeg vil derfor sige at jeg SIMPELTHEN er for nærrig til at kaste så mange 1000 kr i et fødselsforberedelses kursus som smertefri fødsel koster hvis man kan finde et alternativ der er godt! Jeg gav 600 kr for 6 gange!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle gode input! I er sgu gode :biglove

Jeg tror, det er for "alternativt" til mig. Jeg har købt sådan noget kombineret yoga og fødselsforberedelse. Til den halve pris ;) Det glæder jeg mig rigtig meget til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg holder på at forberedelse - lige meget hvilken - er det bedste redskab du har med til fødslen. Jeg ville være død bange hvis ikke jeg havde gået til mavedans for gravide med fødselsforberedelse! Jeg tror ikke jeg kunne være mere forberedt! Min fødsel var en hård og kompliceret omgang men jeg havde en fantastisk fødsel!

Jeg vil derfor sige at jeg SIMPELTHEN er for nærrig til at kaste så mange 1000 kr i et fødselsforberedelses kursus som smertefri fødsel koster hvis man kan finde et alternativ der er godt! Jeg gav 600 kr for 6 gange!

Du beskriver mine tanker ret fint her :)

Og hvor er det dog fantastisk at se dig herinde! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER