Little Miss

Fjernsyn 2 årig - hvilke film/serier?

27 indlæg i dette emne

Jeg ved godt emnet har været oppe og vende før men har brug for jeres input.

 

Mit spørgsmål går ikke så meget på om de små skal have lov til at se fjernsyn men mere hvis de ser fjernsyn - hvilke film og serier er så godt for dem at se.

 

Vi har et stykke tid oplevet at Carl Emil (på nu 2 år og 3 mdr.) i løbet af dagen kan sige ting som "der sker ikke noget" eller "det er ikke farligt" "mor passer på Carl Emil".

Da det vist startede omkring hvor jeg var rigtig syg tænkte jeg at det måske var fordi jeg har været fraværende da han også klynger sig meget til mig og jeg ikke må gå fra ham. Men i den periode blev han også tit placeret foran tv'et fordi jeg halvt lå ude på toilettet...

 

Tænker om de ting som han har set har været for skræmmende :unsure . Er bange for at vi har vist ham film/serier som har været for skræmmende for hans alder  :boo

Men mange af tingene spørger han efter at se igen og igen nu hvor han har set dem.  :oops Og bliver eddike sur hvis han f.eks ikke får lov til at se Nemo

I øjeblikket er ynglingsfilm og serier:

  • Cirkeline
  • Nemo
  • Sammy, den lille skildpadde
  • Cars/biler
  • Planes/Flyvemaskiner
  • Mumitroldene
  • Muldvarpen

Derudover har han set:

  • Peter Pedal
  • Alfons Åberg
  • Læringsdvd'er om landbrugsmaskiner, toge og traktorer
  • Traktor Tom
  • Postmand Per

Så kan i ikke please please fortælle hvad der aldersmæssigt passer til en bette en som ham at se?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lige set alle de ting, du nævner, men umiddelbart tror jeg, det er helt fint :)

Herhjemme hitter stort det alt fra Ramasjang. Og så er Valdemar vild med at se LEGO batman, hvor de da både skyder og snakker om at slå ihjel. Måske er den faktisk ikke passende, men eg synes ikke, det virker til, at han har taget skade :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker ikke at der noget i de serier der kan skræmme.

Jeg tror ærlig talt, at det er seperations-angst.

Det er meget normalt i 2/2,5 års alderen og det kan påvirke barnet meget. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også de film og serier virker ret tilforladelige.

Man kan dog blive overrasket over hvad der lige kan ramme dem. Sebastian så for noget tid siden toy stroy 3, jeg har ikke selv set filmen, men tænkte den var ok til hans aldersgruppe 6 år, men han var helt færdig over et eller andet med en eller anden dukke der kom i en skraldespand, som lige havde ramt ham et ømt sted.

 

Cassandra kan godt lide at se mickey mouse, sheriff Callie (ved ikke om den findes i DK), prinsesse sofia, men det helt store hit pt er scooby doo. Nok ikke helt noget jeg havde sat på til hende, hvis vi kun havde haft hende, men hun har set det med Sebastian og er blevet fanget af det og elsker scooby doo og er ikke bange, men sidder og skraldgriner over de spøgelser der er og siger bu.

 

Men altså jeg synes da umiddelbart de film/serier du opremser er helt fine til en 2 årig. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godt at høre de ikke er helt hen i hegnet. Det var faktisk vores dagplejemor der nævnte om det kunne være det  :wacko

 

Altså Nemo handler jo om søn der bliver væk fra sin far og starter jo med at den store fisk æder moren  :blink Og eksempelvis mumitroldene har godt nok nogle skræmmende effekter i når man liiiige kigger efter.

Ih det er sgu ikke nemt men han elsker dem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

T er ikke helt to år endnu, men her hitter Masha og Bjørn og pororo :) hun er helt opslugt af det, når vi sætter det på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også de film og serier virker ret tilforladelige.

Man kan dog blive overrasket over hvad der lige kan ramme dem. Sebastian så for noget tid siden toy stroy 3, jeg har ikke selv set filmen, men tænkte den var ok til hans aldersgruppe 6 år, men han var helt færdig over et eller andet med en eller anden dukke der kom i en skraldespand, som lige havde ramt ham et ømt sted.

 

Cassandra kan godt lide at se mickey mouse, sheriff Callie (ved ikke om den findes i DK), prinsesse sofia, men det helt store hit pt er scooby doo. Nok ikke helt noget jeg havde sat på til hende, hvis vi kun havde haft hende, men hun har set det med Sebastian og er blevet fanget af det og elsker scooby doo og er ikke bange, men sidder og skraldgriner over de spøgelser der er og siger bu.

 

Men altså jeg synes da umiddelbart de film/serier du opremser er helt fine til en 2 årig. 

 

Øhh lige toy story 3, den er pisse uhyggelig, og jeg var altså voksen da jeg så den ;), tror muligvis også jeg græd da jeg så den, men det er et par år siden..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sherif callie er næsten lige startet i dk på Disney junior og det er et kæmpe hit hos Lasse.

Lasse gider ikke at se længere film, så han har ikke set dem det nævnt. Biler har vi prøvet, men holdte kun 10 min.

Han er mere til dem der kører på Disney junior eller Thomas tog.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bamse og kylling

Anna og Lotte

Shrek (1,2,3)

Traktortom

Børnekor der synger (børnekor på youtube) helst med fagter

 

I nødssituationer teletubbies og en eller anden animationsserie hvor man fx ser et rumskib lave is og kage. (Kan ikke lige huske navnet)

 

er de store hits hos os (2 år)

Men vi er også kommet til en fase hvor der bliver spurgt ind til farlige ting..... (krokodiller, dinosauer, løver osv.) og kræves meget tryghed

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes nu heller ikke der et noget dårligt i det du nævner.

Her ser vi hovedsageligt Nick Jr dvs:

Umizoomi (favoritten)

Dora udforskeren

Bubble Goobies

Supertrio

Zack og Quak

Ben og Holly

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kristine001:

Ja, det fandt jeg så også ud af, troede bare toy story var fjong og 1'erne havde været et stort hit. Så troede den var fin til en 6 årig, men blev så klogere ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

her er det Mickeys klubhus, peter pedal, timmy tid og postmand per der hitter mest...  men ellers alt fra ramasjang.. han synes også det er sjovt at se tree fu tom, og prøver at lave bevægelser som ham.. kaj og andrea og bamses billedbog fanger også...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

William er begyndt, tydeligt at blive bange for ting i tv.

Hovedsageligt er det hvis skærmbilledet bliver meget mørkt i det. Fx ramasjang mysteriet, der hvor Kristian interviewer tyvende. Der er også nogle personer der ikke dur. Fx er der et par af tyvende han ikke kan lide, ligesom Onkel Reje heller ikke dur.

Og så er det heller ikke godt hvis der er nogle der er meget sure eller kede af det.

Fx kan Thomas tog godt skræmme ham, når man ser nærbilleder af de ældre toge der har dybe stemmer.

Han er let påvirkelig ;)

Han er vild med: Den lille prinsesse, Timmy tid, Abevej 64, og når ramasjangerne har det der morgen halløj.

William er "kun" 20 måneder

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pixie er vild med

Teletubbies

Bamse

Mumitroldene :D

Sidstnævnte har jeg ikke set de vilde effekter i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah siger selv, at han ikke vil se det eller ikke kan lide det, hvis det er ham uhyggeligt eller noget andet. Jeg har fravalgt Callie Sheriff paa hans vejne, fordi jeg ikke synes, han selv kan sortere i det med skyderiet og at nogen direkte virker truende. Maybe itìs just me og det er ogsaa ok ;) 

 

Siden Mascha og bjoernen har han haft noget med ulve, men han elsker at se det, saa han ser det, men kun med en af os, der saa kan afdramatisere den ulvesituation efter bedste evne. 

 

Vi har ogsaa Nemo paa DVD, som han gerne ser og han vil ikke se det lige der, hvor det er helt sort. Jeg trykker frem hvor de der hajer er lige lovligt hapsende. 

 

Noah ser ellers:

Traktor Tom

Byggemand Bob

Handymanden Mandy

Wiggley Wiggs

Disneys Mickey English lesson

Bamses Billedbog

Teletubbies

Pingu Show

Pimpa(italiensk)

Peppa Pig

Noget "tur i junglen" paa engelsk med nogle dyr med jul paa(taxi-crab f.eks.)

Animal Channel, hvis der lige er noget spaendende der

Stadig lidt BabyTV 

 

Paa you tube ser han Ploops Channel paa engelsk og der er mange store koeretoejer med tal og sang til - han sidder og er heeelt opslugt og siger "wow" ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

William er begyndt, tydeligt at blive bange for ting i tv.

Hovedsageligt er det hvis skærmbilledet bliver meget mørkt i det. Fx ramasjang mysteriet, der hvor Kristian interviewer tyvende. Der er også nogle personer der ikke dur. Fx er der et par af tyvende han ikke kan lide, ligesom Onkel Reje heller ikke dur.

Og så er det heller ikke godt hvis der er nogle der er meget sure eller kede af det.

Fx kan Thomas tog godt skræmme ham, når man ser nærbilleder af de ældre toge der har dybe stemmer.

Han er let påvirkelig ;)

Han er vild med: Den lille prinsesse, Timmy tid, Abevej 64, og når ramasjangerne har det der morgen halløj.

William er "kun" 20 måneder

 

Noah kan SLET ikke lide Thomas tog! :o Men ser forresten ogsaa Sofia prinsessen...  :rolleyes 

 

Altsaa, jeg ville sortere i det for ham... Som skrevet, det goer jeg med Noah og det er ikke spoergsmaalet om, om han er let paavirkelig eller ej, men hvad synes jeg som hans mor, at han maa se. Jeg ville finde noget litteratur om fjernsyn og smaa boern. Selv har jeg kun noget paa italiensk, som vi fik, da vi gik i familiecenteret. Men altsaa. Det handler om, at fjernsyn er en del af smaa boerns virkelighed(Isaer det, der ikke er tegnefilm) og de kan ikke adskille og sortere som en voksen kan, tvaertimod. Derfor er det vigtigt for mig, at jeg ikke planter Noah foran hvad som helst(og det tror jeg heller ikke alle andre og dig goer :kiss ). Jeg ser det, han ser, saa jeg kan bestemme mig for, om han kan se det alene, f.eks. mens jeg laver mad. Derfor ser han netop ofte Ploops Channel ude i koekkenet, saa vi stadig er lidt sammen om det, eller jeg finder Traktor Tom, som jeg ogsaa synes giver ham noget...  

 

Vi har f.eks. heller ikke fjernsynet taendt med alt mulig voksenhejs, naar Noah er vaagen, for det kan han jo slet ikke adskille fra virkeligheden - og han vil naturligt nok skue til det. 

 

EDIT: Jeg tilfoejer lige, at Noah i den foerste lange tid af sit liv har set BabyTV og kun det... Det er meget baby-agtigt og 100% maalrettet babyer med korte, simple sektioner. De fleste er stadig interessante for Noah i en alder af 2 aar. Det kan virke meget banalt, men jeg har oensket at begraense det til det. Siden han blev 2 har vi aabnet op for flere kanaler, men kun faa bestemte serier. Derudover har han set Traktor Tom paa dansk paa youtube og ploops channel. Kun paa det seneste har vi set lidt mere varieret og Noah har vaeret helt tilfreds med sin TV tid. Jeg er nemlig ikke saa Waldorf, at jeg ikke vil have et TV, men boern... noej, de er jo smaa svampe. TV taler TIL dem, ikke med dem og de kan ikke svare tilbage og stille spoergsmaal. Det maa vaere meget forvirrende at se en masse forskelligt, har jeg taenkt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vigga ser Disney jr som stort set det eneste. Der er masser fine tegnefilm netop beregnet til børn i den alder. Masser skønne farver og sange :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mie ser stort set alt på ramasjang og disney Junior. Jeg har set så meget at jeg nu VED at det er skide godt TV. Fx dækker ramasjang faktisk alle 6 pædagogiske læreplans temaer med deres udsendelser :super selv bevægelse! Når der så kommer noget Mie syntes er kedeligt, fx Kaj og Andrea, så er Disney Junior andet valg. Der er også læring og dannelse i deres Udsendelser, ikke helt så omfattende og dækkende, men de rammer noget andet.

 

Af film er Mie hardcore - vi så en jeg TROEDE var en sød tudde nutte film om en delfin, men det var den mest creepy gyser agtige film om et hav monster og Mie var total opslugt, og jeg sad ved siden af med fjernebetjeningen i hånden klar til at slukke, men hun reagerede slet ikke med skræk, så hun fik lov til at se den færdig. Hun får den så ALDRIG at se igen - kæft den var klam. 

Mie kan se en HEL spille film og har kunnet det længe, men Spirit lever hun sig simpelthen for meget ind i fordi hesten kommer væk fra sin mor og bliver fanget og hun TUD BRØLEDE anden gang vi skulle se den, 5 min før det skete, så måtte slukke. 

Så Mie reagerer mere på følelserne end at noget er uhyggeligt. Men det er SÅ forskelligt. I den BHV jeg lige har arbejdet i, var der 5 årige der var bange for Kaptajn Klo i peter pan, mens 3 årige skrald grinede af ham. En mor fortalte at hendes 4 årige søn var blevet ked af et afsnit af Chuggington, hvor der var et tog der var blevet fanget eller sådan noget. Man KAN ikke forudsige hvad der rammer dem.

 

Men tror nu ikke nødvendigvis det er TV han reagerer på. Det kan lige så godt være din sygdom, for Mie reagerede også MEGET på mig da jeg havde blodmangel, men ved Mie gik det hurtigt over, mens det måske tager tid for CE at bearbejde. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Caroline ser ramasjang og Disney junior.

Farvoritterne er:

Monsterbuster

Rosa frs rouladegade

Motor Mille

Ramasjang mysteriet

Prinsesse Sofia

Når hun en sjælden gang i mellem ser film, er det gerne noget med dyr

Fx: dyrene i zoo, dyrene i cirkus, dyrene på landet, 101 dalamatiner. Hun er også ret tosset med Mcqueen og bumle

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og Noah reagerer paa, at jeg har bihulebetaendelse med smerter og er slatten  -_-

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silke Elia ser aldrig tv, men ser i stedet film på iPad'en. Mest Disneyfilm, gerne med god musik. Favoritterne skifter lidt, for tiden ser hun:

Mulan (som jo egentlig er ret uhyggelig/drabelig)

Biler 2

Frozen

Klokkeblomstfilmene

Det regner med frikadeller

Vilde Rolf

Da hun var mindre så hun Baby Einstein, Postmand Per og Byggemand Bob.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søn er samme alder, og gør nogle af de samme ting. I øjeblikket er det robotstøvsugeren (som ikke er tændt) han har fokus på. "Gør ikke noget" og "ikke farlig" siger han, selvom han absolut ikke vil hen til den:) I dag væltede han noget lidt i arrigskab, og jeg hævede stemmen. "Dumme Theodor" sagde han så, hvilket vi naturligvis ALDRIG har kaldt ham, og så måtte vi lige have en tumlingesnak om at Theodor ikke var dum. Point is, jeg er helt sikker på at det stammer fra at han f.eks. er løbet ind i en dør og min mand har sagt "dumme dør". Tror bare det kopierer meget sprog og lærer mange følelser og undersøger reaktioner i den alder. Men jeg kommer også til at tænke, at jeg måske er en rædsom mor og jeg har gjort et eller andet forkert, men så ser jeg på ham, den velfungerende lille skat, og læser herinde og så ser det ud som om vi er rimeligt på linje med, hvad andre oplever. 

Yndlingsfilmen herhjemme er helt uden tvivl Robotter, som er på netflix. Og så er han glad for Hr. Skæg, allermest musikken.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tinga tinga tales fra ramasjang har længe været et hit... masha og bjørnen er et hit, men hvis hun sidder med ipad'en er det videoer med playdoh eller kinderæg der pakkes op som er vildt spændende

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så glad for at høre alle jeres tanker og hvordan tingene fungere hos jer hvad angår hvad de små ser.

Lyder til det blot er endnu en fase og ikke pga det han ser. Puha det letter lidt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tinga tinga tales fra ramasjang har længe været et hit... masha og bjørnen er et hit, men hvis hun sidder med ipad'en er det videoer med playdoh eller kinderæg der pakkes op som er vildt spændende

Sjovt det med Kinderæggene... Hvis C finder de videoer er hun også helt opslugt :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER