Barbamama

Hvad siger bk panelet?

22 indlæg i dette emne

Jeg skal starte i nyt job 1. december.

Jeg har tid ved lægen til at få lavet vandrejournal og få taget blodprøven til NF d. 2. december. Det vil jeg gerne have lavet om, så jeg ikke skal til lægen så tidligt i min ansættelse.

Ifølge lægen må jeg tidligst få taget de blodprøven når jeg er 8 uger henne (jeg ved at nogen siger 9, men min siger så 8).

Det letteste ville være, hvis jeg kunne få ordnet det lægebesøg 28. november, altså sidste hverdag inden jeg starter i job. Der er jeg ifølge mine egne beregninger (baseret på ÆL test) 7+6, dvs. EEN dag for lidt henne. Ifølge lægens beregninger (baseret på sidste mens) er jeg dog 8+4. Jeg har en forestilling om, at den NF-satte termin vil følge lægens mere end min (det gjorde den ved Valdemar), men jeg ved det jo ikke.

Jeg kan muuuuligvis nå at komme til lægen efter arbejdstid, når jeg er startet, men jeg kender ikke mine arbejdstider endnu og min læge har ikke en dag med sene tider, så indtil videre ser det ikke ud til at det kan lade sig gøre, uden at jeg skal møde senere/gå før, hvilket jeg jo gerne vil undgå.

Jeg har det ok med, hvis det ender med, at jeg skal have taget nye blodprøver, når jeg møder op til NF scanning, og dermed får senere svar på downs risiko. Men jeg vil helst sørge for, at der er mindst muligt risiko for, at jeg skal have et ekstra besøg ved lægen. Og jeg vil jo heller ikke snyde nogen.

Så hvad ville I gøre?

- Bede om at få en tid fredag D. 28., hvor jeg jo officielt er langt nok henne, selvom jeg strengt taget ikke selv tror, jeg er langt nok henne - men så alligevel kun mangler én dag?

- Bede om at få en tid i december med risiko for at skulle aflyse den, eller rode mig ud i noget træls med job?

- Andet?

:help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså da jeg var gravid med Luna, var jeg ved lægen 8+0 og få taget blodprøver... de kunne ikke bruges til NF, da jeg minimum skulle være 8+1

Så en,dag kan sagtens afgøre om de kan bruges eller ej.

Jeg ville ikke "turde" tage chancen.... men håbe på at du har en dag, hvor du har lidt tidligere fri, eller måske kan komme til lægen tidlig morgen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Umiddelbart tager det ikke lang tid at få taget den blodprøve.. Så tror jeg ville vente og ligge tiden senere, for en sikkerhedsskyld..

Og kæmpe tillykke med job!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik ved Logan, taget blodprøve sammen med NF, fordi min egen læge havde taget blodprøven før tid.

Så det er vist væsentligt, hvornår at blodprøven tages.

VED din nye arbejdsplads at du er gravid?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er bare som udgangspunkt ikke mulighed for, at jeg kan få taget blodprøven efter jobstart medmindre jeg tager fri til det, heller ikke selvom det går hurtigt eller er tidligt på dagen.

Sara og Taz, skete der noget ved, at jeres var taget for tidligt, udover at der skulle tages nye?

Og ved nogen af jer, om man kan risikere, at blodprøven er taget for tidligt, men at de ikke opdager det?

Jeg tænker jo lidt, at hvis jeg ikke sætter barnets helbred over styr på det, så er det fristende at satse, og så få den der sene/tidlige tid, som vil genere min arbejdstid, hvis den første blodprøve ikke er god nok og en ny ikke kan tages til selve scanningen. Kan I se nogle problemer i det?

Og nej, den nye arbejdsplads ved ikke, at jeg er gravid og de får det ikke at vide før engang efter NF :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten kunne jeg ikke få lov at dele det sådan op, at jeg fik lavet VJ tidligere, og så blodprøve senere. Så det vil være et lægebesøg, der tager lidt tid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min blodprøve med Felix var taget for tidligt. Det eneste der skete var at jeg ikke fik resultatet men at de ringede til mig da de havde modtaget den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der skete ikke andet end at blodprøven blev taget ved NF og jeg fik svar på tallene efter tid.

Dog ville de ikke være så sikre, som hvis blodprøven var blevet taget ved det rigtige tidspunkt, men der var en høj chance for at de var "rigtige" selvom blodprøven blev taget ved NF :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikk se problemet i at tag lægebesøget 28/11. Hvem ved måske er du allerede 8+ på det tidspunkt, især når du skriver at ud fra sidste menses, så er du 8+4 på det tidspunkt - det er jo svært at vide på forhånd hvor meget nf rykker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten kunne jeg ikke få lov at dele det sådan op, at jeg fik lavet VJ tidligere, og så blodprøve senere. Så det vil være et lægebesøg, der tager lidt tid.

 

Det ville ellers have været min umiddelbare løsning - hvad kan det være at du ikke må det? Det er formentlig noget lettere at klemme en blodprøvetagning ind når du er startet på job.. 

 

Ellers, tænker jeg faktisk at skal du bede om fri fra det nye job, er det måske nemmere når det er tidligt i forløbet, hvor der stadig bare er intro? Så er du nemmere at "undvære". :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bliv syg (pjæk). Der er en masse maveinfluenza i disse dage. Kedeligt at det skulle ramme dig lige når du har startet nyt job :blink. Lev med den dårlige samvittighed og få taget nogle prøver, der kan bruges. Mine blev taget for tidligt, og jeg fik at vide, jeg havde aborteret fordi tallene ikke var høje nok. Blev dødforskrækket og tudede en hel dag, kun for at finde ud af alt var okay til akutscanningen <_<.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville tage chancen, og få taget prøven d. 28.... Baby bliver jo ikke mere eller mindre syg af hvornår prøverne bliver taget, og jeg tvivler på at den (eventuelle) forringelse i hvor akkurat svaret måtte blive, gør forskellen på høj og lav risiko....

 

Der er mange som får taget nye prøver til NF, og det tror jeg ikke gør den fjerneste forskel.... 

 

Blodprøven udgør jo heller ikke hele "downs" undersøgelsen.... Der er jo både nakkefolden og andre fysiske ting at kigge efter, så jeg tror altså ikke du udsætter baby for unødig risiko på nogen måde :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville tage chancen, og få taget prøven d. 28.... Baby bliver jo ikke mere eller mindre syg af hvornår prøverne bliver taget, og jeg tvivler på at den (eventuelle) forringelse i hvor akkurat svaret måtte blive, gør forskellen på høj og lav risiko....

Der er mange som får taget nye prøver til NF, og det tror jeg ikke gør den fjerneste forskel....

Blodprøven udgør jo heller ikke hele "downs" undersøgelsen.... Der er jo både nakkefolden og andre fysiske ting at kigge efter, så jeg tror altså ikke du udsætter baby for unødig risiko på nogen måde :kiss

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto

Enig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tag tiden ved lægen og hør om du evt kan få lov at få taget blodprøven på sygehuset. Så generer du jo ikke ham ved at skulle ind til dem flere gange.

Det gjorde jeg sidste gang da min egen læge ikke kunne tage den da jeg var der hos dem.

Og hvis ikke du må det for dem så ville jeg bare tage tiden d 28 og satse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde taget den 28.!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tag tiden ved lægen og hør om du evt kan få lov at få taget blodprøven på sygehuset. Så generer du jo ikke ham ved at skulle ind til dem flere gange.

Det gjorde jeg sidste gang da min egen læge ikke kunne tage den da jeg var der hos dem.

Og hvis ikke du må det for dem så ville jeg bare tage tiden d 28 og satse.

Enig

Både her og da jeg boede i Herning, kunne jeg bede om at få taget blodprøver på sygehuset/ved blodbanken. Det gør jeg hver gang nu, da de ikke kan finde ud af det ved min læge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min var taget for tidligt også.

Eneste konsekvens var at jeg fik taget en den dag jeg var til nf, også fik svar på brev en uges tid efter. De ville ringe hvis der var noget.. Så måske skal du bare satse, og håbe den kan bruges.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville tage den 28. Jeg ville være meget ked af at bede om fri/pjække i så nyt et arbejde.

Jeg fik taget ny blodprøve dengang med William. Det var intet problem. De nævnte ikke noget om at det var skidt at den blev taget sent.

Jeg skulle bare gå direkte fra NF ned til det der sted de tager blodprøver. Super nemt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes da bare at du skal sige at du hellere vil have taget blodprøven på sygehuset/ambulatoriet, det kan jeg slet ikke se fornuft i at lægen skal bestemme

  - og så evt. passe det ind med at have booket tid til det på https://www.kbabooktid.dk/proc_intro.asp? - så kan det måske også nåes inden du skal møde på arbejde? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres gode svar :balloons

Jeg ringede til sekretæren nu her, og først ville hun give mig en senere tid, men så snart jeg sagde "nyt job", var hun meget klar på en tidligere tid, og foreslog selv D. 28. :)

Så satser jeg på, at det er ok, og ellers så må jeg få taget en ny blodprøve til scanningen. Og hvis de snakker om, at det ser ud som om, at jeg har aborteret ud fra blodprøven, så vil jeg prøve at finde ro i erfaringen herinde - tak for den! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres gode svar :balloons

Jeg ringede til sekretæren nu her, og først ville hun give mig en senere tid, men så snart jeg sagde "nyt job", var hun meget klar på en tidligere tid, og foreslog selv D. 28. :)

Så satser jeg på, at det er ok, og ellers så må jeg få taget en ny blodprøve til scanningen. Og hvis de snakker om, at det ser ud som om, at jeg har aborteret ud fra blodprøven, så vil jeg prøve at finde ro i erfaringen herinde - tak for den! :)

Det lyder fornuftigt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER