Guest

Tanker om fuldamning - hvor længe?

46 indlæg i dette emne

Den her gang går amningen rigtig godt og Liv tager fint på. Jeg har derfor tænkt at jeg gerne ville fuldamme til hun bliver 6 måneder. Det var også planen den gang med Ronja men da hun ikke tog ordentlig på gik vi i gang med mos og grød lige da hun var blevet 4 måneder. 

 

Jonas har spurgt hvornår vi kan starte op på mos og grød da han synes det er hyggeligt og jeg har sagt i princippet kan vi når hun runder 4 måneder (på fredag), men samtidig sagt at jeg altså ikke har travlt med at starte op. I min mg går folk også nærmest og venter på deres børn runder 4 måneder så de kan starte - undtagen 1 anden som har planer om fuldamning i 6 måneder. En del andre jeg har snakket med har også kommenteret at nu er hun jo snart 4 måneder og så kan vi starte på grød og mos. Det er som om folk forventer at man starte når de bliver 4 måneder og synes det er lidt underligt at jeg overvejer fuldamning i 6 måneder :unsure 

 

Nu er vi så kommet i den situation at Liv ikke rigtig gider flaske og jeg derfor har svært ved at tage nogen steder i længere tid af gangen. Jonas mener netop at det så er en god grund til at starte op allerede nu så hun hurtigere kan få dækket et måltid med mos eller grød. Jeg kan godt se hvad han mener, men derfor er jeg stadig tilbageholdende med at starte op. 

 

Jeg er virkelig splittet omkring hvornår vi skal starte for på den ene side vil jeg gerne fuldamme til hun bliver 6 måneder. Jeg synes faktisk det er hyggeligt at amme og det er jo egentlig også anbefalingen fra sundhedsstyrelsens side. På den anden side vil opstart måske hurtigere kunne give mig lidt frihed igen, men på den anden side er det kun et par måneder mere. Jeg er virkelig i tvivl :( 

 

Hvor lang tid har du planer om at fuldammer eller fuldammede du? Hvorfor gjorde du som du gjorde? Jeg har brug for at se lidt andre tanker omkring det hele. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg fuldammede Simon i 4 knap mdr. Så blev han simpelthen ikke mæt nok mere.

Har var helt klar i mos/grød og indkøringen før vi var oppe på et helt måltid var kun ca 2 uger.

 

Jeg ville da klart se på Liv, er hun mæt tilfreds og glad, og sover bare nogenlunde, så ville jeg da ingen skrupler have med at amme til 5 eller 6 mdr.

 

Jeg ammede i øvrigt delvist Simon til han var 14 mdr. Så start på grød, er jo ikke nødvendigvis helt farvel til amningen og hyggestunderne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fuldammede i 6 mdr.

Vi startede meeeeget stille op med grød da AB var 5,5 mdr., men ikke nok til at det erstattede en amning. Hun blev nok nærmere fuldammet i 7 mdr., faktisk..

AB ville heller ikke tage flaske, men jeg så det aldrig som et problem, hun var bare med mig overalt og ellers passede det med, at jeg kunne lave noget imellem to amninger.

 

Min første begrundelse dengang jeg skulle amme var pga. allergi. Men da jeg fødte og amningen kørte, kunne jeg altså ikke slippe det! Synes det var så hyggeligt og så ER det jo altså det bedste for baby i de første 6 mdr. (her mener jeg amning vs. grød, ikke flaske!).

 

Jeg mindes ikke, at der var nogen der kommenterede det faktisk, men måske var det pga. al vores allergi, at folk godt vidste det.

 

Ellers er det vel "bare" at sige, at babys tarmsystem ikke er klar til grød før 6 mdr., at når man starter før er det netop pga. vægten eller hvor det så kun er smagsprøver i lang tid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

fuldammede også til Cecilia var 5.5 måneder og så introducerede jeg lige så stille mos og grød.

 

Altså det med friheden - jo, men det er maks 8 uger vi snakker om..? er det ikke værd at vente hvis det 1. går godt med amningen og 2. du har lyst? du kan jo event. give små smagsprøver fra lad os sige 5 mdr hvis hun viser interesse?

 

Jeg synes at folk skal gøre hvad de vil, men du skal da ikke føle dig presset til noget som helst. og hvis vi skal være helt ærlige så er det nok meget sjælden man er væk en hel dag alligevel, når de er så små,??

en anden ting er at det er SÅ nemt at amme, dvs når det fungerer, altså du skal ikke have noget med, ikke noget glas, hjemmelavet mos eller bestik der er rent, hagesmæk, etc etc. så det ville jeg lige have i mente...du kender det jo selv fra din store, men især de første måneder hvor de skal have noget bestemt og det skal være lunt og aaaalt det der, så ER det da nemmere med amning samtidig med at det jo er sundt så for mig en win win :)

 

men uanset hvad i gør skal det jo nok gå og så må de andre jo holde bøtte hvis de ikke er enige :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes du skal gøre hvad du har det bedst med og ikke lade dig påvirke af andre selv om det kan være svært. Min sp siger de har godt af at få en ske i munden når de er 5,5 måned og der går jo lidt tid inden det er et helt måltid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes du skal gøre hvad du har det bedst med og ikke lade dig påvirke af andre selv om det kan være svært. Min sp siger de har godt af at få en ske i munden når de er 5,5 måned og der går jo lidt tid inden det er et helt måltid.

Enig. Hvis liv trives og kan mættes af dig, så bliv da ved med at amme hende til 5-6 mdr. Jeg fuldammede Lasse til 4 mdr for der ku jeg ikke mætte ham ordentlig mere. Men han var jo også en basse.

Laura er langt mindre, men jeg ved ikke hvor længe hun ska fuldammes. Det tager vi hen af vejen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah var slet ikke klar til mos/grød da han var 4 måneder, sås det gav helt sig selv her...

Han fik fuld flaske til omkring 5,5 måned. Mener der gik 2-3 uger før maden så småt erstattede en flaske, før var han ikke klar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

W var 5,5 måned da han for første gang smagte andet end mm. Og meget ældre da maden tog plads fra amningen.

Jeg vil altid anbefale tæt på 6 måneder som og SST gør. Der ligger gode grunde bag den anbefaling!

Jeg ville selvfølgelig også kigge på barnet. Jeg synes faktisk det er forkert at give barnet mad hvis det er for egen skyld og ikke barnets (JO det synes jeg!).

William fx var overhovedet ikke interesseret i mad! Han kiggede på mig, han var ligeglad med om jeg sad og spiste lige foran snuden på ham. Først da han var 5,5 måned kom interessen.

Desuden kunne hans lille mave slet ikke karpere det, så fra 6,5 måned til 7 måneder (altså 14 dage) gik jeg helt tilbage til amning - og så blev det godt med maven.

Man må jo ligesom lade dem føre vejen. Synes jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fuldammede i 6 mdr.

Vi startede meeeeget stille op med grød da AB var 5,5 mdr., men ikke nok til at det erstattede en amning. Hun blev nok nærmere fuldammet i 7 mdr., faktisk..

AB ville heller ikke tage flaske, men jeg så det aldrig som et problem, hun var bare med mig overalt og ellers passede det med, at jeg kunne lave noget imellem to amninger.

Min første begrundelse dengang jeg skulle amme var pga. allergi. Men da jeg fødte og amningen kørte, kunne jeg altså ikke slippe det! Synes det var så hyggeligt og så ER det jo altså det bedste for baby i de første 6 mdr. (her mener jeg amning vs. grød, ikke flaske!).

Jeg mindes ikke, at der var nogen der kommenterede det faktisk, men måske var det pga. al vores allergi, at folk godt vidste det.

Ellers er det vel "bare" at sige, at babys tarmsystem ikke er klar til grød før 6 mdr., at når man starter før er det netop pga. vægten eller hvor det så kun er smagsprøver i lang tid.

:ditto til det hele, bortset fra at det med allergi ikke var så meget i tankerne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg inroducerede ligesaa stille skemad ved 5,5 maaned, men det gad han ikke. Han ville gerne have et stykke bloed paere at sidde med og det fik han saa. Jeg fuldammede derfor i i hvert fald 6 maaneder med fingermad on the side. Ved 7 mdr skruede vi gevaldigt op for to af Noahs livretter(boghvedeflagegroed med kokosolie og most banan og mos af soed kartoffel med fedt), fordi jeg jeg meget traet pga natamningerne. Det vil sige, at her var det meget babybestemt weaning, som man siger det. 

 

Hvis jeg var dig, saa ville jeg amme videre og tage en snak med Jonas om, at det betyder meget for dig og rent sundhedsmaessigt er det det bedste for Liv. Sundhedsstyrelsen og internationale organisationer anbefaler jo foerst intro af mad fra 6 mdr og nogle mener endda, at det kan vente til 8-9 mdr. Det ville jeg ikke selv have lyst til, men 6 mdr synes jeg er verdens mest normale. 4 mdr synes jeg derimod er tidligt, men jeg ved godt, at det kan vaere noedvendigt for nogle med mad i den alder. 

 

Selv ville jeg vaere rigtig meget ligeglad med, hvad alle andre end Jonas sagde. Han er jo faderen, saa han har naturligvis ogsaa ret til at blive hoert. Men lige med amning, saa synes jeg det er en form for moderveto, fordi det er saa personligt... Hvor jeg saa til gengaeld tror det er vigtigt at vaere inkluderende og oplyse denne her barnefader, der staar rigtig meget udenfor. Han kan have meget glaede af facts om, hvad amning til 6 mdr giver jeres barn - og hvad det modsatte kan fratage(sund tarm = 70% sund baby). 

 

Naa, det blev vist lidt langt, men amning er ogsaa meget en hjertesag for mig og jeg noed at amme Noah i de 13 maaneder, indtil han selv sagde mange tak for maelk og kom videre ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Emil fylder 4 mdr. i morgen og jeg vil helt sikkert fortsætte med at fuldamme, for det kører bare, og han tager på, og så synes jeg også, at det er smadder hyggeligt. Først når han ikke bliver mæt, vil jeg introducere andet ved siden af amningen. Jeg synes, at du skal fortsætte amningen og hyggestunden med Liv :babystol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi begyndte på skemad et par dage før, Mads fyldte 4 måneder. Han var (og er!) en stor dreng, og min mælk holdt ham kun mæt i max 2 timer af gangen døgnet rundt, så det virkede som et naturligt skridt for, at vi alle skulle trives bedre.

 

Denne gang vil jeg rigtig gerne fuldamme  i længere tid, men vi må se på det, når den tid kommer, om det vil fungere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når du selv har lyst til at fortsætte fuldamning, synes jeg bestemt du skal gøre det.

Jeg er netop startet med at give min datter grød for halvanden uge siden. Hun bliver 5 mdr. på torsdag.

Hun viste tegn på hun var klar ved at åbne munden når jeg selv spiste og følge rigtig godt med, række ud efter gaflen/maden. Men efter opstart er der gået ged i hendes mave, og jeg tolker det som om, at hun ikke er klar. Eller måske hendes hjerne er klar, men ikke mave-tarm systemet. Så jeg går tilbage til fuldamning, og fortryder jo så bittert at jeg overhovedet er startet på grød. Amningen kørte så fint og hun sov ok. Nu er hun begyndt at sove dårligere om natten, så jeg håber vi kan gå tilbage til "normale" tilstande ved at fuldamme igen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fuldammede indtil Freja var ca 6 måneder, ikke fordi det betød alverden for mig men fordi det først var der hun viste interesse for andet mad.

 

Freja smagte majsmelsgrød da hun var lige over 4 mdr gammel og det var hun slet ikke interesseret i. Vi bestemte os så for at vente nogle uger inden vi forsøgte igen.

Så røg hun jo så på antibiotika lige omkring det tidspunkt hvor vi havde tænkt at prøve igen og så ville vi ikke belaste maven mere end højst nødvendig, så derfor blev hun 5,5 mdr inden hun prøvede igen.

Der var hun så tilgengæld helt vild med det og havde også siddet og spist al vores mad med øjnene i halvanden uges tid, så man næsten fik dårlig samvittighed af at spise foran hende.

 

Der gik så ca en måned inden hun fik så meget mad at det begyndte at kunne mærkes på mælkemængden, men det var nok egentlig mest mig der holdt igen, for Freja ville hjertens gerne spise mere end hun fik lov til i starten.

 

Mht friheden, så tog Freja fint flaske så jeg kunne godt være afsted nogle timer og kan også godt forstå behovet, for det havde jeg altså engang i mellem, Plus at det er rart at kunne tage til læge, tandlæge whatever uden at hænge i en klokkestreng.

Men som jeg også skrev til dig i en anden tråd, så glemte Freja også hvordan man spiste af en sutteflaske på et tidspunkt og kom i gang igen i løbet af et par dage, så giv det lige et par dage til hvor I forsøger jer med sutteflasken inden I giver helt op.

Det vi gjorde var at forsøge med flasken når hun meldte sig og så bare være klar til at tage over med bryst hvis det ikke gik. Efter 2-3 dage tog hun flaske uden problemer.

 

Ellers er det kun dig og Jonas der kan afgøre om du skal fortsætte med at amme eller ej. Sæt jer ned og tag en snak om det og bestem jer sammen. Måske er findes et kompromis

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fuldammede også til de 6-6,5 mdr. Vega smagte lidt mos, da hun var 5,5 mdr, men pga gylperi/opkast fik hun de første uger max 2-3 te-skefulde, så det var ikke noget, der erstattede amningen..

Ærligt, så synes jeg det var røv, at hun var så afhængig af mig, da hun heller ikke ville tage flaske, og jeg tudbrølede på vej hjem fra en julefrokost, da det ikke vae lykkes min mand at få en flaske i hende, men det var det hele værd at vente. Synes man skal huske på de anbefalinger, der er!

Jeg oplevede ertpres fra mødregruppen osv, da de alle startede ved de 4 mdr.. Men jeg holdt fast i vores beslutning! Ja, hun fulgte da med øjnene, når vi spiste, men altså... Det gjorde hun jo også da vi nærmede os de 5-6 mdr..

Alt i alt, jeg er glad for vi ventede. De uger fra og til betyder ikke det store for os mødre, men en del for de små babyer :)

Altså mine kommentarer er rettet på, at hun bliver mæt af din mælk, ellers var det selvfølgelig en anden sag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han var 6 måneder før han smagte andet end min mælk. Vi tog til Thailand da han var 5 måneder og det var bare nemmest at han ikke skulle få dårlig mave af at smage noget der. Han blev aldrig vild med hverken grød eller mos, kun ting han kunne spise selv, så ham var nok nærmere 8 måneder før det erstattede et måltid. Men så gik det også stærkt fra der. Jeg synes den periode med grød og mos var forfærdelig, så meget nemmere bare at have bryst med ;) så jeg tror ikke jeg kommer til at prøve tidligere en anden gang, ikke så længe det kører fint.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han var 6 måneder før han smagte andet end min mælk. Vi tog til Thailand da han var 5 måneder og det var bare nemmest at han ikke skulle få dårlig mave af at smage noget der. Han blev aldrig vild med hverken grød eller mos, kun ting han kunne spise selv, så ham var nok nærmere 8 måneder før det erstattede et måltid. Men så gik det også stærkt fra der. Jeg synes den periode med grød og mos var forfærdelig, så meget nemmere bare at have bryst med ;) så jeg tror ikke jeg kommer til at prøve tidligere en anden gang, ikke så længe det kører fint.

 

Helt enig - kors, det blev besvaerligt at skulle have mad i boetter med rundt.... :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Immanuel bliver stadig fuldammet, Han er 6 mdr og jeg fortsætter i hvert fald indtil 8 mdr og gerne et år, men det er pga allergi. Han tager heller ikke flaske mere, så han får en sjælden gang på kop.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Immanuel bliver stadig fuldammet, Han er 6 mdr og jeg fortsætter i hvert fald indtil 8 mdr og gerne et år, men det er pga allergi. Han tager heller ikke flaske mere, så han får en sjælden gang på kop.

Indtil er år? Altså ingen anden mad indtil da? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Indtil er år? Altså ingen anden mad indtil da? :unsure

 

Jeg kender et par, som har gjort det saadan indtil 10-11 maaneder... Nu kaster barnet saa op af fast foede, men om det er derfor, det ved jeg ikke  :P

 

Men i "princippet" kan man sagtens vente med at indfoere fast foede til 9 maaneder, hvis bare man fuldammer siger nogen :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender et par, som har gjort det saadan indtil 10-11 maaneder... Nu kaster barnet saa op af fast foede, men om det er derfor, det ved jeg ikke :P

Men i "princippet" kan man sagtens vente med at indfoere fast foede til 9 maaneder, hvis bare man fuldammer siger nogen :)

Der kan man bare se :) Jeg skal heller ikke kloge mig for meget, jeg tænkte bare på store dengang 1-årige Valdemar og havde svært ved at forestille at han skulle blive mæt uden fast føde :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der kan man bare se :) Jeg skal heller ikke kloge mig for meget, jeg tænkte bare på store dengang 1-årige Valdemar og havde svært ved at forestille at han skulle blive mæt uden fast føde :unsure

 

Helt sikkert - og jeg taenker paa min kaere nattesoevn  :D Saa laenge holder modermaelk jo ikke maet ad gangen, at det kan opretholdes uden at natamme et par gange, taenker jeg. Det ville for mit vedkommende vaere 2 maander mere med natamning for at naa 9 maaneder - og jeg syntes, at jeg var slidt ned til sokkeholderne af at staa op og amme kl. 2 og kl. 5 hver nat :zzz

 

Plus at jeg personlig synes, at der er lidt synd for de boern, der paa den konto ikke faar noget mad at sidde og gratte med, saadan i sanseoejemed. Men det er bare min mening, fordi jeg oplevede Noahs nysgerrighed og engagement i at sidde der med bagt, soed kartoffel og finde ud af, hvordan det maerkes, hvordan det smager og hvad det ellers kan  :rolleyes For at undgaa allergi kan man jo ellers gaa frem efter forigtighedsprincippet og bruge tretrinsraket og hvad har vi(Rebecca Persson/BABY). Det gjorde vi delvist og brugte ellers intuition og saa paa vores dreng... Det gjorde vi ved 6 maander, men ville ikke have gjort det anderledes senere, tror jeg...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fuldammede i 5,5 måned. Så fik hun små smagsprøver, men synes at jeg i lang tid altid ammede efter. Her var det også min mand der var mest opsat på skemad så han kunne være med. Men vi ventede heldigvis det der tynde grød er bare noget bøvl ;) Fra 6 mdr fik hun vores mad bare uden salt og stegeskorpe og så blev konsistensen bare tilpasset hende. Det er bare lettere der.

Jeg var også den eneste i mødregruppen der ventede så længe og de kiggede også måbende da Olivia fik en krydret wokret uden problemer da hun jo er vant til vores mad :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi snakkede om det i mødregruppen, det der med hvornår med mad, og sundhedsstyrelsens råd :)

Jeg har ikke selv læst om det eller undersøgt det nærmere, men der er mange holdninger til det med hvornår de skal begynde på grød og mos.

Men hende den ene har en veninde der er phd studerene, og har skrevet afhandling omkring det, og noget tyder på at der er nogen vitaminer som baby har behov for efter 4. Måned som ikke er i modermælk, og at de der 6 mdr sundhedsstyrelses råd er noget med nogen internationale bestemmelser der skal guides ud fra, som er lavet ud fra noget forskning med afrikanske babyer hvor dødeligheden faldt når man fuldammede de første 6 mdr.

Jeg er lost i alle de der regler og råd, og tænker at begynde at supplere med noget grød omkring 4-5 mdr, nu hun jo på flasken, så amme løbet er lige som kørt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi snakkede om det i mødregruppen, det der med hvornår med mad, og sundhedsstyrelsens råd :)

Jeg har ikke selv læst om det eller undersøgt det nærmere, men der er mange holdninger til det med hvornår de skal begynde på grød og mos.

Men hende den ene har en veninde der er phd studerene, og har skrevet afhandling omkring det, og noget tyder på at der er nogen vitaminer som baby har behov for efter 4. Måned som ikke er i modermælk, og at de der 6 mdr sundhedsstyrelses råd er noget med nogen internationale bestemmelser der skal guides ud fra, som er lavet ud fra noget forskning med afrikanske babyer hvor dødeligheden faldt når man fuldammede de første 6 mdr.

Jeg er lost i alle de der regler og råd, og tænker at begynde at supplere med noget grød omkring 4-5 mdr, nu hun jo på flasken, så amme løbet er lige som kørt :)

Den vil jeg godt lige aflive.

Studiet (finansieret af blandt andet Arla), har så mange mangler at det ikke kan sige noget brugbart. Fx er der ingen der har undersøgt hvor meget B12 (som det drejer sig om) babyer egentligt har brug for.

Desuden skulle man så serverer kød for baby, da mos og grød ikke indeholder B12. Og kød er ikke godt for baby før 6 måneder, desuden har babyer ikke godt af højt proteinindhold (altså kød).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER