Myliona

Storesøster og skift til børnehave..

8 indlæg i dette emne

:kram Jeg følger lige med her :chin: Valdemar er godt nok ikke delebarn, men kommer også til at blive storebror lige oveni bh start :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Rigtig mange børn starter i bhv lige inden eller lige efter deler blevet storesøster/bror! Det er lidt ekstra turbulent men ikke noget der giver ar på sjælen!

Det vigtigste er en BLID opstart, giv tid til at falde til. Besøg gerne bhv flere gange inden start. Leg på bhv legeplads i weekenden (hvis man kan) og giv hende et tilhørs forhold og gør det spændende. Snak om pædagogen med navn, om legetøj og rum i inst.

Når hun starter så udnyt din barsel, vær der sammen med hende den første dag, kom inden formiddagsmad og tag tidligt hjem. Måske før madpakker, måske efter madpakker. Anden dag går du når du kan mærke det er ok men HUSK at sige farvel og fortæl hvornår du henter, forbered hende hjemme fra "imorgen tager mor hjem mens du leger omme i bhv, så kommer jeg igen når du har spist madpakker". Kom igen og hent efter de har spist. Måske er 3 korte dage nødvendig, er der en weekend midt i den første hele uge, er mandag god lige at holde kort, hvis man har muligheden.

Fortæl gerne hvornår du henter hver dag. Ikke i kl men fx "efter eftermiddagsmaden og du har leget lidt" eller "når du har leget på legepladsen"

En god ide er faktisk at aflevere tidligt - det lyder måske ikke logisk, men om morgenen er der RO! Hver morgen starter ens. Morgenmad i inst. Er for nogle et godt morgen ritual, også selvom man spiser hjemmefra, så kan man godt få lyst til at hygge over en skål cornflakes med rosiner (eller hvad de nu har) lige ved siden af en voksen der ikke har hænderne fulde. Der er nemlig ro lige der ved bordet og fokus på fællesskabet om maden.

Og så hurtig aflevering med smil og fingerkys allerede fra dag 3. Er hun ked går det tusind gange hurtigere når forældre ikke tøver og bliver - tøver de og bliver 1 gang kan det være de gør igen imorgen, og hvis mor er ked af at gå fra mig, hvorfor F****** gør hun det så alligevel. Det kan virke utroligt voldsomt og grænse overskridende, men der er nogle kærlige arme og kompetente voksne til at aflede og finde på sjov og ballade. Og hvis det er rigtig slemt så vent 20 min og ring og hør hvordan det går. Det må man GERNE!

Og når nu alle de her råd kommer på bordet så kan Camille også være en af dem der har brug for en kort indkøring. De "gamle" siger jo at det bare skal overståes, jeg ser dog god effekt af de mere rolige indkøringer! Men mærk efter, spørg personalet og gør det der passer for jer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Lige meget hvad så er det et kultur chok fra DP til bhv. Men selvom kommunikationen ikke altid er samme standard som DP så BLIVER dit barn set og hørt og krammet.

Camille skal nok klare den.

Btw så hvis indkøringen glider fantastisk så forvent en reaktion efter 2-4 uger, det er ikke sikkert, men jeg har set det nogle gange, man tror at de bare kører med klatten og så lige pludselig så får de en uge-små 14 dage der er svære. Men det er naturligt, så er nyhedsværdien overstået og rutinerne er lært og så går det lige op for dem at det her nu er hverdag! Men der er det værste st holde dem hjemme. Hellere et par korte dage, ikke alle, men et par, for de kan ikke få succes historier og opleve det sjove når de er hjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi står i samme situation.

 

Anna starter i børnehave 1. maj - og hun bliver storesøster omkring midt april.

 

Det giver lige 14 dage til at "vænne" sig til lillesøster og en hverdag der bliver total ændret = ikke særlig "ladesiggørligt"!

 

 

De første 14 dage, bliver det højst sandsynligt E der skal aflevere og hente i dagpleje, da den ligger i køreafstand fra os. Det havde jeg gerne set anderledes, men sådan bliver det nødt til at være.

 

Når Anna skal starte op i børnehaven, tager vi nogle korte dage, og så må jeg og E få farmor ud i huset og hjælpe til med alt det praktiske.

 

Jeg håber på, at jeg selv kan køre hende ind, og så tage Lea med i barnevognen. Vi kan heldigvis gå ned til børnehaven modsat til dagplejen. Så må jeg bare amme på vejen, i starten hvor der ikke er så meget rytme. Det skete også med Anna - blot ude ved hestene ;)

 

Jeg tror det er vigtigt blot at være opmærksom - som du allerede er :) Give plads til reaktioner, og lade tætte folk omkring dig hjælpe til med alt det praktiske, såsom madlavning, rengøring, evt. også lidt gåture med barnevognen og pludren med baby, så du får lidt tid med Camille, når hun er hjemme fra børnehaven. :)

 

 

Og så vigtigst af alt: TAGE EEN DAG AF GANGEN og se positivt på børnene, så skal alt nok gå :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er vores mellemste, Oscar, født 14 dage inden den store, Victor, startede i børnehave. Det gik rigtig fint og var ikke nogen større reaktioner. Ikke andet end jeg tror han ville have haft alligevel.

Fordelen er jo at man selv og evt også far har barsel i den periode og altså kan tage det lidt mere stille og rolig i indkøringen, end hvis man arbejdede og måske kun havde højst en uge. Man kan tage efter barnets behov. Det hårde er nok for mor og far som jo også skal have nye rutiner, lære nye voksne at kende, lære at håndtere to børn (hvilket er rigtig hårdt i starten) på samme tid, lære at lillesøster/bror har andre vilkår som nr 2, fx skal forstyrres i luren for at hente/bringe storebror/søster.

Men her var opstart og ny baby ikke noget problem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER