Camils

At være i tvivl

10 indlæg i dette emne

Min mand og jeg har aftalt, at mit næste ark p-piller bliver det sidste, inden vi vil prøve på PB. Sagen er dog den, at jeg er gået hen og er blevet i tvivl.

 

Jeg er ikke i tvivl om, om vi skal have børn sammen, for jeg har længe vidst, at min mand skulle være faderen til mine børn. Jeg er i tvivl om, om det er det rigtig tidspunkt at begynde og prøve på.

 

Sagen er den, at jeg i sommers begyndte på et nyt studie. Jeg var ellers kun et år fra at afslutte mit tidligere studie, men både inden og under praktikken kunne jeg mærke, at det bare ikke var mig. Så jeg er startet på nyt. Det betyder dog, at der pludselig er nu knap tre år til jeg er færdig frem for et halvt år (studiet varer 3½ år, og jeg er lige blevet færdig med første eksamen).

 

Og det er blandt andet noget af det, der gør mig i tvivl. Jeg kan ikke vurdere, om det er smart eller ej at få et barn så tidligt i studietiden. Hvis vi har den i første hug (hvilket jeg dog tvivler på efter seks år på p-piller), vil jeg have termin i september næste år, hvilket vil sige, at jeg får taget det første år inden barsel. Hvis den, som jeg tror, ikke er der i første hug, er mit studie heldigvis indrettet i moduler, så jeg i teorien har fire gode tidspunkter at kunne komme på barsel på i løbet af året.

 

Den anden ting der gør mig i tvivl er, at min mand i øjeblikket er arbejdsløs og har været det siden august. Jeg ved godt, at tre måneder ikke nødvendigvis er længe at gå uden arbejde, men det nager mig alligevel. 

 

Som det er nu kan vi godt klare os økonomisk på hans dagpenge og min SU, men et barn koster jo altså også penge.

 

Jeg har altid gerne ville være en relativt ung mor (jeg er 23), og som det er, føler jeg mig egentlig klar. Det er bare de ydre omstændigheder, jeg er i tvivl om. Jeg snakker også meget med min mand om det, og selvom han er rigtig god til at lytte og komme med sine holdninger siger han altid, at det i sidste ende er mit valg pga. mit studie. Han er sikker på, vi sagtens kan klare os økonomisk, selvom han ikke måske ikke får et job inden barnet kommer til verden - og det håber vi jo begge, at han har.

 

Åh, jeg ved ikke helt hvad jeg vil med det her indlæg ud over at komme ud med nogle af mine bekymringer. Måske er der nogle, der kan komme med nogle meninger eller gode råd?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes sagtens, I kan starte som planlagt. Nu ved jeg jo ikke, hvor svært det bliver for din mand at få et nyt job, men der findes jo også nogle, som klarer den med barn/børn på 2x su :)

studiet kan man jo altid fortsætte på :)

jeg ved godt, at du ikke når at blive "gammel" inden du er færdig med studiet, men jeg er klart fortaler for, at man får sine børn i en tidlig alder, da ens mulighed for at få børn bliver dårligere med alderen. Synes det er ærgerligt at det i vores samfund er normen, at man lige skal have gjort karriere og alt muligt først. Det kan altid komme, det kan børnene ikke nødvendigvis.

I forhold til arbejde til dig bagefter kan det faktisk være en fordel, hvis du allerede har fået børn under studiet, for nogle arbejdsgivere kan finde på at tænke "godt, hun har allerede børn, så skal hin nok ikke på barsel lige om lidt" :)

Så hvis I ellers føler jer klar til det, så vil jeg helt sikkert sige go for it :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er på modul 6 på min professionsbachelor og vi er lige startet på PB, men jeg er 31 så jeg er jo noget ældre end dig... personligt ville det stresse mig med den usikre økonomi, men det er jo forskelligt hvordan man har det med det.... Du kan jo også overveje at snakke med en studievejleder om hvad der er smartest i forhold til dit studie... Har lige været på tværfagligt modul 5 og der var rigtig mange højgravide piger på flere af studieretningerne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også sige go for it... det skal nok gå, også økonomisk :kram2

Dog vil jeg lige sige at når Emilie skriver at nogle klarer den med barn på 2xSU, så skyldes det faktisk også at når begge er på su, så får man i hoved og røv, hvilket ikke er tilfældet når det kun er den ene der er på SU... Hvis begge er, får både mor og far forhøjet SU, og oveni får de også de der 12 ekstra SU klip (indrømmet jeg ved ikke om far får 12 eller færre, men det kan man finde på SUs hjemmeside...) oven i det får man også mulighed for et større SU-lån hvis det har interesse... disse ting resulterer i at når begge er på SU får de en bedre økonomi end dem hvor den ene arbejder... det var i al fald beskrivelsen fra en tidligere klassekammerat at deres økonomi var bedre da han studerede end da han fik arbejde... Men altså Jeg er lige blevet gravid og skal på barsel fra sommerferien, så vi kommer til at klare os det første stykke tid på SU og Flex... så tror nu sagtens det skal gå, går det helt skidt, kan i tage et SU lån, det er jo den billigste måde at låne penge på, og tilbagebetalingen skal først ske efter endt uddannelse, så det kan da være en måde at lette økonomien hvis det går helt skævt nogle måneder :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror det er de færreste der oplever at finde det perfekte tidspunkt for PB. Hos os var uddannelse og økonomi fuldstændig på plads til gengæld havde vi alderen lidt imod os og har ikke kendt hinanden så lang tid, så her var det mere et spørgsmål om vi nu var helt sikre på det skulle være os og om vi ville ærgre os over ikke at komme ud på store rejser mm. først. Men nu har vi kastet os ud i det og er helt oppe og køre over snart at skulle være forældre :) Og det kan godt gå stærkt selvom man har været på p-piller længe - jeg var på p-piller uafbrudt i 13 år og den var der allerede i 2. forsøg, men der er bestemt også par det tager flere år for, så hvis du som du skriver er sikker på du har fundet manden og I føler jer klar, så ville jeg ikke lade økonomien stoppe mig medmindre I har en forestilling om at baby skal gå i mærketøj, at der skal bages økologiske speltboller hver morgen og den slags og studiet skal nok gå fint selvom du holder pause, er jeg sikker på :) Held og lykke med PB hvis I vælger at kaste jer ud i det og tillykke med du har fundet den helt rigtige :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for alle jeres svar! Det er jeg glad for, at I har taget jer tid til :)

 

Vi har snakket igen, og min tvivl er manet til ro. Vi er blevet enige om, som nogle af jer er inde på, at der aldrig rigtig er et decideret godt tidspunkt at få barn på. Studievejlederne på mit studie anbefaler ligefrem, at man får børn mens man læser, bl.a. netop fordi det er modulbaseret.

 

Vi følger altså planen, og jeg smider p-pillerne efter mit næste ark. Til at starte med vil vi tage det stille og roligt - den eneste ændring bliver faktisk, at jeg ikke længere tager p-piller. Hvis jeg stadig ikke er gravid efter et halvt år har vi snakket om at jeg skal begynde at tage ÆL-tests. Men som jeg har læst om med andre, og som det bliver nævnt ovenover, er det jo ikke sikkert det tager lang tid på trods af lang p-pille-brug. Nu må vi se.

 

Jeg er spændt og glæder mig  :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand og jeg har aftalt, at mit næste ark p-piller bliver det sidste, inden vi vil prøve på PB. Sagen er dog den, at jeg er gået hen og er blevet i tvivl.

 

Jeg er ikke i tvivl om, om vi skal have børn sammen, for jeg har længe vidst, at min mand skulle være faderen til mine børn. Jeg er i tvivl om, om det er det rigtig tidspunkt at begynde og prøve på.

 

Sagen er den, at jeg i sommers begyndte på et nyt studie. Jeg var ellers kun et år fra at afslutte mit tidligere studie, men både inden og under praktikken kunne jeg mærke, at det bare ikke var mig. Så jeg er startet på nyt. Det betyder dog, at der pludselig er nu knap tre år til jeg er færdig frem for et halvt år (studiet varer 3½ år, og jeg er lige blevet færdig med første eksamen).

 

Og det er blandt andet noget af det, der gør mig i tvivl. Jeg kan ikke vurdere, om det er smart eller ej at få et barn så tidligt i studietiden. Hvis vi har den i første hug (hvilket jeg dog tvivler på efter seks år på p-piller), vil jeg have termin i september næste år, hvilket vil sige, at jeg får taget det første år inden barsel. Hvis den, som jeg tror, ikke er der i første hug, er mit studie heldigvis indrettet i moduler, så jeg i teorien har fire gode tidspunkter at kunne komme på barsel på i løbet af året.

 

Den anden ting der gør mig i tvivl er, at min mand i øjeblikket er arbejdsløs og har været det siden august. Jeg ved godt, at tre måneder ikke nødvendigvis er længe at gå uden arbejde, men det nager mig alligevel. 

 

Som det er nu kan vi godt klare os økonomisk på hans dagpenge og min SU, men et barn koster jo altså også penge.

 

Jeg har altid gerne ville være en relativt ung mor (jeg er 23), og som det er, føler jeg mig egentlig klar. Det er bare de ydre omstændigheder, jeg er i tvivl om. Jeg snakker også meget med min mand om det, og selvom han er rigtig god til at lytte og komme med sine holdninger siger han altid, at det i sidste ende er mit valg pga. mit studie. Han er sikker på, vi sagtens kan klare os økonomisk, selvom han ikke måske ikke får et job inden barnet kommer til verden - og det håber vi jo begge, at han har.

 

Åh, jeg ved ikke helt hvad jeg vil med det her indlæg ud over at komme ud med nogle af mine bekymringer. Måske er der nogle, der kan komme med nogle meninger eller gode råd?

 

Hej søde

 

Jeg havde det på samme måde da jeg smed pillerne, og i mit tilfælde gik der lige små 2 år før der skete noget.. Det kommer efter min mening lidt an på hvor heldig man er samt hvor præcist man prøver (hvor aktiv man er). Det er normalt nu til dags at der kan gå lang tid før der er held i sprøjten, men jeg har også en veninde som blev gravid (x 2) måneden efter hun smed pillerne.. Så den risiko er der også jo også. 

 

Mht. økonomien, så synes jeg du skal sætte dig ned og tænke lidt over:

1) Hvor meget er der mulighed for at arve? Har I søskende som alligevel har autostole, baderedskaber, tøj der nærmest ikke er brugt, seng m.v. så du ikke behøves investere i ALT?

2) Hvordan vil du/I have det med, at tingene ikke er sprit nye? Nogle ting kan man få i super stand brugt.. Man behøver jo ikke kaste 3000 efter et puslebord?

 

Jeg var også bange, men nu viser det sig, at det eneste vi skal ud og købe er  barnevogn og (hvis det bliver en pige) noget tøj. Vi kommer til at få kastet alt andet i nakken fra både min og min mands storesøster :) Så vores baby bliver ikke så dyr som jeg havde troet (frygtet!)

 

Og faktum er jo egentlig, at man finder ud af det... Hende min veninde som er på min alder, har 2 dejlige unger, og hun var lige gået ud af hhx da hun fik den første (fødte dagen efter sidste eksamen) og hun var færdig som lægesekretær et par uger inden hun fik nr. 2. Så hun stod i den der, har jeg overhovedet et job lige om lidt? situation og hendes mand havde en knæskade som gjorde at de heller ikke vidste hvornår han ville komme ud og tjene til familien. De havde god støtte fra familien og en billig lejlighed, så den del var de heldige med, men ja - man finder jo ud af det hele :kiss

 

Så fat mod og lad være med at være bange for den slags ting.. :stork  Det skal nok gå. 

 

Det vigtigste er jo egentlig om I har lyst til at være forældre nu eller senere i livet?   :baby3

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for alle jeres svar! Det er jeg glad for, at I har taget jer tid til :)

 

Vi har snakket igen, og min tvivl er manet til ro. Vi er blevet enige om, som nogle af jer er inde på, at der aldrig rigtig er et decideret godt tidspunkt at få barn på. Studievejlederne på mit studie anbefaler ligefrem, at man får børn mens man læser, bl.a. netop fordi det er modulbaseret.

 

Vi følger altså planen, og jeg smider p-pillerne efter mit næste ark. Til at starte med vil vi tage det stille og roligt - den eneste ændring bliver faktisk, at jeg ikke længere tager p-piller. Hvis jeg stadig ikke er gravid efter et halvt år har vi snakket om at jeg skal begynde at tage ÆL-tests. Men som jeg har læst om med andre, og som det bliver nævnt ovenover, er det jo ikke sikkert det tager lang tid på trods af lang p-pille-brug. Nu må vi se.

 

Jeg er spændt og glæder mig  :loveshower

 

Jeg fattede hat af ÆL-tests, det er for besværligt til jeg magtede det.. Tisse på en pind hver dag? Arh nej nej, det må kunne gøres mere simpelt.. 

Så vi lavede bare en beregning, ud fra min cyklus som jeg skrev ned (2-3 mdr. så ved man hvor lang den er og så kan man regne ud hvilken periode man burde have ægløsning) 

 

Jeg burde have ægløsning i perioden 14/9-21/9 (jeg tog altid en uges tid, det kunne manden jo også godt lide) og så var der ellers bare aktion mindst en gang om dagen..

Og så tog jeg gerne en lille lur bag efter, så det ikke "faldt ud".. 

 

Det virkede, så det kan anbefales :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ihh flere bryllupsklar-piger...hvor hyggeligt...og stort tillykke My, med både bryllup og babyfrø

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det er da bare så hyggeligt :D

 

Og lige et svar til dig, Rikke My: Rent økonomisk er det ikke vigtigt for os, at alting bliver nyt. Desværre er jeg den første i min familie, der får et barn i meget lang tid. På L's side har hans storebror en pige på to år, men det kan vi selvfølgelig kun bruge, hvis vi selv får en pige. Desuden er min svigerinde gravid igen, så hvis de får endnu en pige, er det selvfølgelig begrænset, hvor meget de nok vil af med.

 

Jeg tror også, jeg er kommet frem til, at vi nok skal finde ud af det. Det har alle andre jo gjort før os :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER