Florastine

Moderkagebiopsi?!

11 indlæg i dette emne

Hej med jer.

Vores søn Theo har div. Diagnoser og nu har man fundet en gen mutation hos ham, som hans far også har.

Derfor indebærer min (forhåbentlige) graviditet beslutningen om at få foretaget en moderkagebiopsi og mulige konsekvenser deraf.

Synes det er så svært.

Er der nogle af jer der har fået foretaget sådan en?

Hvordan var det? Havde i problemer med graviditeten efterfølgende? Alle erfaringer modtages med kyshånd!

Mange hilsner

Flora.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej :)

Jeg fik lavet moderkagebiopsi pga. Høj risiko for downs 1:75. Selve biopsien var ubehagelig, men ikke så smertefuld, som jeg havde frygtet. Jeg havde de følgende dage mange smerter i maven og plukveer. Godt nok er jeg 2.gangs, men biopsien kickstartede mine plukveer for fulde gardiner og de har været der siden. Vi har ikke fået et entydigt svar, men jeg har siden 32+0 (det startede 31+2) haft en trussel om for tidlig fødsel med afkortet livmoderhals mm. hængende over hovedet, men som sagt ved jeg ikke, om der er sammenhæng med biopsien. Lægerne svarer enten benægtende eller vævende!

Dog vil jeg sige, at omend det er hårdt og vi har været glade for, at vi tog valget om en biopsi, så vi har vished.

Har du spørgsmål kan du evt. Sende PB :)

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fik også lavet en i sidste graviditet, pga risiko på 1:65

Fik den lavet 2 gange pga en Jm Studerende skulle forsøge først.

Jeg havde også en del mens smerter, men de gik over efter nogle dage.

Min biopsi viste kromosom fejl, men de vidste ikke om det var fra mig eller babyen. Så skulle have lavet en fostervands prøve. Som viste mosaik turner hos vores kommende pige

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik også lavet en moderkagebiopsi under denne graviditet grundet en risiko på 1:82 til NF.

 

Selve biopsien var ikke det mest behagelige, men det var hurtigt overstået. Jeg havde lidt mens lignende smerter et par dage efter, men har ingen gener efter det nu. Ingen plukveer eller lignende. Både jeg og lillemanden har det godt.  :)

 

Jeg var glad for, at jeg fik den lavet. Nu ved vi at vores lille dreng er sund og rask.  :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også fået lavet en biopsi pga. en risiko 1:68 til NF.

Jeg var meget nervøs for biopsien, men det var ikke så slemt, som jeg havde frygtet. Dermed ikke sagt, at det var rart, men det var hurtigt overstået.

Efterfølgende lå jeg i sengen resten af dagen for at slappe af og tog den med ro de efterfølgende dage. Jeg har ingen gener haft.

Vi venter en sund og rask dreng, og jeg er glad for at vi valgte biopsien.

Jeg ville ikke betænke mig - ville til enhver tid gøre det samme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I jeres tilfælde kan det vel betyde at I kan få foretaget biopsien meget tidligt, altså før NF, ikke? Vi fik den foretaget meget sent, jeg tror jeg var over 14 uger henne. Det betød at de måtte tage væv af flere omgange, fordi moderkagen med tiden bliver mere sej. Det er noget med at de rasper vævet af. Jeg synes det var ubehageligt og var efterfølgende meget øm i hele maven, men jeg har ingen problemer haft efterfølgende (er 29+ idag). Ifølge lægen skulle det være lettere hvis man ikke er så langt henne.

Er du afklaret med hvad I gør hvis resultatet viser kromosomfejl? Vil I vælge abort hvis det er? For det vil jeg mene er vigtigt at være afklaret med på forhånd.

Pøj pøj med der hele.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Altså vores datter med Turner Mosaik, overlever fint med sin sygdom. Og hvad der kommer af skavanker kan klares med div. homoner for vækst og kønsudvikling.

Så nej vi var slet ikke ude i tanken om abort.

Og dog så var vi indtil uge 21 hvor vi endelig fik svar på hvad der var galt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja vi slap jo heldigvis for at skulle tage den beslutning. Jeg var dog inde og Google om Downs syndrom, og jeg er også ret sikker på vi nok var endt med abort, selvom det havde været svært da vi jo ville have været langt over den normale abortgrænse. Jeg tror du har ret i at det først er fra uge 10, men det er stadig tidsnok til at aborten vil kunne foretages indenfor den almindelige abortgrænse, hvilket jeg synes gør en stor forskel, omend det stadig vil være mega hårdt. Kan sagtens følge at I ikke føler I kan magte endnu et sygt barn, men ja det er bare en mega tung beslutning at skulle tage. Har I fået noget at vide om hvad risikoen reelt er for at et nyt barn får samme genfejl?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vidt jeg ved, tilbydes den non-invasive moderkagebiopsi også flere steder i Danmark - prøv at undersøge det. Der er tale om en blodprøve, hvor man nu skal skelne fosterets kromosomer fra morens kromosomer. I USA bruger man nu denne metode, netop for at undgå abort risikoen ved den lange ubehagelige nål.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER